Volg ons online

Lichaam & Geest

Hoe word je gelukkig?

Hoe word je gelukkig? Er zijn allerlei dingen die wij zelf of met elkaar kunnen ondernemen om gelukkiger door het leven te gaan.

Gedeeld

op

Hoe word je gelukkig

Mensen tussen de 65 en 79 jaar zijn het gelukkigst. Althans, dat toont een Brits onderzoek door het Office for National Statistics aan. Mensen in deze leeftijdsgroep werken meestal niet meer, de vrouwen hebben geen last meer van de overgang en de mannen zijn rustiger door een verminderd testosteron gehalte. Deze groep is ook uit de kinderen en hebben weinig tot geen schuld.

Vanaf 80 jaar gaat het meestal weer bergafwaarts omdat dan je lichaam of je geest je meer en meer in de steek laat. Daarom de vraag: hoe word je gelukkig?

Hoe word je gelukkig?

Er zijn een aantal voorwaarden waar je aan kunt voldoen die je gelukkiger kunnen maken én die ook nog eens door wetenschappelijk onderzoek ondersteund worden.

1. Controle over je leven

Om te beginnen moet je controle over je leven hebben. Zorg er voor dat belangrijke onderwerpen, zoals werk en financiën op orde zijn. Vooral financiën kan enorm veel stress veroorzaken, terwijl het in veel gevallen goed onder controle is te houden. Maak tijd vrij om je administratie te doen, maak enveloppen open als ze binnenkomen, zorg dat je altijd het gevoel hebt dat jij de zaken onder controle hebt en dat je weet wat hoe je er financieel voor staat. En heel belangrijk is: maak de ‘juiste’ keuzes als het gaat om geld. Door bijvoorbeeld een financiële planning te maken zie je wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Hierdoor zie je ook direct welke keuzes je moet en kunt maken. De vaste kosten zoals huur, hypotheek of zaken die belangrijk zijn zoals de energienota, moeten altijd gedekt zijn. Zo zie je vanzelf of je ook eens wat extra geld over hebt om bijvoorbeeld naar een restaurant te gaan. Maar wees ook tevreden met wat je hebt. Dit geldt overigens niet alleen voor je financiën. Het geldt ook voor andere zaken zoals je uiterlijk, je relatie, geloof, noem maar op.

2. Natuur

De meest eenvoudige en snelle manier om gelukkiger of tevredener te zijn is natuur. Mensen worden gelukkig van natuur. Niet zo gek natuurlijk want natuur geeft rust en ontspanning. Natuur zorgt ervoor dat je je hoofd leeg kunt maken of dat je met een flinke ‘hap’ frisse lucht weer eens goed en diep adem kunt halen. Maar zelfs het kijken naar plaatjes met natuur doet al iets met je hersenen. De reactie die hierdoor ontstaat heeft een enorme impact. Natuur is zelfs van invloed op onze slaap. Ook als we onze ogen dicht hebben blijkt natuur iets met ons te doen. Daarom is het dus zeker voor ouderen in verpleeg- en verzorgingshuizen belangrijk om meer groen om zich heen te hebben.

3. Vriendschap

Uit Australisch onderzoek blijkt dat mensen van 70 jaar of ouder, die contact onderhouden met anderen en energie steken in hun vriendschappen, ook een stuk gelukkiger zijn én bovendien langer leven! Sociale contacten zijn dus heel erg belangrijk. Maar ga er niet vanuit dat anderen alleen maar verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van een sociale band. Wij zijn zelf net zo verantwoordelijk. Pak die telefoon dus op, schrijf je in voor Facebook of bel gewoon eens aan bij de buren of bij vrienden in de buurt.

4. Doe wat voor een ander

Wist je dat vrijwilligerswerk of iets doen voor een ander ons niet alleen gelukkiger maakt, maar er ook voor zorgt dat we langer leven? Tot deze conclusie kwamen Britse wetenschappers op basis van 40 verschillende studies. Mensen die vrijwilligerswerk doen zijn tevredener en gelukkiger. En combineer je dat met andere dingen die je gelukkig maken, zoals bijvoorbeeld natuur, dan sla je twee vliegen in één klap! Overigens is vrijwilligerswerk, volgens de verschillende onderzoeken, ook nog eens heel goed voor je gezondheid. Dat komt ongetwijfeld door de actievere levensstijl die vrijwilligerswerk met zich meebrengt. En vergeet niet dat vrijwilligerswerk in veel gevallen ook financieel een voordeeltje kan opleveren. Al is het niet veel natuurlijk.

IVN vrijwilligers artikelbanner

5. 7 minuten beweging

Je leest het goed. 7 minuten beweging per dag kan al een enorm verschil maken. En bewegen kan op allerlei manieren. We hoeven echt geen marathon te lopen of een sportschool te bezoeken. Zorg er gewoon voor dat je gewoon beweegt. Lopen, traplopen, misschien wat extra bewegingen tussendoor maken of dansen. Maar ook heel veel dingen zelf doen zoals koken, schoonmaken, noem het maar op. Hoe meer we bewegen hoe gelukkiger we in principe worden! En ook hier kunnen we natuurlijk verschillende onderdelen met elkaar combineren. Ga met anderen bijvoorbeeld de natuur in, of zoek een groep mensen op die met elkaar willen fietsen, wandelen, koken of die andere activiteiten willen ondernemen. Er is zoveel mogelijk!

IVN Nederland wil natuur dichter bij mensen brengen met diverse projecten zoals ‘Grijs Groen en Gelukkig’.

Advertentie

Lichaam & Geest

Luchtvochtigheid slaapkamer, hoe belangrijk is het eigenlijk?

Is de luchtvochtigheid in de slaapkamer van invloed op hoe goed of slecht je slaapt? Jazeker! Blogger Pieter Polman legt het uit.

Gedeeld

op

Luchtvochtigheid slaapkamer

De luchtvochtigheid van je slaapkamer, hoe belangrijk is deze? Belangrijker dan je in eerste instantie zou denken. Het is op verschillende manieren van invloed op hoe goed of slecht je slaapt. Maar hoe dan? Blogger Pieter Polman van de website Slaapinfo legt uit hoe het zit.

Een hoge luchtvochtigheid in je slaapkamer maakt het moeilijker om vocht te laten verdampen tijdens je slaap. Dat is niet goed. Je krijgt het er namelijk warm van, je gaat overmatig zweten en je slaapt hierdoor slecht. Bovendien zorgt een hoge luchtvochtigheid voor schimmelgroei, wat niet gezond is voor de luchtwegen.

Geïrriteerde keel

Om het ingewikkelder te maken, een lage luchtvochtigheid is ook niet goed. Te droge lucht kan je slaap verstoren. Bij winterweer kunnen huid en neusholtes uitdrogen, waardoor je vatbaarder wordt voor virusinfecties. Een virus gedijd goed bij lage luchtvochtigheid. Zelfs voor mensen die een perfecte weerstand hebben kan een lage luchtvochtigheid leiden tot een droge, jeukende en geïrriteerde keel. Slecht slapen is het gevolg en dat is niet wat we willen.

Ideale luchtvochtigheid slaapkamer

De beste luchtvochtigheid in de slaapkamer zit tussen de 40% en 60%. De beste nachtrust krijg je bij een luchtvochtigheid van 50%. Precies in het midden dus. Je kunt dit meten met een zogenaamde hygrometer of luchtvochtigheidsmeter.

Te hoge luchtvochtigheid

Maar wat te doen als je slaapkamer té vochtig is?

  • Ventileer je slaapkamer door bijvoorbeeld een raampje te openen. Het goed luchten van je slaapkamer is belangrijk.
  • Koop een luchtontvochtiger. Deze onttrekt vocht aan de ruimte en houdt de luchtvochtigheid in je slaapkamer op peil.
  • Katoenen beddengoed is belangrijk voor voldoende luchtcirculatie. Het ademt beter dan zijden of polyester lakens.

Te lage luchtvochtigheid

En wat als je juist een te lage luchtvochtigheid hebt in de slaapkamer?

  • Ook nu kun je het beste je slaapkamer ventileren door een raampje op te zetten.
  • In plaats van een luchtontvochtiger is het in dit geval beter om een luchtbevochtiger aan te schaffen.
  • Koop een waterverdamper voor aan je radiator. Je kunt ook een bakje met water op de radiator zetten. Dit heeft hetzelfde effect.

Meer weten?

Wil je meer weten over goed slapen? Bezoek dan eens het blog Slaapinfo van blogger Pieter Polman en ontdek wat je kunt doen om optimaal en gezond de nacht door te brengen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Pijntjes in je lichaam, we lopen er vaak mee door

Pijntjes in je lichaam, het is iets waar de meeste Nederlanders gewoon mee doorlopen. Maar is dat wel zo verstandig?

Gedeeld

op

door

Pijntjes in je lichaam

Pijntjes, we hebben ze allemaal wel eens. Ineens schiet het in je rug. Of die zeurende pijn in je heup. Of steeds vaker onverklaarbare buikpijn. Ach, je kijkt het nog even aan. Misschien trekt het vanzelf wel weer weg. Herkenbaar? Dan behoor je tot de meerderheid van de Nederlanders.

Uit onderzoek van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders lang doorloopt met fysieke klachten, meestal omdat ze hopen dat het vanzelf overgaat. Terwijl een bezoekje aan de fysiotherapeut in zo’n geval best eens een goed idee kan zijn. Waarom wachten we dan vaak zo lang?

Veel onduidelijkheid

Weet jij of je een verwijzing van de huisarts nodig hebt voor fysiotherapie? En hoeveel behandelingen krijg je vergoed? Krijg je eigenlijk wel een vergoeding voor fysiotherapie? Is dat dan via een aanvullende verzekering? Met dit soort vragen loopt bijna de helft van de Nederlanders rond wanneer ze denken aan de fysiotherapeut. Er is dus nogal wat verwarring over de verzekering en of je rechtstreeks naar de fysiotherapeut kunt gaan. Dat mag overigens altijd. Huisartsen kunnen wel verwijzen, maar er is in ons land sprake van ‘Directe Toegang Fysiotherapie’. Je kunt er dus altijd terecht.

Platform bewegenis.nl

Nog één vraag dan: weet jij eigenlijk precies met welk soort klachten je allemaal bij de fysiotherapeut terecht kunt. Nee? Geen nood: zelfs je huisarts weet dat soms niet zo goed. Om te laten zien wat fysiotherapie kan doen voor je houding en beweging en hoe belangrijk de rol van de fysiotherapeut is bij lichamelijke klachten, lanceert het KNGF het online platform bewegenis.nl. Daarin staan ervaringsverhalen over fysiotherapie centraal.

Wat is jouw verhaal over fysiotherapie?

“Ik dacht: toch maar even naar de huisarts. Twee uur later zat ik in het ziekenhuis voor een MRI en een hartecho.” Zo begint het verhaal van Gerrit, één van de inspiratieverhalen op het platform bewegenis.nl. Met deze voorbeeldverhalen roept het KNGF heel Nederland op om hun ervaringen met fysiotherapie te delen. Wat heeft fysiotherapie voor jou gedaan? Hoe heeft het je geholpen weer optimaal te kunnen bewegen? Wil je ook jouw verhaal delen met bezoekers van NED7? Dat kan hier!

Lees verder

Lichaam & Geest

Paniekaanval tijdens de overgang, wat kun je eraan doen?

Vrouwen tijdens de overgang hebben regelmatig last van een ongewenste paniekaanval. Wat kun je hier aan doen?

Gedeeld

op

Paniekaanval tijdens de overgang

Last van een paniekaanval tijdens de overgang? Het ene moment heb je nergens last van, maar ineens is het er. Je gaat transpireren, je voelt je duizelig en je hart slaat op hol. Je hebt het gevoel dat je ieder moment kunt flauwvallen. Vrouwen in de menopauze zullen het waarschijnlijk direct herkennen! Maar wat kun je eraan doen?

Eveline Bakker, van het blog Vuurvrouw.nu legt uit waar het vandaan komt en wat je eraan kunt doen. Want als het je overkomt zijn er gelukkig technieken die de paniekaanval kunnen verzachten.

Dit gebeurt er?

Een paniekaanval is een uiting van intense angst die meestal plotseling begint en niet erg lang duurt (doorgaans enkele minuten tot een half uur). De symptomen zijn onder andere beven, sterk zweten, pijn in de borst, hartkloppingen, versnelde hartslag, duizeligheid, misselijkheid, een tintelend gevoel (meestal in handen of benen), benauwdheid en hyperventilatie. Een paniekaanval gaat vaak gepaard met de angst om flauw te vallen of dood te gaan.

Waardoor ontstaat het?

Er is volgens psychiater en UCLA angst expert Jason Eric Schiffman absoluut een verband tussen hormonale veranderingen en psychiatrische symptomen. Met betrekking tot angst, hebben vrouwen in de perimenopauze periode meer kans om paniekaanvallen en andere symptomen van angst te ervaren dan andere vrouwen van dezelfde leeftijd die nog niet in de menopauze zijn of postmenopauzaal zijn. Het is nog niet bekend hoe dit verband precies werkt.

Toegenomen stress

Een andere theorie is dat gedurende de overgang de mate van stress voor de vrouw, door alle hormonale veranderingen, toeneemt. En dat door de toegenomen stress, angst op de loer ligt. Een paniekaanval kan in verschillende situaties ontstaan. Bijvoorbeeld:

  • Als je door een gevaarlijke situatie zo heftig schrikt, dat je niet meer weet wat je moet doen. Bijvoorbeeld als in je huis ineens brand uitbreekt.
  • Als je het gevaar in een bepaalde situatie overschat en daardoor angstiger wordt dan nodig is.
  • Als je bij normale spanningsverschijnselen (snelle hartslag, snel ademen, transpireren) denkt dat je een ernstige ziekte hebt of een hartaanval krijgt. De angst hiervoor kan een paniekaanval uitlokken.
  • Een paniekaanval wordt soms door een kleine gebeurtenis uitgelokt, soms zelfs zonder duidelijke aanleiding. Overbelasting of oververmoeidheid kunnen hierbij een rol spelen.
  • Vaak is er sprake van erfelijke aanleg. In sommige families komen paniekaanvallen veel vaker voor.
  • Stoffen zoals cafeïne kunnen de lichamelijke verschijnselen van angst versterken. Bij sommige mensen kan dit een paniekaanval uitlokken. Wat kun je er aan doen?

Wat kun je er aan doen?

Tips voor als je een paniekaanval krijgt:

  • Het helpt als je weet dat de lichamelijke verschijnselen die je voelt geen kwaad kunnen en vanzelf overgaan. Ze worden door angst veroorzaakt en niet door een ernstige ziekte. Probeer jezelf gerust te stellen!
  • Het is goed om te weten dat angst meestal na 60 tot 90 minuten vanzelf minder wordt.
  • Als je een aanval krijgt of voelt aankomen, probeer dan rustig te ademen en te ontspannen.
  • Zoek afleiding. Neem bijvoorbeeld een slok water, loop even naar buiten, doe wat oefeningen (zoals kniebuigingen), of ga hardop lezen.
  • Doe iets actiefs: ga een eind fietsen, rennen of wandelen.

Na een paniekaanval

Probeer na een paniekaanval na te gaan hoe de paniekaanval kan zijn ontstaan.

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Was de situatie werkelijk bedreigend?
  • Heb je last van stress en spanningen, misschien zonder dat je je daarvan bewust bent?
  • Zijn er bepaalde situaties die spanningen bij je oproepen. Zo ja, waarom?
  • Schrijf eventueel op in welke situaties je angstig bent en welke lichamelijke verschijnselen je dan krijgt.

Zo krijg je inzicht in dingen die voor jou aanleiding kunnen zijn voor een paniekaanval en krijg je meer begrip.

Meer weten?

Wil je meer weten over de overgang, de symptomen en wat je kunt doen om ermee om te gaan? Bezoek dan het blog Vuurvrouw.nu en deel je ervaringen met anderen.

Lees verder

Meest gelezen