Volg ons online

Lichaam & Geest

Vermoeidheid tijdens de overgang

Wat kun je doen tegen vermoeidheid tijdens de overgang? Gynaecoloog Barbara Havenith beantwoord deze vraag.

Gedeeld

op

Vermoeidheid tijdens de overgang

Dit gastblog is geschreven door Barbara Havenith, gynaecoloog bij de VrouwenPoli in Boxmeer

Vermoeidheid tijdens de overgang komt veel voor. Maar hoe komt dit en kun je er wat aan doen? Gynaecoloog Barbara Havenith is een van de experts van het blog Vuurvrouw en beantwoord hier op NED7 deze brandende vraag.

“Het is gewoon heel wisselend… De ene keer slaapt ik meteen in, de andere keer lig ik tot 02.30 uur wakker of ik word s nachts ieder uur wakker en dan ook klaarwakker. En soms kan ik een heerlijke nachtrust hebben. Wat is er aan de hand?”

Hormoonschommelingen

Tijdens de overgang verandert er veel. De hormoonschommelingen waar je mee te maken krijgt veroorzaken veel reacties in je lichaam. De balans in je lijf is zoek en je lichaam probeert een nieuwe balans te creëren. Dit kost enorm veel energie. Bovendien hebben alle veranderingen die plaatsvinden een effect op de kwaliteit van je slaap. Zo kun je ’s nachts wakker worden door opvliegers of nachtzweten. Misschien slaap je minder snel in en zo zijn er nog tal van andere zaken. Wat ze gemeen hebben is dat ze leiden tot vermoeidheid.

partner content

Doe de overgangstest

Zit je in de overgang en heb je last van klachten waarvan je niet weet of ze hormonaal zijn? Doe dan de hormoontest op de website van Vuurvrouw.nu!

Voldoende beweging

Wat kun je hieraan doen? Probeer je leefstijl aan te passen als je je vermoeid voelt. Beweeg bijvoorbeeld overdag. Als je iedere dag minimaal 30 minuten beweegt, liefst buiten, dan ontstaat er een natuurlijke vermoeidheid. Hierdoor slaap je beter. Overigens moet je drie uur voordat je gaat slapen niet meer sporten, dit kan juist averechts werken. Tijdens het sporten maak je extra adrenaline aan en gaat je lichaamstemperatuur omhoog. Twee factoren die het inslapen sterk bemoeilijken.

Let op je voeding

Kijk ook goed naar wat en hoe je eet. Heb je de neiging om koekjes of chocolade te eten als je moe bent? Dit kan je suikerhuishouding verstoren met alle gevolgen van dien. Laat suiker staan als het even lukt en eet meer groente, fruit en noten. Zorg voor voldoende vitamines en mineralen in je voeding. En vermijd ook stimulerende middelen zoals koffie. Het lijkt je op te peppen, maar uiteindelijk putten deze zaken je lichaam uit. Verminder dus cafeïne uit koffie en zwarte thee, maar verminder of negeer ook nicotine en alcohol.

Meer ontspanning

Breng meer ontspanning in je leven doormiddel van meditatie, ademhalingsoefeningen, yoga en mindfulness. Ze zijn heilzaam, vooral als je wakker ligt door stress, angst of gepieker. En nog een tip is om ’s avonds voordat je gaat slapen niet te lang achter je computer of tablet te zitten en vermijdt te fel licht. Het blauwe licht van je computer of tablet en fel licht verstoren de natuurlijke aanmaak van melatonine. Hierdoor slaap je moeilijker.

Vermoeidheid tijdens de overgang

Blijf je ondanks al deze aanpassingen last houden van vermoeidheid tijdens de overgang, ga dan eens naar je (huis)arts voor advies. Misschien heb je wel last van bepaalde tekorten in je lichaam, zoals een tekort aan ijzer, omdat je misschien in deze periode heftiger of langer menstrueert. Tekorten aan vitamine B12, vitamine D of magnesium, die bij vrouwen in de overgang regelmatig voorkomen, kunnen ook leiden tot vermoeidheidsklachten. Ook kan tijdens de overgang je schildklier wat trager gaan werken of heb je door bijvoorbeeld langdurige aanhoudende stress last van een bijnieruitputting, waardoor je je extra moe voelt. Allemaal redenen om aanhoudende vermoeidheid serieus te nemen!

advertentie

Boeken over de overgang bij Bol.com

Eveline Bakker is oprichter van Stichting Vuurvrouw, het platform voor en door vrouwen in de overgang.

