menu

Een haperende traplift, wat zijn je rechten?

Problemen met je spiksplinternieuwe traplift? Bij de aankoop had je je toch meer van dit product voorgesteld. Wat zijn je rechten? Advocaat Ruud van Domselaar, van Amice Advocaten, geeft op NED7 tips over wat je rechten zijn in zo’n situatie en wat je kunt doen.

Mevrouw Dapper is al jarenlang zeer slecht ter been. Ondanks haar 84-jarige leeftijd denkt zij er niet aan om haar eigen huis in te ruilen voor een verzorgingstehuis. Om haar woning nog zo optimaal mogelijk te blijven benutten, zoekt mevrouw Dapper samen met haar zoon een geschikte traplift. Gezien het gewicht van mevrouw Dapper en het feit dat de lift een U-bocht dient te maken, besluiten zij de aankoop te doen bij een gerenommeerde onderneming.

Jarenlang plezier

Mevrouw Dapper heeft een goed gesprek met de verkoper, die haar de traplift FH700 aanraadt en zegt dat mevrouw Dapper jarenlang plezier zal hebben van deze traplift. Mevrouw Dapper besluit deze traplift te kopen. Voor een meerprijs zal de onderneming ervoor zorgen dat de traplift wordt aangebracht en geïnstalleerd in de woning van mevrouw Dapper.

Haperende traplift

Binnen enkele weken begint de traplift te haperen en beleeft mevrouw Dapper angstige momenten als de lift vast blijft zitten in de bocht van de trap. Het moge duidelijk zijn dat mevrouw Dapper totaal niet tevreden is met de kwaliteit van het geleverde. De zoon van mevrouw Dapper neemt contact op met de verkoper, maar die lijkt niet mee te willen werken aan een oplossing. Welke stappen kan mevrouw Dapper nemen om de verkoper aansprakelijk te stellen voor de gebrekkige traplift?

Overeenkomst nakomen

De wet zegt dat bij koop het gekochte aan de overeenkomst moet beantwoorden en de eigenschappen moet bezitten die een normaal gebruik mogelijk maken. De wet geeft als hoofdregel dat mevrouw Dapper de overeenkomst met de verkoper moet nakomen. Voor bepaalde gevallen geeft de wet de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden. Als de verkoper een ondeugdelijk product heeft geleverd, geeft dat mevrouw Dapper de bevoegdheid om de koopovereenkomst te ontbinden.

Tekortkoming van te geringe betekenis

Het is van belang dat de tekortkoming niet van te geringe betekenis is. Dit zou bijvoorbeeld het geval zijn als mevrouw Dapper de overeenkomst wil ontbinden, omdat de leuning van de traplift een millimeter korter is dan de productbeschrijving aangeeft. Daarnaast geldt dat de verkoper in ‘verzuim’ moet zijn. Daartoe zal mevrouw Dapper de verkoper eerst in gebreke moeten stellen. Dit kan mevrouw Dapper doen door een brief te sturen, waarin de verkoper de mogelijkheid wordt geboden om binnen een redelijke termijn de traplift te repareren. Op het moment dat deze termijn is verstreken, en de traplift niet is gerepareerd, kan mevrouw Dapper overgaan tot ontbinding van de overeenkomst. Mevrouw Dapper kan ook al voor het verstrijken van de termijn overgaan tot ontbinding van de overeenkomst, als de verkoper laat blijken dat hij de traplift niet zal repareren. Na de ontbinding van de overeenkomst dient de verkoper het door mevrouw Dapper betaalde aankoopbedrag terug te betalen.

Aankoopbedrag terug

Stel dat mevrouw Dapper de traplift een langere tijd probleemloos heeft kunnen gebruiken, dan kan het redelijk zijn dat zij slechts een deel van het aankoopbedrag terugkrijgt. Ook is het mogelijk dat mevrouw Dapper, ondanks de gebreken, de lift wil behouden. In dat geval kan mevrouw Dapper ervoor kiezen de overeenkomst gedeeltelijk te ontbinden. Mevrouw Dapper houdt dan de traplift en krijgt een deel van het aankoopbedrag terug. Mevrouw Dapper dient op haar beurt de verkoper de gelegenheid te geven om de gebrekkige traplift terug nemen.

Consumentenkoop

De overeenkomst tussen mevrouw Dapper en de verkoper kan aangeduid worden als ‘consumentenkoop’. Om deze reden wordt mevrouw Dapper door de wet extra beschermd. Zo gaat de wet in beginsel ervan uit dat, wanneer de traplift binnen zes maanden gebreken vertoont, dit gebrek al aanwezig was bij de aflevering. Daarnaast wordt een consument extra beschermd tegen onredelijke bedingen in de algemene voorwaarden van de verkoper.

TIP!

De ingebrekestelling is een essentiële stap in het verbintenissenrecht. In de praktijk stranden veel vorderingen tot ontbinding en/of schadevergoeding op het ontbreken van een (juiste) ingebrekestelling. Voorkom dan ook dat je met lege handen komt te staan, terwijl je wel een terechte vordering hebt op de verkoper.

Reageren

Auteur

Ruud van Domselaar

Ruud van Domselaar

Ruud van Domselaar is advocaat bij Amice Advocaten in Utrecht. Hij is specialist op het gebied van vastgoedrecht, verbintenisrecht en aansprakelijkheidsrecht en blogt bij NED7 over hoe je hiermee in de praktijk te maken krijgt.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten