Volg ons online

Lichaam & Geest

Hoe word je gelukkig?

Hoe word je gelukkig? Er zijn allerlei dingen die wij zelf of met elkaar kunnen ondernemen om gelukkiger door het leven te gaan.

Gedeeld

op

Hoe word je gelukkig

Mensen tussen de 65 en 79 jaar zijn het gelukkigst. Althans, dat toont een Brits onderzoek door het Office for National Statistics aan. Mensen in deze leeftijdsgroep werken meestal niet meer, de vrouwen hebben geen last meer van de overgang en de mannen zijn rustiger door een verminderd testosteron gehalte. Deze groep is ook uit de kinderen en hebben weinig tot geen schuld.

Vanaf 80 jaar gaat het meestal weer bergafwaarts omdat dan je lichaam of je geest je meer en meer in de steek laat. Daarom de vraag: hoe word je gelukkig?

Hoe word je gelukkig?

Er zijn een aantal voorwaarden waar je aan kunt voldoen die je gelukkiger kunnen maken én die ook nog eens door wetenschappelijk onderzoek ondersteund worden.

1. Controle over je leven

Om te beginnen moet je controle over je leven hebben. Zorg er voor dat belangrijke onderwerpen, zoals werk en financiën op orde zijn. Vooral financiën kan enorm veel stress veroorzaken, terwijl het in veel gevallen goed onder controle is te houden. Maak tijd vrij om je administratie te doen, maak enveloppen open als ze binnenkomen, zorg dat je altijd het gevoel hebt dat jij de zaken onder controle hebt en dat je weet wat hoe je er financieel voor staat. En heel belangrijk is: maak de ‘juiste’ keuzes als het gaat om geld. Door bijvoorbeeld een financiële planning te maken zie je wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Hierdoor zie je ook direct welke keuzes je moet en kunt maken. De vaste kosten zoals huur, hypotheek of zaken die belangrijk zijn zoals de energienota, moeten altijd gedekt zijn. Zo zie je vanzelf of je ook eens wat extra geld over hebt om bijvoorbeeld naar een restaurant te gaan. Maar wees ook tevreden met wat je hebt. Dit geldt overigens niet alleen voor je financiën. Het geldt ook voor andere zaken zoals je uiterlijk, je relatie, geloof, noem maar op.

2. Natuur

De meest eenvoudige en snelle manier om gelukkiger of tevredener te zijn is natuur. Mensen worden gelukkig van natuur. Niet zo gek natuurlijk want natuur geeft rust en ontspanning. Natuur zorgt ervoor dat je je hoofd leeg kunt maken of dat je met een flinke ‘hap’ frisse lucht weer eens goed en diep adem kunt halen. Maar zelfs het kijken naar plaatjes met natuur doet al iets met je hersenen. De reactie die hierdoor ontstaat heeft een enorme impact. Natuur is zelfs van invloed op onze slaap. Ook als we onze ogen dicht hebben blijkt natuur iets met ons te doen. Daarom is het dus zeker voor ouderen in verpleeg- en verzorgingshuizen belangrijk om meer groen om zich heen te hebben.

3. Vriendschap

Uit Australisch onderzoek blijkt dat mensen van 70 jaar of ouder, die contact onderhouden met anderen en energie steken in hun vriendschappen, ook een stuk gelukkiger zijn én bovendien langer leven! Sociale contacten zijn dus heel erg belangrijk. Maar ga er niet vanuit dat anderen alleen maar verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van een sociale band. Wij zijn zelf net zo verantwoordelijk. Pak die telefoon dus op, schrijf je in voor Facebook of bel gewoon eens aan bij de buren of bij vrienden in de buurt.

4. Doe wat voor een ander

Wist je dat vrijwilligerswerk of iets doen voor een ander ons niet alleen gelukkiger maakt, maar er ook voor zorgt dat we langer leven? Tot deze conclusie kwamen Britse wetenschappers op basis van 40 verschillende studies. Mensen die vrijwilligerswerk doen zijn tevredener en gelukkiger. En combineer je dat met andere dingen die je gelukkig maken, zoals bijvoorbeeld natuur, dan sla je twee vliegen in één klap! Overigens is vrijwilligerswerk, volgens de verschillende onderzoeken, ook nog eens heel goed voor je gezondheid. Dat komt ongetwijfeld door de actievere levensstijl die vrijwilligerswerk met zich meebrengt. En vergeet niet dat vrijwilligerswerk in veel gevallen ook financieel een voordeeltje kan opleveren. Al is het niet veel natuurlijk.

IVN vrijwilligers artikelbanner

5. 7 minuten beweging

Je leest het goed. 7 minuten beweging per dag kan al een enorm verschil maken. En bewegen kan op allerlei manieren. We hoeven echt geen marathon te lopen of een sportschool te bezoeken. Zorg er gewoon voor dat je gewoon beweegt. Lopen, traplopen, misschien wat extra bewegingen tussendoor maken of dansen. Maar ook heel veel dingen zelf doen zoals koken, schoonmaken, noem het maar op. Hoe meer we bewegen hoe gelukkiger we in principe worden! En ook hier kunnen we natuurlijk verschillende onderdelen met elkaar combineren. Ga met anderen bijvoorbeeld de natuur in, of zoek een groep mensen op die met elkaar willen fietsen, wandelen, koken of die andere activiteiten willen ondernemen. Er is zoveel mogelijk!

IVN Nederland wil natuur dichter bij mensen brengen met diverse projecten zoals 'Grijs Groen en Gelukkig'.

Lees verder
Advertentie

Lichaam & Geest

Fit blijven, 4 gewoontes die je daarbij kunnen helpen

Fit blijven is belangrijk als je ouder wordt, maar hoe doe je dat? Met deze 4 gewoontes wordt het een stuk makkelijker.

Gedeeld

op

door

Fit blijven

“Jeugd heeft geen leeftijd”, zei Pablo Picasso al. Maar je krijgt het ook niet cadeau; wil je fit blijven dan moet je er iets voor doen. Gelukkig hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn. Deze gezonde gewoontes brengen je al een heel eind.

Beweeg je fit

Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat botten sterk blijven en spieren soepel. Je hoeft heus niet een marathon te rennen of de Alpen op te fietsen. Regelmatig een korte wandeling maken is genoeg. Wandelen heeft namelijk enorm veel voordelen. Het stimuleert de bloedsomloop en vetverbranding. Daarnaast helpt wandelen bij het voorkomen en bestrijden van een hoge bloeddruk, diabetes én een te hoog cholesterol. Om regelmatig te wandelen heb je niet veel nodig, een paar goede schoenen en je kunt op pad. Door de bossen, de stad of gewoon een blokje om, wandelen kan altijd!

Zorg voor genoeg slaap

Voldoende slaap is de basis voor een gezonde leefstijl, zeker op latere leeftijd. Het risico op dementie zou door langdurig slaapgebrek groter worden. Bovendien leidt een slaaptekort tot meer kans op overgewicht en diabetes type 2. Een goede nachtrust is essentieel dus! Ook het idee van een schoonheidsslaapje is zo gek nog niet. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, dus ook je huid- en haarcellen. Voldoende slaap zorgt dus voor een mooiere huid en glanzend haar.

Startpagina-banner

Train je brein

Een gezond lichaam en een gezonde geest zijn onlosmakelijk verbonden. Daarom zijn hobby’s zo belangrijk. Tuinieren, schilderen, dansen; een creatieve uitlaatklep ontspant de geest. Naast ontspannen, is het ook goed om je hersenen te prikkelen met nieuwe uitdagingen. Je hersenen maken daardoor nieuwe verbindingen aan en dat houdt ze fit. Dat gebeurt al met kleine veranderingen. Neem eens een andere route naar de supermarkt of probeer een onbekend recept uit. Ook puzzelen helpt om je brein fit te houden.

Eet je gezond

Dat gezond eten belangrijk is voor je welzijn weten we. Ook moet je je voedingspatroon aanpassen aan je leeftijd. Naarmate je ouder wordt, is het steeds belangrijker om goed voor je botten te zorgen. Het meest logisch lijkt dan voldoende zuivel aan je dieet toe te voegen. Maar vergeet ook vitamine D niet. Deze vitamine zorgt ervoor dat de calcium ook echt door je lichaam wordt opgenomen. Vitamine D maakt je huid onder invloed van de zon aan en zit vooral in vette vis zoals zalm, haring en makreel.

Meer weten hoe fit blijven makkelijk wordt?

Heb je meer gezonde voornemens en wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Startpagina.nl helpt je op weg met deze handige tips.

Lees verder

Lichaam & Geest

Beter slapen terwijl het buiten herfst is

Wil je beter slapen terwijl het buiten herfst en winter is? Slaapblogger Pieter Polman heeft wat tips die je kunnen helpen.

Gedeeld

op

Beter slapen tijdens de herfst

Beter slapen, wie wil dat niet? Nu het herfst is, kan dit voor sommigen van ons een enorme opgave zijn. Terwijl het koelere weer juist kan helpen om lekkerder te slapen. Slaapblogger Pieter Polman, van de website Slaapinfo.nl, heeft daarom wat tips waarmee het makkelijker wordt om beter in slaap te komen.

Nu het buiten sneller donker wordt, krijgen we minder zonlicht op onze huid. Niet goed want daardoor krijgen we minder vitamine D tot ons. Minder vitamine D betekent dat we sneller vermoeid raken. Goed zou je denken als je wil slapen, maar beter slapen doe je hier niet door. Te vroeg vermoeid raken kan ook je zogenaamde circadiaanse ritme verstoren.

Meer licht

Maar, de oplossing is gelukkig heel eenvoudig. Laat ’s ochtends als je wakker wordt sneller het zonlicht op je schijnen. Ga ook zo snel mogelijk naar buiten zodat je optimaal gebruik kunt maken van het licht. Maak een wandeling, laat de hond uit, doe boodschappen. ’s Avonds doe je het tegenovergestelde. Dim de lichten twee uur voordat je naar bed gaat zodat je lichaam tot rust kan komen.

Beter slapen als het koeler is

Zet de verwarming in huis, of in ieder geval in de slaapkamer, een tandje lager.  Klinkt een beetje tegenstrijdig. Buiten is het koud en je wil juist lekker warm erbij zitten. Toch is een hogere temperatuur niet goed als je beter wil slapen. Tijdens je slaap verlaagt je lichaam de temperatuur en als het warmer is in de kamer om je heen zal je lichaam extra hard z’n best doen om de temperatuur te verlagen. De kans dat je hiervan wakker wordt is groot. Té koud is ook niet goed. Rond de 16-17 graden Celsius is ideaal.

Melatonine

Een winterdepressie ligt voor veel mensen op de loer. De dagen worden korter, het wordt sneller donker. Voor veel mensen dé periode waarin ze zich alles behalve gelukkig voelen. De oorzaak van deze winterdepressies is nog steeds niet bekend. Maar we weten wel dat een winterdepressie ervoor kan zorgen dat er minder melatonine worden aangemaakt. We willen beter slapen, dus daar is melatonine voor nodig. Je kunt dit doen door wat extra melatonine te nemen voordat je gaat slapen. Maar belangrijk is vooral om overdag voldoende te bewegen en er iedere dag een normaal slaap en opstaan ritme op na te houden. Ook in het weekend!

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je beter en gezonder kunt slapen? Bezoek dan het blog van Pieter Polman Slaapinfo.nl Hier vind je tal van tips, adviezen en handige producten die je kunnen helpen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Alzheimer sokken, help zoeken naar de oplossing

Deze prachtige kleurrijke Alzheimer sokken helpen wetenschappelijk onderzoek naar dementie financieren. Bestellen dus!

Gedeeld

op

door

Alzheimer sokken
Foto: Alzheimer Nederland

Alzheimer sokken, het is niet hét medicijn voor deze vreselijke ziekte. Het kan echter wel helpen bij het zoeken naar dé uiteindelijke oplossing. Hoe dan? Koop je een paar van deze SOCKS dan gaat de opbrengst hiervan naar wetenschappelijk onderzoek aan het VUmc Alzheimercentrum.

Wist je dat 1 op de 5 mensen in Nederland een vorm van dementie krijgt? Dit is een schrikbarend hoog aantal. Een het dreigt de komende jaren alleen maar door te groeien. Belangrijk dus dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken en oplossingen van dit probleem.

Eeneiige tweeling

Onlangs was het Wereld Alzheimer Dag waarbij de nieuwe Alzheimer sokken werden geïntroduceerd. Vorig jaar begon Stichting Alzheimer Nederland met dit initiatief door Mart Visser en wijlen Frans Molenaar, die zelf ook aan de ziekte leed, te vragen ieder een sok te ontwerpen. Een succes want de mooie, kleurrijke sokken vonden gretig aftrek. Reden om dit jaar een nieuw ontwerp duo te vragen hetzelfde te doen. Spijkers en Spijkers werden het. De twee ontwerpsters lieten zich inspireren door hun eigen ervaringen als eeneiige tweeling en de verwarring die ze daarmee oproepen bij anderen.

Alzheimer sokken in alle maten

Naast onderzoek naar Alzheimer is het ook belangrijk de ziekte bespreekbaar te maken. Veel mensen vinden het namelijk nog steeds heel moeilijk om het probleem te benoemen. Pas als dit wel gebeurt kunnen we zorgen voor een betere oplossing. Om dit te realiseren heeft Alzheimer Nederland dit jaar ook een paar kindermaten op de markt gebracht, vergezeld van het Borre-boekje ‘De sokken van Oma’. Het verhaal gaat over oma die vergeetachtig wordt en in alle verwarring twee verschillende sokken aandoet.

Meer weten?

Wil je ook een prachtig paar Alzheimer sokken waarmee je direct wetenschappelijk onderzoek ondersteund? Bestel dan een paar via de website van Alzheimer SOCKS of ga langs bij een filiaal van Jumbo supermarkten.

Lees verder

Meest gelezen