Volg ons online

Lichaam & Geest

Het verdriet van een hormonale depressie

Vrouwen in de overgang kunnen last krijgen van een hormonale depressie. En dat dit geen lolletje is legt Eveline Bakker van Vuurvrouw uit.

Gedeeld

op

Hormonale depressie bij vrouwen in de overgang

Wat is een hormonale depressie? Hormonen spelen een cruciale rol in ons leven. Ze zorgen ervoor dat we ons ontwikkelen van kind tot volwassenen. Dat we stralend onze partner aantrekken. Dat we vruchtbaar zijn en ons kroost kunnen baren. Ze hebben invloed op onze spijsvertering en onze verbranding, de kracht van onze botten én de gezondheid van onze hersenen. Maar dat hormonen, of beter gezegd hormoonschommelingen, aan de basis kunnen liggen van een heel scala aan emotionele klachten, dat is wat minder bekend.

Stemmingswisselingen

Toch heeft meer dan 50% van de vrouwen er tijdens de overgang in meer of mindere mate last van! Onverklaarbare huilbuien of angsten, opstandigheid, minder geduld, nervositeit, melancholie, depressieve gevoelens; het komt allemaal voor. De buitenwereld doet er vaak een beetje lacherig over, maar stemmingswisselingen trekken een zware wissel op je leven. Plotseling, zonder noemenswaardige aanleiding, verander je van een gewone vrouw in een angstig vogeltje of een gillende keukenmeid. Of wil je – zoals mijn oma die op een Waddeneiland woonde – het liefst de zee in lopen. Je omgeving begrijpt er niets van en zelf ben je ook de controle kwijt.

Indrukwekkende persoonlijke verhalen

Vuurvrouw deed een oproep aan vrouwen in de overgang om hun ervaringen met de (huis)arts te delen. Dit leverde heel indrukwekkende verhalen op. Vrouwen die met onbegrepen angst- en depressieklachten in een GGZ instelling werden opgenomen, en vol werden gestopt met antidepressiva zonder resultaat. Vrouwen die hun baan verloren na een burn-out diagnose. Allemaal vrouwen waarbij later bleek dat ze vooral last hadden van hun hormonen. Schokkende verhalen dus over het onbegrepen verdriet van een hormonale depressie.

Het verhaal van Heleen

“Ik denk dat ik echt typisch een geval ben van een vrouw die ze de GGZ in hebben gestuurd terwijl het “slechts” mijn hormonen waren.“

Ik kan me nog zo goed herinneren dat ik op een dag naar mijn werk fietste en ik me wat gestrester voelde. Ik was toen rond de 39 jaar. Ik was wat prikkelbaarder op mijn werk, ik leek de dingen minder goed aan te kunnen en ik kon mij slecht ontspannen. Ook begon ik slecht te slapen, terwijl slapen altijd een grote hobby van me is geweest en ik nog nooit problemen met slapen had gehad. Ik liep in die tijd hard en het viel mij op dat mijn spieren veel eerder verzuurden dan anders. Ik kreeg ook een achillespeesblessure en moest tijdelijk stoppen. Rond mijn 40ste veranderde mijn menstruatiepatroon. Ik menstrueerde om de 3 weken en kon het vaak af met wat inlegkruisjes.

Hormonale geschiedenis

Iemand tipte me dat ik wel eens in de overgang zou kunnen zitten. En dat vond ik eigenlijk helemaal niet zo raar, gezien mijn geschiedenis met mijn hormonen. Ik ben toen met die vraag naar de huisarts gegaan, die zei: “U menstrueert nog, u hebt geen opvliegers en u bent nog te jong.” En ik kon weer gaan.

​Nieuwe baan

Het leven ging door, maar ik voelde me niet goed. Ik dacht, misschien voel ik me zo vervelend door mijn werk. En ik zocht een nieuwe baan en nam afscheid van een baan waar ik 8 jaar lang met veel plezier had gewerkt. Maar het hielp niet, en ik voelde mij slechter en slechter worden. Ik hield de nieuwe baan een week vol en toen ging het mis en stortte ik in. Ik nam even rust en ging toen opnieuw solliciteren. Ik heb daarna nog twee andere banen gehad. Ik ben doorgegaan totdat ik letterlijk in elkaar stortte.

