Volg ons online

Wonen

Verhuizen naar een verzorgingshuis

Tiny vertelt haar ervaringen met het verhuizen naar een verzorgingshuis van haar moeder, wat meer voeten in de aarde had dan ze dacht.

Gedeeld

op

Verhuizen naar een verzorgingshuis

Dit gastblog is geschreven door Tiny van Amsterdam, bezoeker van NED7.nl

Dan is het eindelijk rond: mama krijgt een plek in een woonzorgcentrum en nog wel de locatie die haar voorkeur heeft. Waar ik het wel over wil hebben is wat er allemaal bij komt kijken om te zorgen dat de verhuizing vlot verloopt.

Wat er allemaal aan vooraf gegaan is aan doktersbezoeken, overleggen met casemanagers, wijkverpleegkundigen en nog veel meer partijen die met het langer zelfstandig wonen van onze hoogbejaarde medemens – die soms van voren niet meer weet dat hij of zij van achteren leeft – in de weer zijn, ga ik het nu niet over hebben. In de pers zijn al vele schrijnende voorbeelden van onkunde, onmacht en desinteresse aangehaald.

Verhuizings checklist

Ha, een handleiding of checklijst die ik ook kan gebruiken zie ik sommigen al denken. Ja, misschien als zodanig bruikbaar, maar ook een beschrijving van wat er in ons geval allemaal mis is gegaan. De verhuizing is binnen een paar dagen een feit. Dat was niet zo moeilijk. Nieuwe kast kopen, kleding uitzoeken en wassen en het nodige nieuw aanschaffen. Kleding en linnengoed voorzien van een naamlabel is ook zo gepiept. Op internet bestel je voor niet veel geld geweven naamlabels. Een handige zus heeft kort na de inhuizing haar naaimachine in de auto gezet en op locatie in een paar uur tijd alle labels aangebracht.

Emotionele dingen bij het opruimen

Ook het opruimen van de ouderlijke woning verloopt door goede onderlinge samenwerking van de vijf zussen prima. Wie nog iets wil hebben, zet dat op een lijst en vermeldt haar naam erbij. De afspraak is bij meerdere gegadigden te loten, maar dat blijkt helemaal niet nodig. We zijn wel zussen, maar hebben allemaal andere behoeften. De WhatsApp-groep ‘mama’ wordt tijdens de opruimdagen voornamelijk gebruik om iedereen te laten zien wat er nu weer tevoorschijn was gekomen. Leuke dingen zoals een geboortekaartje van een inmiddels 55 jarige zus, maar ook emotionele dingen, zoals een doos met linten en rouwattenties bij het overlijden van papa (ruim 20 jaar geleden).

Leve de kringloop!

De eerste afspraak met de woningbouwvereniging geeft duidelijkheid over wat er gedaan moet worden, voordat de sleutels worden ingeleverd. Een inboedelopruimer zorgt voor het afvoeren van meubilair, witgoed en alles wat er nog meer achterblijft. Alles krijgt voor zover mogelijk nog een bestemming. Leve de kringloop!!! Hij zorgt er ook voor dat nog bruikbare spullen worden verkocht, dicht gaatjes in plafonds en wanden en maakt de woning schoon. Niet voor niets uiteraard, maar tegen alleszins acceptabele kosten en het scheelt ons een hoop werk.

De dementie van mama

Gezien de voortschrijdende dementie van mama, wordt afgesproken dat twee zussen bewindvoerder en mentor worden. De aanvraag ligt snel bij de kantonrechter en binnen een maand is de toewijzing er. Ook weer geregeld. Het scheelt dat oudste zus sinds het overlijden van papa al een groot deel van de (financiële) beslommeringen voor haar rekening heeft genomen en andere zus een medische achtergrond heeft. Iedereen heeft er het volste vertrouwen in.

Alles regelen via internet

Gelukkig kun je tegenwoordig veel via internet regelen. En dan maar meteen het adres van oudste zus als correspondentieadres doorgeven. De energiemaatschappij geeft een opnamenummer als referentie voor het doorgeven van de meterstanden op de datum dat de huissleutels worden ingeleverd. Bij de Gemeentelijke Basisadministratie verschijnt de eerste hobbel.

