Volg ons online

Marketing en Communicatie

Digitaal de toekomst: “Adidas staakt tv-reclame!”

Is digitaal de toekomst? Ja! Alle seinen staan definitief op groen. Zeker nu grote merken zoals Adidas niet meer investeren in oude media.

Gedeeld

op

Digitaal de toekomst

Digitaal is de toekomst. Maar ook al neemt online communicatie enorm toe, het is voor veel bedrijven nog steeds een hele stap om traditionele media-inzet te stoppen. Veranderen is lastig. Adidas is echter heel stellig en kiest als een van de eersten bewust een nieuwe strategie. Dat is toch spectaculair nieuws te noemen.

Ook op het Marketingcongres over patiënt participatie, tijdens de ZorgTotaalbeurs, ging het over de kansen in een veranderende digitale wereld. Met name of we ons wel bewust zijn van de veranderingen die op de sector afkomen.

Direct contact met consumenten

“Online is voor ons de sleutel, je zult van ons geen tv-reclames meer zien”, zegt Kasper Rorsted, de Deense CEO van Adidas Group in een interview met de Amerikaanse zender CNBC. “Wij benaderen consumenten nu volledig via digitale media.” De zorgsector kan je natuurlijk niet een op een vergelijken met een jongeren merk als Adidas. Maar een ding is zeker de trend van online is ingezet en zal niet meer stoppen. Over de voornaamste reden voor deze switch zegt de CEO: “Wij geloven dat wij een nog veel directer contact met consumenten kunnen creëren”. En dat is inderdaad precies de toegevoegde waarde van social media: de kans voor direct contact, met de juiste doelgroep, want je kunt alles analyseren en realtime volgen.

Denying the future is so 1999

Op het Marketing in de Zorg-congres van medio maart in de Jaarbeurs werd ook druk gespeculeerd over de veranderingen die digitale ontwikkelingen hebben op de sector. En voor wie denkt: dat loopt zo’n vaart nog niet, moet zeker dit korte filmpje bekijken dat Adriaan Lieftinck, Managing Partner Health Care Deloitte op het marketing congres liet zien.

De boodschap is helder: wuiven we de komst van de digitale wereld en de daarmee gepaard gaande kansen niet te veel weg? Ongetwijfeld. Maar laten we het ook gewoon klein en behapbaar houden en kijken naar concrete kansen voor de sector.

Social media en kansen voor verbinding

Nu zul je zeggen: ja, Adidas, dat is logisch, die richten zich op jongeren en die krijgen de digitale wereld met de paplepel ingegoten. Begrijpelijk dus dat Adidas daar 100% op inzet. Maar onderschatten we daarmee niet de veranderingen die gaande zijn bij ‘onze’ ouderen? “Het gedrag van patiënten en zorgconsumenten is veranderd en vraagt om een andere aanpak van zorgaanbieders” stelt Mike Janssen Managing Partner Branddocters, eveneens spreker op het Marketing in de Zorg congres. Hij schetst trends en wijst op de kansen die social media biedt. Ook al lijken het in eerste instantie catastrofes.

Je ware aard laten zien

Het filmpje van de heer Janssen, bakker in de Amsterdam laat zien dat een kans op verbinding ook kan ontstaan uit een negatieve situatie. Deze oliebollenbakker aan de Ferdinand Bol in Amsterdam kreeg van het AD met de jaarlijkse oliebollenbeoordeling een 4,5. Hij was zo teleurgesteld en geëmotioneerd dat hij zijn woede, frustratie en verdriet deelde via social media. Iedereen had onmiddellijk met hem te doen en uitten via social media steun. In no-time had hij 100.000 man via Facebook bereikt en kwam iedereen uit alle hoeken en gaten een oliebolletje halen op de Ferdinand Bol. Hij behaalde dat jaar een recordomzet. Belangrijke les is dat je je ware aard moet tonen en jouw verhaal moet vertellen.

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan”

De slogan van een alweer wat oude telefoon commercial gaat over het onbeperkt dategebruik en dat je onbeperkt alles wat je wilt delen, ook kan delen. Hoe onbelangrijk ook. Maar deze slogan appelleert aan meer. Namelijk de trend dat we steeds meer denken alles zelf te kunnen bepalen. Dit is het tijdperk van ‘Pick and choose’, alles is on demand. Denk maar aan Netflix. Het effect daarvan is dat wij alles denken te kunnen bepalen. Dat levert een soort van ‘Super me’ gevoel op. Dat wil zeggen dat we denken alles aan te kunnen en anderen niet echt nodig te hebben. Iconen vallen daarmee van hun voetstuk. Denk aan de arts, die vroeger onomstotelijk gelijk had, maar tegenwoordig niet meer zo’n ‘god’ is waar we alles blindelings van aannemen.

Ook ouderen zijn online

Dit verklaart ook waarom we bij NED7 proberen in te spelen op deze trend van instant behoefte bevrediging: ook ouderen zoeken naar antwoorden over ouder worden. Daar gebruiken ze net zoals de Adidassertjes het internet voor. Uit onderzoek blijkt dat ouderen massaal googelen op woorden zoals hulpmiddelen, wonen, relaties, geldzaken of dementie. NED7 speelt in op die behoefte en zorgt ervoor dat informatie en content over deze zaken goed gevonden wordt.

Digitaal de toekomst

Wij zullen niet beweren dat zorginstellingen de traditionele media aan de kant moeten schuiven, maar misschien is het slimmer inzetten van de online hulpmiddelen, nog wel een leerpuntje. NED7 is het nieuwe digitale platform in de zorg, maar met name voor de zorg. NED7 biedt zorgorganisaties een podium nieuws en verhalen te delen met een groter publiek. We hopen jullie verhalen meer en meer te kunnen plaatsen.

Maar dat niet alleen. Bij NED7 willen wij zorgorganisaties helpen bij het concreet zetten van stappen. Daarom organiseren we cursussen speciaal voor marketing en communicatie medewerkers in de zorg. Samen met top trainers uit de praktijk helpen wij je ontdekken hoe je kunt bloggen, hoe je met beperkte middelen professionele video’s maakt, hoe je Youtube inzet voor jouw organisatie of hoe je social media voor je laat werken.

Leer succesvol bloggen voor jouw organisatie!

Hoe schrijf je een goed blog? En hoe zorg je dat jouw doelgroep deze ook écht leest?

Via de Zorgmarketing Academy van NED7 helpen wij je de eerste stappen zetten met het schrijven van succesvolle blogs online. Journalist en één van Nederlands succesvolste bloggers online Annedieke Küchler, a.k.a. Dirkje van Bennekom, deelt haar kennis en leert je effectief blogs inzetten voor jouw organisatie.

Speciaal voor leden van ActiZ nu € 295,- p.p. (incl. lunch)

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Marketing en Communicatie

NED7 brengt de zorgsector in beeld voor FrieslandCampina

Voor FrieslandCampina brengt NED7 de zorgsector in beeld. Voor hun produceren wij online video’s over zorgorganisaties in Nederland.

Gedeeld

op

door

Zorgsector in beeld met FrieslandCampina

Sinds enige tijd timmert FrieslandCampina flink aan de weg met de themawebsite VoedingindeZorg.nl. Deze website is speciaal opgezet om medewerkers in de zorg te informeren over goede en gezonde voeding voor ouderen.

Logisch dus dat NED7 in contact kwam met FrieslandCampina om te kijken hoe een samenwerking kon worden aangegaan. Dat gebeurde zowel op inhoudelijk vlak als op het gebied van videoproductie. Wij maken namelijk, in opdracht van FrieslandCampina, korte informatieve Youtube video’s over zorgorganisaties in heel Nederland. En de resultaten zijn een succes. Na de start in 2016 heeft FrieslandCampina besloten met ons door te gaan en mogen wij ook dit jaar weer een serie video’s produceren over voeding en zorg.

Verhalen vertellen

Vorig jaar brachten we voor het maken van videocontent voor FrieslandCampina een bezoek aan onder anderen zorgorganisatie De Zellingen. Voor 2017 zijn we inmiddels al langs geweest bij Zorggroep Drenthe, Marente én Topaz. Zo kan een brug geslagen worden tussen een oer Hollands bedrijf als FrieslandCampina en de zorgsector die prachtige verhalen te vertellen heeft.

Zorgsector in beeld

Bij NED7 hebben we ruime ervaring met het maken van televisieprogramma’s en online video content. Al ruim 20 jaar vertellen wij verhalen in beeld. Met de komst van het online zorgplatform, dat we samen met ActiZ hebben opgezet, kunnen we deze content nu ook onder de aandacht brengen bij een grote groep bezoekers. Zo bieden wij adverteerders als FrieslandCampina, maar ook zorgorganisaties, de mogelijkheid om rechtstreeks te communiceren met eindgebruikers.

Geef je op!

Voor nieuwe opnames zijn we op zoek naar zorgorganisaties die een verhaal te vertellen over voeding. Wil je dus dat jouw organisatie kans maakt om ook door FrieslandCampina uitgekozen te worden voor een opname? Stuur ons dan een bericht! En wie komen wij dan binnenkort langs met de camera.

Video is de toekomst!

Online video werkt. Maar het lijkt vaak nog een te dure optie. Dat is niet nodig! Bij NED7 leggen we je graag uit wat de mogelijkheden zijn en waarom het voor jouw organisatie zou kunnen werken.

Stuur ons een bericht voor een vrijblijvend gesprek.

[formidable id=20]

Lees verder

Marketing en Communicatie

Top 5 best gelezen artikelen over de zorg

Dit zijn de 5 best gelezen artikelen over de zorg op NED7. Verhalen die werden ingestuurd door leden van ActiZ.

Gedeeld

op

door

Top 5 best gelezen artikelen

Iedere maand delen we de top 5 artikelen van en over zorgorganisaties, aangesloten bij ActiZ. NED7 is het online platform waar de sector haar verhalen kan delen. En gelukkig zijn er al aardig wat zorgorganisaties die ons hebben gevonden. We hebben de 5 best gelezen artikelen van maart voor je verzameld.

1. Lieve Bertha op bezoek bij QuaRijn

Lieve Bertha op bezoek bij QuaRijn

Lieve Bertha, misschien heb je er nog nooit van gehoord. Het is de naam van het nederpop / kleinkunst duo Rens en Koen. Populaire muzikanten, Youtube sterren én BNN presentatoren. Althans Rens is te zien in het populaire BNN programma ‘Spuiten en Slikken’.

Maar wat hebben deze twee jongens met de ouderenzorg? Bij zorgorganisatie QuaRijn in de provincie Utrecht, liepen de heren onlangs stage om eens met eigen ogen te zien hoe het er in de ouderenzorg aan toegaat.

2. Zomaar een bloemetje in het verpleeghuis

Zomaar een bloemetje voor bewoners van Lelie Zorggroep

De lente begint goed in Rotterdam! Sinds vandaag is de Lelie Zorggroep namelijk een wel heel bijzondere actie gestart. Voor iedere gratis wens die je verstuurt via de speciaal daarvoor opgezette actie website, plant Lelie Zorggroep een bloembol op één van hun locaties. Daarmee kunnen de bewoners komende zomer letterlijk tussen de bloemen zitten!

Dus hop, naar de actie website en stuur een wens. Je hoeft er vrijwel niets voor te doen en de ouderen krijgen zomaar een bloemetje, plus die bijzondere persoonlijke boodschap. Een speciale lentewens die zon in het verpleeghuis brengt.

3. Manifest ouderenzorg van Hugo Borst onwerkbaar

Manifest ouderenzorg van Hugo Borst

Het manifest ouderenzorg van Hugo Borst is omarmt door de politiek. Lijkt een goede zaak, maar is dat het wel? Of veroorzaakt het juist onwerkbare situaties, waarbij de wens van het manifest niet aansluit bij de realiteit van het huidige systeem?

Wim Raaijmakers is teamcoach bij zorgorganisatie ZuidZorg en ziet dat alle aandacht nu uitgaat naar de verpleeghuiszorg waar het manifest ouderenzorg met name op gericht was. Maar hoe zit het dan met de thuiszorg in Nederland? In zijn blog pleit hij voor een realistische kijk op de zorg.

4. Investeren in de ouderenzorg, wat valt er te kiezen?

Investeren in de ouderenzorg

Investeren in de ouderenzorg, het onderwerp staat bovenaan de agenda’s van iedere partij. Morgen 15 maart valt er dus weer wat te kiezen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. Maar wat? We vroegen het Jacqueline Joppe, bestuursvoorzitter van Zorggroep Elde.

Als ik alle partijprogramma’s lees, valt het me op dat veel politieke partijen in aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen er gelukkig voor kiezen om weer te investeren in de ouderenzorg. Wel ligt bij bijna alle partijen de nadruk op de verpleeghuiszorg.

5. Positieve berichten over de zorg

Positieve berichten over Pieter van Foreest

Ja, positieve berichten over de zorg zijn er ook. Het lijkt de laatste paar maanden alsof de ouderen zorg in Nederland dramatisch is. Horrorverhalen, slechte beoordelingen, zwarte lijsten, manifesten. Iedere dag is er wel iets nieuws. Allemaal terwijl Nederland nog steeds te boek staat als één van de beste landen ter wereld als het gaat om zorg.

Als je dan eens de krant open slaat en je ziet positieve berichten die een heel ander beeld laten zien, dan voelt dat toch wel erg goed. Zo’n positief bericht verscheen enkele dagen geleden in het Algemeen Dagblad. Flore van Paassen is 67 jaar en verbleef tijdelijk in verzorgingshuis Duinhof van zorgorganisatie Pieter van Foreest. Ze moest revalideren na een zware operatie. Tijdens haar verblijf zag ze met eigen ogen hoe er op deze locatie gezorgd werd. Niet alleen voor haar, maar vooral ook voor de vaste bewoners. Het gaf er een totaal ander beeld dan ze voorheen had.

Lees verder

Marketing en Communicatie

Cursus ‘Bloggen voor zorgorganisaties’

Tijdens de cursus bloggen voor zorgorganisaties leer je hoe je succesvol een blog schrijft én inzet, zodat het ook echt resultaat oplevert.

Gedeeld

op

door

Cursus bloggen voor zorgorganisaties

Bloggen wordt steeds populairder. Het is een ideale manier om mensen mee te nemen in jouw verhaal en organisatie. Maar hoe blog je op een succesvolle en effectieve manier? Hoe zorg je ervoor dat de informatie die je wilt overbrengen wordt verpakt op een duidelijk leesbare, aantrekkelijke manier, die ook nog eens converteert?

Wij hebben speciaal voor de cursus ‘Bloggen voor zorgorganisaties’ journalist, televisiemaker én zelf succesvol blogger Annedieke Küchler gevraagd haar kennis te delen. Als blogger van het eerste uur heeft zij jarenlange ervaring en weet zij precies hoe je blogs inzet om je doel te bereiken. Met haar blog Relatie.blog bereikt ze maandelijks inmiddels ruim 300.000 trouwe unieke bezoekers.

Wat leer je tijdens de cursus bloggen?

Tijdens de cursus leer je onder anderen:

  • Hoe je de juiste verhalen en informatie ophaalt binnen de organisatie
  • Wat is de structuur van een succesvol blog?
  • Tips en trucs hoe je succesvol een blog inzet
  • Hoe zorg je dat mensen doorklikken naar aanleiding van de inhoud?
  • Hoe profileer je je als zorgorganisatie en zorg je dat je zichtbaar wordt bij de juiste mensen?

Schrijf je direct in!

[formidable id=19]

Data

  • 26 april 2017
  • 3 mei 2017
  • 10 mei 2017

Tijd

12:00 – 16:00

Kosten

€ 295,- p.p. (incl. lunch)

Adres

NED7 Zorgmarketing Academy
Maliebaan 71-f, 3581CG  Utrecht

Gratis parkeren!

Lees verder

Meest gelezen