Advertentie

Lichaam & Geest

Het was even vaderdag met mijn vader

Ans Boelens beschrijft haar ervaringen met een vader die leed aan Lewy Body dementie. Vandaag is een goede ‘vaderdag’ voor haar.

Gedeeld

op

door

Vaderdag

Dit gastblog is geschreven door Ans Boelens, manager Verpleging en Verzorging bij ZuidZorg

Ik loop van de parkeerplaats naar de zorgboerderij en zie door de ramen een klein clubje aan tafel zitten. Lies maakt een woordzoeker, Bert aait dwangmatig de snorrende nep-kat op zijn schoot, Thea loopt rondjes rond de tafel.

Mijn vader zit voor zich uit te kijken en de zuster is fruit aan het schillen. Zij ziet me aankomen en gebaart naar mijn vader, kijk eens wie daar is? Hij krijgt een brede glimlach en zwaait naar me, hij heeft een goede dag, ik zie het meteen aan zijn ogen.

Heldere momenten

Als ik binnenkom zegt hij trots: “Dag kind!” Het doet me goed dat hij me zo noemt. Het zet de verhoudingen recht. Het is even ‘vaderdag’. De laatste jaren zijn de rollen vaak omgedraaid, ik moet op hem letten, hem helpen met aankleden, zijn veters strikken, zijn gehoorapparaat zoeken. En ik wil ook gewoon dochter zijn. Als we samen een appel eten bedenk ik vragen waarin hij mij moet helpen of adviseren, kortom: vader zijn. “Pap, dat vogelhuisje wat jij een paar jaar geleden hebt gemaakt, is nog steeds leeg”. Hij kijkt peinzend: “Heb je het wel met het vlieggat naar het oosten gehangen?” Bingo! Hij weet raad. Ik ben als een kind zo blij, weet nu waar die uitdrukking vandaan komt.

Het doet hem goed

Ik vraag hem wat de beste tijd is om de lavendel te snoeien en hoe die ene plant met die rode besjes ook alweer heet. De natuur is zijn lust en leven en die info is verrassend goed op zijn harde schijf gebleven. Ik merk dat het hem ook goed doet, om vader te zijn. Ik vertel hem zuchtend over mijn zoon die op school iets uitgevreten heeft. Hij grinnikt als hij zegt; “Jij was vroeger geen haar beter”. We gaan nog even naar zijn kamer en ik help hem naar het toilet, zoek naar zijn pet en zet de kalender op de juiste dag.

Vaderdag

Als ik op het punt sta om te gaan zeg ik nadrukkelijk dat ik met de auto ben. Hij kijkt me zorgzaam aan en zegt: “Kijk je wel uit onderweg het begint al donker te worden”. Ik ga licht en tevreden naar huis.  Vanmiddag was het even ‘vaderdag’. Ik was kind en hij gewoon mijn vader.

Ans Boelens is manager verpleging en verzorging bij ZuidZorg. Haar vader leed aan Lewy Body dementie en is inmiddels overleden. Zij schreef regelmatig blogs over haar vader om de herinneringen aan hem levend te houden.

Lees verder

Lichaam & Geest

Ouderen vallen steeds vaker met fatale afloop

Ouderen vallen steeds vaker blijkt uit cijfers van het CBS. En dit gebeurt ook steeds vaker met dodelijke afloop.

Gedeeld

op

door

Ouderen vallen

Ouderen vallen steeds vaker met dodelijke afloop. Volgens cijfers van het CBS is dit aantal de afgelopen vijf jaar met zelfs 60 procent gestegen. Vorig jaar waren dit er 3.884 mensen. Ten opzichte van 2015 (3.486) was dit al een toename van 10 procent.