In de GGZ

Ik belandde uiteindelijk in de GGZ, zwaar overspannen met als diagnose een zware depressie met een angststoornis. Ik ben mijn leven lang nog nooit angstig geweest! Ja, toen wel. Ik dacht dat ik gek werd. Ik ben ook tijdelijk opgenomen geweest in het AMC (een week of zes geloof ik), ik was er heel slecht aan toe. Ze hebben mij wel acht soorten antidepressiva laten proberen, met alle op- en afbouwverschijnselen van maanden en alle bijwerkingen. Ze hebben mij zelf Lithium laten slikken. Want soms was ik wel weer even goed, dus dachten dat ik misschien bipolair zou zijn. Het was VRESELIJK! Ik heb zelf natuurlijk die pillen in mijn mond gestopt, maar als je je zo beroerd voelt dan wil je wel. Je wilt beter worden. Je vertrouwt de artsen en specialisten. Zij hebben er voor geleerd, dus zij zullen het wel weten toch? Je gaat zo aan jezelf twijfelen.

Een hormonale depressie

Natuurlijk heb ik ook gevraagd of het aan mijn hormonen kon liggen, ze konden er helemaal niks mee. De behandeling begon met de zin: ”Mevrouw, we gaan niet kijken waar uw problemen vandaan komen dat heeft geen zin, maar we gaan u wel leren hoe u ermee om kunt gaan.” ​

Totaal wanhopig

Tijdens een van de laatste gesprekken met een vooraanstaand psychiater in het AMC zei hij: “Er is niets aan de hand met u, u moet eens wat vaker naar buiten kijken in plaats van naar binnen”, en ik kon de kliniek weer verlaten. Ik zal het nooit vergeten. Totaal wanhopig zat ik weer thuis, niets opgeschoten en in de steek gelaten. Ik moest maar mijn pillen blijven slikken en ik mocht ze niet meer bellen. Want ik moest toch mijn paniek eens onder controle zien te krijgen. Dat heeft geresulteerd dat ik nog een paar keer bij de crisisdienst ben terechtgekomen.

Toch mijn hormonen

Maar mijn gevoel riep van binnen altijd, er klopt iets niet, er klopt iets niet, er klopt iets niet….en toen ben ik gaan lezen (doodmoe en ziek kroop ik achter mijn computer en ging op onderzoek uit). Ik kwam uiteraard uit op mijn hormonen en alle puzzelstukjes begonnen op zijn plek te vallen. Hoewel ik in die tijd aan alles twijfelde, aan mezelf, aan alles wat mij gezegd en geleerd was, ben ik toch mijn gevoel gaan volgen. In de tussentijd was ik bij een overgangsconsulente geweest, een endocrinoloog en een acupuncturist. Dus ook het alternatieve circuit ben ik toen ingestapt. Op zoek, op zoek, op zoek. En heb ik alles aangepakt wat ik tegenkwam.

​Het beste advies

Uiteindelijk kwam ik terecht bij een menopauzekliniek. Ik denk dat dat nu ongeveer een jaar of 4 of 5 jaar geleden is. Ik had zelf een middel gevonden op internet (Kliogest – Hormoon Suppletie Therapie) en ik heb haar voorgesteld om dat te gaan slikken. Zij hoorde mijn verhaal aan en heel overtuigd klonk ze niet moet ik zeggen: “Tja, het kon, het kon, maar zeker weten doen we het niet, maar ga het maar proberen.”

Doodsbang van de pillen

Enfin, ik begon met slikken van de Kliogest en ik weet niet meer hoelang het duurde maar in het begin werd ik alleen maar depressiever van dat middel. Ik was doodsbang. Ik belde op en ze heeft mij toen het beste advies gegeven, ze zei: “Nu juist doorgaan Heleen, je lichaam moet eraan wennen”. En, een wonder geschiedde. Ik begon langzaam op te knappen! Mijn depressie klaarde op! Ik wist niet wat mij overkwam.”

Cijfers over depressie tijdens de overgang

Er zijn bijna tweemaal zoveel vrouwen depressief dan mannen. We zien een piek in de melding van depressieve klachten bij de huisarts bij vrouwen tussen de 45 en 59 jaar. De periode van de overgang. Voor de behandeling van depressieve klachten zien we dat 11% van alle vrouwen in de periode van 45-59 jaar antidepressiva gebruikt (cijfers van het CBS, bevolkingstrends 2013, depressiviteit en antidepressiva in Nederland). Toch wordt er nog altijd geen of onvoldoende aandacht besteed door de eerste en tweedelijns gezondheidszorg aan de link tussen hormonen en stemmingswisselingen, angsten en depressieve klachten.

Wil jij ook jouw persoonlijke verhaal over de overgang en de (huis)arts met ons delen? Neem dan contact met ons op via info@vuurvrouw.nu of kijk op www.vuurvrouw.nu

Eveline Bakker is oprichter van Stichting Vuurvrouw, het platform voor en door vrouwen in de overgang.

Lees verder
Advertentie

Lichaam & Geest

Fit blijven, 4 gewoontes die je daarbij kunnen helpen

Fit blijven is belangrijk als je ouder wordt, maar hoe doe je dat? Met deze 4 gewoontes wordt het een stuk makkelijker.

Gedeeld

op

door

Fit blijven

“Jeugd heeft geen leeftijd”, zei Pablo Picasso al. Maar je krijgt het ook niet cadeau; wil je fit blijven dan moet je er iets voor doen. Gelukkig hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn. Deze gezonde gewoontes brengen je al een heel eind.

Beweeg je fit

Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat botten sterk blijven en spieren soepel. Je hoeft heus niet een marathon te rennen of de Alpen op te fietsen. Regelmatig een korte wandeling maken is genoeg. Wandelen heeft namelijk enorm veel voordelen. Het stimuleert de bloedsomloop en vetverbranding. Daarnaast helpt wandelen bij het voorkomen en bestrijden van een hoge bloeddruk, diabetes én een te hoog cholesterol. Om regelmatig te wandelen heb je niet veel nodig, een paar goede schoenen en je kunt op pad. Door de bossen, de stad of gewoon een blokje om, wandelen kan altijd!

Zorg voor genoeg slaap

Voldoende slaap is de basis voor een gezonde leefstijl, zeker op latere leeftijd. Het risico op dementie zou door langdurig slaapgebrek groter worden. Bovendien leidt een slaaptekort tot meer kans op overgewicht en diabetes type 2. Een goede nachtrust is essentieel dus! Ook het idee van een schoonheidsslaapje is zo gek nog niet. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, dus ook je huid- en haarcellen. Voldoende slaap zorgt dus voor een mooiere huid en glanzend haar.

Startpagina-banner

Train je brein

Een gezond lichaam en een gezonde geest zijn onlosmakelijk verbonden. Daarom zijn hobby’s zo belangrijk. Tuinieren, schilderen, dansen; een creatieve uitlaatklep ontspant de geest. Naast ontspannen, is het ook goed om je hersenen te prikkelen met nieuwe uitdagingen. Je hersenen maken daardoor nieuwe verbindingen aan en dat houdt ze fit. Dat gebeurt al met kleine veranderingen. Neem eens een andere route naar de supermarkt of probeer een onbekend recept uit. Ook puzzelen helpt om je brein fit te houden.

Eet je gezond

Dat gezond eten belangrijk is voor je welzijn weten we. Ook moet je je voedingspatroon aanpassen aan je leeftijd. Naarmate je ouder wordt, is het steeds belangrijker om goed voor je botten te zorgen. Het meest logisch lijkt dan voldoende zuivel aan je dieet toe te voegen. Maar vergeet ook vitamine D niet. Deze vitamine zorgt ervoor dat de calcium ook echt door je lichaam wordt opgenomen. Vitamine D maakt je huid onder invloed van de zon aan en zit vooral in vette vis zoals zalm, haring en makreel.

Meer weten hoe fit blijven makkelijk wordt?

Heb je meer gezonde voornemens en wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Startpagina.nl helpt je op weg met deze handige tips.

Lees verder

Lichaam & Geest

Beter slapen terwijl het buiten herfst is

Wil je beter slapen terwijl het buiten herfst en winter is? Slaapblogger Pieter Polman heeft wat tips die je kunnen helpen.

Gedeeld

op

Beter slapen tijdens de herfst

Beter slapen, wie wil dat niet? Nu het herfst is, kan dit voor sommigen van ons een enorme opgave zijn. Terwijl het koelere weer juist kan helpen om lekkerder te slapen. Slaapblogger Pieter Polman, van de website Slaapinfo.nl, heeft daarom wat tips waarmee het makkelijker wordt om beter in slaap te komen.

Nu het buiten sneller donker wordt, krijgen we minder zonlicht op onze huid. Niet goed want daardoor krijgen we minder vitamine D tot ons. Minder vitamine D betekent dat we sneller vermoeid raken. Goed zou je denken als je wil slapen, maar beter slapen doe je hier niet door. Te vroeg vermoeid raken kan ook je zogenaamde circadiaanse ritme verstoren.

