menu

Alzheimer voorkomen met je slaaphouding?

Volgens wetenschappers van de Stony Brook Universiteit in de Verenigde Staten zou het zomaar eens kunnen. Alzheimer voorkomen door op je zij te gaan liggen tijdens het slapen.

Slaaphouding en geestelijke gezondheid

Hoe slaap jij het liefste als je naar bed gaat? De een slaapt lekker als hij of zij op de rug slaapt, de ander op de buik en anderen weer liever op de zij. Uit onderzoek van de Stony Brook Universiteit blijkt nu dat de laatste groep het “beste” slaapt. Misschien niet altijd even comfortabel voor iedereen, maar volgens de onderzoekers slapen de zij slapers op een manier die het beste is voor hun geestelijke gezondheid. Hoe komt dat?

Afvalstoffen je hersenen uit

Voor een langere periode volgden de wetenschappers een groep slapers met behulp van een MRI scan. Deze scan bracht de hersenactiviteit in kaart tijdens het slapen. En wat blijkt…op je zij slapen is niet alleen de meest voorkomende houding bij mensen, het is ook de beste houding voor de geestelijke gezondheid van de slapers.

Wanneer je namelijk op je zij slaapt komt er ruimte vrij in de hersenen om afvalstoffen af te voeren. De gifstoffen die je tijdens de dag ophoopt moeten de hersenen weer kunnen verlaten. En op je zij slapen helpt daar dus bij. Tijdens het onderzoek bleek dat het aanmaken van die ruimte in je hersenen, ook wel lymfatisch systeem genoemd, wordt gestimuleerd door zij slapen, terwijl dat bij andere slaaphoudingen niet of nauwelijks het geval was.

Alzheimer voorkomen

Het onderzoek, dat onlangs werd gepubliceerd in the Journal of Neuroscience, stelt dat de gifstoffen in je hersenen kunnen lijden tot geestelijke aandoeningen zoals Alzheimer. Krijgen je hersenen de kans die gifstoffen tijdens de slaap af te voeren, dan verklein je dus ook de kans op een ziekte zoals Alzheimer. Volledig voorkomen is onmogelijk. Het krijgen van de ziekte hangt van meerdere factoren af en niet alleen van hoe je slaapt. Maar alle beetjes helpen.

“Dementie wordt al langer gelinkt aan slaaptekort of een verstoorde nachtrust. Creëer je dus meer ruimte voor het verwijderen van gifstoffen in je hersenen, dan wordt de kans op vormen van deze ziekte ook kleiner”, aldus professor Maiken Nedergaard van de Rochester Medical Center Universiteit in New York.

Vanaf nu dus hup…op je zij!

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.