Paniekaanval

Wat is een paniekaanval en hoe ga je ermee om?

Wat is een paniekaanval en hoe ga je ermee om? Saskia Kalb had hier veel last van en schreef er een boek over.

Toen Saskia Kalb een jaar of zestien was, kreeg ze voor het eerst een angstaanval. Deze ervaring tekende haar leven. Omdat therapeuten haar niet konden helpen, besloot ze zelf op onderzoek uit te gaan. Ze studeerde psychologie en las alles wat ze in handen kon krijgen: filosofie, biologie, kabbala en meer. Ze slaagde erin haar angst beter te begrijpen en een waardevolle plaats in haar leven te geven.

Nu deelt ze haar verhaal in het boek ‘De schoonheid van angst’. Ze vertelt in detail hoe het voelt om met een angststoornis te leven. En, belangrijker, het bevat ook alles wat Saskia geleerd heeft hierover en wat haar heeft geholpen tijdens haar worsteling met angst. Angst kan bijvoorbeeld een goede leermeester zijn, en een angstig karakter brengt veel mooie eigenschappen met zich mee. Klinkt misschien raar, maar toch is dat haar ervaring. ‘De schoonheid van angst’ is een boek voor iedereen die lijdt aan een vorm van angst of zorgelijkheid, iedereen die iemand kent die paniekaanvallen heeft, en iedereen die onze innerlijke demonen beter wil leren begrijpen.

Wat is een paniekaanval?

Spanning en angst kunnen verschillende lichamelijke verschijnselen met zich meebrengen. Je lichaam maakt dan een stresshormoon (adrenaline) aan. Het lichaam bereidt zich voor om snel te reageren op een mogelijk gevaar. Wat gebeurt er op dat moment?

  • Je hart gaat sneller kloppen
  • Je gaat sneller ademen
  • Je kunt een opgejaagd gevoel krijgen
  • Je kunt een licht gevoel in je hoofd krijgen of benauwd worden
  • Je kunt ook opeens gaan trillen of transpireren

Soms duurt dit lang of worden de klachten steeds erger. Het voelt alsof je lichaam het niet meer aan kan. Dat maakt de angst nog groter en je raakt in paniek. Je voelt je daardoor ellendig en weet niet meer wat je moet doen. Nadenken lukt niet meer goed. Je wilt het liefst vluchten, schreeuwen, huilen of wegkruipen. Als die angst als het ware de baas wordt over jou, dan heb je last van een paniekaanval. Een paniekaanval kan een paar minuten tot wel anderhalf uur duren.

Wat kun je zelf doen?

Het helpt als je weet dat de lichamelijke verschijnselen die je voelt geen kwaad kunnen en vanzelf overgaan. Ze worden door angst veroorzaakt en niet door een ernstige ziekte. Probeer jezelf gerust te stellen. Het is goed om te weten dat angst meestal na 60 tot 90 minuten vanzelf minder wordt.

Als je een paniekaanval hebt, of voelt aankomen, probeer dan rustig te ademen en te ontspannen. Zoek afleiding. Neem bijvoorbeeld een slok water, loop even naar buiten, doe wat oefeningen (zoals kniebuigingen) of ga hardop lezen. Je kunt ook iets actievers doen: ga een eind fietsen, rennen of wandelen. Probeer na een paniekaanval te bedenken waarom je de paniekaanval kreeg.

Koop het boek

‘De schoonheid van angst’ is een boek voor iedereen die lijdt aan een vorm van angst of zorgelijkheid, iedereen die iemand kent die angstaanvallen heeft, en iedereen die onze innerlijke demonen beter wil leren begrijpen.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Sluit Menu