Volg ons online

Lichaam & Geest

Goed oud worden in 5 stappen

Ouderen arts Annetje Bootsma heeft 5 makkelijke tips waarmee goed oud worden voor ons allemaal bereikbaar wordt.

Gedeeld

op

Goed oud worden

Goed oud worden, hoe doe je dat? Arts Annetje Bootsma van de Ouderenpraktijk in Amsterdam heeft regelmatig te maken met patiënten die haar vragen: “Dokter, kunt u mij beter maken?” Maar ook hier gaat vaak op: voorkomen is beter dan genezen. Daarom deelt Annetje op NED7 het recept om goed oud te worden.

Oorzaken vinden

Toen ik mijn opleiding als internist volgde leerde ik te focussen op het vinden van de oorzaak van iemands klacht. Is iemand moe, dan zijn er ongeveer 14 oorzaken te vinden die dit kunnen verklaren. Als arts loop je ze allemaal langs en zodra je de oplossing hebt gevonden weet je hoe je de patiënt moet behandelen. Je maakt hierbij met name gebruik van medicijnen en soms stuur je iemand door voor een operatie.

Gebrek aan levensvreugde

Later werkte ik in de psychiatrie waar ik vooral ouderen tegenover me kreeg met gebrek aan plezier, levensvreugde en levenszin. Ook hier ging ik uiteraard opzoek naar de oorzaak om die vervolgens te kunnen behandelen. Nu werk ik als specialist ouderengeneeskunde en besef ik dat het niet gaat om het oplossen van gebreken en zorgproblemen. Het antwoord ligt vaak bij de mensen zelf.

Goed oud worden doe je zo

De oplossing zit ‘m meestal in het helpen van mensen de regie over hun eigen leven terug te krijgen. De regie over hun eigen gezondheid, hun welzijn én hun levensdoelen. Mijn recept voor goed oud worden is niet een stukje papier dat je iemand aan het einde van een spreekuur meegeeft. Het is een handleiding om het optimale uit je leven te halen. En dit zijn de ingrediënten:

1. Erken het probleem

Denk zelf na over de situatie waarin je zit en het probleem waarmee je te kampen hebt. Als je de situatie niet kunt erkennen kun je deze niet veranderen. Deel deze ook met anderen en vraag om advies. Erkenning van het probleem is de eerste stap. En heel belangrijk: vier ook wat goed gaat in je leven!

2. Check je gezondheid

Je gezondheid is niet alleen lichamelijk maar ook mentaal. Check je gezondheid en laat deze checken. Belangrijk is om de juiste analyse te maken. Horen de gebreken die je hebt wel bij ouderdom of is het iets anders? Is er wat aan te doen? Kun je iets doen aan eventuele somberheid en angsten? Als depressiviteit bijvoorbeeld komt doordat je suiker te hoog is of je hart niet goed werkt, dan betekent dit niet dat je dit moet accepteren. Breng zo nodig een bezoekje aan je huisarts.

3. Aardig zijn voor jezelf

Aardig zijn voor jezelf is heel belangrijk. Kies leuke en plezierige activiteiten uit om te doen. Beweeg, dans en luister naar muziek. Gun jezelf comfort en ontspanning en geniet er met volle teugen van.

4. Creëer doelen

Stel haalbare doelen voor jezelf. Het geeft niets als je dit met kleine stappen doet. Kleine stappen zijn makkelijker vol te houden en geven je daardoor een beter en voldaan gevoel. Het is goed om grote plannen te maken met een grote visie. Vandaag zet je echter een kleine stap in de richting van je doel. En iedere dag zet je een nieuwe stap.
5. Eigen regie

Neem de eigen regie over je toekomst in handen. Wacht niet te lang daarmee maar doe het direct. Succes gaat over aanpassen en dat is een actief proces. Geef zelf aan wat je wel wil en wat je niet wil. Jij bent de baas over je eigen leven.

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Lichaam & Geest

Luchtvochtigheid slaapkamer, hoe belangrijk is het eigenlijk?

Is de luchtvochtigheid in de slaapkamer van invloed op hoe goed of slecht je slaapt? Jazeker! Blogger Pieter Polman legt het uit.

Gedeeld

op

Luchtvochtigheid slaapkamer

De luchtvochtigheid van je slaapkamer, hoe belangrijk is deze? Belangrijker dan je in eerste instantie zou denken. Het is op verschillende manieren van invloed op hoe goed of slecht je slaapt. Maar hoe dan? Blogger Pieter Polman van de website Slaapinfo legt uit hoe het zit.

Een hoge luchtvochtigheid in je slaapkamer maakt het moeilijker om vocht te laten verdampen tijdens je slaap. Dat is niet goed. Je krijgt het er namelijk warm van, je gaat overmatig zweten en je slaapt hierdoor slecht. Bovendien zorgt een hoge luchtvochtigheid voor schimmelgroei, wat niet gezond is voor de luchtwegen.

Geïrriteerde keel

Om het ingewikkelder te maken, een lage luchtvochtigheid is ook niet goed. Te droge lucht kan je slaap verstoren. Bij winterweer kunnen huid en neusholtes uitdrogen, waardoor je vatbaarder wordt voor virusinfecties. Een virus gedijd goed bij lage luchtvochtigheid. Zelfs voor mensen die een perfecte weerstand hebben kan een lage luchtvochtigheid leiden tot een droge, jeukende en geïrriteerde keel. Slecht slapen is het gevolg en dat is niet wat we willen.

Ideale luchtvochtigheid slaapkamer

De beste luchtvochtigheid in de slaapkamer zit tussen de 40% en 60%. De beste nachtrust krijg je bij een luchtvochtigheid van 50%. Precies in het midden dus. Je kunt dit meten met een zogenaamde hygrometer of luchtvochtigheidsmeter.

Te hoge luchtvochtigheid

Maar wat te doen als je slaapkamer té vochtig is?

  • Ventileer je slaapkamer door bijvoorbeeld een raampje te openen. Het goed luchten van je slaapkamer is belangrijk.
  • Koop een luchtontvochtiger. Deze onttrekt vocht aan de ruimte en houdt de luchtvochtigheid in je slaapkamer op peil.
  • Katoenen beddengoed is belangrijk voor voldoende luchtcirculatie. Het ademt beter dan zijden of polyester lakens.

Te lage luchtvochtigheid

En wat als je juist een te lage luchtvochtigheid hebt in de slaapkamer?

  • Ook nu kun je het beste je slaapkamer ventileren door een raampje op te zetten.
  • In plaats van een luchtontvochtiger is het in dit geval beter om een luchtbevochtiger aan te schaffen.
  • Koop een waterverdamper voor aan je radiator. Je kunt ook een bakje met water op de radiator zetten. Dit heeft hetzelfde effect.

Meer weten?

Wil je meer weten over goed slapen? Bezoek dan eens het blog Slaapinfo van blogger Pieter Polman en ontdek wat je kunt doen om optimaal en gezond de nacht door te brengen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Pijntjes in je lichaam, we lopen er vaak mee door

Pijntjes in je lichaam, het is iets waar de meeste Nederlanders gewoon mee doorlopen. Maar is dat wel zo verstandig?

Gedeeld

op

door

Pijntjes in je lichaam

Pijntjes, we hebben ze allemaal wel eens. Ineens schiet het in je rug. Of die zeurende pijn in je heup. Of steeds vaker onverklaarbare buikpijn. Ach, je kijkt het nog even aan. Misschien trekt het vanzelf wel weer weg. Herkenbaar? Dan behoor je tot de meerderheid van de Nederlanders.

Uit onderzoek van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders lang doorloopt met fysieke klachten, meestal omdat ze hopen dat het vanzelf overgaat. Terwijl een bezoekje aan de fysiotherapeut in zo’n geval best eens een goed idee kan zijn. Waarom wachten we dan vaak zo lang?

Veel onduidelijkheid

Weet jij of je een verwijzing van de huisarts nodig hebt voor fysiotherapie? En hoeveel behandelingen krijg je vergoed? Krijg je eigenlijk wel een vergoeding voor fysiotherapie? Is dat dan via een aanvullende verzekering? Met dit soort vragen loopt bijna de helft van de Nederlanders rond wanneer ze denken aan de fysiotherapeut. Er is dus nogal wat verwarring over de verzekering en of je rechtstreeks naar de fysiotherapeut kunt gaan. Dat mag overigens altijd. Huisartsen kunnen wel verwijzen, maar er is in ons land sprake van ‘Directe Toegang Fysiotherapie’. Je kunt er dus altijd terecht.

Platform bewegenis.nl

Nog één vraag dan: weet jij eigenlijk precies met welk soort klachten je allemaal bij de fysiotherapeut terecht kunt. Nee? Geen nood: zelfs je huisarts weet dat soms niet zo goed. Om te laten zien wat fysiotherapie kan doen voor je houding en beweging en hoe belangrijk de rol van de fysiotherapeut is bij lichamelijke klachten, lanceert het KNGF het online platform bewegenis.nl. Daarin staan ervaringsverhalen over fysiotherapie centraal.

Wat is jouw verhaal over fysiotherapie?

“Ik dacht: toch maar even naar de huisarts. Twee uur later zat ik in het ziekenhuis voor een MRI en een hartecho.” Zo begint het verhaal van Gerrit, één van de inspiratieverhalen op het platform bewegenis.nl. Met deze voorbeeldverhalen roept het KNGF heel Nederland op om hun ervaringen met fysiotherapie te delen. Wat heeft fysiotherapie voor jou gedaan? Hoe heeft het je geholpen weer optimaal te kunnen bewegen? Wil je ook jouw verhaal delen met bezoekers van NED7? Dat kan hier!

