Gezond oud worden

Gezond oud worden doe je zo

Gezond oud worden krijgt tegenwoordig veel aandacht. We worden allemaal ouder maar hoe doe je dat op een prettige manier? We hebben wat tips voor je om hieraan te werken.

Gezond en prettig oud worden. Het is op een plezierige wijze mogelijk door actief mee te doen, genoeg te bewegen en lekker en gezond te eten.

Blijf bewegen

Door een sportieve levensstijl word je gezond ouder. Minimaal dertig minuten per dag matig intensief bewegen, draagt bij aan een levenskrachtig lichaam. Loop voor de dagelijkse boodschappen naar de bakker en de slager en neem de trap in plaats van de lift. Stofzuigen krijgt zo een dubbele betekenis namelijk bewegen en een schoon huis. Bewegen zorgt voor soepele en sterke spieren en een goede motoriek. Het gaat dan vooral om de grove motoriek die bestaat uit grote, grove bewegingen die men met het lichaam maakt, bijvoorbeeld lopen en zwemmen. Met het bewegen belast je het lichaam waardoor endorfine wordt geproduceerd. Een goede endorfinespiegel zorgt voor een goed fysiek gevoel.

Gezond eten

Een gezonde voeding hoort bij een vitaal leven. De schijf van Vijf van het Voedingscentrum geeft een gevarieerd voedingspatroon aan. De Schijf van Vijf bevat vijf onderdelen van gezonde productgroepen. Door de juiste voedingsstoffen kan het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker verminderd worden. Ten minste 250 gram groente en 200 gram fruit. Eet niet elke dag vlees, maar zorg voor een afwisseling tussen dierlijke en plantaardige producten en kies voor vloeibare en zachte vetten. Voldoende drinken is van belang bij voorkeur water, thee of koffie. Als je volgens de Schijf van Vijf eet, krijg je genoeg van alle producten binnen die gezondheidswinst opleveren. Plus alle benodigde voedingsstoffen om fit te zijn en flink te kunnen bewegen. Vrouwen van 50+ en ouderen (zowel mannen als vrouwen 70+) hebben een verhoogde behoefte aan vitamine D. ’Het nemen van vitamine D voedingssupplementen van Flinndal is voor deze doelgroep daarom ook aan te raden’’

Sociale contacten

Sociale contacten zijn van groot belang en voorkomt eenzaamheid. Ouderen die niet of nauwelijks in contact komen met anderen, bewegen doorgaans ook onvoldoende. Dit heeft een negatief effect op de gezondheid. Door deel te nemen aan activiteiten, blijf je actief. Vrijwel overal worden diverse activiteiten georganiseerd die speciaal gericht zijn op senioren. Bijvoorbeeld een seniorensport of deelname aan een gezamenlijke wandeling. Blijf dus sociaal actief en blijf deelnemen.

Train geheugen

Blijf de hersenen stimuleren door denksporten of door je te verdiepen in een hobby. Een goede hersengymnastiek wordt elke morgen geboden door Max Geheugentrainer op NPO1. Alle oefeningen zijn wetenschappelijk getoetst en dragen bij aan de verbetering van het geheugen. Raadpleeg altijd de huisarts wanneer je twijfelt over de gezondheid. Neem op tijd de medicijnen en heb kennis van de mogelijke bijwerkingen.

De belangrijke aspecten voor gezond oud worden; blijf actief, eet gevarieerd en gezond, blijf deelnemen aan sociale activiteiten en houd je brein scherp.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Sluit Menu