Verhuizen naar een verzorgingshuis

Er wordt bij een adreswijziging gevraagd of en zo ja, welke huisgenoten er mee verhuizen. Voor het gemak verschijnen op het scherm dan de namen van degenen die daarvoor in aanmerking komen. Oeps: de naam van mijn vader, dat kan toch niet waar zijn? Ja hoor het staat er echt. Vinkje bij zijn naam maar heel snel weg geklikt. Ook een nadeel is dat de toevoeging bij het huisnummer niet ingevuld kan worden. Het woonzorgcentrum heeft per groepswoning een zelfstandige adresaanduiding, maar er moet dan wel bij vermeld: groepswoning 1 hoog. De website heeft geen opmerkingenveld en om nu naar het stadsdeelkantoor in Amsterdam te rijden is wel wat veel van het goede. Dan maar een brief schrijven met daarin zowel de vermelding van het overlijden van papa als de toevoeging bij het adres. Overigens tot op heden geen enkele reactie op ontvangen.

Abonnementen opzeggen

De afwikkeling van veel andere zaken gaat redelijk vlot. SVB, pensioenfondsen, CAK, abonnementen, al snel stromen de bevestigingen van de verhuizing en wijziging van het correspondentieadres binnen. Zelfs de huurtoeslag kan snel worden stop gezet. Waar door langdurig lidmaatschap of abonnement onduidelijk is wat het lid- of abonneenummer is, blijkt vaak een telefoontje voldoende. Wat dat betreft petje af voor o.a. Mikrogids en Ziggo. En bijna altijd is er begrip voor de reden van de opzegging of beëindiging.

De nadelen van internet

Internet heeft echter ook nadelen. Zeker als je het abonnement internet plus bellen van KPN wilt opzeggen. In eerste instantie lijkt er niets aan de hand. Enkele dagen na de schriftelijke opzegging komt er een sms-je met het verzoek via de website een afspraak te maken met een monteur. Geen probleem, combineren we gewoon met een opruimavond, want de monteur kan ook tussen 17.00 en 19:00 uur komen. Maar…al wie er komt: geen monteur, dus maar even de klantenservice bellen.

Sorry, misverstandje

“Ja mevrouw, dat is omdat er glasvezel op uw adres komt, daar hebben we over gemaild.” “Oh, het gaat toch over de verhuizing van mijn moeder naar een woonzorgcentrum?” “Nee, om glasvezel, daar hebben we over gemaild.” Ja maar die computer is al 4 weken buiten gebruik, dus ook geen mail gezien. Misverstandje dus, maar dat neemt niet weg dat er geen monteur is. “Dat gaan we even navragen mevrouw.” Muziekje en na enige tijd weer een juffrouw aan de telefoon. Zij weet helemaal niet waar het over gaat. Weer uitgelegd, weer dezelfde antwoorden gekregen en…ze gaat het even navragen. Na ruim 3 minuten komt ze al terug met de mededeling dat het om een afspraak voor glasvezel gaat. Ja juffrouw, dat weet ik, maar dat is niet de bedoeling en overigens: er is dus ook geen monteur. Is kennelijk ook niet nodig, want het gaat alleen om een opzegging.

Een helder momentje

Ik krijg een helder momentje en vraag of als ik het modem naar een KPN-winkel breng ik dan de opzegging kan regelen. Gelukkig blijkt het antwoord daarop een volmondig ja, waarop ik juffrouw nummer 2 laat weten dat ik dan voldoende weet, mijn hartelijke dank uitspreek en haar en nog een fijne avond wens. Haar roep: “Mevrouw, mevrouw!” wil ik niet meer horen; ik beëindig het gesprek. Manlief heeft twee dagen later het modem afgegeven, samen met een kopie van de opzegbrief. Krijgt hij te horen dat het eigenlijk niet de goede weg is, maar na lezing van de opzegbrief strijkt men de hand over het hart. Het kan dus wel goed gaan.

Ik krijg excuses

Beetje jammer was wel weer, dat ik enige tijd later gebeld wordt over de opzegging en of ik echt geen nieuw abonnement wil afsluiten. Ik heb vriendelijk doch dringend gevraagd of men even naar de reden van de opzegging wil kijken. Ik krijg vervolgens wel excuses, maar het is toch handiger als men eerst leest en dan (wel of niet) belt.

