Volg ons

Digitaal

Gezond ouder worden in 6 stappen

Gezond ouder worden. Het kan in 6 stappen met de gratis online cursus die de Leyden Academy vanaf mei aanbiedt. Maar waarom is dat nodig? Zijn we niet al heel gezond?

Geplaatst

op

Gezond ouder worden

Gezond ouder worden, het is niet moeilijk. Sterker nog, met de nieuwe online cursus van de Leyden Academy kun je het in maar liefst 6 stappen doen!

1 mei gaat de cursus van start en is gratis. Wekelijks zijn er modules te volgen met nieuwe (en bekende) wetenschappelijke inzichten. Maar ook handige tips hoe je gezond ouder worden ook echt in de praktijk kunt brengen. David van Bodegom, Lex van Delden en professor Rudi Westendorp verzorgen de videocolleges. En hou je van reizen? Er zijn virtuele excursies naar Kopenhagen, Denemarken en Gent, België.

Hartklachten voorkomen

De Leyden Academy, die de online cursus ontwikkelde samen met o.a. de TU Delft, kwam op het idee naar aanleiding van onderzoek naar gezond ouder worden. 94% van de hartaanvallen kunnen voorkomen worden door een gezonde leefstijl. 94%!!! Dat is niet zomaar een klein aantal, dat zijn bijna alle hartaanvallen! Onze omgeving helpt mee aan een gezonde leefstijl. Sterker nog, het is onze moderne levensstijl die ervoor heeft gezorgd dat we zoveel problemen hebben met onze gezondheid. Onze hele maatschappij is er op ingericht om het leven zo makkelijk en comfortabel mogelijk te maken. Maar ja, dat betekent dat we minder bewegen, sneller kiezen voor een makkelijke maaltijd en vaak de gemakkelijkste weg kiezen.

Online gezond ouder worden

De Engelstalige versie van de cursus is al sinds december 2016 beschikbaar en door meer dan 10.000 mensen uit 152 landen gevolgd. Vanaf 1 mei 2018 kan dit ook in het Nederlands. De cursus volgt de volgende zes stappen:

  • Oude genen in een nieuwe omgeving: deze mismatch is de voornaamste oorzaak van veel ouderdomsziektes en symptomen.
  • De medische reflex en het alternatief: hoe gaan dokters om met ouderdomsziekten?
  • Waarom diëten niet werken: creëer een omgeving die onbewust gezond gedrag stimuleert.
  • Dagelijkse omgeving: kleine slimme veranderingen hebben grote invloed op onze gezondheid.
  • In de wijk en in het woon-werkverkeer: op excursie naar steden met goede voorbeelden.
  • Een nieuwe publieke gezondheid: de gevolgen voor beleidsmakers, werkgevers en andere professionals.

Meer weten?

Wil je de cursus gezond ouder worden online volgen? Bezoek dan de website van de Leyden Academy en schrijf je in!

Ned7 is dé lifestyle community met nieuws over alles wat ons dagelijks bezighoudt. Van voeding tot huishouden.

Lees verder
Advertentie

Digitaal

Sport je fit na je vijftigste

Sport je fit na je vijftigste! Waarom niet? Het leven stopt niet als je de vijftig bent gepasseerd. We hebben wat tips voor je.

Geplaatst

op

door

Sport je fit

Dit gastblog is gemaakt in samenwerking met vergelijkingssite Pricewise.nl

We worden met zijn allen steeds ouder. In Nederland is in 2020 maar liefst de helft van de volwassenen vijftig jaar of ouder. Dat het leven niet ophoudt na je vijftigste kan niet vaak genoeg worden gezegd.

Voor de 50-plusser ligt een wereld aan mogelijkheden in het verschiet: veranderen van baan, weer studeren, een wereldreis maken, opnieuw verliefd worden of bijvoorbeeld regelmatig(er) sporten. Onderzoek wijst uit dat wie gelukkig oud wil worden moet investeren in de gezondheid en een sociaal netwerk. In sport kun je deze elementen goed combineren.

Sporten voor 50-plussers

De meeste mensen hebben in een grijs verleden wel eens aan sport gedaan. In de leeftijdsgroep 50 tot en met 65 jaar is de sportdeelname echter relatief laag. Terwijl deze leeftijdscategorie meestal juist meer vrije tijd heeft; de kinderen zijn het huis uit en ze zijn mogelijk minder gaan werken. Maar welke sport kies je als je de vijftig bent gepasseerd? Waar de een zich het liefst in het zweet werkt tijdens een intensieve spinning training op knallende muziek, zoekt de ander de rust op in een mindful yogasessie. Of misschien is een teamsport meer voor jou?

Iedereen kan sporten

Twijfel je aan je eigen sportiviteit of de haalbaarheid van sportactiviteiten? Begin rustig aan. Dansen, wandelen, fietsen en zwemmen zijn laagdrempelige sporten. Dansen is een aanstekelijke manier om sportief en gezond te blijven. Veel dansscholen bieden programma’s of lessen aan voor 50-plussers, van stijldansen tot salsa. Wandelen is misschien wel de makkelijkste manier om voldoende beweging te krijgen. Je verbrandt maar liefst 200 calorieën als je elke dag 10.000 stappen (circa zeven km) zet. Elke stap telt: stap een halte eerder de bus uit, loop de trap op en af, ga stofzuigen of de hond uitlaten.

