Volg ons online

Lichaam & Geest

Tips voor goed slapen

Waar moeten we in de slaapkamer opletten om beter te kunnen slapen?

Gedeeld

op

Tips voor goed slapen 752x300

Hoe belangrijk is een goede slaapkamer voor voldoende slaap? Goed slapen is essentieel voor onze gezondheid en ook al zijn er mensen die overal waar zij hun hoofd neerleggen kunnen slapen, voor de meesten van ons is dat niet het geval. Slapen in de “perfecte” slaapkamer kan dan uitkomst bieden. Waar je zoal op moet letten? Geluid, licht, temperatuur, kussens, matras en beddengoed. Maar ook kleur speelt een belangrijke rol. Speciaal voor NED7 heeft de website Slaapinfo wat tips die je kunnen helpen van je “gewone” slaapkamer de perfecte slaapkamer te maken!

Geluid

Geluid is een belangrijk onderdeel van je slaapkamer. Goed slapen doe je pas als je omgeving rustig is en je niet gestoord wordt door lawaai of andere geluiden, zoals een klok, een kraan of apparaten die staan te brommen. Een eentonig geluid zoals dat van een ventilator kan daarentegen juist weer wel heel rustgevend werken. Maar ook muziek of geluiden uit de natuur, die zachtjes op de achtergrond zijn te horen, kunnen je helpen ontspannen.

Licht

Ons lichaam is heel gevoelig voor licht en voor donker. Daarom is het belangrijk voor goed slapen dat je dikke en volledig verduisterende gordijnen gebruikt in je slaapkamer. Hoe donkerder een slaapkamer is, hoe beter je in slaap komt én vooral blijft. Dit heeft ook te maken met de reactie die je lichaam heeft op het donker. Zodra het donker is begint je lichaam het hormoon Melatonine aan te maken. Dit hormoon is van invloed op ons slaap-waakritme en zelfs op ons voortplantingsritme. Licht is van invloed op de natuurlijke productie van Melatonine. En zelfs blauwlicht van een televisie, telefoon of tablet kan ervoor zorgen dat de natuurlijke productie wordt geremd. Neemt dit licht af, dan neemt de productie toe. Verduister dus niet alleen je slaapkamer goed, maar haal de televisie uit de kamer én laat andere elektronische apparaten buiten de deur.

Temperatuur

De temperatuur van je slaapkamer bepaalt ook of goed slapen mogelijk is. Veel mensen slapen niet goed bij te warme of te koude temperaturen. Ideaal is het als je slaapkamer niet warmer is dan 17 graden Celsius. Wist je dat je lichaamstemperatuur tijdens de dag schommelt met ongeveer 1 graden Celsius? 04:00 uur ’s ochtends is je lichaamstemperatuur het laagst, terwijl deze rond 18:00 uur ’s avonds het hoogst is. Goed slapen kan pas echt als je lichaamstemperatuur zakt. Is het te warm  en ga je zweten door teveel kleding of een te dik dekbed, dan is de kans groter dat je last krijgt van nachtmerries. En is het te koud, dan zorgt dit er hoogstwaarschijnlijk voor dat je vaak onnodig wakker wordt.

Beddengoed

Beddengoed is essentieel voor goed slapen. Het moet droog, zacht en vooral ook schoon zijn. Katoen of zijde is daarom het beste. Belangrijk is ook dat je het beddengoed iedere 2 weken of vaker wast op 60 of 90 graden. Dit doodt huisstofmijt, die zeker in het bed graag nestelen vanwege de perfecte omstandigheden. Heb je last van een huisstofmijt allergie? Er zijn via de huisarts of behandelend (long-) arts speciale hoezen te krijgen. Deze hoezen worden in de meeste gevallen vergoed door de zorgverzekering en zijn te koop bij thuiszorgwinkels of winkels van zorgorganisaties.

Kussens

Als je de juiste positie hebt tijdens het slapen, wordt het een stuk makkelijker om echt goed en ontspannen te slapen. Een kussen is daarbij onmisbaar. Maar er zijn er zoveel! Het juiste kussen ontspant de nekspieren en schouders. Tegelijkertijd zorgt het dat de ruggengraat een natuurlijke horizontale houding aanneemt. Slaap je vaak op je rug of op je buik, dan is een dunner kussen goed. Slaap je vooral op je zij, dan is een dikker kussen weer beter. Daarbij is het goed om iedere 2 jaar ongeveer je kussen te vernieuwen. Kussens bevatten veel huisstofmijt, schimmels en dode huidcellen.

Matras

Tja, goed slapen zonder een matras wordt lastig. Een goed matras geeft een goede ondersteuning van je ruggengraat. Zwaardere mensen hebben daarom baat bij een matras die steviger is.

