menu

Gastvrije zorg, hoe is het in een zorghotel?

Gastvrije zorg in een zorghotel. Hoe is dat? Zorghotels zijn heel populair, maar hoe is de zorg eigenlijk? En is die wel goed?

Marc Vraets uit Eindhoven verbleef in een zorghotel en deed hier verslag van. Wat zijn de ervaringen? En was het ook echt gastvrije zorg zoals je dat ook in een normale hotel krijgt?

Motorisch beperkte zoon

Een nachtje logeren in een hotel. Voor veel mensen is dat niets bijzonders. Voor ons wel. Met een motorisch beperkte zoon kun je namelijk niet overal terecht. Sterker nog, dat willen we niet eens. Met de zoektermen ‘kamer met zorg’ komen we via een zoekmachine op de website van Zorghotel Vitassist in Helmond terecht. We lezen dat er zorg op maat is. Ook zijn er volop voorzieningen voor mindervaliden. Dat wekt vertrouwen en we besluiten te reserveren.

Gastvrije zorg

Er is online een duidelijke reserveringspagina, maar we kiezen voor een telefonische boeking, zodat we nog wat vragen kunnen stellen. We krijgen een medewerkster aan de lijn en ze stelt vragen over de aard van de beperkingen, PGB, en WLZ. Hierna volgt een advies over welk zorgpakket het beste bij ons past. Al met al worden we zeer gastvriendelijk te woord gestaan. We kunnen niet wachten tot we kunnen gaan logeren!

Goede afspraken

Dat is precies vijf dagen later. Onze zoon (Jip) vindt het spannend. Het hotel ziet er ook indrukwekkend uit aan de buitenkant. Een vriendelijke receptioniste belt na onze aankomst direct een zorgcollega om ons welkom te heten en rond te leiden. We krijgen uitgebreide uitleg over alle faciliteiten. Jip zie ik steeds enthousiaster worden. Ik vind het vooral belangrijk dat er goede afspraken zijn over de zorg die geboden gaat worden. Hoe zit het met de intensiteit van de zorg en op welke tijdstippen kunnen we zorgmedewerkers verwachten? Alles wordt op onze wensen afgestemd. En ook nagekomen, zo blijkt achteraf. Erg professioneel en zeer gastvrij.

Mindervaliden

We dineren ’s avonds in het restaurant “op Suyt”. Het eten is heerlijk en we lachen om een zoutvaatje vol suiker op tafel. De frietjes van onze zoon smaken er niet minder om. Als we klaar zijn met eten, wil Jip bowlen. Waar normale bowlingcentra geen rekening houden met mindervaliden, is hier alle ruimte om met een rolstoel deel te nemen aan het spel. Met alle lichteffecten rond de baan erbij beleeft Jip de avond van zijn leven.

Het is hier fantastisch

Als het tijd is om te gaan slapen, verkennen we de hotelkamer nog eens goed. Alles is ruim van opzet. Dat is natuurlijk logisch in een zorghotel, want mensen met hulpmiddelen (denk aan een rolstoel) of patiënten die revalideren moeten er goed uit de voeten kunnen. Dat kan in het slaapgedeelte en op de badkamer. Dankzij een glazen schuifdeur in de douche kan Jip moeiteloos gewassen worden. Als hij eindelijk in zijn bed ligt, fluistert hij dat hij het super vindt hier. Met een brede glimlach valt hij in slaap. Dankzij het uitstekende Wifi-bereik in het zorghotel kan ik een foto van mijn glimlachende zoon direct delen via de social media. “Het is heerlijk hier”, schrijf ik erbij. Er is geen woord van gelogen.

Meer informatie

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten