Volg ons online

Lichaam & Geest

Orkanisatie van de zorg

Wim is manager verpleging bij ZuidZorg. In zijn gastblog hier op NED7 vertelt hij over zijn ervaringen met alle veranderingen in de zorg.

Gedeeld

op

De orkanisatie van de zorg

Dit gastblog is geschreven door Wim Raaijmakers, manager Verpleging & Verzorging bij ZuidZorg

Als leidinggevende in de thuiszorg wil ik het op deze manier zeggen: gebakken lucht cirkelt rond de kern waar ons werk eigenlijk om draait.

Zoals in een wervelwind schuren de ontwikkelingen, innovaties, stelselwijzigingen, financieringsconstructen, reorganisaties, transities en procesverbeteringen als los geblazen wrakhout om ons heen. Ons. Dat zijn de wijkteams die door weer en wind gaan om de mensen thuis van warme zorg te voorzien.

Vertrouwen zoeken

De hoofdzusters en broeders (ik durf het woord ‘manager al niet meer met trots uit te spreken….’) ontzorgen de wijkteams, zodat de vakmensen kunnen doen waar ze goed in zijn en waar zij zo van houden. Deze professionals zijn mijn klanten. Maar: ik zie verzorgenden en verpleegkundigen in de thuiszorg angstvallig de luwte zoeken. Ze zoeken vertrouwen. Ze lijken te bidden in het oog van de storm.

ZuidZorg bannerknop

Eenvoud

De cliënt en de zuster. Warme zorg. Daar draaide het in het land van Ooit, de tijd van het Kruiswerk, ook al om. De taakverdeling was op een andere manier geregeld. Een wijkverpleegkundige was generalist en kon ’s ochtends consultatiebureau draaien, tegen lunchtijd een voorlichtingsbijeenkomst over gezonde voeding geven en in de middag een terminaal zieke verzorgen. Ze kon precies doen wat vanuit haar vakmanschap bezien nuttig en noodzakelijk was.

Zo was het 40 jaar geleden

Onderweg spraken de wijkagent, een ventende bakker of de pastoor haar aan om een signaal af te geven. Een verzoek om ergens in de wijk of het dorp poolshoogte te gaan nemen. De huisarts nam wekelijks tijd voor overleg en afstemming met haar. Geen minuten registratie. Een korte notitie op een klantkaartje in een kaartenbakje. De wijkverpleegkundige had overzicht. Zo was het 40 jaar geleden.

Niet minder maar meer regels

Er is op dit moment iets mis met het vertrouwen dat onze vakmensen verdienen. De wijze waarop politiek en zorgverzekeraars grip proberen te krijgen op de resultaten van dit pracht vak is frustrerend. Meer formulieren bedoeld voor minder risico’s bij de cliënt. Een stoet aan zorgverzekeraars die ieder hun sausje over eisen, opslagen en afslagen op de tarieven bedingen. De uitvoering moet slimmer, sneller, goedkoper maar met steeds meer controle. Van zelf zorg indiceren naar centraal indiceren door RIO en CIZ, of nee, toch maar weer zelf. Er werd regelarme zorg beloofd maar er komen meer regels bij. Wijkteams moeten zelfsturend worden. Maar welke knoppen hebben zij werkelijk om aan te draaien? Wie heeft er nog overzicht? Het stoom komt uit de oren van zorgprofessionals.

De veranderitis

Ook dat is hete  lucht die naar de eindeloze hemelen opstijgt en onrust in de maatschappij en in zorgorganisaties veroorzaakt. De veranderitis, die in mijn ogen in verhouding tot de kosten, te weinig waarde toevoegt aan de ontwikkeling van het vak. De bureaucratie, regeldrift en verantwoordingsdruk hindert de beroepsgroep in de essentie waar het om draait. Vertrouwen in gewoon goede en warme zorg thuis.

De professional trekt zich als een angstige egel in haar stekels terug op de essentie. In het oog van de orkaan, wachtend tot het over is gewaaid.

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Lees verder
Advertentie

Lichaam & Geest

Fit blijven, 4 gewoontes die je daarbij kunnen helpen

Fit blijven is belangrijk als je ouder wordt, maar hoe doe je dat? Met deze 4 gewoontes wordt het een stuk makkelijker.

