Er is tegenwoordig geen ontkomen meer aan, we worden elke dag geconfronteerd met het coronavirus en de verschrikkelijke gevolgen ervan. Omdat er van ons verwacht wordt dat we met z’n allen binnen blijven, bewegen we ook minder. Grote kans dus dat we straks net even wat meer kilo’s met ons meedragen als dit allemaal over is!
Nieuwe hobby
Kunnen we daarom niet iets in de tussentijd doen waardoor we wel fit en gezond blijven? Is er een sport die we nog steeds makkelijk kunnen uitvoeren, zonder risico te lopen dat we besmet worden? Jazeker, die sport is er en wij Nederlanders zijn er van oudsher dol op: fietsen! We hebben wat tips voor je verzameld om goed voorbereid aan de slag te gaan met je eerste racefiets, of met een nieuwe als je er al een had.
De kosten
Allereerst is het heel erg belangrijk om je persoonlijke budget te kiezen. Hoeveel wil jij uitgeven aan je nieuwe hobby? Voor een nieuwe standaard racefiets betaal je al snel rond de € 800. Wil je direct zoals Tom Dumoulin aan de slag, tja dan wordt het een ander verhaal. Dan kun je maar beter rekening houden met wat grotere bedragen, zoals € 10.000 of meer. We gaan ervan uit dat je ergens daartussen wilt zitten. Natuurlijk is de kwaliteit heel belangrijk, dus dat moet goed zitten. Het bijvoorbeeld niet verstandig een behoorlijke smak geld uit te geven aan dure wielen om vervolgens te gaan besparen op de remmen. Wil je je budget hiervoor uitbreiden zodat alles veilig en in orde is, dan kun je denken aan het afsluiten van een kleine lening. Hierin zijn diverse opties die mogelijk aansluiten bij jouw situatie.
Framemaat berekenen
Heel erg belangrijk is natuurlijk ook dat je nieuwe racefiets past bij jouw lengte en lichaamsbouw. Hiervoor bestaat een makkelijke berekening: sta recht op je blote voeten en zorg ervoor dat deze ongeveer 15 centimeter uit elkaar staan. Neem er nu een meetlat bij en meet de afstand van je hiel tot aan je kruis. Deze afstand vermenigvuldig je met 0,68 en vervolgens rond je de uitkomst naar beneden af. Het getal dat daar uitkomt is je framemaat. Vond je deze berekening te ingewikkeld? Je kunt ook even op het internet rondkijken om een schatting te krijgen van je framemaat aan de hand van je lichaamslengte, al zal deze minder accuraat zijn.
Wielkeuze maken
Een ander belangrijk onderdeel van de racefiets is het kiezen van de juiste wielen. Bespaar hier niet op. Kwalitatief goede wielen aankopen zorgt er niet alleen voor dat je harder kunt fietsen, maar nog belangrijker: dat je veiliger bent op de weg! De reden dat je sneller fietst met betere wielen heeft te maken met de stijfheid én de luchtweerstand die zo klein mogelijk wordt gehouden. Ook het aantal spaken speelt hierbij een belangrijke rol. De voordelen van een racefiets met een laag aantal spaken? Het ziet er over het algemeen eleganter uit én het zorgt ervoor dat de fiets minder weegt. De nadelen zijn echter dat dit de stevigheid vermindert, wat voor fietsers met een extra kilootje niet onbelangrijk is! Door te weinig spaken kan er een slag in het wiel komen. Dit maakt fietsen op termijn onmogelijk. In het ergste geval kan het wiel zelfs volledig breken.
Zadelbreedte bepalen
Om ervoor te zorgen dat je lange comfortabele ritten kunt maken is het noodzakelijk om het juiste zadel aan te schaffen. Aangezien we allemaal verschillend zijn, is het ook normaal dat er zadels met verschillende breedtes zijn. Zo hebben vrouwen doorgaans een breder zadel dan mannen. Om te controleren welk zadel bij jou past, meet je de afstand tussen je ‘zitbotjes’. Dit wordt het beste in een gespecialiseerde fietsenwinkel gedaan, maar het is ook zelf te doen, al kost het net iets meer moeite. Ga gedurende 5 minuten zitten op een stuk karton terwijl je een fietshouding aanneemt. Als de tijd verstreken is ga je lichtjes met krijt over het karton waardoor de plek waar je zitbotjes zich bevinden zichtbaar wordt. Hier zit dan namelijk geen of minder krijt. Meet vervolgens de afstand tussen de twee uiteinden en tel hier 2 à 2,5 centimeter bij op. Zo krijg je in principe je ideale zadelbreedte.
Helm uitkiezen
We zijn er bijna, je hebt nog een ding nodig voordat je de weg op kunt: een fietshelm. Het is al meerdere malen bewezen dat een fietshelm levens kan redden. Volg dus je gezonde verstand en schaf een goede aan. Belangrijk is dat een fietshelm een keurmerk heeft, zo weet je zeker dat je straks goed beschermd bent. Koop nooit een tweedehands helm, deze kan al eens gevallen zijn en is mogelijk zijn sterkte kwijt. Je riskeert dan onnodig zware kwetsuren. Ook niet onbelangrijk is de ventilatie. Als je een paar uurtjes gaat fietsen in de zon wil je natuurlijk dat je hoofdhuid nog voldoende zuurstof krijgt. Hou hier dus rekening mee als je een help aanschaft.
Zo, nu aan de slag. De basis is in orde, maar aarzel niet om nog verder te speuren op het internet naar handige tips en reviews van fietsfanaten. Een goede voorbereiding is in dit geval meer dan het halve werk!