Winterblues

Winterblues? Niet met deze tips!

Als de dagen korter worden kun je last krijgen van de winterblues. Je voelt je somber, geïrriteerd, futloos én je hebt een onhoudbare drang naar koolhydraten en suikers.

De belangrijkste oorzaak van somberheid en geïrriteerdheid in de herfst en winter is gebrek aan licht. Als de dagen korter en kouder worden breng je over het algemeen minder tijd buiten door. Zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D, wat op zijn beurt ook weer een effect heeft op je stemming. Gelukkig kan je zelf veel doen om je beter te voelen. Met deze 8 tips houd je de winterblues op afstand.

Tip 1: Zorg voor voldoende licht

Ook al is het buiten donker en grauw ook op een bewolkte dag is de lichtsterkte genoeg om je stemming te verbeteren. Het beste kan je direct na het opstaan een half uur naar buiten gaan. Op die manier heeft licht het meeste effect op je biologische klok. Probeer verder zoveel mogelijk tijd buiten door te brengen, door te wandelen in je lunchpauze, na het avondeten nog een wandeling te maken of buiten te sporten. Ben je heel erg somber, dan is een daglichtlamp wellicht een oplossing. Kies dan voor een lamp met een lichtsterkte van 10.000 LUX is geschikt. Deze kan je in de ochtend direct na het opstaan 20 à 30 minuten gebruiken.

Tip 2: Eet vette vis

 Vette vis zoals zalm, haring en makreel staan bol van de omega 3 vetzuren. Deze vetzuren hebben een gunstig effect op de werking van je hersenen. Ook bevat vette vis vitamine D, waar je in de herfst en winter wel wat extra van binnen mag krijgen. Voor het beste resultaat eet je 3 à 4 keer per week een portie vette vis. Geen visliefhebber? Neem dan een goede kwaliteit visolie capsules.

Tip 3: Eet voldoende eiwitten

Eiwitten dienen als belangrijke bouwstof voor allerlei processen in je lichaam. Zo zijn ze de basis van neurotransmitters, dit zijn chemische boodschapperstoffen in je hersenen. Om voldoende feelgood neurotransmitters aan te maken zoals serotonine en dopamine heb je dus eiwitten nodig. Eiwitten vind je in vis, vlees, eieren, noten, zaden, melkproducten (liefst biologisch), bonen, en algen zoals chlorella en spirulina. Eet vooral in de ochtend en middag een maaltijd die voldoende eiwitten bevat, zo krijg je het beste resultaat.

Tip 4: Vermijd suiker

Als je last hebt van de winterblues dan schreeuwt je lichaam vaak om koolhydraten en wil je waarschijnlijk het liefst alle zoetigheid die op je pad komt verslinden. Die drang is wel logisch, je kunt het zien als een soort zelfmedicatie van het lichaam. Suiker verhoogt namelijk even de serotonine en dopamine spiegels in de hersenen. Maar op de lange termijn word je er zeker niet happy van. Neem in plaats van zoete snacks liever pure chocolade met een cacao gehalte van minsten 70%, een handje noten of wat vers fruit.

Tip 5: Let op je jodium inname

Jodium staat bekend om zijn relatie met de schildklier, maar ook voor een goede hersenwerking is jodium van belang. Eet je weinig brood (waar zout met jodium in zit) of vis? Eet dan wat vaker zeewier of vul aan met algen als spirulina of chlorella. 

Tip 6: Volg een positief nieuwsdieet

Als je somber bent is je brein extra gevoelig voor negatieve impulsen. Zet je jezelf daarom op een positief informatiedieet. Vermijd eens tijdlang het nieuws en actualiteitenprogramma’s. Aan de ellende die te zien is kan je vaak niet direct iets veranderen, maar het kan je wel angstig en bezorgd maken. 

Tip 7: Gebruik aromatherapie

De geuren die wij opvangen hebben een direct effect op de hersenen. Dat is sinds de oertijd zo geregeld. Een goede reuk was en is namelijk van levenslang. Zo kan je met je neus ruiken of voedsel bedorven is of niet, en of er bijvoorbeeld een brand is waar je voor moet vluchten. Aangename geuren kunnen je stemming sterk positief beïnvloeden. Heb je de blues dan zijn citrusgeuren aan te raden. Vooral oranjebloesem staat bekend om zijn opbeurende effect. Vernevel de olie met een brandertje. Of gebruik verzorgingsproducten waar deze geur aan is toegevoegd.

Tip 8: Vast 1 of meerdere dagen per week

Korte vastenperiode hebben een gunstig effect op de werking van je hersenen en je stemming. Bovendien is het voor je spijsverteringskanaal ook niet slecht om af en toe pauze te hebben. Neem op een vastendag alleen groenten en groentesappen en doe het op die dag wat rustiger aan.

Meer weten?

Hetty Crèvecoeur is gezondheidsdeskundige met een jarenlange achtergrond in natuurgeneeskunde, orthomoleculaire therapie en seksuologie. Bezoek haar website voor meer gezonde tips en tricks!

Koop het boek

‘Krachtvoer voor vrouwen is de absolute musthave voor elke vrouw die op een natuurlijke manier van binnen en buiten wil stralen’. Dit boek geeft je een steuntje in de rug. Op herkenbare en vaak humoristische wijze lees je hoe je lichaam werkt en hoe je jouw gezondheid en uiterlijk een natuurlijke boost kan geven.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Sluit Menu