menu

Nachtzweten tijdens de overgang

Nachtzweten tijdens de overgang, wat kun je eraan doen? Het blog Vuurvrouw.nu heeft tal van handige tips voor vrouwen tijdens de overgang. En hier op NED7 legt Eveline Bakker uit wat je tegen het ongemak van nachtzweten kunt doen.

’s Nachts wakker worden, badend in het zweet. Vrouwen in de overgang herkennen het waarschijnlijk direct. Het kan je letterlijk slopen, die nachten waarin nachtelijke opvliegers je slaap verstoren. De medische term hiervoor is vasomotorische klachten. Nachtzweten voor mensen die liever in gewone taal praten.

Hel in de slaapkamer

Het is een warmteaanval waarbij je hevig kunt gaan transpireren. Het kan ook gepaard gaan met allerlei bijkomende ongemakken. Je hebt last van een extreem warm gevoel. Tegelijkertijd voel je je ook koud en klam. Je ervaart misselijkheid, hartkloppingen, rillingen en hoofdpijn. Onder je dekbed is het te warm, maar zonder dekbed is het te koud. Je kunt er urenlang wakker van liggen. En als je er wakker van wordt kom je vaak niet makkelijk meer in slaap. Hel is het.

Nachtzweten tijdens de overgang

Het nachtzweten tijden de overgang ontstaat door een schommelende en veranderende hormoonspiegel. Nachtelijke opvliegers. Maar de precieze oorzaak van deze opvliegers is niet helemaal bekend. Waarschijnlijk veroorzaakt de schommeling van de oestrogeenspiegels veranderingen in neurotransmitters, die informatie over onder andere de lichaamstemperatuur doorgeven aan de hersenen. Deze schommelingen leiden tot een verstoring van het temperatuur regulatiesysteem van ons lichaam dat ligt in de hypothalamus (een deel van de hersenen). Daardoor wordt het signaal “te warm” afgegeven. Het lichaam komt direct in actie om de ‘overtollige’ warmte kwijt te raken. Het zet de bloedvaten open (rode kleur) en zorgt indien nodig voor transpiratie. Dit proces noemen we een opvlieger.

Wat kun je doen?

Stress, koffie, gekruid eten en alcohol hebben een versterkend effect op opvliegers. Probeer deze zoveel mogelijk te vermijden. Het kan helpen iets kouds te drinken als je een opvlieger voelt opkomen. Koeling van het achterhoofd en de nek helpt ook om de opvlieger de kop in te drukken. Slaap in een koele kamer en draag laagjes, zodat je gemakkelijk iets kunt uittrekken. Maar er zijn nog meer zaken die kunnen werken.

  • Acupunctuur: Er is in de laatste onderzoeken wetenschappelijk aangetoond dat acupunctuur kan helpen de opvliegers te verminderen.
  • Ontspanning: Ook yoga, meditatie en mindfulness kunnen, door de stress verlagende werking, helpen.
  • Ademhaling: Uit verschillende wetenschappelijke studies is duidelijk gebleken dat een rustige buikademhaling het aantal opvliegers vermindert. Ook helpt het om tot rust te komen en je lichaam voor te bereiden op slaap. Haal rustig adem via de buik, waarbij de uitademing langer duurt dan de inademing. Adem hierbij in door de neus, en adem daarna weer uit door de mond. Door de aandacht te leggen op je ademhaling activeer je het parasympatisch systeem, het deel van het autonoom zenuwstelsel dat ervoor zorgt dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan komen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de overgang en wat je kunt doen om de klachten te verminderen? Bezoek de website van Vuurvrouw of like de Facebook pagina en blijf op de hoogte.

Reageren

Auteur

Eveline Bakker

Eveline Bakker

Eveline Bakker is de oprichtster van het platform Vuurvrouw, een website voor en door vrouwen in de overgang. Zij blogt over dit onderwerp en meer.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten