Extra aandacht voor bewoners

Extra aandacht voor bewoners in verpleeghuizen

Extra aandacht voor ouderen. Vanuit Den Haag is er gelukkig oog voor én geld uitgetrokken om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Carin Gaemers voerde hier samen met Hugo Borst actief campagne voor. Zij vraagt zich nu af: komt het geld ook wel echt terecht bij de bewoners in verpleeghuizen?

NED7 kijkt de komende tijd naar die zorg om te zien of dit inderdaad het geval is. Vandaag Zorggroep Amsterdam Oost waar ze direct werk hebben gemaakt van het extra geld dat ze kregen. Met dit geld zijn de afgelopen periode gastvrouwen, en heren natuurlijk, aangenomen om in de huiskamers bewoners te helpen én persoonlijke aandacht te geven.

Warme en gastvrije sfeer

De organisatie heeft twee verpleeghuizen: De Open Hof en het Flevohuis. De bewoners van deze huizen brengen een groot deel van de dag door in de gezamenlijke huiskamers. Hier wordt drie keer per dag gegeten en ook bezoekers zijn er welkom. De gastvrouwen zorgen voor een warme en gastvrije sfeer. Ze besteden aandacht aan het leuk dekken van de tafel en hebben alle tijd voor een praatje. De echte zorg- en verpleegtaken worden gedaan door de zorgmedewerkers, de gastvrouwen zijn er puur voor de gezelligheid.

Extra aandacht en een knuffel

In de ouderenzorg staan veel vacatures open, maar gastvrouwen vinden ging verbazingwekkend snel. Specifieke diploma’s zijn niet nodig. Aardig zijn en zien wat iemand nodig heeft, dat is het belangrijkste. Inmiddels zijn er 30 gastvrouwen en een enkele gastheer aan de slag. Laurence Le Guen is een van hen. Ze is 52 en komt uit de hotelwereld. Met een charmant Frans accent vertelt zij over haar ervaringen: “Ik hield altijd al van oude mensen en gastvrij zijn is hier niet veel anders dan in de horeca. Alleen wordt hier meer geknuffeld. Ik denk dat maar drie bewoners mijn naam weten en toch voel ik dat ze het fijn vinden als ik er ben. Zo rond 7:45 uur drink ik met een bewoner die altijd vroeg op is een kopje koffie. Daarna begin ik met het ontbijt klaarzetten.” Omdat veel bewoners kampen met dementie is er voor de gastvrouwen een serie workshops over omgaan met dementie ontwikkeld. Meer kennis helpt in de omgang, maar in de huiskamers telt vooral het gevoel.

Extra ogen en oren

John Cools is teamleider in De Open Hof en merkt dat er sinds de komst van de extra ogen en oren meer rust is. “Zorgmedewerkers hebben het druk en dan is fijn te weten dat in de huiskamers alles goed reilt en zeilt. Er wordt in alle rust gegeten en de gastvrouw heeft geen pieper in haar zak die afgaat wanneer een bewoner in zijn appartement hulp nodig heeft. Zij blijft op haar post.”

Het is spannend of de geldpot waaruit de gastvrouwen worden betaald, beschikbaar blijft. Vooralsnog ligt dat wel in de verwachting, want met dit geld krijgen bewoners meer aandacht. En dat staat centraal in het manifest dat door velen is omarmd.

Meer weten?

Wil je meer weten over Zorggroep Amsterdam Oost of over de kwaliteitsverbeteringen in de zorg? Bezoek dan eens de website van de Zorggroep of de website van branchevereniging ActiZ.

Lees ook



Bron: ActiZ

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print