Meterstanden doorgeven

Dan is het de dag om de sleutels in te leveren van de woning. Fijn dat dit voor de kerstdagen nog afgesproken kon worden. De mevrouw van de woningbouwvereniging is net als bij de eerste inspectie erg vriendelijk en meewerkend. Gezamenlijk schrijven we alle meterstanden op en voor de zekerheid maakt manlief met zijn mobieltje foto’s van alle meters. Via de website geef ik op de aangegeven wijze de standen aan o.a. de energieleverancier door.

Meterstanden kloppen niet

Op 5 januari vind ik bij thuiskomst een brief van de energieleverancier (gedateerd 31 december) met de mededeling dat men vermoedt dat er bij het opgeven van de meterstanden en cijfers zijn omgewisseld evenals het vriendelijke verzoek voor 6 januari (!!!) de juiste standen door te geven. Alles gecheckt, maar de cijfers kloppen allemaal, dus maar weer gewoon doorgegeven. Ook de meterstanden erbij gezocht van de jaarlijkse reguliere opgave en de daarbij behorende afrekening. Daaruit blijkt dat een van de meters helemaal niet meer loopt, maar dat de vorige opgave door de energieleverancier is gecorrigeerd/hoger geschat. Niet eerder gezien en evenmin is toen het maandbedrag aangepast. Tja, dan valt het niet zo op. Omdat het niet mogelijk is een bij de opgave van de standen een toelichting te geven of bijlagen mee te sturen, maar even via het contactformulier het hele verhaal vertelt en foto’s gestuurd van de eindstanden.

Even de klantenservice bellen

Top, binnen drie dagen een mail van de klantenservice dat de eindafrekening opgemaakt gaat worden aan de hand van de door mij opgegeven standen. Na een week valt de eindafrekening op de mat. Ruim € 90,- bijbetalen. Het bedrag wordt binnen 10 dagen automatisch geïncasseerd. Hoe kan dat nu? Nou gewoon, de stand van de niet-lopende meter is gecorrigeerd. Meteen in de telefoon geklommen en de klantenservice gebeld. De zeer vriendelijke meneer van de klantenservice hoort mijn verhaal aan en kijkt ook even terug naar mijn eerdere bericht. Hij snapt de aanpassing ook niet, zeker niet als duidelijk wordt dat er al eens een mail is gestuurd met de mededeling dat de afrekening op basis van de door mij doorgegeven standen zal plaatsvinden. Maar, zo belooft hij: hij gaat het in orde maken en zorgt er en passant voor dat de automatische incasso wordt tegen gehouden.

Geld retour

Weekje later ontvang ik de nieuwe eindafrekening. Er komt geld terug en ook het al geïncasseerde bedrag van ruim € 90,- komt terug. Eeeh…dat bedrag zou toch niet geïncasseerd worden? Is volgens het bankoverzicht ook niet het geval, maar ja staat zo wel in de brief. Maar even afwachten en uiteindelijk is het financiële eindresultaat wel goed (ruim € 350,- retour), maar dan is het inmiddels wel eind februari.

Eigen bijdrage

Ook bij het CAK is het verschil tussen de zeer vriendelijke dames en heren aan de telefoon en de praktische uitvoering van de werkzaamheden opvallend. Voor de duidelijkheid: CAK voert de beschikkingen uit en stuurt elke vier weken een factuur voor de eigen bijdrage. Tussen de ontvangst van de factuur en de incasso zit vier weken. Als de maximale eigen bijdrage is bereikt, krijg je het hele jaar nog facturen met als eindbedrag € 0,00. Bovendien zijn alle voorgaande perioden ook weer vermeld in de specificatie. Hele bossen worden er voor omgezaagd.

