menu

Digitaal de toekomst: “Adidas staakt tv-reclame!”

Digitaal is de toekomst. Maar ook al neemt online communicatie enorm toe, het is voor veel bedrijven nog steeds een hele stap om traditionele media-inzet te stoppen. Veranderen is lastig. Adidas is echter heel stellig en kiest als een van de eersten bewust een nieuwe strategie. Dat is toch spectaculair nieuws te noemen.

Ook op het Marketingcongres over patiënt participatie, tijdens de ZorgTotaalbeurs, ging het over de kansen in een veranderende digitale wereld. Met name of we ons wel bewust zijn van de veranderingen die op de sector afkomen.

Direct contact met consumenten

“Online is voor ons de sleutel, je zult van ons geen tv-reclames meer zien”, zegt Kasper Rorsted, de Deense CEO van Adidas Group in een interview met de Amerikaanse zender CNBC. “Wij benaderen consumenten nu volledig via digitale media.” De zorgsector kan je natuurlijk niet een op een vergelijken met een jongeren merk als Adidas. Maar een ding is zeker de trend van online is ingezet en zal niet meer stoppen. Over de voornaamste reden voor deze switch zegt de CEO: “Wij geloven dat wij een nog veel directer contact met consumenten kunnen creëren”. En dat is inderdaad precies de toegevoegde waarde van social media: de kans voor direct contact, met de juiste doelgroep, want je kunt alles analyseren en realtime volgen.

Denying the future is so 1999

Op het Marketing in de Zorg-congres van medio maart in de Jaarbeurs werd ook druk gespeculeerd over de veranderingen die digitale ontwikkelingen hebben op de sector. En voor wie denkt: dat loopt zo’n vaart nog niet, moet zeker dit korte filmpje bekijken dat Adriaan Lieftinck, Managing Partner Health Care Deloitte op het marketing congres liet zien.

De boodschap is helder: wuiven we de komst van de digitale wereld en de daarmee gepaard gaande kansen niet te veel weg? Ongetwijfeld. Maar laten we het ook gewoon klein en behapbaar houden en kijken naar concrete kansen voor de sector.

Social media en kansen voor verbinding

Nu zul je zeggen: ja, Adidas, dat is logisch, die richten zich op jongeren en die krijgen de digitale wereld met de paplepel ingegoten. Begrijpelijk dus dat Adidas daar 100% op inzet. Maar onderschatten we daarmee niet de veranderingen die gaande zijn bij ‘onze’ ouderen? “Het gedrag van patiënten en zorgconsumenten is veranderd en vraagt om een andere aanpak van zorgaanbieders” stelt Mike Janssen Managing Partner Branddocters, eveneens spreker op het Marketing in de Zorg congres. Hij schetst trends en wijst op de kansen die social media biedt. Ook al lijken het in eerste instantie catastrofes.

Je ware aard laten zien

Het filmpje van de heer Janssen, bakker in de Amsterdam laat zien dat een kans op verbinding ook kan ontstaan uit een negatieve situatie. Deze oliebollenbakker aan de Ferdinand Bol in Amsterdam kreeg van het AD met de jaarlijkse oliebollenbeoordeling een 4,5. Hij was zo teleurgesteld en geëmotioneerd dat hij zijn woede, frustratie en verdriet deelde via social media. Iedereen had onmiddellijk met hem te doen en uitten via social media steun. In no-time had hij 100.000 man via Facebook bereikt en kwam iedereen uit alle hoeken en gaten een oliebolletje halen op de Ferdinand Bol. Hij behaalde dat jaar een recordomzet. Belangrijke les is dat je je ware aard moet tonen en jouw verhaal moet vertellen.

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan”

De slogan van een alweer wat oude telefoon commercial gaat over het onbeperkt dategebruik en dat je onbeperkt alles wat je wilt delen, ook kan delen. Hoe onbelangrijk ook. Maar deze slogan appelleert aan meer. Namelijk de trend dat we steeds meer denken alles zelf te kunnen bepalen. Dit is het tijdperk van ‘Pick and choose’, alles is on demand. Denk maar aan Netflix. Het effect daarvan is dat wij alles denken te kunnen bepalen. Dat levert een soort van ‘Super me’ gevoel op. Dat wil zeggen dat we denken alles aan te kunnen en anderen niet echt nodig te hebben. Iconen vallen daarmee van hun voetstuk. Denk aan de arts, die vroeger onomstotelijk gelijk had, maar tegenwoordig niet meer zo’n ‘god’ is waar we alles blindelings van aannemen.

Ook ouderen zijn online

Dit verklaart ook waarom we bij NED7 proberen in te spelen op deze trend van instant behoefte bevrediging: ook ouderen zoeken naar antwoorden over ouder worden. Daar gebruiken ze net zoals de Adidassertjes het internet voor. Uit onderzoek blijkt dat ouderen massaal googelen op woorden zoals hulpmiddelen, wonen, relaties, geldzaken of dementie. NED7 speelt in op die behoefte en zorgt ervoor dat informatie en content over deze zaken goed gevonden wordt.

Digitaal de toekomst

Wij zullen niet beweren dat zorginstellingen de traditionele media aan de kant moeten schuiven, maar misschien is het slimmer inzetten van de online hulpmiddelen, nog wel een leerpuntje. NED7 is het nieuwe digitale platform in de zorg, maar met name voor de zorg. NED7 biedt zorgorganisaties een podium nieuws en verhalen te delen met een groter publiek. We hopen jullie verhalen meer en meer te kunnen plaatsen.

Maar dat niet alleen. Bij NED7 willen wij zorgorganisaties helpen bij het concreet zetten van stappen. Daarom organiseren we cursussen speciaal voor marketing en communicatie medewerkers in de zorg. Samen met top trainers uit de praktijk helpen wij je ontdekken hoe je kunt bloggen, hoe je met beperkte middelen professionele video’s maakt, hoe je Youtube inzet voor jouw organisatie of hoe je social media voor je laat werken.

Leer succesvol bloggen voor jouw organisatie!

Hoe schrijf je een goed blog? En hoe zorg je dat jouw doelgroep deze ook écht leest?

Via de Zorgmarketing Academy van NED7 helpen wij je de eerste stappen zetten met het schrijven van succesvolle blogs online. Journalist en één van Nederlands succesvolste bloggers online Annedieke Küchler, a.k.a. Dirkje van Bennekom, deelt haar kennis en leert je effectief blogs inzetten voor jouw organisatie.

Speciaal voor leden van ActiZ nu € 295,- p.p. (incl. lunch)

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten