menu

Complimenten geven op Complimentendag!

Complimenten geven zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Vooral vandaag, want het is alweer de 15de Nationale Complimentendag in Nederland. Een goed moment dus om even stil te staan bij de vraag wanneer je voor het laatst een compliment hebt gegeven.

Waarom is het zo belangrijk? Het zit niet echt in onze aard om scheutig te zijn met complimenten geven. Jammer, want kan echt een verschil maken. Voor degene die een complimentje ontvangt, maar zeker ook voor degene die een complimentje geeft. En in een tijd waarin het steeds normaler lijkt om je hard uit te drukken naar elkaar, kunnen we allemaal wel wat positivisme gebruiken!

Waardering is niet te koop

Maar wie kun je zoal een complimentje geven vandaag? Wij zeggen: zorgmedewerkers. Na alle zware tijden die zij de afgelopen jaren hebben doorstaan, kunnen zij hoe dank ook waardering gebruiken. En de cliënten van Marente (zorgorganisatie in de Duin- en Bollenstreek en Leiden) deden alvast een duit in het zakje. Ze uitten massaal hun complimenten richting de zorgmedewerkers. De blijheid en uitgesproken waardering ontroerde alle medewerkers bijzonder. En dat is niet zo gek, want oprechte en ‘persoonlijke aandacht’ en ‘uitgesproken waardering’ is niet te koop. Juist daarom raakt dat mensen het diepst. “De diepst menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden” aldus William James (Amerikaanse psycholoog 1842 -1910). Maar die complimenten komen niet uit de lucht vallen. Wat doet Marente om die blijdschap, dat fijne gevoel van ‘gewoon gelukkig zijn’ te stimuleren?

Dromen zijn bedrog, of toch niet?

Colette Zoutenbier, medewerkster Welzijn vertelt enthousiast over de wensbomen die Marente sinds een klein jaar op alle veertien locaties heeft staan. Het klinkt een beetje als een sprookje en dat is het eigenlijk ook. Bewoners hangen in de wensboom kaartjes met daarop hun wensen. Dat gaat niet om die pot goud aan het eind van de regenboog, maar vaak kleine dingen zoals: Indonesisch eten, tot weer eens een broodje haring halen op de markt. Ook een wandeling over het strand om de zee weer eens te zien, een bezoek bij het kattenasiel tot nog een keer een voetbalwedstrijd in het stadion bijwonen. Wie is dan die toverfee die de wensen uit laat komen? De wensen worden ‘geplukt’ door medewerkers, familieleden en bezoekers uit de dorpen. Ze nemen de kaartjes mee om te helpen de wensen te vervullen. Zo organiseerde The Lady Circle in Noordwijk, een heus zangkoor voor de bewoners zodat ze eens lekker mee konden zingen.

Gelukkig voelen en keuzevrijheid

Susan Moeke van Marente legt uit: “Naast het bieden van zorg en een fijne huisvesting, is er van alles wat Marente doet om aan het geluksgevoel op de oude dag bij te dragen. De deuren van de locaties staan voor iedereen open en er is altijd een hoop reuring en gezelligheid met o.a. veel activiteiten die jong en oud verbinden.” Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de meeste mensen gelukkiger zijn als ze veel zelf kunnen bepalen. Keuzevrijheid is voor iedereen belangrijk. Wat eet je? Je eigen dag indelen. Hoe laat ga je naar bed? Kiezen wie er om je heen zijn. Eigen regie dus, dat is wat we allemaal willen. In de dagelijkse zorg speelt de vraag wat iemand gelukkig maakt een steeds grotere rol.

Complimenten geven niet gewoon

Veel mensen worden verlegen bij het krijgen van een compliment. Ze doen net alsof het niets bijzonders is. Veel mensen vinden het dus lastig om een compliment te ontvangen en bagatelliseren hun bijdrage. “Dat is toch logisch” of “Dat is toch heel gewoon.” Maar je mag ook gewoon dankjewel zeggen als mensen je complimenten geven. Verontschuldig je niet want daarmee haal je eigenlijk het goed bedoelde compliment onderuit!

Leukste baan ooit!

Er is veel aandacht voor zingeving, welzijn, kunst en beweging zegt Zoutenbier. “Regelmatig bewegen houdt de spieren en de hersenen vitaal én draagt bij aan het geluksgevoel. We zien ouderen activiteiten ondernemen die ze voorheen nooit deden. Zo is er bijvoorbeeld op een van de locaties een musical van, door en voor cliënten in de maak. Begin april is de opvoering in Sassenheim. Zelfs op hun oude dag ontdekken bewoners nog een nieuwe kant van zichzelf en dat is prachtig om te zien! Ik heb eigenlijk de leukste baan die er is!”

Er zijn dus vele wegen die naar geluk leiden. Maar complimenten geven is er in ieder geval een van. Bij Marente zullen ze het niet vergeten, want Zoutenbier heeft alweer een nieuw project op het oog: de Complimentenmuur. Deze zal binnenkort prijken aan de muur op de locatie in Noordwijk waar Colette werkt.

Bezoek ook eens…

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten