Volg ons online

Lichaam & Geest

Tijd voor zen

Het mooie van Zen is dat het niet ingewikkeld is en dat iedereen het kan. Daarom vindt Cees Swinkels van ZuidZorg dat het tijd voor zen is.

Gedeeld

op

Tijd voor zen in je leven

Druk, druk, druk. Wat zijn we toch druk met z’n allen. Maar, zoals cabaretier Theo Maassen al zei, waarom zeggen we het dan drie keer? We máken ons ook erg druk over het druk zijn. Kunnen we het ook anders beleven, door er anders naar te kijken? Jazeker, zegt Zen, door te mediteren worden we rustiger en ervaren we minder druk en emoties. Bovendien leert Zen je hoe je minder stressvol kunt werken, in de praktijk. Daar hebben we wel behoefte aan! Want de zorg staat onder grote druk.

Goed nieuws

De tweede avond van de Zen-workshop van ZuidZorg brengt veel goed nieuws. Op de eerste plaats is er sinds een jaar of tien wetenschappelijk bewijs voor de positieve effecten van mediteren. Wetenschappers onderzochten de hersenstructuur, en wat blijkt? De plek in je hersenen waar angsten ‘zitten’ wordt kleiner als je mediteert. Je bloeddruk neemt af en je darmen worden minder prikkelbaar. Op de tweede plaats levert mediteren je tijd op! Als we regelmatig mediteren, krijgen we effectief meer tijd. Dat heeft te maken met je verhoogde focus. Tijdgebrek is dus geen excuus meer! Maar, dan moeten we wel even doorbijten: de meeste effecten merk je na een week of drie.

ZuidZorg bannerknop

Singletasking wie kent het niet

Zen is niet alleen iets voor thuis op een kussen; het is een levenskunst die je dagelijks kunt toepassen in je werk. Om te beginnen is het heel Zen om één ding tegelijk te doen, met volle aandacht. Zen-coach Cees Swinkels: “Het is een groot misverstand dat we kunnen multitasken. En nee, ook vrouwen kunnen het helaas niet. Als je het toch probeert, neemt de foutkans gigantisch toe, raak je uitgeput, en de tijd die je opgeteld kwijt bent aan alle activiteiten is veel groter, dan wanneer je de dingen na elkaar doet.”

8 tips voor meer Zen in je werk

De praktijk is natuurlijk dat activiteiten zich niet netjes na elkaar voordoen. Je dag ziet er waarschijnlijk hectisch uit. Hoe kunnen we daar dan meer Zen in brengen? Cees heeft enkele ideeën:

  1. Leg je collega die binnenkomt (of binnenstormt) uit dat je graag tijd maakt voor zijn of haar vraag en kies daar samen een moment voor.
  2. Plan je (vrije) dagen niet te vol.
  3. Lees je mail op twee of drie vaste momenten op de dag – niet continu!
  4. Zet de geluiden op je telefoon en computer uit voor het ontvangen van mailtjes en appjes en leg de telefoon bewust op momenten weg.
  5. Neem rustmomenten om even te eten (niet achter de computer!) of met iemand te praten.
  6. Gebruik bij een open kantoor een koptelefoon die geluiden buiten houdt (of met rustige muziek erop) om je beter te concentreren. Collega’s accepteren dat heel snel.
  7. Kom je bij een patiënt thuis? Leg dan uit dat je eerst even tijd neemt voor het zorgdossier – om daarna onverdeelde aandacht te hebben voor de patiënt. Zo loopt niet alles door elkaar.
  8. Verwacht niet van elkaar dan je allemaal continu bereikbaar bent.

En nu…tijd voor zen!

Er is nog meer goed nieuws: Zen is niet streng! Heb je weinig tijd? Begin dan eens met een paar keer per week tien minuten meditatie. Zit je niet lekker? Kies een houding die wel lekker zit. Kom je niet verder dan 1…, 2… niet erg! Zen zegt: ervaar, ondervindt, probeer uit wat voor jou werkt. Je zult merken dat je rustiger en positiever wordt, meer aankan en bewuster kiest wat voor jou werkt. Misschien dus tijd voor zen!

Connie de Haas, verpleegkundige MSVT en voorzitter van de VAR

“Ik had echt moeite om tijd te maken voor het oefenen van de meditatie deze week. Mijn werk, de cliënten, mijn gezin met kinderen, kleinkinderen, moeder en schoonmoeder… ik wil alles voldoende aandacht geven. Soms is dat een heel gepuzzel en is er simpelweg geen tijd over. Maar, dat is dus geen excuus heb ik net gehoord haha! Met Zen hoop ik nog steeds aandacht aan alles te geven, zonder mezelf te verliezen. Denk dat er al iets heel moois is gebeurd in mijn eerste Zen-week: ik had al een jaar lang niet meer getekend, terwijl dat een grote passie van mij is. Deze week heb ik mijn ‘atelier’ opgeruimd en ben ik weer begonnen. Toen ik bezig was voelde ik hoezeer ik het had gemist!”

meer informatie

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Lichaam & Geest

Leven met een achterdeur

Hoe is het om te leven met een achterdeur? Carla van ZuidZorg vertelt over haar ervaring met een cliënt die lijdt aan depressies.

Gedeeld

op

door

Leven met een achterdeur

Dit gastblog is geschreven door Carla Bartels, thuiscoach bij ZuidZorg

Het spookt al door mijn hoofd als ik in mijn auto naar haar adres rijd. Ik ben op weg in de vroege ochtend naar mevrouw C. Ik ken haar al jaren. Ze is een tijdje uit mijn zicht geweest en nu bezoek ik haar weer wekelijks.

Naarmate ik dichterbij het huis kom, rijzen de vragen; hoe tref ik haar aan? In welke toestand zal ze verkeren vandaag? Wanneer ik uit de auto stap, stijgt de spanning; zal zij de deur wel openmaken? Heeft zij gekozen voor haar uitweg of is het misschien op het randje? Ik loop het tuinpad op – gelukkig ik zie een klein lichtje – zegt dat wel genoeg? Ik bel aan. Daar komt ze de gang in gestrompeld. De spanning zakt.

Traumatische jeugd

Na een traumatische jeugd en later een intensieve baan bij een groot technisch bedrijf, liep haar huwelijk op de klippen. Gevolg: een posttraumatische stresssyndroom. Depressies beheersen haar leven, dat voor haar weinig positiefs meer te bieden heeft. En dat is al een hele lange tijd zo. Mevrouw werd volledig op zichzelf aangewezen na haar echtscheiding en kwam terecht in een situatie die uitzichtloos voor haar was en is. Zij heeft veel flashbacks, negatieve belevingen en emoties die haar steeds weer terugbrengen naar een tijd waarin zij niets dan ellende kende. Ze durft, kan en wil me niet eens alles vertellen! Het wordt haar dan teveel en te echt. De grote lijnen zijn al erg genoeg.

Isolement

Ik ben er voor haar door het huishouden wat op orde te houden, een praatje te maken over wat er in de wereld gaande is en wat vroeger haar belangstelling had. Concreet verandering aanbrengen in haar situatie is erg lastig voor haar. Het verleden, haar waarden, normen en principes spelen zo’n grote rol en zijn zo belangrijk voor haar, dat zij in een isolement geraakt is waar ze niet meer uit kan komen…waar ze ook geen kracht meer voor heeft.

Minder eenzaam voelen

Toch is dit laatste voor mij wel eens lastig. Ik zou graag wat lichtpuntjes met haar willen creëren en brainstorm dan wel eens met haar over wat het leven wat draagbaarder zou kunnen maken. Ik probeer samen met haar uit te zoeken of contacten met lotgenoten en vrijwilligers haar wat minder eenzaam kunnen laten voelen, maar dit wijst ze resoluut af. Ze heeft wekelijks contact met haar kinderen en kleinkinderen en voorlopig houdt dat haar op de been. Voor hoelang is een vraag waarop zijzelf ook geen antwoord heeft.

Eigen keuze

Ze is stellig in haar eigen visie: “Ik heb mijn eigen plan gemaakt in mijn hoofd. Dáár kan ik alleen nog maar mee verder. Dit plan is het enige dat mij uitkomst biedt en dat me gaande kan houden. Het is steeds mijn eigen keuze om nog een dag verder te leven. Ik bepaal elke dag of ik die dag aanga of dat ik via mijn eigen achterdeur dit leven verlaat. Of ik mijn middelen om van dit leven afscheid te kunnen nemen in zal zetten. Dat doe ik zodra ik dat nodig acht en ik dat wil. Daar kan niemand mij van afbrengen.”

Leven met een achterdeur

Met deze woorden vraagt ze me haar visie te respecteren. Als thuiscoach blijf ik naast haar staan en ze bepaalt haar eigen weg. Ik zie bij haar dat het leven ook te zwaar kan zijn. Ze kan alleen dit leven beleven zoals haar dit ingegeven wordt. Met een achterdeur. Toch ervaar ik wel eens zware last die ze deelt en mij laat voelen. Ik wil graag coachen naar het leven toe! Hoe gaat me dat lukken?

Meer weten?

Wil je meer weten over wat zorgorganisatie ZuidZorg doet? Bezoek dan eens hun website of volg hier hun Facebook pagina.

Lees verder

Lichaam & Geest

Luchtvochtigheid slaapkamer, hoe belangrijk is het eigenlijk?

Is de luchtvochtigheid in de slaapkamer van invloed op hoe goed of slecht je slaapt? Jazeker! Blogger Pieter Polman legt het uit.

Gedeeld

op

Luchtvochtigheid slaapkamer

De luchtvochtigheid van je slaapkamer, hoe belangrijk is deze? Belangrijker dan je in eerste instantie zou denken. Het is op verschillende manieren van invloed op hoe goed of slecht je slaapt. Maar hoe dan? Blogger Pieter Polman van de website Slaapinfo legt uit hoe het zit.

Een hoge luchtvochtigheid in je slaapkamer maakt het moeilijker om vocht te laten verdampen tijdens je slaap. Dat is niet goed. Je krijgt het er namelijk warm van, je gaat overmatig zweten en je slaapt hierdoor slecht. Bovendien zorgt een hoge luchtvochtigheid voor schimmelgroei, wat niet gezond is voor de luchtwegen.

