Lichaam & Geest

Voel je je niet goed? Ga naar een fysiotherapeut!

De fysiotherapeut kan enorm goed helpen, maar wat kunnen ze precies voor ons doen? Kiesvoorjezorg spraak Evelien van Wiggen hierover.

Fysiotherapeut

De kans dat je op enig moment in je leven naar een fysiotherapeut moet is groot. Onze levensstijl van tegenwoordig, gecombineerd met steeds minder beweging, helpt niet mee met het op peil houden van ons lichaam. Maar wat kan een fysiotherapeut doen voor ons?

KiesvoorjeZorg sprak met Evelien van Wiggen (58), fysiotherapeut met affiniteit voor ouderen en aandoeningen die veel bij ouderen voorkomen. Vanuit haar praktijk EVELANX in Culemborg ontplooit Evelien uiteenlopende activiteiten.

Tussen de mensen

Zo behandelt ze in haar praktijk op individueel niveau, maar heeft ze ook oefengroepen waarbij in de tuin van de praktijk wordt gewerkt. Maar Evelien vindt het vooral belangrijk om midden in de maatschappij te staan en opereren, daarom biedt ze in Culemborg beweegactiviteiten aan ouderen aan om hen zowel lichamelijk als geestelijk in beweging te houden.

Gemakkelijker op te lossen

Voor Evelien is voorkomen natuurlijk altijd beter dan genezen: ‘Toen ik nog bij een andere fysiotherapiepraktijk werkte kwamen er vaak mensen bij mij binnen en verzuchtte ik vaak: was maar eerder gekomen dan had je nu minder lang last gehad en was het nu minder moeilijk om de klachten te verminderen.’

Je weet het zelf vaak het beste

De veelheid aan mogelijke klachten is groot. Evelien leert ons de term ‘PHPD-klachten’, wat staat voor Pijntje Hier, Pijntje Daar-klachten. Het is soms lastig voor mensen om te bepalen wanneer zo’n PHPD-klacht een reden is voor een afspraak: ‘Vaak voelen mensen zelf wel dat er iets niet klopt, maar willen ze geen aansteller zijn.’ Haar tip is dan ook: ‘Wanneer je ergens een ongemak – pijn, stramheid, zwakte – ervaart in je lichaam, dat steeds terugkomt of na ongeveer twee weken vervelend hinderlijk aanwezig blijft of erger wordt, dan is dat een reden om eens contact op te nemen met een fysiotherapeut.‘

Maar ook zelf aan de slag

Natuurlijk zijn er ook zaken die je zelf kunt doen om problemen te voorkomen, zo stelt ook Evelien: ‘Meer bewegen begint niet bij meer sporten maar bij minder zitten. Heb je een kantoorbaan waar je acht uur zit, dan kun je ‘s avonds wel als een dolle gaan sporten, maar dat is ook niet erg gezond. Het is veel belangrijker de hele dag door beweging te “scharrelen”. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, wandel een stukje tijdens je pauze of loop wat vaker naar een collega in plaats van een mail te sturen. Daarnaast is 30 tot 60 minuten per dag  gematigd intensief tot intensief bewegen ook belangrijk.’

Senioren, beweging én sociale contacten

En dat geldt voor ouderen natuurlijk nog meer. Het is op leeftijd vaak veel lastiger om actief te blijven als je daar niet een specifieke reden voor hebt. Toch vindt Evelien het van belang om daar extra aandacht aan te besteden: ‘Je zit als oudere toch vaak de hele dag binnen. Lezen, computeren, televisie kijken, het is allemaal niet erg actief en het loopje van de woonkamer naar het toilet of naar de keuken is echt niet genoeg.’ Evelien raadt ouderen aan om elke dag minimaal 30 minuten buiten te wandelen, als is het met een stok of rollator: ‘Lukt dat nog niet, begin met 5 minuten en zorg dat je iedere dag minstens één iemand echt ontmoet. Lukt dit echt niet: ga dan naar de fysio om dit weer wel te kunnen en je wereld groter te maken.’

Beweging is een attitude

Het mag duidelijk zijn: beweging is belangrijk. Niet alleen in de sportschool, maar eigenlijk als tweede natuur. Evelien: ‘Bewegen – vooral ook buiten – geeft meer energie en helpt veel kwaaltjes te verminderen of voorkomen. Een fysiotherapeut kan je helpen een beweegvorm te vinden die bij jou past .’

Meer weten?

Wil je meer weten over de verschillende soorten van zorg? Bezoek dan eens vergelijkingssite Kiesvoorjezorg.

Ook interessant

Scroll to top blauw