Lees verder

Lichaam & Geest

Paniekaanval tijdens de overgang, wat kun je eraan doen?

Vrouwen tijdens de overgang hebben regelmatig last van een ongewenste paniekaanval. Wat kun je hier aan doen?

Gedeeld

op

Paniekaanval tijdens de overgang

Last van een paniekaanval tijdens de overgang? Het ene moment heb je nergens last van, maar ineens is het er. Je gaat transpireren, je voelt je duizelig en je hart slaat op hol. Je hebt het gevoel dat je ieder moment kunt flauwvallen. Vrouwen in de menopauze zullen het waarschijnlijk direct herkennen! Maar wat kun je eraan doen?

Eveline Bakker, van het blog Vuurvrouw.nu legt uit waar het vandaan komt en wat je eraan kunt doen. Want als het je overkomt zijn er gelukkig technieken die de paniekaanval kunnen verzachten.

Dit gebeurt er?

Een paniekaanval is een uiting van intense angst die meestal plotseling begint en niet erg lang duurt (doorgaans enkele minuten tot een half uur). De symptomen zijn onder andere beven, sterk zweten, pijn in de borst, hartkloppingen, versnelde hartslag, duizeligheid, misselijkheid, een tintelend gevoel (meestal in handen of benen), benauwdheid en hyperventilatie. Een paniekaanval gaat vaak gepaard met de angst om flauw te vallen of dood te gaan.

Waardoor ontstaat het?

Er is volgens psychiater en UCLA angst expert Jason Eric Schiffman absoluut een verband tussen hormonale veranderingen en psychiatrische symptomen. Met betrekking tot angst, hebben vrouwen in de perimenopauze periode meer kans om paniekaanvallen en andere symptomen van angst te ervaren dan andere vrouwen van dezelfde leeftijd die nog niet in de menopauze zijn of postmenopauzaal zijn. Het is nog niet bekend hoe dit verband precies werkt.

Toegenomen stress

Een andere theorie is dat gedurende de overgang de mate van stress voor de vrouw, door alle hormonale veranderingen, toeneemt. En dat door de toegenomen stress, angst op de loer ligt. Een paniekaanval kan in verschillende situaties ontstaan. Bijvoorbeeld:

  • Als je door een gevaarlijke situatie zo heftig schrikt, dat je niet meer weet wat je moet doen. Bijvoorbeeld als in je huis ineens brand uitbreekt.
  • Als je het gevaar in een bepaalde situatie overschat en daardoor angstiger wordt dan nodig is.
  • Als je bij normale spanningsverschijnselen (snelle hartslag, snel ademen, transpireren) denkt dat je een ernstige ziekte hebt of een hartaanval krijgt. De angst hiervoor kan een paniekaanval uitlokken.
  • Een paniekaanval wordt soms door een kleine gebeurtenis uitgelokt, soms zelfs zonder duidelijke aanleiding. Overbelasting of oververmoeidheid kunnen hierbij een rol spelen.
  • Vaak is er sprake van erfelijke aanleg. In sommige families komen paniekaanvallen veel vaker voor.
  • Stoffen zoals cafeïne kunnen de lichamelijke verschijnselen van angst versterken. Bij sommige mensen kan dit een paniekaanval uitlokken. Wat kun je er aan doen?

Wat kun je er aan doen?

Tips voor als je een paniekaanval krijgt:

  • Het helpt als je weet dat de lichamelijke verschijnselen die je voelt geen kwaad kunnen en vanzelf overgaan. Ze worden door angst veroorzaakt en niet door een ernstige ziekte. Probeer jezelf gerust te stellen!
  • Het is goed om te weten dat angst meestal na 60 tot 90 minuten vanzelf minder wordt.
  • Als je een aanval krijgt of voelt aankomen, probeer dan rustig te ademen en te ontspannen.
  • Zoek afleiding. Neem bijvoorbeeld een slok water, loop even naar buiten, doe wat oefeningen (zoals kniebuigingen), of ga hardop lezen.
  • Doe iets actiefs: ga een eind fietsen, rennen of wandelen.

Na een paniekaanval

Probeer na een paniekaanval na te gaan hoe de paniekaanval kan zijn ontstaan.

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Was de situatie werkelijk bedreigend?
  • Heb je last van stress en spanningen, misschien zonder dat je je daarvan bewust bent?
  • Zijn er bepaalde situaties die spanningen bij je oproepen. Zo ja, waarom?
  • Schrijf eventueel op in welke situaties je angstig bent en welke lichamelijke verschijnselen je dan krijgt.

Zo krijg je inzicht in dingen die voor jou aanleiding kunnen zijn voor een paniekaanval en krijg je meer begrip.

Meer weten?

Wil je meer weten over de overgang, de symptomen en wat je kunt doen om ermee om te gaan? Bezoek dan het blog Vuurvrouw.nu en deel je ervaringen met anderen.

Lees verder

Meest gelezen