Kleur

En ten slotte de kleur van je slaapkamer. Uit onderzoek is gebleken dat een blauwe slaapkamer het beste is voor goed slapen. Bij dit onderzoek zijn 2.000 huishoudens onderzocht. Mensen die sliepen in slaapkamers met kalme kleuren, zoals blauw, geel en groen konden over het algemeen goed slapen. Maar de kleur bleek ook van invloed op andere activiteiten in de slaapkamer. Mensen met een grijze slaapkamer bleken bijvoorbeeld veel meer online te shoppen in bed, terwijl een karamelkleurige slaapkamer ervoor zorgde dat mensen tot wel drie keer per week de liefde bedreven!

Op het blog Slaapinfo.nl vind je tips om goed te kunnen slapen en alles over slaapstoornissen.

Lees verder
Advertentie

Lichaam & Geest

Fit blijven, 4 gewoontes die je daarbij kunnen helpen

Fit blijven is belangrijk als je ouder wordt, maar hoe doe je dat? Met deze 4 gewoontes wordt het een stuk makkelijker.

Gedeeld

op

door

Fit blijven

“Jeugd heeft geen leeftijd”, zei Pablo Picasso al. Maar je krijgt het ook niet cadeau; wil je fit blijven dan moet je er iets voor doen. Gelukkig hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn. Deze gezonde gewoontes brengen je al een heel eind.

Beweeg je fit

Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat botten sterk blijven en spieren soepel. Je hoeft heus niet een marathon te rennen of de Alpen op te fietsen. Regelmatig een korte wandeling maken is genoeg. Wandelen heeft namelijk enorm veel voordelen. Het stimuleert de bloedsomloop en vetverbranding. Daarnaast helpt wandelen bij het voorkomen en bestrijden van een hoge bloeddruk, diabetes én een te hoog cholesterol. Om regelmatig te wandelen heb je niet veel nodig, een paar goede schoenen en je kunt op pad. Door de bossen, de stad of gewoon een blokje om, wandelen kan altijd!

Zorg voor genoeg slaap

Voldoende slaap is de basis voor een gezonde leefstijl, zeker op latere leeftijd. Het risico op dementie zou door langdurig slaapgebrek groter worden. Bovendien leidt een slaaptekort tot meer kans op overgewicht en diabetes type 2. Een goede nachtrust is essentieel dus! Ook het idee van een schoonheidsslaapje is zo gek nog niet. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, dus ook je huid- en haarcellen. Voldoende slaap zorgt dus voor een mooiere huid en glanzend haar.

Startpagina-banner

Train je brein

Een gezond lichaam en een gezonde geest zijn onlosmakelijk verbonden. Daarom zijn hobby’s zo belangrijk. Tuinieren, schilderen, dansen; een creatieve uitlaatklep ontspant de geest. Naast ontspannen, is het ook goed om je hersenen te prikkelen met nieuwe uitdagingen. Je hersenen maken daardoor nieuwe verbindingen aan en dat houdt ze fit. Dat gebeurt al met kleine veranderingen. Neem eens een andere route naar de supermarkt of probeer een onbekend recept uit. Ook puzzelen helpt om je brein fit te houden.

Eet je gezond

Dat gezond eten belangrijk is voor je welzijn weten we. Ook moet je je voedingspatroon aanpassen aan je leeftijd. Naarmate je ouder wordt, is het steeds belangrijker om goed voor je botten te zorgen. Het meest logisch lijkt dan voldoende zuivel aan je dieet toe te voegen. Maar vergeet ook vitamine D niet. Deze vitamine zorgt ervoor dat de calcium ook echt door je lichaam wordt opgenomen. Vitamine D maakt je huid onder invloed van de zon aan en zit vooral in vette vis zoals zalm, haring en makreel.

Meer weten hoe fit blijven makkelijk wordt?

Heb je meer gezonde voornemens en wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Startpagina.nl helpt je op weg met deze handige tips.

Lees verder

Lichaam & Geest

Beter slapen terwijl het buiten herfst is

Wil je beter slapen terwijl het buiten herfst en winter is? Slaapblogger Pieter Polman heeft wat tips die je kunnen helpen.

Gedeeld

op

Beter slapen tijdens de herfst

Beter slapen, wie wil dat niet? Nu het herfst is, kan dit voor sommigen van ons een enorme opgave zijn. Terwijl het koelere weer juist kan helpen om lekkerder te slapen. Slaapblogger Pieter Polman, van de website Slaapinfo.nl, heeft daarom wat tips waarmee het makkelijker wordt om beter in slaap te komen.