Sport je fit

Fietsen is populair onder 55-plussers en dan vooral als buitenactiviteit. Zie jij jezelf niet in lycra op de racefiets stappen? Dat hoeft ook niet. Ga eropuit en maak samen een fietstocht. Bevorderlijk voor je gezondheid én je sociaal leven. De Fietsersbond organiseert cursusdagen voor oudere fietsers, zodat iedereen gezond en veilig kan fietsen. Zwemmen is ideaal om je gewrichten te ontlasten. In het zwembad baantjes trekken of wie weet wordt er bij jouw in de buurt aquarobics gegeven. Met aquarobics verbeter jij je kracht, uithoudingsvermogen en lenigheid. Door de verminderde zwaartekracht in het water heb je bovendien weinig kans op blessures.

Naar de fysio bij blessures

Heb je fysieke klachten? Ook dan kun je bewegen en je lichaam trainen. Vraag advies aan je fysiotherapeut, huisarts of een goed onderlegde sportinstructeur. Een goede trainer houdt rekening met jouw persoonlijke (on)mogelijkheden, of je nu 18 of 88 bent.  Mocht je tijdens het sporten onverhoopt wel een sportblessure oplopen, dan helpt de fysiotherapeut je weer op de been. Fysiotherapie wordt boven de 18 jaar slechts beperkt vergoed vanuit de basisverzekering. Overweeg een aanvullende verzekering. Jouw zorgverzekering vergelijken met andere zorgaanbieders kan kosten besparen.

Lees verder

Digitaal

Aanvullende zorgverzekeringen voor 50-plussers

Als 50-plusser is het verstandig te kijken naar het afsluiten van aanvullende zorgverzekeringen. Onze wensen zijn namelijk anders.

Geplaatst

op

door

Aanvullende zorgverzekeringen

Dit gastblog is gemaakt in samenwerking met vergelijkingssite Pricewise.nl

Hoe ouder we worden, hoe meer zorg we nodig hebben. Als 50-plusser stel je daarom andere eisen aan de zorgverzekering dan bijvoorbeeld een student. In Nederland is iedereen verplicht om een basisverzekering te hebben. Voor ouderen kan het lonen om aanvullende verzekeringen af te sluiten, afgestemd op de zorg die je nodig hebt. Hoe vind je de zorgverzekering die het beste bij je past en wat wordt er allemaal vergoed?

Medicijnen

De basisverzekering vergoedt alleen medicijnen die door de overheid zijn opgenomen in het Geneesmiddelenvergoedingssysteem. Wil je liever geen eigen bijdrage betalen óf gebruik je medicijnen die niet onder bovenstaand systeem vallen? Dan kun je het beste een aanvullende zorgverzekering afsluiten.

Fysiotherapie

De dekking voor fysiotherapie vanuit de basisverzekering is afhankelijk van de leeftijd van de verzekerde. Over het algemeen worden behandelingen voor mensen met een chronische ziekte vanaf de 21e behandeling vanuit de basisverzekering vergoed. De kans bestaat dat er voor jouw aandoening geen vergoeding is vanuit de basisverzekering. In dat geval kun je kiezen voor een extra aanvullende zorgverzekering.

Gehoorapparaten en kunstgebitten

Heb je een gehoorapparaat of een kunstgebit nodig? De basisverzekering vergoedt 75% van de totale kosten. De overige 25% betaal je zelf. Ook hiervoor geldt dat je jezelf aanvullend kunt verzekeren, zodat de kosten volledig worden vergoed. Bij sommige zorgverzekeraars valt het kunstgebit onder de dekking van de tandartskosten. Als je extra tandartskosten maakt, kan het dus zijn dat je niet alle kosten voor het kunstgebit vergoed krijgt. Hou hier rekening mee bij de keuze voor de tandartsverzekering.

Vergoeding voor thuiszorg

Zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor de verpleging en verzorging aan huis. Deze onderdelen worden vergoed vanuit de basisverzekering. Er wordt wel een eigen bijdrage gevraagd. De onderdelen huishoudelijke hulp en ondersteuning worden door de gemeente opgepakt. Bij een aantal zorgverzekeraars bestaat de mogelijkheid om je te verzekeren voor de eigen bijdrage voor de thuiszorg.

Eigen risico verhogen

Als je nog gezond bent en niet zo veel zorg nodig hebt, dan kun je overwegen om het eigen risico te verhogen. Dit noemen we ook wel het vrijwillig eigen risico. Je kunt het vrijwillig eigen risico verhogen met maximaal € 500. Hoe hoger het vrijwillig eigen risico is, des te minder premie je betaalt per maand.

Zorgverzekering vergelijken

Wist jij dat je honderden euro’s kunt besparen als je elk jaar jouw zorgverzekering vergelijkt? Wil jij weten welk 50-plus pakket het beste bij jouw behoeften en wensen past? Via deze website kun je verschillende zorgverzekeringen vergelijken. Houdt er rekening mee dat je nog maar één keer per jaar mag wisselen van zorgverzekering. Je hebt tot en met 31 december de tijd om over te stappen.

