menu

Verhuizen naar een verzorgingshuis

Dit gastblog is geschreven door Tiny van Amsterdam, bezoeker van NED7.nl

Dan is het eindelijk rond: mama krijgt een plek in een woonzorgcentrum en nog wel de locatie die haar voorkeur heeft. Waar ik het wel over wil hebben is wat er allemaal bij komt kijken om te zorgen dat de verhuizing vlot verloopt.

Wat er allemaal aan vooraf gegaan is aan doktersbezoeken, overleggen met casemanagers, wijkverpleegkundigen en nog veel meer partijen die met het langer zelfstandig wonen van onze hoogbejaarde medemens – die soms van voren niet meer weet dat hij of zij van achteren leeft – in de weer zijn, ga ik het nu niet over hebben. In de pers zijn al vele schrijnende voorbeelden van onkunde, onmacht en desinteresse aangehaald.

Verhuizings checklist

Ha, een handleiding of checklijst die ik ook kan gebruiken zie ik sommigen al denken. Ja, misschien als zodanig bruikbaar, maar ook een beschrijving van wat er in ons geval allemaal mis is gegaan. De verhuizing is binnen een paar dagen een feit. Dat was niet zo moeilijk. Nieuwe kast kopen, kleding uitzoeken en wassen en het nodige nieuw aanschaffen. Kleding en linnengoed voorzien van een naamlabel is ook zo gepiept. Op internet bestel je voor niet veel geld geweven naamlabels. Een handige zus heeft kort na de inhuizing haar naaimachine in de auto gezet en op locatie in een paar uur tijd alle labels aangebracht.

Emotionele dingen bij het opruimen

Ook het opruimen van de ouderlijke woning verloopt door goede onderlinge samenwerking van de vijf zussen prima. Wie nog iets wil hebben, zet dat op een lijst en vermeldt haar naam erbij. De afspraak is bij meerdere gegadigden te loten, maar dat blijkt helemaal niet nodig. We zijn wel zussen, maar hebben allemaal andere behoeften. De WhatsApp-groep ‘mama’ wordt tijdens de opruimdagen voornamelijk gebruik om iedereen te laten zien wat er nu weer tevoorschijn was gekomen. Leuke dingen zoals een geboortekaartje van een inmiddels 55 jarige zus, maar ook emotionele dingen, zoals een doos met linten en rouwattenties bij het overlijden van papa (ruim 20 jaar geleden).

Leve de kringloop!

De eerste afspraak met de woningbouwvereniging geeft duidelijkheid over wat er gedaan moet worden, voordat de sleutels worden ingeleverd. Een inboedelopruimer zorgt voor het afvoeren van meubilair, witgoed en alles wat er nog meer achterblijft. Alles krijgt voor zover mogelijk nog een bestemming. Leve de kringloop!!! Hij zorgt er ook voor dat nog bruikbare spullen worden verkocht, dicht gaatjes in plafonds en wanden en maakt de woning schoon. Niet voor niets uiteraard, maar tegen alleszins acceptabele kosten en het scheelt ons een hoop werk.

De dementie van mama

Gezien de voortschrijdende dementie van mama, wordt afgesproken dat twee zussen bewindvoerder en mentor worden. De aanvraag ligt snel bij de kantonrechter en binnen een maand is de toewijzing er. Ook weer geregeld. Het scheelt dat oudste zus sinds het overlijden van papa al een groot deel van de (financiële) beslommeringen voor haar rekening heeft genomen en andere zus een medische achtergrond heeft. Iedereen heeft er het volste vertrouwen in.

Alles regelen via internet

Gelukkig kun je tegenwoordig veel via internet regelen. En dan maar meteen het adres van oudste zus als correspondentieadres doorgeven. De energiemaatschappij geeft een opnamenummer als referentie voor het doorgeven van de meterstanden op de datum dat de huissleutels worden ingeleverd. Bij de Gemeentelijke Basisadministratie verschijnt de eerste hobbel.

