menu

Wegwijs in Zorgland

dit blog is geschreven door Katinka Eggels, wijkverpleegkundige bij ZuidZorg in Heeze

Via spreekuren, telefoontjes of mail krijg ik allerlei vragen. Vaak wordt er verwacht dat die vragen gaan over zorg. Dit is niet zo. De meeste vragen gaan over wonen en welzijn.

Huisvesting

Tijdens het wijkverpleegkundig spreekuur komt mevrouw Peeters: “Ik sta al 13 jaar ingeschreven bij de woningbouwvereniging en wil graag een seniorenwoning”. Voor mevrouw is er te veel onduidelijkheid, ze zit er wat verslagen bij. “Hoe moet ik het nu aanpakken? Mijn huis is te groot en de trap wordt steeds lastiger”. Ze wil duidelijkheid. Ik geef haar uitleg en samen bellen we om uit te zoeken hoe hoog of laag mevrouw op de wachtlijst staat. Een optie is noodzakelijk voor het type appartement dat mevrouw graag wil. Ze gaat zichtbaar opgelucht naar huis.

Eenzaamheid

Dan belt de dochter van mevrouw Dirks: “Ik maak me zorgen om mijn moeder. Ze wordt steeds eenzamer nu haar zus afgelopen zomer overleden is”. Ik maak een afspraak bij haar thuis. De zus (tevens buurvrouw) is een paar maanden geleden overleden. De zussen deden veel samen. Ik vraag haar wat ze leuk vindt om te doen en samen kijken we naar de mogelijkheden bij haar in de buurt. “Bewegen voor ouderen lijkt me wel wat”, zegt ze. “Vooral het koffie drinken erna”. Ik zie een lichte twinkeling in haar ogen. Met haar dochter gaat ze een paar dagen later kijken bij “bewegen voor ouderen” en ook bij het kaarten in het buurthuis. Ze is heel enthousiast. Zo zijn er een paar keer per week activiteiten die mevrouw Dirks leuk vindt en waar ze nu met veel plezier gebruik van maakt.

Sociale kaart

Het is steeds belangrijker om goed in kaart te hebben welke personen en instellingen op het gebied van zorg en welzijn aanwezig zijn in een bepaalde regio (de zogenaamde Sociale Kaart). Ik merk dat het fijn is als er een gezicht bekend is. Niet alleen adressen en telefoonnummers.

Vrijwilligersorganisaties en ook professionals nemen vaker contact op als ze weten wie ze benaderen. Het mes snijdt aan twee kanten. Zij weten de wijkverpleegkundige te vinden en ik neem makkelijker contact op om bijvoorbeeld een vrijwilliger te regelen.

Vrijwilligers

Zo ook bij de familie van Rijn. Mevrouw heeft veel hulp nodig van haar echtgenoot. “Sinds er 1 keer per week een vrijwilliger komt kan ik even weg. Een middag biljarten en mijn accu is weer helemaal opgeladen”. Mijnheer kan de zorg op deze wijze beter aan en mevrouw heeft iemand waar ze gezellig mee kan praten en een kopje koffie kan drinken.

Alle veranderingen hebben de zorg niet altijd overzichtelijker gemaakt. Door mee te denken, bekend te zijn bij vrijwilligers en professionals kan ik als wijkverpleegkundige een bijdrage leveren door de weg te zoeken in zorgland. Korte lijnen besparen kosten.

meer informatie

ZuidZorg bannerknop

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.