Nu het buiten sneller donker wordt, krijgen we minder zonlicht op onze huid. Niet goed want daardoor krijgen we minder vitamine D tot ons. Minder vitamine D betekent dat we sneller vermoeid raken. Goed zou je denken als je wil slapen, maar beter slapen doe je hier niet door. Te vroeg vermoeid raken kan ook je zogenaamde circadiaanse ritme verstoren.

Meer licht

Maar, de oplossing is gelukkig heel eenvoudig. Laat ’s ochtends als je wakker wordt sneller het zonlicht op je schijnen. Ga ook zo snel mogelijk naar buiten zodat je optimaal gebruik kunt maken van het licht. Maak een wandeling, laat de hond uit, doe boodschappen. ’s Avonds doe je het tegenovergestelde. Dim de lichten twee uur voordat je naar bed gaat zodat je lichaam tot rust kan komen.

Beter slapen als het koeler is

Zet de verwarming in huis, of in ieder geval in de slaapkamer, een tandje lager.  Klinkt een beetje tegenstrijdig. Buiten is het koud en je wil juist lekker warm erbij zitten. Toch is een hogere temperatuur niet goed als je beter wil slapen. Tijdens je slaap verlaagt je lichaam de temperatuur en als het warmer is in de kamer om je heen zal je lichaam extra hard z’n best doen om de temperatuur te verlagen. De kans dat je hiervan wakker wordt is groot. Té koud is ook niet goed. Rond de 16-17 graden Celsius is ideaal.

Melatonine

Een winterdepressie ligt voor veel mensen op de loer. De dagen worden korter, het wordt sneller donker. Voor veel mensen dé periode waarin ze zich alles behalve gelukkig voelen. De oorzaak van deze winterdepressies is nog steeds niet bekend. Maar we weten wel dat een winterdepressie ervoor kan zorgen dat er minder melatonine worden aangemaakt. We willen beter slapen, dus daar is melatonine voor nodig. Je kunt dit doen door wat extra melatonine te nemen voordat je gaat slapen. Maar belangrijk is vooral om overdag voldoende te bewegen en er iedere dag een normaal slaap en opstaan ritme op na te houden. Ook in het weekend!

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je beter en gezonder kunt slapen? Bezoek dan het blog van Pieter Polman Slaapinfo.nl Hier vind je tal van tips, adviezen en handige producten die je kunnen helpen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Alzheimer sokken, help zoeken naar de oplossing

Deze prachtige kleurrijke Alzheimer sokken helpen wetenschappelijk onderzoek naar dementie financieren. Bestellen dus!

Gedeeld

op

door

Alzheimer sokken
Foto: Alzheimer Nederland

Alzheimer sokken, het is niet hét medicijn voor deze vreselijke ziekte. Het kan echter wel helpen bij het zoeken naar dé uiteindelijke oplossing. Hoe dan? Koop je een paar van deze SOCKS dan gaat de opbrengst hiervan naar wetenschappelijk onderzoek aan het VUmc Alzheimercentrum.

Wist je dat 1 op de 5 mensen in Nederland een vorm van dementie krijgt? Dit is een schrikbarend hoog aantal. Een het dreigt de komende jaren alleen maar door te groeien. Belangrijk dus dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken en oplossingen van dit probleem.

Eeneiige tweeling

Onlangs was het Wereld Alzheimer Dag waarbij de nieuwe Alzheimer sokken werden geïntroduceerd. Vorig jaar begon Stichting Alzheimer Nederland met dit initiatief door Mart Visser en wijlen Frans Molenaar, die zelf ook aan de ziekte leed, te vragen ieder een sok te ontwerpen. Een succes want de mooie, kleurrijke sokken vonden gretig aftrek. Reden om dit jaar een nieuw ontwerp duo te vragen hetzelfde te doen. Spijkers en Spijkers werden het. De twee ontwerpsters lieten zich inspireren door hun eigen ervaringen als eeneiige tweeling en de verwarring die ze daarmee oproepen bij anderen.

Alzheimer sokken in alle maten

Naast onderzoek naar Alzheimer is het ook belangrijk de ziekte bespreekbaar te maken. Veel mensen vinden het namelijk nog steeds heel moeilijk om het probleem te benoemen. Pas als dit wel gebeurt kunnen we zorgen voor een betere oplossing. Om dit te realiseren heeft Alzheimer Nederland dit jaar ook een paar kindermaten op de markt gebracht, vergezeld van het Borre-boekje ‘De sokken van Oma’. Het verhaal gaat over oma die vergeetachtig wordt en in alle verwarring twee verschillende sokken aandoet.

Meer weten?

Wil je ook een prachtig paar Alzheimer sokken waarmee je direct wetenschappelijk onderzoek ondersteund? Bestel dan een paar via de website van Alzheimer SOCKS of ga langs bij een filiaal van Jumbo supermarkten.

Lees verder

Meest gelezen