Aparte beschikkingen

Daarnaast is er voor nagenoeg iedere vorm van ondersteuning een aparte beschikking en dus aparte facturatie. Bij mama ging het om huishoudelijke hulp en dagopvang. Kennelijk niet mogelijk om dat in een keer te factureren, dus dat waren er elke maand twee. Ook die maar eens op een natte en koude februaridag doorgenomen om tot de conclusie te komen dat het toch niet helemaal goed was gegaan. Als alle gefactureerde bedragen in een spreadsheet staan, is het inderdaad overduidelijk. Maar nogmaals: zeer vriendelijke mensen aan de telefoon en binnen twee weken is het onterecht geïncasseerde bedrag ad ruim € 160,- retour.

Onderzoek naar fraude

Dan heel onverwacht een telefoontje van de Gemeente Amsterdam: er wordt een adresonderzoek gedaan. Stomverbaasd vraag ik wat dat inhoudt. “Mevrouw dat betekent dat onze afdeling belastingen vindt dat er wel erg veel mensen op het adres wonen, waar uw moeder is ingeschreven en dus twijfelt aan haar inschrijving. Dat wordt in de gaten gehouden met het oog op alle mogelijke soorten fraude en als de Belastingdienst het niet vertrouwd wordt er een onderzoek ingesteld.” Blijkt ook al een brief over te zijn gestuurd, maar omdat ik op dit moment maar een keer in de 14 dagen naar mama ga, ligt die ongetwijfeld nog in haar postvak.

Mama onvindbaar

“Mevrouw als u onder vermelding van dit dossiernummer nu snel de afdeling handhaving belt en het uitlegt, dan moet het goed komen. Zo niet, dan wordt uw moeder uitgeschreven en dat kan betekenen dat zij geen adres meer heeft met alle gevolgen van dien.” “Ja maar meneer, het is een woonzorgcentrum, logisch toch dat daar veel mensen zijn ingeschreven?” Heeft hij geen boodschap aan. Ik moet dus handhaving bellen. Zo gezegd zo gedaan. Aardige mevrouw aan de lijn, die echter in eerste instantie het dossier niet kan vinden, althans niet met het door mij gegeven nummer.

Iemand zit te slapen bij de Belastingdienst

Vermoedelijk klink ik nogal bibberig want  met geboortedatum, naam, meisjesnaam etc. van mama komt het dan toch boven water. Inderdaad: op verzoek van de Belastingdienst een adresonderzoek. De aardige mevrouw snapt het ook niet. Zij kent het woonzorgcentrum en vermoedt dat er bij de Belastingdienst iemand ontzettend heeft zitten slapen. Zij draait het meteen terug. Gelukkig, ook weer opgelost. Voor de zekerheid ’s avonds toch ook maar weer alle betrokken afdelingen van de Gemeente en de belastingdienst de papieren over de bewindvoering toegestuurd.

Aangemeld voor activiteiten

Het woonzorgcentrum heeft soms ook wat moeite met het vinden van de juiste weg. Het laten doordringen van bewindvoering en mentorschap duurt even. De brief van de Rechtbank voor de administratie komt in mama’s postlaatje terecht. Dat schiet dus niet echt op. Bij de inhuizing hebben we afgesproken dat het centrum de was doet en mama is aangemeld voor activiteiten. Beide zaken natuurlijk niet voor niets, maar we tekenen voor incasso van de maandkosten. Niks mis mee, toch.

Verkeerde incasso’s

Na 2 maanden blijkt dat het handiger is het centrum voor toiletartikelen te laten zorgen. Dit geven we door en men belooft het te regelen. Resultaat: de volgende maand alleen incasso van de kosten voor de toiletartikelen, de maand daarna helemaal geen incasso. Een aantal telefoontjes en nieuwe medewerkers verder zegt men dat het nu echt is geregeld en men geeft aan de fouten voor eigen rekening te nemen. Er hoeft dus niet achteraf alsnog te worden betaald. Half mei dan toch de eerste juiste incasso voor het volledige bedrag.

Mama zit eindelijk in het juiste systeem

Inmiddels zit mama goed in de diverse systemen. Nu ze een half jaar in het woonzorg-centrum verblijft, wordt het tijd om de hoge eigen bijdrage te betalen. Deze wordt volgens bericht van het SVB van de AOW-uitkering ingehouden. Ook de beschikking is van het CAK ontvangen inclusief de berekening van de bijdrage.

