Goed onderhoud voor de motorboot

Goed onderhoud kost wat centen

Zoals ook een auto na de nodige kilometers een onderhoudsbeurt nodig heeft, geldt dat hetzelfde voor motorboten. Minimaal één keer per jaar moet ook uw geliefde sloep nagekeken worden.

Controle

Bij regelmatige controle worden dure reparaties voorkomen en betreft het meestal olie verversen, filters vervangen en koelvloeistof bijvullen. Controleer ook altijd de V-snaar. Is deze nog gaaf en voldoende op spanning? Reserve snaren zijn altijd handig in de gereedschapskist. Inspectie anode en antifouling is altijd nodig.

Antifouling

Anodes op een boot voorkomen dat metalen delen van de boot afslijten door corrosie. Antifouling is een coating die voorkomt dat algen, mossels en schelpen zich aan het onderwaterschip hechten. Het is aan te raden om het onderwaterschip direct schoon te maken als de boot uit het water komt. Als de aangroei nog vochtig is, is het verwijderen een stuk eenvoudiger. Een glad onderwaterschip vaart sneller en beter en zorgt voor een efficiënt brandstofverbruik. Gebruik in ieder geval de juiste middelen. Er zijn verboden middelen die niet gebruikt mogen worden om aangroei te voorkomen.

Gas en elektriciteit

Zorg altijd voor een veilig gasinstallatie aan boord. Laat controles en reparaties altijd door een erkend vakman uitvoeren. Gebruik uitsluitend gasflessen die geschikt zijn voor de watersport. Een inspectie is jaarlijks verstandig. Mocht er iets gebeuren, zorg dan dat je goed werkend blusmateriaal bij de hand hebt. Voor de elektriciteit geldt hetzelfde. Stroom is noodzakelijk voor de startmotor, instrumenten en verlichting. Laat de elektrische installatie daarom jaarlijks controleren. Vul in ieder geval regelmatig het vloeistofniveau van de accu. Sluit altijd de elektriciteitsvoorziening uit wanneer de boot niet gebruikt wordt. Ga liever zelf niet sleutelen, maar schakel een erkend installateur in.

Veiligheid

Om veilig het water op te kunnen, is het noodzakelijk de veiligheidsuitrusting op orde te hebben. Wat er aan boord aanwezig moet zijn, hangt van het soort boot en het type vaarwater af. In de binnenwateren zijn de minimale veiligheidsvoorzieningen:

  • Voldoende reddingsmiddelen op een gemakkelijk bereikbare plaats is verplicht, maar ook noodsignalen, radarreflector, communicatieapparatuur ankergerei, brandblussers, EHBO en dergelijke. Schaf de juiste middelen aan van een betrouwbaar en erkend merk zoals talamex.
  • Van belang om te allen tijde een juiste positie te kunnen bepalen.
  • Ontvangstapparatuur voor berichten van walstations, schepen in de buurt en weerberichten.

Stallen en onderhoud zijn de grootste lasten. Is de sloep met een trailer te vervoeren dan zijn er voordelige stallingsmogelijkheden. Stallen bij commerciële jachthavens is duurder. Maar, veel ligplaatsen zijn meer als uitsluitend een parkeerplek. Veel mensen vinden het prettig om naar de boot te gaan ook als er niet gevaren wordt. De haven wordt dan ook een dagje uit.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print