Het zijn vooral ouderen die vaker vallen. Dit komt niet alleen door toenemende vergrijzing, maar vooral ook doordat ouderen tegenwoordig langer zelfstandig thuis blijven wonen. Het risico op vallen wordt hierdoor vergroot.

Vallen vs. verkeersongeluk

Wist je bijvoorbeeld dat er ruim zes keer meer mensen in Nederland overlijden door een val, dan door bijvoorbeeld een verkeersongeluk? Het is echt zo! Volgens VeiligheidNL, specialisten op het gebied van ongevallen en veilig gedrag, is de informatie van hoe dit voorkomen kan worden wel aanwezig. Probleem is alleen dat dit lokaal onvoldoende wordt gedeeld en toegepast. Daarnaast zien ze veel mensen die op verschillende plekken continue het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Dit terwijl er al tal van gecertificeerde methodes zijn die zo toegepast kunnen worden.

Meer samenwerken

Ook wordt er volgens VeiligheidNL té weinig samengewerkt. “Terwijl het van groot belang is dat lokale partijen; zoals gemeente, ggd’s, huisartsen, fysiotherapeuten, gezondheidscentra, samen aan de slag gaan”, aldus Saskia Kloet. “We moeten lokaal meer gaan samenwerken om zo het aantal slachtoffers onder ouderen te verminderen.” Stichting Vitaliteit + Veiligheid voor Senioren onderschrijft dit ook. In Overijssel en Gelderland is deze stichting actief en legt succesvol verbindingen tussen lokale organisaties.

Hoge kosten

Los van de persoonlijke schade die een val kan aanrichten, levert het ook hogere zorgkosten op. En dit is te voorkomen. VeiligheidNL berekende dat de kosten van vallen in 2030 al op 1,3 miljard euro uitkomt als er niets wordt gedaan. Dat therapie tegen vallen werkt is ook aangetoond door gezondheidswetenschapper Tanja Dorresteijn van de Universiteit van Maastricht. Volgen ouderen een cursus valpreventie en krijgen ze hiermee hun valangst onder controle, dan neemt het aantal valpartijen en vooral ook dodelijke valpartijen af.

Ouderen vallen meer

Uit onderzoek blijkt verder dat mensen van boven de 65 jaar nu eenmaal meer risico lopen om te vallen. Dit resulteert in langdurige opname voor revalidatie of zelfs overlijden. Hierbij zijn heupfracturen en hersenletsel de belangrijkste redenen voor overlijden. En naarmate de leeftijd verder toeneemt, neemt ook de kans op dodelijke afloop toe. Hierbij lopen vooral vrouwen een groter risico. In 2016 bleek 84 procent van de overleden vrouwen van boven de 80 jaar aan een val te zijn bezweken. Bij mannen was dit aantal lager, rond de 66 procent.

Bron: NOS

Lees verder

Lichaam & Geest

Een goed gesprek beginnen over zorg

Een goed gesprek beginnen over zorg. Volgens de nieuwe campagne ‘Begin een goed gesprek’ is dit essentieel voor betere zorg.

Gedeeld

op

Een goed gesprek beginnen

Een goed gesprek beginnen over je persoonlijke zorg. Het is een belangrijk vertrekpunt voor betere zorg. Dat is althans wat de campagne ‘Begin een goed gesprek’ beoogd. Patiënten en artsen willen hetzelfde, maar dat lukt vaak nog niet.

Daarom is een goed gesprek in de spreekkamer de oplossing. Bart Chabot, zelf ook patiënt, haalt voor de campagne tips en adviezen op hoe je dit kunt doen. Hij praat met artsen en patiënten over hun ervaringen en hun ideeën.

Meer weten over een goed gesprek beginnen?

Ben je ook op zoek naar een manier om beter het gesprek te voeren met je arts of verzorger? Bezoek de website van ‘Begin een goed gesprek’ of volg de Facebook pagina van ‘Heel Holland Zorgt’.

Lees verder

Meest gelezen