Alle lof

Ik ga er van uit dat het vanaf nu op rolletjes loopt, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit. We blijven ons met liefde inzetten om mama’s laatste stappen op haar levenspad zo prettig mogelijk te laten verlopen. De inzet van de verzorging in het woonzorgcentrum verdient hierbij alle lof. Wat zijn ze lief en betrokken, net als alle vrijwilligers die zich inzetten voor de bewoners.

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Wonen

Extra aandacht voor bewoners in verpleeghuizen

Bewoners van verpleeghuizen in Nederland kunnen wel wat extra aandacht gebruiken. Hier is de komende tijd ook extra geld voor uitgetrokken. Maar komt dit geld wel terecht bij de bewoners? En wat gebeurt er dan mee?

Gedeeld

op

door

Extra aandacht voor bewoners

Extra aandacht voor ouderen. Vanuit Den Haag is er gelukkig oog voor én geld uitgetrokken om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Carin Gaemers voerde hier samen met Hugo Borst actief campagne voor. Zij vraagt zich nu af: komt het geld ook wel echt terecht bij de bewoners in verpleeghuizen?

NED7 kijkt de komende tijd naar die zorg om te zien of dit inderdaad het geval is. Vandaag Zorggroep Amsterdam Oost waar ze direct werk hebben gemaakt van het extra geld dat ze kregen. Met dit geld zijn de afgelopen periode gastvrouwen, en heren natuurlijk, aangenomen om in de huiskamers bewoners te helpen én persoonlijke aandacht te geven.

Warme en gastvrije sfeer

De organisatie heeft twee verpleeghuizen: De Open Hof en het Flevohuis. De bewoners van deze huizen brengen een groot deel van de dag door in de gezamenlijke huiskamers. Hier wordt drie keer per dag gegeten en ook bezoekers zijn er welkom. De gastvrouwen zorgen voor een warme en gastvrije sfeer. Ze besteden aandacht aan het leuk dekken van de tafel en hebben alle tijd voor een praatje. De echte zorg- en verpleegtaken worden gedaan door de zorgmedewerkers, de gastvrouwen zijn er puur voor de gezelligheid.

Extra aandacht en een knuffel

In de ouderenzorg staan veel vacatures open, maar gastvrouwen vinden ging verbazingwekkend snel. Specifieke diploma’s zijn niet nodig. Aardig zijn en zien wat iemand nodig heeft, dat is het belangrijkste. Inmiddels zijn er 30 gastvrouwen en een enkele gastheer aan de slag. Laurence Le Guen is een van hen. Ze is 52 en komt uit de hotelwereld. Met een charmant Frans accent vertelt zij over haar ervaringen: “Ik hield altijd al van oude mensen en gastvrij zijn is hier niet veel anders dan in de horeca. Alleen wordt hier meer geknuffeld. Ik denk dat maar drie bewoners mijn naam weten en toch voel ik dat ze het fijn vinden als ik er ben. Zo rond 7:45 uur drink ik met een bewoner die altijd vroeg op is een kopje koffie. Daarna begin ik met het ontbijt klaarzetten.” Omdat veel bewoners kampen met dementie is er voor de gastvrouwen een serie workshops over omgaan met dementie ontwikkeld. Meer kennis helpt in de omgang, maar in de huiskamers telt vooral het gevoel.

Extra ogen en oren

John Cools is teamleider in De Open Hof en merkt dat er sinds de komst van de extra ogen en oren meer rust is. “Zorgmedewerkers hebben het druk en dan is fijn te weten dat in de huiskamers alles goed reilt en zeilt. Er wordt in alle rust gegeten en de gastvrouw heeft geen pieper in haar zak die afgaat wanneer een bewoner in zijn appartement hulp nodig heeft. Zij blijft op haar post.”

Het is spannend of de geldpot waaruit de gastvrouwen worden betaald, beschikbaar blijft. Vooralsnog ligt dat wel in de verwachting, want met dit geld krijgen bewoners meer aandacht. En dat staat centraal in het manifest dat door velen is omarmd.

Meer weten?

Wil je meer weten over Zorggroep Amsterdam Oost of over de kwaliteitsverbeteringen in de zorg? Bezoek dan eens de website van de Zorggroep of de website van branchevereniging ActiZ.