Meer licht

Maar, de oplossing is gelukkig heel eenvoudig. Laat ’s ochtends als je wakker wordt sneller het zonlicht op je schijnen. Ga ook zo snel mogelijk naar buiten zodat je optimaal gebruik kunt maken van het licht. Maak een wandeling, laat de hond uit, doe boodschappen. ’s Avonds doe je het tegenovergestelde. Dim de lichten twee uur voordat je naar bed gaat zodat je lichaam tot rust kan komen.

Beter slapen als het koeler is

Zet de verwarming in huis, of in ieder geval in de slaapkamer, een tandje lager.  Klinkt een beetje tegenstrijdig. Buiten is het koud en je wil juist lekker warm erbij zitten. Toch is een hogere temperatuur niet goed als je beter wil slapen. Tijdens je slaap verlaagt je lichaam de temperatuur en als het warmer is in de kamer om je heen zal je lichaam extra hard z’n best doen om de temperatuur te verlagen. De kans dat je hiervan wakker wordt is groot. Té koud is ook niet goed. Rond de 16-17 graden Celsius is ideaal.

Melatonine

Een winterdepressie ligt voor veel mensen op de loer. De dagen worden korter, het wordt sneller donker. Voor veel mensen dé periode waarin ze zich alles behalve gelukkig voelen. De oorzaak van deze winterdepressies is nog steeds niet bekend. Maar we weten wel dat een winterdepressie ervoor kan zorgen dat er minder melatonine worden aangemaakt. We willen beter slapen, dus daar is melatonine voor nodig. Je kunt dit doen door wat extra melatonine te nemen voordat je gaat slapen. Maar belangrijk is vooral om overdag voldoende te bewegen en er iedere dag een normaal slaap en opstaan ritme op na te houden. Ook in het weekend!

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je beter en gezonder kunt slapen? Bezoek dan het blog van Pieter Polman Slaapinfo.nl Hier vind je tal van tips, adviezen en handige producten die je kunnen helpen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Alzheimer sokken, help zoeken naar de oplossing

Deze prachtige kleurrijke Alzheimer sokken helpen wetenschappelijk onderzoek naar dementie financieren. Bestellen dus!

Gedeeld

op

door

Alzheimer sokken
Foto: Alzheimer Nederland

Alzheimer sokken, het is niet hét medicijn voor deze vreselijke ziekte. Het kan echter wel helpen bij het zoeken naar dé uiteindelijke oplossing. Hoe dan? Koop je een paar van deze SOCKS dan gaat de opbrengst hiervan naar wetenschappelijk onderzoek aan het VUmc Alzheimercentrum.

Wist je dat 1 op de 5 mensen in Nederland een vorm van dementie krijgt? Dit is een schrikbarend hoog aantal. Een het dreigt de komende jaren alleen maar door te groeien. Belangrijk dus dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken en oplossingen van dit probleem.

Eeneiige tweeling

Onlangs was het Wereld Alzheimer Dag waarbij de nieuwe Alzheimer sokken werden geïntroduceerd. Vorig jaar begon Stichting Alzheimer Nederland met dit initiatief door Mart Visser en wijlen Frans Molenaar, die zelf ook aan de ziekte leed, te vragen ieder een sok te ontwerpen. Een succes want de mooie, kleurrijke sokken vonden gretig aftrek. Reden om dit jaar een nieuw ontwerp duo te vragen hetzelfde te doen. Spijkers en Spijkers werden het. De twee ontwerpsters lieten zich inspireren door hun eigen ervaringen als eeneiige tweeling en de verwarring die ze daarmee oproepen bij anderen.

Alzheimer sokken in alle maten

Naast onderzoek naar Alzheimer is het ook belangrijk de ziekte bespreekbaar te maken. Veel mensen vinden het namelijk nog steeds heel moeilijk om het probleem te benoemen. Pas als dit wel gebeurt kunnen we zorgen voor een betere oplossing. Om dit te realiseren heeft Alzheimer Nederland dit jaar ook een paar kindermaten op de markt gebracht, vergezeld van het Borre-boekje ‘De sokken van Oma’. Het verhaal gaat over oma die vergeetachtig wordt en in alle verwarring twee verschillende sokken aandoet.

Meer weten?

Wil je ook een prachtig paar Alzheimer sokken waarmee je direct wetenschappelijk onderzoek ondersteund? Bestel dan een paar via de website van Alzheimer SOCKS of ga langs bij een filiaal van Jumbo supermarkten.

Lees verder

Meest gelezen