Lees verder

Digitaal

De buurt verbeteren met een app

De buurt verbeteren is heel makkelijk met deze app. Je meldt via de app wat je ziet op straat en de gemeente doet er iets aan.

Geplaatst

op

door

Buurt verbeteren

We kennen het allemaal wel. Je loopt op straat en struikelt bijna over een losliggende stoeptegel. De gemeente waarin je woont werkt iedere dag hard aan het verbeteren van de buurt. Maar ze kunnen niet overal tegelijkertijd zijn. Daarom zijn er handige apps ontwikkeld die ons in staat stelt om de gemeente een handje te helpen. De buurt verbeteren via je smartphone. Het is niet alleen heel makkelijk, het werkt ook fantastisch!

Ongelijke of losse stoeptegels, uitstekende boomwortels, te hoge stoepranden of gaten in de weg. Herkent u dit in uw wijk? Onveilige situaties in de buurt zorgen ervoor dat ouderen minder vaak of zelfs niet meer buiten komen. Dat is begrijpelijk want niemand wil de kans op een val vergroten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom is het belangrijk dat onveilige situaties gemeld worden. Signaleert u zo’n situatie en wilt u melding maken? U kunt direct contact opnemen met de gemeente, maar het kan nog gemakkelijker via de Verbeterdebuurt app en website. Zo vergroot u uw eigen veiligheid en die van uw buren.

Snel en eenvoudig een melding maken

Via Verbeterdebuurt kunt u eenvoudig een probleem of idee over de openbare ruimte toevoegen. Deze meldingen worden vervolgens doorgestuurd naar de gemeente. Voor u is dat de snelste manier en bovendien is het handig omdat meldingen worden verzameld. Het kan namelijk zomaar zijn dat er al meer meldingen zijn over het euvel dat u bent tegengekomen. U zet uw melding over de openbare ruimte letterlijk op de digitale kaart door het plaatsen van een rode punaise met een omschrijving van het probleem. Heeft u een smartphone bij u, dan is het aan te raden om gelijk een foto te maken van de oneffenheid. Deze stuurt u dan mee met de melding.

Stappenplan

Meldingen maakt u via de Verbeterdebuurt website of via een app op uw smartphone. De app is gratis beschikbaar voor Android en iPhone. Hebt u niet echt een probleem, maar gewoon een goed en inspirerend idee om de buurt een beetje beter te maken? Ook dat kunt u op de kaart melden. In plaats van een rode punaise, plaatst u dan een geel lampje met een omschrijving van uw idee. Deel uw idee desnoods met buurtgenoten en laat hen ook melding maken. Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat er iets mee wordt gedaan! In het stappenplan leest u hoe u een melding over een probleem of idee doorgeeft via de website of de app.

Buurt verbeteren in Amsterdam

De gemeente Amsterdam krijgt eenmaal per dag alle meldingen van de afgelopen 24 uur doorgestuurd. Als de melding ontvangen is, krijgt u als melder automatisch een bevestigingsmail. Hierin vindt u meer informatie over uw melding. Om extra overzicht te creëren, staat ook uw Verbeterdebuurt-meldingsnummer in de e-mail. De gemeente kan via haar eigen systeem de melding behandelen en afhandelen. De acties die zij nemen worden doorgestuurd naar het Verbeterdebuurt-systeem. Als uw melding is afgehandeld, staat er automatisch: “De melding is afgehandeld en opgelost verklaard door gemeente Amsterdam”. Zo blijven u en andere geïnteresseerden op de hoogte van de status van de melding, en blijft de kaart up-to-date. Opgeloste meldingen worden op de kaart met een groen vlaggetje aangegeven.

10 tips om de buurt te verbeteren

Dankzij het online Verbeterdebuurt platform kunnen buurtbewoners echt meedoen om hun buurt een beetje beter te maken en eenvoudig meldingen doen. Maar wat kunt u nog meer doen voor een optimale leefomgeving en een goede sfeer in de buurt? Laat u inspireren door deze tips:

  1. Zoek gemeenschappelijke doelen
  2. Ondersteun anderen in de buurt waar u kan
  3. Maak iets moois van een ‘lelijke’ plek
  4. Geef elkaar zoveel mogelijk ruimte
  5. Organiseer eens in de zoveel tijd een gezamenlijke activiteit waar de buurt naar kan uitkijken
  6. Start een buurt WhatsApp groep
  7. Denk niet in problemen, maar in oplossingen
  8. Ga het gesprek aan
  9. Neem het pakketje van uw buurman of buurvrouw aan
  10. Deel uw meldingen of ideeën op Verbeterdebuurt met de rest van uw buren voor een gezamenlijk belang

Twijfel niet en start nu met het verbeteren van uw buurt!

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je een val kunt voorkomen of wat je kunt doen om je huis veiliger te maken? Bezoek dan de website Laat je niet vallen van de GGD Amsterdam en ontdek alle mogelijkheden.

Lees verder

Meest gelezen