Volg ons online

Lichaam & Geest

Weg met overbodige regels!

Er zijn volgens Laurent de Vries tal van overbodige regels in de zorg. Daarom pleit hij voor het ingrijpend schrappen van deze regels.

Gedeeld

op

Weg met overbodige regels

Overbodige regels, in de zorg zijn er tal van voorbeelden te vinden. Reden voor Laurent de Vries, bestuurder bij zorgorganisatie Viattence, om zijn medewerkers te vragen op een rode knop te drukken zodra zij regels in de praktijk tegenkomen die ze kunnen missen als kiespijn. Hier op NED7.nl legt hij uit waarom.

Waarom vasthouden aan regels?

Ik ben inmiddels bijna drie jaar werkzaam bij Viattence en ik heb mij regelmatig afgevraagd: waarom doen we dit zo? Dan krijg ik terug van medewerkers: dat moet zo vanwege de regels. Regels, welke regels vraag ik mij dan af? Waarom zijn die regels er en waarom houden we daar zo aan vast, zelfs als we zien dat dit niet in het belang is van onze bewoners en cliënten?

Geef ook jouw mening

Loading Poll...

De Rode knop

Daarom hebben we bij Viattence de Rode knop ingesteld. Een knop op het intranet waarop medewerkers mogen drukken als ze vinden dat een regel niet bijdraagt aan goede zorg voor de cliënt, maar deze zelfs belemmert. Ik ontvang direct een e-mail in mijn mailbox met de Rode knop melding van de medewerker en stuur vervolgens het B-team op pad.

B-team tot he rescue

Het B-team is het Bedoelingen team (zoals het A-team van vroeger op TV). Zij onderzoeken de melding en geven mij en het management een advies over wat we moeten doen met die regels. Als ik binnen vier weken geen besluit neem over de melding, in de zin van afschaffen, aanpassen of behouden, dan mag worden afgeweken van de regel en mag de medewerker zelf iets verzinnen! Ook voor mij als bestuurder dus druk op de ketel om een besluit te nemen. De Rode knop helpt ons terug te gaan naar de bedoeling. De bedoeling van goede en respectvolle zorg bieden aan ouderen met een zorgvraag.

70 overbodige regels geschrapt

Ik denk dat we alle regels kunnen terugbrengen tot 1! En die regel is dat de interactie tussen cliënt en professional goed moet zijn. In Nederland zijn we doorgeslagen in kwaliteitssystemen. Systemen die we dan ook nog eens vaak leidend maken. Inmiddels zijn dat niet meer dan lijstjes die we afvinken. Wij moeten toe naar een kwalitatieve beoordeling in plaats van een kwantitatieve. En de beleving van die cliënt bepaalt de kwaliteit van de zorg die we bieden, niet allerlei systemen en regels. Inmiddels hebben we bij Viattence al meer dan 70 overbodige regels geschrapt dankzij onze medewerkers.

Minder regels, meer durf

We maken, ook als bestuurders, vaak regels met de beste bedoelingen, maar wat we nogal eens vergeten is dat we geen regels op elkaar kunnen blijven stapelen. We moeten vooral ook overbodige regels afschaffen, of bestaande regels veranderen in het belang van cliënten, mantelzorgers, medewerkers en vrijwilligers in de zorg. Wat was nu eigenlijk ook al weer de bedoeling? Waarom doen we dit? Is dit wel in het belang van de cliënt? Daar gaat het om! Maar regels maken wordt vaak uitgelegd als daadkracht. Terwijl voor het afschaffen van overbodige regels, het gewoon weg schrappen, veel meer lef en durf en actiegerichtheid nodig is. Juist aan lef en durf hebben we nu behoefte in de zorg.

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Lichaam & Geest

Het was even vaderdag met mijn vader

Ans Boelens beschrijft haar ervaringen met een vader die leed aan Lewy Body dementie. Vandaag is een goede ‘vaderdag’ voor haar.

Gedeeld

op

door

Vaderdag

Dit gastblog is geschreven door Ans Boelens, manager Verpleging en Verzorging bij ZuidZorg

Ik loop van de parkeerplaats naar de zorgboerderij en zie door de ramen een klein clubje aan tafel zitten. Lies maakt een woordzoeker, Bert aait dwangmatig de snorrende nep-kat op zijn schoot, Thea loopt rondjes rond de tafel.

Mijn vader zit voor zich uit te kijken en de zuster is fruit aan het schillen. Zij ziet me aankomen en gebaart naar mijn vader, kijk eens wie daar is? Hij krijgt een brede glimlach en zwaait naar me, hij heeft een goede dag, ik zie het meteen aan zijn ogen.

Heldere momenten

Als ik binnenkom zegt hij trots: “Dag kind!” Het doet me goed dat hij me zo noemt. Het zet de verhoudingen recht. Het is even ‘vaderdag’. De laatste jaren zijn de rollen vaak omgedraaid, ik moet op hem letten, hem helpen met aankleden, zijn veters strikken, zijn gehoorapparaat zoeken. En ik wil ook gewoon dochter zijn. Als we samen een appel eten bedenk ik vragen waarin hij mij moet helpen of adviseren, kortom: vader zijn. “Pap, dat vogelhuisje wat jij een paar jaar geleden hebt gemaakt, is nog steeds leeg”. Hij kijkt peinzend: “Heb je het wel met het vlieggat naar het oosten gehangen?” Bingo! Hij weet raad. Ik ben als een kind zo blij, weet nu waar die uitdrukking vandaan komt.