Verhuizen naar een verzorgingshuis

Er wordt bij een adreswijziging gevraagd of en zo ja, welke huisgenoten er mee verhuizen. Voor het gemak verschijnen op het scherm dan de namen van degenen die daarvoor in aanmerking komen. Oeps: de naam van mijn vader, dat kan toch niet waar zijn? Ja hoor het staat er echt. Vinkje bij zijn naam maar heel snel weg geklikt. Ook een nadeel is dat de toevoeging bij het huisnummer niet ingevuld kan worden. Het woonzorgcentrum heeft per groepswoning een zelfstandige adresaanduiding, maar er moet dan wel bij vermeld: groepswoning 1 hoog. De website heeft geen opmerkingenveld en om nu naar het stadsdeelkantoor in Amsterdam te rijden is wel wat veel van het goede. Dan maar een brief schrijven met daarin zowel de vermelding van het overlijden van papa als de toevoeging bij het adres. Overigens tot op heden geen enkele reactie op ontvangen.

Abonnementen opzeggen

De afwikkeling van veel andere zaken gaat redelijk vlot. SVB, pensioenfondsen, CAK, abonnementen, al snel stromen de bevestigingen van de verhuizing en wijziging van het correspondentieadres binnen. Zelfs de huurtoeslag kan snel worden stop gezet. Waar door langdurig lidmaatschap of abonnement onduidelijk is wat het lid- of abonneenummer is, blijkt vaak een telefoontje voldoende. Wat dat betreft petje af voor o.a. Mikrogids en Ziggo. En bijna altijd is er begrip voor de reden van de opzegging of beëindiging.

De nadelen van internet

Internet heeft echter ook nadelen. Zeker als je het abonnement internet plus bellen van KPN wilt opzeggen. In eerste instantie lijkt er niets aan de hand. Enkele dagen na de schriftelijke opzegging komt er een sms-je met het verzoek via de website een afspraak te maken met een monteur. Geen probleem, combineren we gewoon met een opruimavond, want de monteur kan ook tussen 17.00 en 19:00 uur komen. Maar…al wie er komt: geen monteur, dus maar even de klantenservice bellen.

Sorry, misverstandje

“Ja mevrouw, dat is omdat er glasvezel op uw adres komt, daar hebben we over gemaild.” “Oh, het gaat toch over de verhuizing van mijn moeder naar een woonzorgcentrum?” “Nee, om glasvezel, daar hebben we over gemaild.” Ja maar die computer is al 4 weken buiten gebruik, dus ook geen mail gezien. Misverstandje dus, maar dat neemt niet weg dat er geen monteur is. “Dat gaan we even navragen mevrouw.” Muziekje en na enige tijd weer een juffrouw aan de telefoon. Zij weet helemaal niet waar het over gaat. Weer uitgelegd, weer dezelfde antwoorden gekregen en…ze gaat het even navragen. Na ruim 3 minuten komt ze al terug met de mededeling dat het om een afspraak voor glasvezel gaat. Ja juffrouw, dat weet ik, maar dat is niet de bedoeling en overigens: er is dus ook geen monteur. Is kennelijk ook niet nodig, want het gaat alleen om een opzegging.

Een helder momentje

Ik krijg een helder momentje en vraag of als ik het modem naar een KPN-winkel breng ik dan de opzegging kan regelen. Gelukkig blijkt het antwoord daarop een volmondig ja, waarop ik juffrouw nummer 2 laat weten dat ik dan voldoende weet, mijn hartelijke dank uitspreek en haar en nog een fijne avond wens. Haar roep: “Mevrouw, mevrouw!” wil ik niet meer horen; ik beëindig het gesprek. Manlief heeft twee dagen later het modem afgegeven, samen met een kopie van de opzegbrief. Krijgt hij te horen dat het eigenlijk niet de goede weg is, maar na lezing van de opzegbrief strijkt men de hand over het hart. Het kan dus wel goed gaan.

Ik krijg excuses

Beetje jammer was wel weer, dat ik enige tijd later gebeld wordt over de opzegging en of ik echt geen nieuw abonnement wil afsluiten. Ik heb vriendelijk doch dringend gevraagd of men even naar de reden van de opzegging wil kijken. Ik krijg vervolgens wel excuses, maar het is toch handiger als men eerst leest en dan (wel of niet) belt.

