Volg ons online

Lichaam & Geest

Tijd voor zen

Het mooie van Zen is dat het niet ingewikkeld is en dat iedereen het kan. Daarom vindt Cees Swinkels van ZuidZorg dat het tijd voor zen is.

Gedeeld

op

Tijd voor zen in je leven

Druk, druk, druk. Wat zijn we toch druk met z’n allen. Maar, zoals cabaretier Theo Maassen al zei, waarom zeggen we het dan drie keer? We máken ons ook erg druk over het druk zijn. Kunnen we het ook anders beleven, door er anders naar te kijken? Jazeker, zegt Zen, door te mediteren worden we rustiger en ervaren we minder druk en emoties. Bovendien leert Zen je hoe je minder stressvol kunt werken, in de praktijk. Daar hebben we wel behoefte aan! Want de zorg staat onder grote druk.

Goed nieuws

De tweede avond van de Zen-workshop van ZuidZorg brengt veel goed nieuws. Op de eerste plaats is er sinds een jaar of tien wetenschappelijk bewijs voor de positieve effecten van mediteren. Wetenschappers onderzochten de hersenstructuur, en wat blijkt? De plek in je hersenen waar angsten ‘zitten’ wordt kleiner als je mediteert. Je bloeddruk neemt af en je darmen worden minder prikkelbaar. Op de tweede plaats levert mediteren je tijd op! Als we regelmatig mediteren, krijgen we effectief meer tijd. Dat heeft te maken met je verhoogde focus. Tijdgebrek is dus geen excuus meer! Maar, dan moeten we wel even doorbijten: de meeste effecten merk je na een week of drie.

ZuidZorg bannerknop

Singletasking wie kent het niet

Zen is niet alleen iets voor thuis op een kussen; het is een levenskunst die je dagelijks kunt toepassen in je werk. Om te beginnen is het heel Zen om één ding tegelijk te doen, met volle aandacht. Zen-coach Cees Swinkels: “Het is een groot misverstand dat we kunnen multitasken. En nee, ook vrouwen kunnen het helaas niet. Als je het toch probeert, neemt de foutkans gigantisch toe, raak je uitgeput, en de tijd die je opgeteld kwijt bent aan alle activiteiten is veel groter, dan wanneer je de dingen na elkaar doet.”

8 tips voor meer Zen in je werk

De praktijk is natuurlijk dat activiteiten zich niet netjes na elkaar voordoen. Je dag ziet er waarschijnlijk hectisch uit. Hoe kunnen we daar dan meer Zen in brengen? Cees heeft enkele ideeën:

  1. Leg je collega die binnenkomt (of binnenstormt) uit dat je graag tijd maakt voor zijn of haar vraag en kies daar samen een moment voor.
  2. Plan je (vrije) dagen niet te vol.
  3. Lees je mail op twee of drie vaste momenten op de dag – niet continu!
  4. Zet de geluiden op je telefoon en computer uit voor het ontvangen van mailtjes en appjes en leg de telefoon bewust op momenten weg.
  5. Neem rustmomenten om even te eten (niet achter de computer!) of met iemand te praten.
  6. Gebruik bij een open kantoor een koptelefoon die geluiden buiten houdt (of met rustige muziek erop) om je beter te concentreren. Collega’s accepteren dat heel snel.
  7. Kom je bij een patiënt thuis? Leg dan uit dat je eerst even tijd neemt voor het zorgdossier – om daarna onverdeelde aandacht te hebben voor de patiënt. Zo loopt niet alles door elkaar.
  8. Verwacht niet van elkaar dan je allemaal continu bereikbaar bent.

En nu…tijd voor zen!

Er is nog meer goed nieuws: Zen is niet streng! Heb je weinig tijd? Begin dan eens met een paar keer per week tien minuten meditatie. Zit je niet lekker? Kies een houding die wel lekker zit. Kom je niet verder dan 1…, 2… niet erg! Zen zegt: ervaar, ondervindt, probeer uit wat voor jou werkt. Je zult merken dat je rustiger en positiever wordt, meer aankan en bewuster kiest wat voor jou werkt. Misschien dus tijd voor zen!

Connie de Haas, verpleegkundige MSVT en voorzitter van de VAR

“Ik had echt moeite om tijd te maken voor het oefenen van de meditatie deze week. Mijn werk, de cliënten, mijn gezin met kinderen, kleinkinderen, moeder en schoonmoeder… ik wil alles voldoende aandacht geven. Soms is dat een heel gepuzzel en is er simpelweg geen tijd over. Maar, dat is dus geen excuus heb ik net gehoord haha! Met Zen hoop ik nog steeds aandacht aan alles te geven, zonder mezelf te verliezen. Denk dat er al iets heel moois is gebeurd in mijn eerste Zen-week: ik had al een jaar lang niet meer getekend, terwijl dat een grote passie van mij is. Deze week heb ik mijn ‘atelier’ opgeruimd en ben ik weer begonnen. Toen ik bezig was voelde ik hoezeer ik het had gemist!”

meer informatie

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Lees verder
Advertentie

Lichaam & Geest

Fit blijven, 4 gewoontes die je daarbij kunnen helpen

Fit blijven is belangrijk als je ouder wordt, maar hoe doe je dat? Met deze 4 gewoontes wordt het een stuk makkelijker.

Gedeeld

op

door

Fit blijven

“Jeugd heeft geen leeftijd”, zei Pablo Picasso al. Maar je krijgt het ook niet cadeau; wil je fit blijven dan moet je er iets voor doen. Gelukkig hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn. Deze gezonde gewoontes brengen je al een heel eind.

Beweeg je fit

Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat botten sterk blijven en spieren soepel. Je hoeft heus niet een marathon te rennen of de Alpen op te fietsen. Regelmatig een korte wandeling maken is genoeg. Wandelen heeft namelijk enorm veel voordelen. Het stimuleert de bloedsomloop en vetverbranding. Daarnaast helpt wandelen bij het voorkomen en bestrijden van een hoge bloeddruk, diabetes én een te hoog cholesterol. Om regelmatig te wandelen heb je niet veel nodig, een paar goede schoenen en je kunt op pad. Door de bossen, de stad of gewoon een blokje om, wandelen kan altijd!

Zorg voor genoeg slaap

Voldoende slaap is de basis voor een gezonde leefstijl, zeker op latere leeftijd. Het risico op dementie zou door langdurig slaapgebrek groter worden. Bovendien leidt een slaaptekort tot meer kans op overgewicht en diabetes type 2. Een goede nachtrust is essentieel dus! Ook het idee van een schoonheidsslaapje is zo gek nog niet. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, dus ook je huid- en haarcellen. Voldoende slaap zorgt dus voor een mooiere huid en glanzend haar.

Startpagina-banner

Train je brein

Een gezond lichaam en een gezonde geest zijn onlosmakelijk verbonden. Daarom zijn hobby’s zo belangrijk. Tuinieren, schilderen, dansen; een creatieve uitlaatklep ontspant de geest. Naast ontspannen, is het ook goed om je hersenen te prikkelen met nieuwe uitdagingen. Je hersenen maken daardoor nieuwe verbindingen aan en dat houdt ze fit. Dat gebeurt al met kleine veranderingen. Neem eens een andere route naar de supermarkt of probeer een onbekend recept uit. Ook puzzelen helpt om je brein fit te houden.

Eet je gezond

Dat gezond eten belangrijk is voor je welzijn weten we. Ook moet je je voedingspatroon aanpassen aan je leeftijd. Naarmate je ouder wordt, is het steeds belangrijker om goed voor je botten te zorgen. Het meest logisch lijkt dan voldoende zuivel aan je dieet toe te voegen. Maar vergeet ook vitamine D niet. Deze vitamine zorgt ervoor dat de calcium ook echt door je lichaam wordt opgenomen. Vitamine D maakt je huid onder invloed van de zon aan en zit vooral in vette vis zoals zalm, haring en makreel.

Meer weten hoe fit blijven makkelijk wordt?

Heb je meer gezonde voornemens en wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Startpagina.nl helpt je op weg met deze handige tips.

Lees verder

Lichaam & Geest

Beter slapen terwijl het buiten herfst is

Wil je beter slapen terwijl het buiten herfst en winter is? Slaapblogger Pieter Polman heeft wat tips die je kunnen helpen.

Gedeeld

op

Beter slapen tijdens de herfst

Beter slapen, wie wil dat niet? Nu het herfst is, kan dit voor sommigen van ons een enorme opgave zijn. Terwijl het koelere weer juist kan helpen om lekkerder te slapen. Slaapblogger Pieter Polman, van de website Slaapinfo.nl, heeft daarom wat tips waarmee het makkelijker wordt om beter in slaap te komen.

Nu het buiten sneller donker wordt, krijgen we minder zonlicht op onze huid. Niet goed want daardoor krijgen we minder vitamine D tot ons. Minder vitamine D betekent dat we sneller vermoeid raken. Goed zou je denken als je wil slapen, maar beter slapen doe je hier niet door. Te vroeg vermoeid raken kan ook je zogenaamde circadiaanse ritme verstoren.

Meer licht

Maar, de oplossing is gelukkig heel eenvoudig. Laat ’s ochtends als je wakker wordt sneller het zonlicht op je schijnen. Ga ook zo snel mogelijk naar buiten zodat je optimaal gebruik kunt maken van het licht. Maak een wandeling, laat de hond uit, doe boodschappen. ’s Avonds doe je het tegenovergestelde. Dim de lichten twee uur voordat je naar bed gaat zodat je lichaam tot rust kan komen.

Beter slapen als het koeler is

Zet de verwarming in huis, of in ieder geval in de slaapkamer, een tandje lager.  Klinkt een beetje tegenstrijdig. Buiten is het koud en je wil juist lekker warm erbij zitten. Toch is een hogere temperatuur niet goed als je beter wil slapen. Tijdens je slaap verlaagt je lichaam de temperatuur en als het warmer is in de kamer om je heen zal je lichaam extra hard z’n best doen om de temperatuur te verlagen. De kans dat je hiervan wakker wordt is groot. Té koud is ook niet goed. Rond de 16-17 graden Celsius is ideaal.

Melatonine

Een winterdepressie ligt voor veel mensen op de loer. De dagen worden korter, het wordt sneller donker. Voor veel mensen dé periode waarin ze zich alles behalve gelukkig voelen. De oorzaak van deze winterdepressies is nog steeds niet bekend. Maar we weten wel dat een winterdepressie ervoor kan zorgen dat er minder melatonine worden aangemaakt. We willen beter slapen, dus daar is melatonine voor nodig. Je kunt dit doen door wat extra melatonine te nemen voordat je gaat slapen. Maar belangrijk is vooral om overdag voldoende te bewegen en er iedere dag een normaal slaap en opstaan ritme op na te houden. Ook in het weekend!

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je beter en gezonder kunt slapen? Bezoek dan het blog van Pieter Polman Slaapinfo.nl Hier vind je tal van tips, adviezen en handige producten die je kunnen helpen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Alzheimer sokken, help zoeken naar de oplossing

Deze prachtige kleurrijke Alzheimer sokken helpen wetenschappelijk onderzoek naar dementie financieren. Bestellen dus!

Gedeeld

op

door

Alzheimer sokken
Foto: Alzheimer Nederland

Alzheimer sokken, het is niet hét medicijn voor deze vreselijke ziekte. Het kan echter wel helpen bij het zoeken naar dé uiteindelijke oplossing. Hoe dan? Koop je een paar van deze SOCKS dan gaat de opbrengst hiervan naar wetenschappelijk onderzoek aan het VUmc Alzheimercentrum.

Wist je dat 1 op de 5 mensen in Nederland een vorm van dementie krijgt? Dit is een schrikbarend hoog aantal. Een het dreigt de komende jaren alleen maar door te groeien. Belangrijk dus dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken en oplossingen van dit probleem.

Eeneiige tweeling

Onlangs was het Wereld Alzheimer Dag waarbij de nieuwe Alzheimer sokken werden geïntroduceerd. Vorig jaar begon Stichting Alzheimer Nederland met dit initiatief door Mart Visser en wijlen Frans Molenaar, die zelf ook aan de ziekte leed, te vragen ieder een sok te ontwerpen. Een succes want de mooie, kleurrijke sokken vonden gretig aftrek. Reden om dit jaar een nieuw ontwerp duo te vragen hetzelfde te doen. Spijkers en Spijkers werden het. De twee ontwerpsters lieten zich inspireren door hun eigen ervaringen als eeneiige tweeling en de verwarring die ze daarmee oproepen bij anderen.

Alzheimer sokken in alle maten

Naast onderzoek naar Alzheimer is het ook belangrijk de ziekte bespreekbaar te maken. Veel mensen vinden het namelijk nog steeds heel moeilijk om het probleem te benoemen. Pas als dit wel gebeurt kunnen we zorgen voor een betere oplossing. Om dit te realiseren heeft Alzheimer Nederland dit jaar ook een paar kindermaten op de markt gebracht, vergezeld van het Borre-boekje ‘De sokken van Oma’. Het verhaal gaat over oma die vergeetachtig wordt en in alle verwarring twee verschillende sokken aandoet.

Meer weten?

Wil je ook een prachtig paar Alzheimer sokken waarmee je direct wetenschappelijk onderzoek ondersteund? Bestel dan een paar via de website van Alzheimer SOCKS of ga langs bij een filiaal van Jumbo supermarkten.

Lees verder

Meest gelezen