menu

Hulpmiddelen in huis

In de omgeving van Dordrecht bouwde zorgorganisatie Het Spectrum in 2010 de nieuwe locatie ‘De Prinsemarij’. Een kleineschalige zorglocatie met zo’n 51 zelfstandige appartementen, bestemd voor ouderen die zorg nodig hebben.

Domotica in de zorg

Wat ‘De Prinsemarij’ anders maakt is dat er direct vanaf het begin rekening is gehouden met hulpmiddelen in huis die een bijdrage kunnen leveren aan de zorg. Domotica waar de bewoners in het dagelijks leven gebruik van kunnen maken en die hun een stuk zelfstandigheid en eigen regie teruggeeft. Tot dan toe bleek namelijk in de praktijk dat er veel meer van de dagelijkse zorg door Het Spectrum werd overgenomen, terwijl de bewoners nog tot heel veel zelf in staat waren. En bewoners wilden ook meer zelf doen.

Hulpmiddelen in huis geen doel maar middel

Toch is het niet zo dat de bewoners nu plotseling omgeven worden door allerlei technische snufjes alleen maar omdat het er is en het personeel scheelt. In tegendeel. De techniek die bij Het Spectrum gebruikt wordt is niet een doel maar een middel. En zo wordt het ook ingezet. Alleen daar waar het een waardevolle bijdrage kan leveren aan het welzijn en het comfort van bewoners.

 

Bekijk het voorbeeld van In voor Zorg

De resultaten

En wat zijn de resultaten? Belangrijkste resultaat, dat iedere dag zichtbaar is, is dat bewoners zich vitaler voelen en dat zaken niet automatisch meer door de zorgorganisatie worden gedaan als dat niet nodig is. Bewoners zijn zelfstandiger en maken meer eigen keuzes. De verzorging die nodig is verloopt hierdoor een stuk soepeler en er kan, door de toevoeging van techniek, meer zorg op maat zorg gegeven.

De kwaliteit van de zorg is dus een stuk beter geworden, terwijl er toch kosten zijn bespaard. Zo is het niet meer nodig om een vast  team voor de nachtdienst op locatie te hebben, omdat de nachtdienst nu door de zorgpost op afstand wordt aangestuurd. Ook is er geen centrale receptie meer nodig. Verder doen cliënten meer zelf omdat er heel veel taken zijn die voorheen door Het Spectrum werden gedaan, terwijl dit niet nodig was. Er kan dus meer specifieke zorg worden gegeven waar nodig, wat ook betekent dat er meer tijd kan worden vrijgemaakt voor persoonlijk contact. Al met al blijkt dat door de invoering van deze veranderingen er een besparing heeft plaatsgevonden van maar liefst 25%, terwijl zowel het personeel als de bewoners meer kwaliteit ervaren en tevredener zijn.

bron: In voor Zorg

 

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.