Meterstanden doorgeven

Dan is het de dag om de sleutels in te leveren van de woning. Fijn dat dit voor de kerstdagen nog afgesproken kon worden. De mevrouw van de woningbouwvereniging is net als bij de eerste inspectie erg vriendelijk en meewerkend. Gezamenlijk schrijven we alle meterstanden op en voor de zekerheid maakt manlief met zijn mobieltje foto’s van alle meters. Via de website geef ik op de aangegeven wijze de standen aan o.a. de energieleverancier door.

Meterstanden kloppen niet

Op 5 januari vind ik bij thuiskomst een brief van de energieleverancier (gedateerd 31 december) met de mededeling dat men vermoedt dat er bij het opgeven van de meterstanden en cijfers zijn omgewisseld evenals het vriendelijke verzoek voor 6 januari (!!!) de juiste standen door te geven. Alles gecheckt, maar de cijfers kloppen allemaal, dus maar weer gewoon doorgegeven. Ook de meterstanden erbij gezocht van de jaarlijkse reguliere opgave en de daarbij behorende afrekening. Daaruit blijkt dat een van de meters helemaal niet meer loopt, maar dat de vorige opgave door de energieleverancier is gecorrigeerd/hoger geschat. Niet eerder gezien en evenmin is toen het maandbedrag aangepast. Tja, dan valt het niet zo op. Omdat het niet mogelijk is een bij de opgave van de standen een toelichting te geven of bijlagen mee te sturen, maar even via het contactformulier het hele verhaal vertelt en foto’s gestuurd van de eindstanden.

Even de klantenservice bellen

Top, binnen drie dagen een mail van de klantenservice dat de eindafrekening opgemaakt gaat worden aan de hand van de door mij opgegeven standen. Na een week valt de eindafrekening op de mat. Ruim € 90,- bijbetalen. Het bedrag wordt binnen 10 dagen automatisch geïncasseerd. Hoe kan dat nu? Nou gewoon, de stand van de niet-lopende meter is gecorrigeerd. Meteen in de telefoon geklommen en de klantenservice gebeld. De zeer vriendelijke meneer van de klantenservice hoort mijn verhaal aan en kijkt ook even terug naar mijn eerdere bericht. Hij snapt de aanpassing ook niet, zeker niet als duidelijk wordt dat er al eens een mail is gestuurd met de mededeling dat de afrekening op basis van de door mij doorgegeven standen zal plaatsvinden. Maar, zo belooft hij: hij gaat het in orde maken en zorgt er en passant voor dat de automatische incasso wordt tegen gehouden.

Geld retour

Weekje later ontvang ik de nieuwe eindafrekening. Er komt geld terug en ook het al geïncasseerde bedrag van ruim € 90,- komt terug. Eeeh…dat bedrag zou toch niet geïncasseerd worden? Is volgens het bankoverzicht ook niet het geval, maar ja staat zo wel in de brief. Maar even afwachten en uiteindelijk is het financiële eindresultaat wel goed (ruim € 350,- retour), maar dan is het inmiddels wel eind februari.

Eigen bijdrage

Ook bij het CAK is het verschil tussen de zeer vriendelijke dames en heren aan de telefoon en de praktische uitvoering van de werkzaamheden opvallend. Voor de duidelijkheid: CAK voert de beschikkingen uit en stuurt elke vier weken een factuur voor de eigen bijdrage. Tussen de ontvangst van de factuur en de incasso zit vier weken. Als de maximale eigen bijdrage is bereikt, krijg je het hele jaar nog facturen met als eindbedrag € 0,00. Bovendien zijn alle voorgaande perioden ook weer vermeld in de specificatie. Hele bossen worden er voor omgezaagd.

Aparte beschikkingen

Daarnaast is er voor nagenoeg iedere vorm van ondersteuning een aparte beschikking en dus aparte facturatie. Bij mama ging het om huishoudelijke hulp en dagopvang. Kennelijk niet mogelijk om dat in een keer te factureren, dus dat waren er elke maand twee. Ook die maar eens op een natte en koude februaridag doorgenomen om tot de conclusie te komen dat het toch niet helemaal goed was gegaan. Als alle gefactureerde bedragen in een spreadsheet staan, is het inderdaad overduidelijk. Maar nogmaals: zeer vriendelijke mensen aan de telefoon en binnen twee weken is het onterecht geïncasseerde bedrag ad ruim € 160,- retour.