Geïrriteerde keel

Om het ingewikkelder te maken, een lage luchtvochtigheid is ook niet goed. Te droge lucht kan je slaap verstoren. Bij winterweer kunnen huid en neusholtes uitdrogen, waardoor je vatbaarder wordt voor virusinfecties. Een virus gedijd goed bij lage luchtvochtigheid. Zelfs voor mensen die een perfecte weerstand hebben kan een lage luchtvochtigheid leiden tot een droge, jeukende en geïrriteerde keel. Slecht slapen is het gevolg en dat is niet wat we willen.

Ideale luchtvochtigheid slaapkamer

De beste luchtvochtigheid in de slaapkamer zit tussen de 40% en 60%. De beste nachtrust krijg je bij een luchtvochtigheid van 50%. Precies in het midden dus. Je kunt dit meten met een zogenaamde hygrometer of luchtvochtigheidsmeter.

Te hoge luchtvochtigheid

Maar wat te doen als je slaapkamer té vochtig is?

  • Ventileer je slaapkamer door bijvoorbeeld een raampje te openen. Het goed luchten van je slaapkamer is belangrijk.
  • Koop een luchtontvochtiger. Deze onttrekt vocht aan de ruimte en houdt de luchtvochtigheid in je slaapkamer op peil.
  • Katoenen beddengoed is belangrijk voor voldoende luchtcirculatie. Het ademt beter dan zijden of polyester lakens.

Te lage luchtvochtigheid

En wat als je juist een te lage luchtvochtigheid hebt in de slaapkamer?

  • Ook nu kun je het beste je slaapkamer ventileren door een raampje op te zetten.
  • In plaats van een luchtontvochtiger is het in dit geval beter om een luchtbevochtiger aan te schaffen.
  • Koop een waterverdamper voor aan je radiator. Je kunt ook een bakje met water op de radiator zetten. Dit heeft hetzelfde effect.

Meer weten?

Wil je meer weten over goed slapen? Bezoek dan eens het blog Slaapinfo van blogger Pieter Polman en ontdek wat je kunt doen om optimaal en gezond de nacht door te brengen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Pijntjes in je lichaam, we lopen er vaak mee door

Pijntjes in je lichaam, het is iets waar de meeste Nederlanders gewoon mee doorlopen. Maar is dat wel zo verstandig?

Gedeeld

op

door

Pijntjes in je lichaam

Pijntjes, we hebben ze allemaal wel eens. Ineens schiet het in je rug. Of die zeurende pijn in je heup. Of steeds vaker onverklaarbare buikpijn. Ach, je kijkt het nog even aan. Misschien trekt het vanzelf wel weer weg. Herkenbaar? Dan behoor je tot de meerderheid van de Nederlanders.

Uit onderzoek van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders lang doorloopt met fysieke klachten, meestal omdat ze hopen dat het vanzelf overgaat. Terwijl een bezoekje aan de fysiotherapeut in zo’n geval best eens een goed idee kan zijn. Waarom wachten we dan vaak zo lang?

Veel onduidelijkheid

Weet jij of je een verwijzing van de huisarts nodig hebt voor fysiotherapie? En hoeveel behandelingen krijg je vergoed? Krijg je eigenlijk wel een vergoeding voor fysiotherapie? Is dat dan via een aanvullende verzekering? Met dit soort vragen loopt bijna de helft van de Nederlanders rond wanneer ze denken aan de fysiotherapeut. Er is dus nogal wat verwarring over de verzekering en of je rechtstreeks naar de fysiotherapeut kunt gaan. Dat mag overigens altijd. Huisartsen kunnen wel verwijzen, maar er is in ons land sprake van ‘Directe Toegang Fysiotherapie’. Je kunt er dus altijd terecht.

Platform bewegenis.nl

Nog één vraag dan: weet jij eigenlijk precies met welk soort klachten je allemaal bij de fysiotherapeut terecht kunt. Nee? Geen nood: zelfs je huisarts weet dat soms niet zo goed. Om te laten zien wat fysiotherapie kan doen voor je houding en beweging en hoe belangrijk de rol van de fysiotherapeut is bij lichamelijke klachten, lanceert het KNGF het online platform bewegenis.nl. Daarin staan ervaringsverhalen over fysiotherapie centraal.

Wat is jouw verhaal over fysiotherapie?

“Ik dacht: toch maar even naar de huisarts. Twee uur later zat ik in het ziekenhuis voor een MRI en een hartecho.” Zo begint het verhaal van Gerrit, één van de inspiratieverhalen op het platform bewegenis.nl. Met deze voorbeeldverhalen roept het KNGF heel Nederland op om hun ervaringen met fysiotherapie te delen. Wat heeft fysiotherapie voor jou gedaan? Hoe heeft het je geholpen weer optimaal te kunnen bewegen? Wil je ook jouw verhaal delen met bezoekers van NED7? Dat kan hier!

Lees verder

Meest gelezen