Bron: ActiZ

Lees verder

Wonen

Tweedehands traplift helpt je betaalbaar langer thuis wonen

Een tweedehands traplift is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. En waarom niet? Smienk Trapliften is de nummer 1 specialist in tweedehands trapliften en legt uit wat je zelf kunt doen om je huis aan te passen.

Gedeeld

op

door

Tweedehands traplift aankopen

Dit bericht is gemaakt in samenwerking met Smienk Trapliften, de nummer 1 specialist in tweedehands trapliften

Tot op hoge leeftijd zelfstandig thuis blijven wonen is de wens van veel ouderen. Maar dit betekent vaak ook dat er (veelal kostbare) woningaanpassingen gedaan moeten worden. Dat kan voor veel mensen problematisch zijn. Toch zijn er gelukkig steeds meer mogelijkheden om langer thuis te blijven wonen. Niet alleen dankzij gunstig overheidsbeleid. Maar vooral ook commerciële bedrijven die de, voorheen, hoge kosten van dure hulpmiddelen op slimme wijze drastisch hebben kunnen verlagen.

De Nederlandse overheid stimuleert langer zelfstandig thuis blijven wonen steeds meer en heeft het via de Wet maatschappelijke ondersteuning tot taak van de gemeenten gemaakt om mensen hierbij te helpen. Naar elke individuele situatie wordt zorgvuldig gekeken en wordt druk op zorginstellingen en andere sociale voorzieningen voor ouderen voorkomen.

Hulpmiddelen in huis

Langer zelfstandig thuis blijven wonen betekent in de meeste gevallen dat er hulpmiddelen nodig zijn in huis. Hulpmiddelen die ervoor zorgen dat de woning net zo toegankelijk blijft als voorheen. Het aantal en het soort hulpmiddelen verschilt per persoon. De een heeft voldoende aan een aantal wandbeugels en een douchestoeltje. De ander heeft een complete verbouwing nodig en een traplift om überhaupt naar boven te komen. Maar ja, dat is een dure aangelegenheid! Of toch niet?

Wet maatschappelijke ondersteuning

Dankzij technologische ontwikkelingen en het slim hergebruiken van bestaande en voorheen kostbare trapliften is langer thuis blijven wonen een stuk makkelijker en vooral betaalbaarder geworden. De benodigde investering is tegenwoordig een stuk lager en voor wie aanpassingen niet vanuit het eigen vermogen kunnen betalen, is er de Wet maatschappelijke ondersteuning. Gemeenten kijken naar de totale kosten van een aanpassing en zullen sneller geneigd zijn te oordelen dat thuis blijven wonen een reële mogelijkheid is en zo een verhuizing naar een zorginstelling voorkomen kan worden.

Tweedehands traplift blijkt dé oplossing

Dat de kosten voor zowel gemeenten als ouderen met een eigen vrij besteedbaar vermogen lager worden is goed nieuws. Uit onderzoek blijkt dat de meest populaire woningaanpassingen te maken hebben met het toegankelijk houden van de badkamer (wandbeugels in de douche en bij het toilet, een antislipvloer, zittend douchen). Maar ook een traplift wordt vaak genoemd. Met name tweedehands trapliften zijn zeer in trek. Gespecialiseerde bedrijven reviseren en herplaatsen gebruikte trapliften, die minstens zo goed zijn als een nieuwe traplift. In combinatie met onderhoud krijgt de nieuwe eigenaar zelfs tot wel vijf jaar garantie!

Kostenbesparing

Een kostenbesparing tot wel 50 procent van de nieuwprijs is tegenwoordig mogelijk. Dit betekent concreet dat gemiddeld duizenden euro’s kunnen worden bespaard. Zelf een tweedehands traplift aanschaffen is vaak een aanzienlijk snellere manier om een traplift in huis te krijgen. Een aanvraagprocedure via de gemeente/Wmo duurt ruim zes weken, waarbij de persoonlijke situatie volledig wordt doorgelicht. Rechtstreeks een traplift kopen voorkomt dus veel bureaucratische rompslomp. Als je over voldoende inkomen en/of eigen vermogen beschikt moet je overigens iedere vier weken een eigen bijdrage aan de gemeente te betalen.

Meer weten?

Een tweedehands traplift aanschaffen is dus zeker het overwegen waard! Smienk Trapliften uit Nunspeet is de nummer 1 in gebruikte trapliften en kan dus helpen met professioneel advies. Door de grote voorraad gebruikte trapliften hebben ze altijd een passende lift op voorraad. Deze worden geleverd met 5 jaar garantie i.c.m. jaarlijks onderhoud. Vraag hier een gratis brochure aan of bekijk het ruime assortiment.

Lees verder

Wonen

Een nieuwe woning op latere leeftijd? 7 redenen waarom je moet beginnen met zoeken.

Op latere leeftijd nog een nieuwe woning kopen? Waarom niet? We hebben 7 goede argumenten voor je om de stap te zetten.

Gedeeld

op

door

Nieuwe woning kopen

Er komt een moment dat jouw huis niet helemaal meer past bij de levensfase waarin je zit? De kinderen zijn al even de deur uit, je woont alleen of met zn tweeën. En geleidelijk realiseer je je dat je huis, dat heerlijke, vertrouwde huis dat altijd paste als een jas, een maatje te groot geworden is.

Maar verhuizen? Dat is een grote stap. Er zitten honderden herinneringen aan je huis vast en de plek is zo fijn. Er zijn zo veel bezwaren die kleven aan verhuizen. Maar het huis vergt tegelijkertijd veel onderhoud en het traplopen wordt soms zwaar. Waarschijnlijk heeft het huis ook de nodige aanpassingen nodig, om het op langere termijn geschikt te maken voor de oude dag.

Meer comfort en gemak

Hier lees je 7 argumenten om op zoek te gaan naar een nieuw huis. Meer gemak en minder bewerkelijk staan over het algemeen op de eerste plaats, als reden om te gaan verhuizen. Dus liefst een overzichtelijke, gelijkvloerse woning, voorzien van comfort in de vorm van een moderne keuken en badkamer. Verder is een lift in het gebouw wenselijk. Wat staat er nog meer op jouw wensenlijst? Extra service, zoals inpandige afvalcontainers en een veilig video deurintercomsysteem. Een centrale ligging, in de nabijheid van winkelcentra en bijvoorbeeld horeca. Parkeerplek voor de deur. Goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

Dichterbij de kinderen

Een andere reden om te verhuizen is dat je graag in de buurt van je kinderen of familie wilt wonen. Even bij elkaar binnenwippen voor een kop koffie, een helpende hand bieden (of ontvangen) of om tijd door te brengen met de kleinkinderen, is zo een stuk eenvoudiger

Je hebt de tijd

Positief en goed voorbereid aan een nieuwe levensfase beginnen, heeft veel voordelen. Je kunt op je gemak bekijken wat je wel en niet wilt meeverhuizen. Je hebt de tijd om flink op te ruimen voor jouw verhuizing. Er is alle gelegenheid om de nieuwe woning helemaal naar jouw smaak in te richten. En vervolgens heb je de tijd om te wennen, te settelen en vertrouwd te raken met de omgeving en buurtbewoners. Bovendien kun je onbezorgd genieten van de nieuwe start, in de zekerheid dat áls je tezijnertijd minder goed ter been bent je niet halsoverkop moet verhuizen.

7 argumenten voor een nieuwe woning

Kort samengevat zijn er dus 7 argumenten om een verhuizing naar een nieuwe, kleinere woning niet langer uit te stellen:

  • Meer comfort en gemak
  • Minder tijd kwijt zijn aan onderhoud
  • Centraler wonen, dichterbij voorzieningen
  • In de buurt van kinderen en familie wonen
  • Eventuele hulpmiddelen in huis zijn eenvoudig te realiseren
  • Je kunt er nog jarenlang blijven wonen
  • Verhuizen en weer settelen is nu minder stressvol dan wanneer je op leeftijd raakt

Relaxed leven

Probleemloos kunnen blijven wonen op een plek waar je het naar jouw zin hebt: die wetenschap maakt het leven een stuk relaxter. Natuurlijk, kiezen voor een andere woning blijft een hele stap, maar als je eenmaal gesettled bent maakt het je leven een stuk overzichtelijker.

Lees verder

Meest gelezen