Onderzoek naar fraude

Dan heel onverwacht een telefoontje van de Gemeente Amsterdam: er wordt een adresonderzoek gedaan. Stomverbaasd vraag ik wat dat inhoudt. “Mevrouw dat betekent dat onze afdeling belastingen vindt dat er wel erg veel mensen op het adres wonen, waar uw moeder is ingeschreven en dus twijfelt aan haar inschrijving. Dat wordt in de gaten gehouden met het oog op alle mogelijke soorten fraude en als de Belastingdienst het niet vertrouwd wordt er een onderzoek ingesteld.” Blijkt ook al een brief over te zijn gestuurd, maar omdat ik op dit moment maar een keer in de 14 dagen naar mama ga, ligt die ongetwijfeld nog in haar postvak.

Mama onvindbaar

“Mevrouw als u onder vermelding van dit dossiernummer nu snel de afdeling handhaving belt en het uitlegt, dan moet het goed komen. Zo niet, dan wordt uw moeder uitgeschreven en dat kan betekenen dat zij geen adres meer heeft met alle gevolgen van dien.” “Ja maar meneer, het is een woonzorgcentrum, logisch toch dat daar veel mensen zijn ingeschreven?” Heeft hij geen boodschap aan. Ik moet dus handhaving bellen. Zo gezegd zo gedaan. Aardige mevrouw aan de lijn, die echter in eerste instantie het dossier niet kan vinden, althans niet met het door mij gegeven nummer.

Iemand zit te slapen bij de Belastingdienst

Vermoedelijk klink ik nogal bibberig want  met geboortedatum, naam, meisjesnaam etc. van mama komt het dan toch boven water. Inderdaad: op verzoek van de Belastingdienst een adresonderzoek. De aardige mevrouw snapt het ook niet. Zij kent het woonzorgcentrum en vermoedt dat er bij de Belastingdienst iemand ontzettend heeft zitten slapen. Zij draait het meteen terug. Gelukkig, ook weer opgelost. Voor de zekerheid ’s avonds toch ook maar weer alle betrokken afdelingen van de Gemeente en de belastingdienst de papieren over de bewindvoering toegestuurd.

Aangemeld voor activiteiten

Het woonzorgcentrum heeft soms ook wat moeite met het vinden van de juiste weg. Het laten doordringen van bewindvoering en mentorschap duurt even. De brief van de Rechtbank voor de administratie komt in mama’s postlaatje terecht. Dat schiet dus niet echt op. Bij de inhuizing hebben we afgesproken dat het centrum de was doet en mama is aangemeld voor activiteiten. Beide zaken natuurlijk niet voor niets, maar we tekenen voor incasso van de maandkosten. Niks mis mee, toch.

Verkeerde incasso’s

Na 2 maanden blijkt dat het handiger is het centrum voor toiletartikelen te laten zorgen. Dit geven we door en men belooft het te regelen. Resultaat: de volgende maand alleen incasso van de kosten voor de toiletartikelen, de maand daarna helemaal geen incasso. Een aantal telefoontjes en nieuwe medewerkers verder zegt men dat het nu echt is geregeld en men geeft aan de fouten voor eigen rekening te nemen. Er hoeft dus niet achteraf alsnog te worden betaald. Half mei dan toch de eerste juiste incasso voor het volledige bedrag.

Mama zit eindelijk in het juiste systeem

Inmiddels zit mama goed in de diverse systemen. Nu ze een half jaar in het woonzorg-centrum verblijft, wordt het tijd om de hoge eigen bijdrage te betalen. Deze wordt volgens bericht van het SVB van de AOW-uitkering ingehouden. Ook de beschikking is van het CAK ontvangen inclusief de berekening van de bijdrage.

Alle lof

Ik ga er van uit dat het vanaf nu op rolletjes loopt, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit. We blijven ons met liefde inzetten om mama’s laatste stappen op haar levenspad zo prettig mogelijk te laten verlopen. De inzet van de verzorging in het woonzorgcentrum verdient hierbij alle lof. Wat zijn ze lief en betrokken, net als alle vrijwilligers die zich inzetten voor de bewoners.

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.