Gedeeld

op

door

Fit blijven

“Jeugd heeft geen leeftijd”, zei Pablo Picasso al. Maar je krijgt het ook niet cadeau; wil je fit blijven dan moet je er iets voor doen. Gelukkig hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn. Deze gezonde gewoontes brengen je al een heel eind.

Beweeg je fit

Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat botten sterk blijven en spieren soepel. Je hoeft heus niet een marathon te rennen of de Alpen op te fietsen. Regelmatig een korte wandeling maken is genoeg. Wandelen heeft namelijk enorm veel voordelen. Het stimuleert de bloedsomloop en vetverbranding. Daarnaast helpt wandelen bij het voorkomen en bestrijden van een hoge bloeddruk, diabetes én een te hoog cholesterol. Om regelmatig te wandelen heb je niet veel nodig, een paar goede schoenen en je kunt op pad. Door de bossen, de stad of gewoon een blokje om, wandelen kan altijd!

Zorg voor genoeg slaap

Voldoende slaap is de basis voor een gezonde leefstijl, zeker op latere leeftijd. Het risico op dementie zou door langdurig slaapgebrek groter worden. Bovendien leidt een slaaptekort tot meer kans op overgewicht en diabetes type 2. Een goede nachtrust is essentieel dus! Ook het idee van een schoonheidsslaapje is zo gek nog niet. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, dus ook je huid- en haarcellen. Voldoende slaap zorgt dus voor een mooiere huid en glanzend haar.

Startpagina-banner

Train je brein

Een gezond lichaam en een gezonde geest zijn onlosmakelijk verbonden. Daarom zijn hobby’s zo belangrijk. Tuinieren, schilderen, dansen; een creatieve uitlaatklep ontspant de geest. Naast ontspannen, is het ook goed om je hersenen te prikkelen met nieuwe uitdagingen. Je hersenen maken daardoor nieuwe verbindingen aan en dat houdt ze fit. Dat gebeurt al met kleine veranderingen. Neem eens een andere route naar de supermarkt of probeer een onbekend recept uit. Ook puzzelen helpt om je brein fit te houden.

Eet je gezond

Dat gezond eten belangrijk is voor je welzijn weten we. Ook moet je je voedingspatroon aanpassen aan je leeftijd. Naarmate je ouder wordt, is het steeds belangrijker om goed voor je botten te zorgen. Het meest logisch lijkt dan voldoende zuivel aan je dieet toe te voegen. Maar vergeet ook vitamine D niet. Deze vitamine zorgt ervoor dat de calcium ook echt door je lichaam wordt opgenomen. Vitamine D maakt je huid onder invloed van de zon aan en zit vooral in vette vis zoals zalm, haring en makreel.

Meer weten hoe fit blijven makkelijk wordt?

Heb je meer gezonde voornemens en wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Startpagina.nl helpt je op weg met deze handige tips.

Lees verder

Lichaam & Geest

Beter slapen terwijl het buiten herfst is

Wil je beter slapen terwijl het buiten herfst en winter is? Slaapblogger Pieter Polman heeft wat tips die je kunnen helpen.

Gedeeld

op

Beter slapen tijdens de herfst

Beter slapen, wie wil dat niet? Nu het herfst is, kan dit voor sommigen van ons een enorme opgave zijn. Terwijl het koelere weer juist kan helpen om lekkerder te slapen. Slaapblogger Pieter Polman, van de website Slaapinfo.nl, heeft daarom wat tips waarmee het makkelijker wordt om beter in slaap te komen.

Nu het buiten sneller donker wordt, krijgen we minder zonlicht op onze huid. Niet goed want daardoor krijgen we minder vitamine D tot ons. Minder vitamine D betekent dat we sneller vermoeid raken. Goed zou je denken als je wil slapen, maar beter slapen doe je hier niet door. Te vroeg vermoeid raken kan ook je zogenaamde circadiaanse ritme verstoren.

Meer licht

Maar, de oplossing is gelukkig heel eenvoudig. Laat ’s ochtends als je wakker wordt sneller het zonlicht op je schijnen. Ga ook zo snel mogelijk naar buiten zodat je optimaal gebruik kunt maken van het licht. Maak een wandeling, laat de hond uit, doe boodschappen. ’s Avonds doe je het tegenovergestelde. Dim de lichten twee uur voordat je naar bed gaat zodat je lichaam tot rust kan komen.

Beter slapen als het koeler is

Zet de verwarming in huis, of in ieder geval in de slaapkamer, een tandje lager.  Klinkt een beetje tegenstrijdig. Buiten is het koud en je wil juist lekker warm erbij zitten. Toch is een hogere temperatuur niet goed als je beter wil slapen. Tijdens je slaap verlaagt je lichaam de temperatuur en als het warmer is in de kamer om je heen zal je lichaam extra hard z’n best doen om de temperatuur te verlagen. De kans dat je hiervan wakker wordt is groot. Té koud is ook niet goed. Rond de 16-17 graden Celsius is ideaal.

Melatonine

Een winterdepressie ligt voor veel mensen op de loer. De dagen worden korter, het wordt sneller donker. Voor veel mensen dé periode waarin ze zich alles behalve gelukkig voelen. De oorzaak van deze winterdepressies is nog steeds niet bekend. Maar we weten wel dat een winterdepressie ervoor kan zorgen dat er minder melatonine worden aangemaakt. We willen beter slapen, dus daar is melatonine voor nodig. Je kunt dit doen door wat extra melatonine te nemen voordat je gaat slapen. Maar belangrijk is vooral om overdag voldoende te bewegen en er iedere dag een normaal slaap en opstaan ritme op na te houden. Ook in het weekend!

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je beter en gezonder kunt slapen? Bezoek dan het blog van Pieter Polman Slaapinfo.nl Hier vind je tal van tips, adviezen en handige producten die je kunnen helpen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Alzheimer sokken, help zoeken naar de oplossing

Deze prachtige kleurrijke Alzheimer sokken helpen wetenschappelijk onderzoek naar dementie financieren. Bestellen dus!

Gedeeld

op

door

Alzheimer sokken
Foto: Alzheimer Nederland

Alzheimer sokken, het is niet hét medicijn voor deze vreselijke ziekte. Het kan echter wel helpen bij het zoeken naar dé uiteindelijke oplossing. Hoe dan? Koop je een paar van deze SOCKS dan gaat de opbrengst hiervan naar wetenschappelijk onderzoek aan het VUmc Alzheimercentrum.

Wist je dat 1 op de 5 mensen in Nederland een vorm van dementie krijgt? Dit is een schrikbarend hoog aantal. Een het dreigt de komende jaren alleen maar door te groeien. Belangrijk dus dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken en oplossingen van dit probleem.

Eeneiige tweeling

Onlangs was het Wereld Alzheimer Dag waarbij de nieuwe Alzheimer sokken werden geïntroduceerd. Vorig jaar begon Stichting Alzheimer Nederland met dit initiatief door Mart Visser en wijlen Frans Molenaar, die zelf ook aan de ziekte leed, te vragen ieder een sok te ontwerpen. Een succes want de mooie, kleurrijke sokken vonden gretig aftrek. Reden om dit jaar een nieuw ontwerp duo te vragen hetzelfde te doen. Spijkers en Spijkers werden het. De twee ontwerpsters lieten zich inspireren door hun eigen ervaringen als eeneiige tweeling en de verwarring die ze daarmee oproepen bij anderen.

Alzheimer sokken in alle maten

Naast onderzoek naar Alzheimer is het ook belangrijk de ziekte bespreekbaar te maken. Veel mensen vinden het namelijk nog steeds heel moeilijk om het probleem te benoemen. Pas als dit wel gebeurt kunnen we zorgen voor een betere oplossing. Om dit te realiseren heeft Alzheimer Nederland dit jaar ook een paar kindermaten op de markt gebracht, vergezeld van het Borre-boekje ‘De sokken van Oma’. Het verhaal gaat over oma die vergeetachtig wordt en in alle verwarring twee verschillende sokken aandoet.

Meer weten?

Wil je ook een prachtig paar Alzheimer sokken waarmee je direct wetenschappelijk onderzoek ondersteund? Bestel dan een paar via de website van Alzheimer SOCKS of ga langs bij een filiaal van Jumbo supermarkten.

Lees verder

Meest gelezen