menu

Met de trein op pad

Om zo zelfstandig mogelijk te leven is mobiliteit belangrijk. Niet alleen in de dagelijkse bezigheden, zoals de boodschappen of een doktersbezoek, maar ook voor sociale contacten. Mijn oma kwam vroeger dikwijls met de trein van Tilburg naar Deventer. Hartstikke handig, want ze hoefde niet eens over te stappen! Voor ouderen is het openbaar vervoer van groot belang, zeker wanneer je geen auto meer hebt.

Overvolle treinen

Een dikke week geleden stapte ik zelf weer eens een overvolle trein in. Het was 09.15 uur dus na de spits en de trein was veel te klein voor de mensen, waaronder veel ouderen, die stonden te wachten. Er was geen ruimte in de tweede klas (de gangpaden stonden vol) maar in de eerste klas was nog volop ruimte. Veel mensen, waaronder ik, zijn daar gaan zitten. De conducteur vond dit echter geen goed idee en stuurde ons de coupé uit. Nu is het voor mij mogelijk om te staan. Hij stuurde tot mijn verbazing ook een ouder echtpaar weg dat zichtbaar moeite had om te lopen en te staan in de wiebelige trein. De ervaring leert dus dat er nu al niet alleen tijdens de spitsuren sprake is van overvolle treinen. Hoe moet dat volgend jaar wanneer de NS minder materieel heeft? Een gesprek met de persvoorlichting gaf mij meer duidelijkheid.

Priority seats programma

Ten eerste gaf de persvoorlichter aan dat ze op de hoogte zijn van de te kleine treinen vlak na de spits en dat er dan veel ouderen (dagjesmensen) op uit trekken. Fijn dat het de NS is opgevallen, dat is een mooi begin. De persvoorlichter gaf ook aan dat de NS sinds maart 2015 een priority seats programma heeft. In dit programma werken ze eraan om in alle treinen, net zoals in trams en metro’s, een paar plekken per coupé te reserveren speciaal voor ouderen, mindervaliden of bijvoorbeeld vrouwen die zwanger zijn. Deze plekken hebben een andere kleur en de NS gaat met stickers werken. Het is echter onduidelijk wanneer dit in alle treinen is ingevoerd. Tot nu toe zijn er een paar nieuwe sprinters en dubbeldekkers met deze speciale plekken. Er zijn maar weinig mensen op de hoogte van het programma.

Solidariteit ver te zoeken

In de drukke treinen wordt ook de solidariteit op de proef gesteld. Ik kan me voorstellen dat wanneer je elke dag in een volle trein naar je werk zit, je op termijn misschien wel iets minder snel voor iemand opstaat. Niet iedereen is dan mondig genoeg om een plek op te eisen.

Met de trein op pad

Terug naar de ouderen. Stel je voor, je bent 81 en wil graag met de trein naar je familie. Zou je dan nu met een gerust hart op weg gaan? Zeker met alle berichten van te korte treinen, om nog maar te zwijgen over andere problemen op en om het spoor van de afgelopen jaren. Twijfel lijkt in ieder geval gepast.

Tijd voor actie!

Het is tijd voor actie, de NS moet meer doen voor mensen die afhankelijk zijn van een zitplek. Kan de NS garanderen dat mensen die niet kunnen staan, altijd kunnen zitten in de trein? Desnoods in de 1ste klas? En wanneer heeft elke NS-trein in Nederland priority seats? Het lijkt me goed dat naast het, versneld, nemen van deze maatregelen er ook duidelijk over wordt gecommuniceerd. Dit om te voorkomen dat mensen vanuit de angst dat ze misschien geen zitplek hebben, dan maar niet meer gaan. Dat is tenslotte niet goed voor de oudere zelf en de familie. Maar zeker ook niet voor de NS!

Wat gaat de NS er aan doen, vandaag?

meer informatie

Reageren

Auteur

Tim Trooster

Tim Trooster

Tim Trooster is 30 jaar en ontwikkelt aanpakken voor vraagsturing. De werkwijze is altijd feestelijk en uitdagend en heeft bijzondere aandacht voor mensen die (soms) moeite hebben om mee te doen. In 2013 heeft Tim 'De Tijdmachine' ontwikkeld. In De Tijdmachine gaan ouderen terug naar de jaren ’60 om er daar achter te komen wat ze nu nog willen en kunnen doen. Geen enkele reis maar een retourtje dus. De aanpak is inmiddels uitgegroeid tot Stichting De Tijdmachine met meerdere projecten zoals De Tijdmachine Noord-Holland en Gouwe Ouwe.