menu

Meer bewegen voor ouderen, 10 tips

Meer bewegen voor ouderen. Met deze 10 tips zorg je er ook op hoge leeftijd voor dat je langer zelfstandig kunt blijven functioneren. Zelfs als je niet meer helemaal goed ter been bent.

Zodra we ouder worden verandert ons lichaam. Mensen die weinig tot niet bewegen merken dit een stuk sneller dan mensen die wel blijven bewegen. Opstaan uit bed gaat minder makkelijk. Traplopen wordt moeilijker. Belangrijk dus dat je zoveel mogelijk blijft bewegen. Want mensen die actiever zijn, zijn langer in staat zelf dingen te blijven doen.

Lichaam en geest

Overigens profiteert niet alleen je lichaam van beweging. Ook ons brein ondervindt voordelen van activiteit. Dus achterover leunen en niets doen is eigenlijk geen optie. Sterker nog: zelfs de kleinste vorm van beweging helpt je lichaam en geest herstellen. Dit zijn 10 tips waarmee je dat kunt realiseren.

1. Vaste momenten

Iedere dag op een vast moment 5 tot 10 minuten beweegoefeningen doen. Belangrijk is de regelmaat. Niet zozeer het resultaat, als wel dat je het doet. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Een vast moment ervan maken helpt je om dit vol te houden.

2. Nederland in Beweging

We kennen allemaal het programma ‘Nederland in Beweging’ op NPO1. Dit programma is dagelijks om 09:15 uur ’s ochtends te zien. Doe mee met dit programma. Om te beginnen hoef je op die manier niet ingewikkeld na te denken over welke oefeningen je moet doen. Bovendien creëer je direct dat vaste moment als houvast.

3. Fiets op Marktplaats

Maak het jezelf makkelijk door een tweedehands fitnessfiets te kopen die je thuis ergens kunt neerzetten. Dit mag zelfs voor de televisie, zodat je actief televisie kunt kijken. Het is veilig omdat er geen verkeer is waar je rekening mee hoeft te houden. En je kunt het in je eigen tempo doen.

4. Huishouden

Het huishouden doen is een workout op zich! Wist je dat je met huishoudelijke taken hartstikke veel beweging krijgt zonder dat je het echt in de gaten hebt? Je hoeft echt niet direct het hele huis te doen. Doe het beetje bij beetje. Maar probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Ook als je moeilijk kunt lopen of in een rolstoel zit. Alles wat je zelf kunt is beter.

5. Muziek maakt actief

Muziek stimuleert ons op verschillende manieren. We kennen inmiddels allemaal de verhalen dat mensen met dementie actiever worden bij het horen van bekende muziek. Maar ook als je geen dementie hebt kan muziek je stimuleren actiever te blijven. Zet dus wat van je favoriete muziek op terwijl je overdag bezig bent.

6. Beweegactiviteiten in de buurt

In de buurt worden beweegactiviteiten georganiseerd waar je misschien geen weet van hebt. Ga op zoek naar deze activiteiten via de Nationale Beweegwijzer of de gemeentegids. Dit kan je ook helpen om in contact te blijven met anderen.

7. Apps om te bewegen

Er zijn tegenwoordig tal van handige beweegapps voor op je tablet of smartphone die je kunnen stimuleren meer te bewegen. Deze apps zijn heel geschikt: Moves, Blokje om of Fitapp.

8. Stappenteller

Stappentellers zijn een perfect hulpmiddel om je eigen activiteit te monitoren. Ook stimuleert het deze activiteit, want mensen die gebruik maken van een stappenteller of polsarmband worden automatisch actiever.

9. Vaste wandelroute

Probeer zoveel mogelijk wandelingen te maken. Het maakt niet uit hoe lang de wandeling is. Iedere beweging is al goed. Door een vaste wandelroute uit te stippelen maak je het jezelf weer een stukje makkelijker. Geen zin om alleen te wandelen? Vraag een buurtgenoot, familielid of mantelzorger om mee te gaan.

10. Tuinieren

In de tuin werken houdt ons actief. Zelfs als je geen tuin hebt. Je kunt een ander helpen in de tuin. Of misschien kun je in de buurt een gemeenteperk onderhouden. Natuur en werken in de natuur stimuleert ons en is goed voor onze gezondheid. Dit is al uit meerdere onderzoeken gebleken.

Meer bewegen voor ouderen

Misschien lijkt dit allemaal onmogelijk voor je. Misschien denk je dat je het niet kunt doen omdat jouw situatie anders is dan mensen die wel nog kunnen lopen of bewegen. Maar iedere vorm van beweging is al meer dan helemaal niets. Begin klein. Je hoeft niet direct veel te doen of een half uur onafgebroken te lopen. Een half uur per dag bewegen is goed voor ons, maar die beweging hoeft niet alleen te bestaan uit fysiek inspannende bewegingen. Er is ook veel beweging die we krijgen met het doen van dagelijkse activiteiten, zoals huishoudelijke taken.

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten