menu

Wat is zachte zorg?

Vernieuwd kwaliteitsbewustzijn is een term die niet iedereen meteen wat zegt en dat verbaast ons niets. Het is natuurlijk een term die iemand heeft bedacht, maar die eigenlijk makkelijker kan worden uitgelegd. Dus dat gaan we ook proberen. Er wordt mee bedoeld dat je op een andere manier naar zorg kijkt. Niet met je hoofd, waar de cijfers en tabellen zitten, maar met je hart. De zachte zorg zeg maar.

Oplettend kijken, een open blik hebben, luisteren, een goed gesprek voeren, je betrokken, zorgzaam en verantwoordelijk tonen en reflecteren op de geboden zorg. Bedoeling is dat je er zo met alle betrokkenen, cliënten, medewerkers, familie én management, gericht over kunt praten.

Zelf een keer zorg krijgen

De zachte zorg gaat om het gevoel van de cliënt. Is er sprake van een dialoog? Want als er niet geluisterd wordt kom je nooit te weten wat de zorgbehoevende ervaart en beleeft. Het trainingsbureau De Keerzijde is gespecialiseerd in ervaringstraining en coaching. Zij laten de zorgverlener zelf ondergaan wat afhankelijkheid met je doet. Hierdoor krijgen zij inzicht in het hele proces waar zij zelf verantwoordelijk voor zijn, waardoor de kwaliteit van het contact met de zorgbehoevende er voor beiden op vooruit gaat.

Uit de comfortzone

De training haalt de deelnemer uit zijn comfortzone door zelf een dag verzorgd, verpleegd en begeleid te worden. Hierdoor ontstaan komische en vaak ook confronterende situaties. Maar belangrijkste is dat de zorgverlener eindelijk écht investeert in (zelf)vertrouwen, klantvriendelijkheid en vernieuw je je kwaliteitsbewustzijn. Zo haal je voldoening uit de kleine mooie verrassingen die kosteloos terugkomen van klanten en collega’s. Want achter iedere ziekte of aandoening gaat een kwetsbaar en uniek mens verscholen, aldus De Keerzijde.

Naast zachte zorg ook praktische zorg

Het vernieuwde kwaliteitsbewustzijn richt zich ook op de praktische kant van de zorg. Waarom allemaal opnieuw het wiel uitvinden? Vier thuiszorgorganisaties in het oosten van het land hebben daarom hun krachten gebundeld en zijn een stuk doelmatiger geworden in het verlenen van specialistische zorg. “Het kan effectiever”, zegt Willem Marcelis, Directeur van de Posten. “De zorgverleners van andere thuiszorgaanbieders komen elkaar nu tegen in de straat.” Daarom hebben De Posten, Livio, AriënsZorgpalet en Zorggroep Manna er voor gezorgd dat de aanrijtijden van de verpleegkundigen die de specialistische zorg verlenen, kort blijven.

meer informatie

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.