menu

100 jaar worden, hoe doe je dat?

100 jaar worden, wie wil dat niet? Het hangt er voor veel mensen vanaf hoe we 100 jaar worden, want gezond oud worden is toch echt een stuk leuker dan een leven vol gebreken.

We kennen inmiddels allemaal wel de zogenaamde blauwe zones. Dit zijn specifieke gebieden waar mensen met gemak 90 jaar of ouder worden. Maar hoe doen ze dat? Wat is hun geheim? Zit het in de genen, of is het de manier van leven die ervoor zorgt dat ze 100 jaar worden? We zochten de geheimen op voor je.

Blauwe zones

Om welke blauwe zones gaat het eigenlijk? Waar worden mensen het oudst? Het blijkt niet één plek te zijn, maar verschillende plekken, verspreid over de hele wereld. Toch hebben ze allemaal overeenkomsten: mensen in deze zones onderhouden een sterk sociaal netwerk, ze consumeren met name een plantaardig dieet, ze eten met mate én blijven tot op hoge leeftijd heel actief. Om welke plekken gaat het precies?

Sardinië, Italië

Het bergachtige eiland Sardinië is de thuisbasis van enkele van de oudste mensen ter wereld. Hier bestaat een eeuwenoude cultuur die zich kenmerkt door traditionele maatschappelijke waarden, respect voor ouderen en loyaliteit aan de familie clan. De lokale bevolking hield zich eeuwen aan ongeschreven wetten en heeft eeuwenlang buitenlandse invloeden weten te weerstaan.

Okinawa, Japan

Okinawa is een eilandengroep voor de kust van Japan met een groot aantal langst levende mensen ter wereld. Rijk aan hun tradities komt het echte geheim van Okinawa voort uit hun cultuur en omgeving. voor de gezondheid en een lang leven komt voort uit hun cultuur en omgeving.

Loma Linda, Californië

De leden van de Zevende Dag Adventisten gemeenschap in Loma Linda, wiens geloof een gezond leven onderschrijft, leiden de natie in de langste levensverwachting.

Ikaria, Griekenland

Een klein Grieks eiland in de Egeïsche Zee dat ten zuidwesten van Samos ligt, bezit een aantal van ’s werelds langste levende mensen. De onderzoekers ontdekten dat de mensen van Ikaria  drie keer meer kans hebben om 90 jaar oud te worden dan in de VS. Zij hebben ook ongeveer 20% minder kanker, de helft van het aantal hart- en vaatziekten dat gangbaar is in de westerse wereld en dementie komt er bijna niet voor.

Nicoya, Costa Rica

Een man uit Costa Rica heeft op de leeftijd van 60 jaar ongeveer twee keer meer kans op het bereiken van de 90-jarige leeftijd als een man die in de Verenigde Staten, Frankrijk, of zelfs Japan leeft. Costa Rica besteedt slechts 15 procent van wat Amerika uitgeeft aan de gezondheidszorg, maar de mensen lijken er langer en gezonder te leven dan mensen in andere landen.

100 jaar worden, hoe dan?

Maar hoe worden de meeste mensen in deze blauwe zones nu zo oud? Dit zijn de 9 belangrijkste kenmerken die zij allemaal met elkaar gemeen hebben. En wat blijkt, het lijkt makkelijker dan we denken!

1. Natuurlijke beweging

De mensen uit de blauwe zones proppen zich niet vol met vitaminepreparaten, rennen geen marathons en bezoeken ook geen sportscholen. In plaats daarvan leven ze in een omgeving die hen voortdurend stimuleert om te bewegen zonder er bij na te denken. Ze doen aan tuinieren en hebben weinig mechanische hulpmiddelen voor het werk in huis en tuin.

2. Een doel in het leven

De Okinawanen noemen het “Ikigai” en de mensen in Costa Rica noemen het “plan de vida”. Dit betekent vrij vertaald datgene waar je in de ochtend voor wakker wilt worden. Het hebben van een doel kan zelfs zeven jaar extra levensverwachting opleveren!

3. Dagelijks pauzeren

Ook mensen in de blauwe zones ervaren stress, want dat hoort bij het leven. Overmatige stress leidt echter tot chronische ontsteking en andere ernstige leeftijdgebonden ziekten. Wat de mensen met de langste levensverwachting hebben, wat de meeste anderen niet hebben, zijn dagelijkse routines om die stress af te schudden. Okinawanen neem een ​​paar momenten per dag om aan hun voorouders te denken, Adventisten bidden, Ikarians doen overdag een dutje en in Sardinië doen ze aan een happy hour. 

4. 80 procent regel

“Hara Hachi Bu”, de Okinawaanse 2500-jaar oude confucianistische mantra die altijd voor de maaltijd wordt uitgesproken, herinnert hen eraan om te stoppen met eten als hun maag voor 80 procent vol zit. De 20 procent tussen het niet hongerig meer zijn en een vol gevoel hebben kan het verschil zijn tussen het verliezen van gewicht of juist dikker worden. Mensen in de blauwe zones eten hun kleinste maaltijd in de late namiddag of in de vroege avond en eten de rest van de avond niet meer.

5. Bonen

Het planten en eten van alle soorten bonen, zoals tuinbonen, zwarte bonen, sojabonen en linzen, zijn de hoeksteen van de meeste honderdjarige diëten.Vlees (meestal varkensvlees) wordt slechts gemiddeld vijf keer per maand gegeten in heel kleine porties.

6. Wijn

Mensen in alle blauwe zones (behalve Adventisten) drinken regelmatig, vaak dagelijks, met mate alcohol. Matige drinkers overleven niet-drinkers. De truc is om 1 a 2 glazen per dag te drinken en dan bij voorkeur tijdens het eten of het gezellig samenzijn met vrienden. En nee, je kunt de wijn niet bewaren voor het weekend en dan 14 glazen nemen!

7. Geloof

Slechts vijf van de 263 honderdjarigen die zijn geïnterviewd behoorden niet tot een geloofsgemeenschap. Het maakte niet uit welk geloof werd beleden. Het bijwonen van op geloof gebaseerde diensten gedurende minimaal vier keer per maand voegt 4 tot 14 jaar aan de levensverwachting toe. 

8. Geliefden

Bijna alle honderdjarigen in de blauwe zones stellen hun familie en geliefden op de eerste plaats.Ouders en grootouders worden in huis genomen of wonen in de buurt van de woning. (Het blijkt ook de ziekte- en sterftecijfers van kinderen in het huis te verlagen). Ze zijn trouw aan een levenspartner en zetten zich in voor de relatie (dit kan oplopen tot een 3 jaar hogere levensverwachting) en ze investeren tijd en liefde in hun kinderen (zodat ze een grotere kans hebben om zelf zorg te ontvangen als ze dat later nodig hebben). Ook gaan mensen niet met pensioen, maar blijven naar vermogen actief tot het einde van hun leven.

9. De juiste omgeving

De langstlevende mensen kozen, of zijn geboren in sociale kringen die gezond gedrag vertonen. Okinawanen creëren “moais” groepen van vijf vrienden die zich voor het leven aan elkaar verbinden en elkaar levenslang ondersteunen. Uit onderzoek blijkt dat roken, overgewicht, geluk en zelfs eenzaamheid besmettelijk zijn. Het blijkt dat de mensen uit de blauwe zones in sociaal gunstige netwerken leven die gezond gedrag bevorderen.

Koop het boek hier

Bron: 50plusje

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten