Cashewnoten zijn gezond

Waarom iedereen cashewnoten zou moeten eten

Weet je eigenlijk wel hoe gezond cashewnoten zijn voor ons lichaam? Deze veelzijdige noot heeft heel wat 'noten op z'n zang'!

Het voedingscentrum roept het al jaren: een handje noten per dag past in een gezond dieet. Zelf zijn we lichtelijk verslaafd aan cashewnoten. Een gezonde verslaving gelukkig, want cashewnoten zijn goed voor je hart, je spieren, maar ook je bloedsuikerspiegel. Redenen genoeg dus om cashewnoten toe te voegen aan je dieet, maar wat doen deze vitaminebommetjes nou eigenlijk precies voor je? Wij hebben het voor je uitgezocht.

Gezonde onverzadigde vetzuren

Cashewnoten bevatten veel gezonde onverzadigde vetzuren die essentieel zijn voor ons lichaam. Deze vetzuren zorgen er namelijk voor dat de vitamines E, D, K en A goed op kunnen lossen, waarna ons lichaam deze vitamines makkelijker op kan nemen. De gezonde vetzuren uit de cashewnoten zijn goed voor het hart, en dragen bij aan de verlaging van het slechte LDL cholesterol. Daarnaast helpen de vetten van de cashewnoot de bloeddruk te verlagen. Mensen met diabetes of hart- en vaatziekten doen er dus goed aan een handje cashewnoten toe te voegen aan hun dieet. 

Magnesium

Naast gezonde onverzadigde vetzuren bevatten cashewnoten veel magnesium. Magnesium is een mineraal dat van vitaal belang is voor de spierontwikkeling, de groei van botten en het ondersteunen van andere organen en weefsels in ons lichaam. Ook heeft het een positief effect op de bloedsuikerspiegel, en reguleert het insuline-activiteit. Vooral voor sporters is het essentieel dat ze genoeg magnesium binnenkrijgen, aangezien een tekort van dit stofje kan leiden tot spier- en botafbraak.

Cashewnoten en rode bloedcellen

Bloedarmoede wordt vaak veroorzaakt door een ijzertekort. Niet alleen bevatten cashewnoten van nature veel ijzer, ook zijn ze een bron van koper. Koper ondersteunt het metabolisme van ijzer en bevordert de aanmaak van rode bloedcellen. Ons immuunsysteem heeft hier baat bij, net als ons zenuwstelsel en onze botten. Naast bloedarmoede kan een ijzer- en kopertekort ook leiden tot osteoporose. Het binnenkrijgen van genoeg ijzer en koper is dus essentieel voor ons lichaam.

Behalve gezond is de cashewnoot natuurlijk ook gewoon lekker en ongelooflijk veelzijdig. Je kunt cashewnoten meenemen als verantwoorde snack, maar de cashewnoot doet het ook prima in een salade, bij oosterse gerechten of in yoghurt gecombineerd met vers fruit. Zelf houden we erg veel van ongebrande biologische cashewnoten. Deze kun je zo eten, maar ook zelf even roosteren in een koekenpan met kruiden. Zo valt er eindeloos te variëren. Liever lekker makkelijk? Er zijn genoeg kant-en-klare varianten te krijgen, waaronder nu ook cashewnoten met rozemarijn, of cashewnoten met honing en peper.   

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Sluit Menu