Het doet hem goed

Ik vraag hem wat de beste tijd is om de lavendel te snoeien en hoe die ene plant met die rode besjes ook alweer heet. De natuur is zijn lust en leven en die info is verrassend goed op zijn harde schijf gebleven. Ik merk dat het hem ook goed doet, om vader te zijn. Ik vertel hem zuchtend over mijn zoon die op school iets uitgevreten heeft. Hij grinnikt als hij zegt; “Jij was vroeger geen haar beter”. We gaan nog even naar zijn kamer en ik help hem naar het toilet, zoek naar zijn pet en zet de kalender op de juiste dag.

Vaderdag

Als ik op het punt sta om te gaan zeg ik nadrukkelijk dat ik met de auto ben. Hij kijkt me zorgzaam aan en zegt: “Kijk je wel uit onderweg het begint al donker te worden”. Ik ga licht en tevreden naar huis.  Vanmiddag was het even ‘vaderdag’. Ik was kind en hij gewoon mijn vader.

Ans Boelens is manager verpleging en verzorging bij ZuidZorg. Haar vader leed aan Lewy Body dementie en is inmiddels overleden. Zij schreef regelmatig blogs over haar vader om de herinneringen aan hem levend te houden.

Lees verder

Lichaam & Geest

Ouderen vallen steeds vaker met fatale afloop

Ouderen vallen steeds vaker blijkt uit cijfers van het CBS. En dit gebeurt ook steeds vaker met dodelijke afloop.

Gedeeld

op

door

Ouderen vallen

Ouderen vallen steeds vaker met dodelijke afloop. Volgens cijfers van het CBS is dit aantal de afgelopen vijf jaar met zelfs 60 procent gestegen. Vorig jaar waren dit er 3.884 mensen. Ten opzichte van 2015 (3.486) was dit al een toename van 10 procent.

Het zijn vooral ouderen die vaker vallen. Dit komt niet alleen door toenemende vergrijzing, maar vooral ook doordat ouderen tegenwoordig langer zelfstandig thuis blijven wonen. Het risico op vallen wordt hierdoor vergroot.

Vallen vs. verkeersongeluk

Wist je bijvoorbeeld dat er ruim zes keer meer mensen in Nederland overlijden door een val, dan door bijvoorbeeld een verkeersongeluk? Het is echt zo! Volgens VeiligheidNL, specialisten op het gebied van ongevallen en veilig gedrag, is de informatie van hoe dit voorkomen kan worden wel aanwezig. Probleem is alleen dat dit lokaal onvoldoende wordt gedeeld en toegepast. Daarnaast zien ze veel mensen die op verschillende plekken continue het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Dit terwijl er al tal van gecertificeerde methodes zijn die zo toegepast kunnen worden.

Meer samenwerken

Ook wordt er volgens VeiligheidNL té weinig samengewerkt. “Terwijl het van groot belang is dat lokale partijen; zoals gemeente, ggd’s, huisartsen, fysiotherapeuten, gezondheidscentra, samen aan de slag gaan”, aldus Saskia Kloet. “We moeten lokaal meer gaan samenwerken om zo het aantal slachtoffers onder ouderen te verminderen.” Stichting Vitaliteit + Veiligheid voor Senioren onderschrijft dit ook. In Overijssel en Gelderland is deze stichting actief en legt succesvol verbindingen tussen lokale organisaties.

Hoge kosten

Los van de persoonlijke schade die een val kan aanrichten, levert het ook hogere zorgkosten op. En dit is te voorkomen. VeiligheidNL berekende dat de kosten van vallen in 2030 al op 1,3 miljard euro uitkomt als er niets wordt gedaan. Dat therapie tegen vallen werkt is ook aangetoond door gezondheidswetenschapper Tanja Dorresteijn van de Universiteit van Maastricht. Volgen ouderen een cursus valpreventie en krijgen ze hiermee hun valangst onder controle, dan neemt het aantal valpartijen en vooral ook dodelijke valpartijen af.

Ouderen vallen meer

Uit onderzoek blijkt verder dat mensen van boven de 65 jaar nu eenmaal meer risico lopen om te vallen. Dit resulteert in langdurige opname voor revalidatie of zelfs overlijden. Hierbij zijn heupfracturen en hersenletsel de belangrijkste redenen voor overlijden. En naarmate de leeftijd verder toeneemt, neemt ook de kans op dodelijke afloop toe. Hierbij lopen vooral vrouwen een groter risico. In 2016 bleek 84 procent van de overleden vrouwen van boven de 80 jaar aan een val te zijn bezweken. Bij mannen was dit aantal lager, rond de 66 procent.

Bron: NOS

Lees verder

Lichaam & Geest

Een goed gesprek beginnen over zorg

Een goed gesprek beginnen over zorg. Volgens de nieuwe campagne ‘Begin een goed gesprek’ is dit essentieel voor betere zorg.

Gedeeld

op

Een goed gesprek beginnen

Een goed gesprek beginnen over je persoonlijke zorg. Het is een belangrijk vertrekpunt voor betere zorg. Dat is althans wat de campagne ‘Begin een goed gesprek’ beoogd. Patiënten en artsen willen hetzelfde, maar dat lukt vaak nog niet.

Daarom is een goed gesprek in de spreekkamer de oplossing. Bart Chabot, zelf ook patiënt, haalt voor de campagne tips en adviezen op hoe je dit kunt doen. Hij praat met artsen en patiënten over hun ervaringen en hun ideeën.

Meer weten over een goed gesprek beginnen?

Ben je ook op zoek naar een manier om beter het gesprek te voeren met je arts of verzorger? Bezoek de website van ‘Begin een goed gesprek’ of volg de Facebook pagina van ‘Heel Holland Zorgt’.

Lees verder

Meest gelezen