Volg ons online

Lichaam & Geest

5 redenen voor een actief leven na je pensioen

Dit zijn 5 goede redenen waarom hardlopen en actief leven na je pensioen belangrijk is voor je gezondheid.

Gedeeld

op

Hardlopen en actief leven na je pensioen

Na je pensioen een actief leven leiden? Steeds meer gepensioneerden komen in actie en beginnen met sporten om actief én in beweging te blijven. Nu hoef je daar niet direct een marathon voor te lopen, alhoewel de groep 50-plussers die dat wel doet steeds meer groeit.

Hardlopen is echter zo gek nog niet. Maar waarom zou je als je met pensioen gaat moeten gaan hardlopen? Het blog Leefjepensioen.nl heeft 5 redenen voor je om een actief leven te leiden door hard te lopen.

Actief leven met hardlopen

Jan Tamis is in de 80 en dus al een tijdje met pensioen. Hij heeft inmiddels 21 keer de Dam tot Damloop gelopen. In 2015 was hij zelfs één van de oudste deelnemers. Maar hij is niet meer de enige. Steeds meer 55-plussers schrijven zich in. En dat is niet voor niets. “Deze mensen hadden het als dertiger te druk, maar denken op hun vijftigste opeens: ho, ik wil weer aan de slag’’, aldus Maria Hopman, hoogleraar fysiologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hardlopen is dan een makkelijke én goedkope vorm van sport. En het heeft veel voordelen.

1. Goed medicijn

Hardlopen kan niet alleen heel ontspannend zijn, het is ook nog eens goed tegen allerlei kwalen. Een te hoog cholesterol bijvoorbeeld. Als je gaat hardlopen gaat je hartslag omhoog en komt de doorbloeding opgang. Bovendien verkleint iedere dag 2 uur stevig wandelen of hardlopen de kans op diabetes 2. Het risico dat je dit type diabetes oploopt wordt door wandelen en hardlopen met maar liefst 30% verlaagd! Omdat je spieren geactiveerd worden werkt insuline beter én wordt glucose beter opgenomen.

2. Depressie

Hardlopen kan een goed medicijn zijn tegen depressiviteit en angststoornissen. Meerder onderzoeken hebben dit al uitgewezen. Het hormoon endorfine komt namelijk vrij tijdens hardlopen. En endorfine zorgt voor vrolijkheid. Dat is ook de reden waarom endorfine ook wel het gelukshormoon wordt genoemd.

3. Hogere levensverwachting

Wil je langer leven? Hardlopen kan er voor zorgen dat je gemiddeld drie jaar langer leeft dan mensen die dit niet doen. Aan de Iowa State University in Amerika onderzochten ze tijdens een periode van 15 jaar 3.413 sterfgevallen. 24% van de sterfgevallen liep hard. In vergelijking met de groep die niet hardliep bleken er aanzienlijk minder mensen met hart- en vaatziekte te zijn binnen de groep hardlopers. Overigens hoef je geen fanatieke hardloper te zien om de voordelen van hardlopen te plukken. Volgens de onderzoekers is het al goed om zo’n 5 tot 10 minuten per dag hard te lopen.

4. Uithoudingsvermogen

Uithoudingsvermogen is belangrijk, maar krijg je niet als je één keer per maand hardloopt. Je uithoudingsvermogen wordt pas beter als je regelmatig hardloopt. Je lichaam krijgt na het hardlopen even een terugslag waar het van moet herstellen. Maar je lichaam compenseert dit direct door je uithoudingsvermogen naar een hoger niveau te tillen. Dit wordt ook wel supercompensatie genoemd. Wacht je vervolgens te lang met opnieuw hardlopen dan gaat je winst weer verloren.

5. Cognitief vermogen

Volgens neurowetenschappers aan de Universiteit van Cambridge is hardlopen ook goed voor je brein. Het zorgt voor een beter geheugen én het stimuleert de aanmaak van grijze massa. Van hardlopen wordt je dus mentaal scherper.

Actief leven maar niet té fanatiek

Hardlopen en actief leven is dus gezond, maar word niet direct té fanatiek. Een half uurtje rennen is voldoende en bouw het langzaam op. Ga je té fanatiek van start dan kan dit juist leiden tot blessures. En heb je al hartproblemen, wees dan voorzichtig. Extremen opzoeken is nergens voor nodig, vindt Maarten van Bottenburg, hoogleraar sportontwikkeling. “Stel jezelf geen marathon als doel. Je kunt ook gewoon vijf kilometer lopen. Als het goed gaat, kun je altijd nog besluiten jezelf in te schrijven voor de Dam tot Damloop.’’

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Lees verder
Advertentie

Lichaam & Geest

Fit blijven, 4 gewoontes die je daarbij kunnen helpen

Fit blijven is belangrijk als je ouder wordt, maar hoe doe je dat? Met deze 4 gewoontes wordt het een stuk makkelijker.

Gedeeld

op

door

Fit blijven

“Jeugd heeft geen leeftijd”, zei Pablo Picasso al. Maar je krijgt het ook niet cadeau; wil je fit blijven dan moet je er iets voor doen. Gelukkig hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn. Deze gezonde gewoontes brengen je al een heel eind.

Beweeg je fit

Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat botten sterk blijven en spieren soepel. Je hoeft heus niet een marathon te rennen of de Alpen op te fietsen. Regelmatig een korte wandeling maken is genoeg. Wandelen heeft namelijk enorm veel voordelen. Het stimuleert de bloedsomloop en vetverbranding. Daarnaast helpt wandelen bij het voorkomen en bestrijden van een hoge bloeddruk, diabetes én een te hoog cholesterol. Om regelmatig te wandelen heb je niet veel nodig, een paar goede schoenen en je kunt op pad. Door de bossen, de stad of gewoon een blokje om, wandelen kan altijd!

Zorg voor genoeg slaap

Voldoende slaap is de basis voor een gezonde leefstijl, zeker op latere leeftijd. Het risico op dementie zou door langdurig slaapgebrek groter worden. Bovendien leidt een slaaptekort tot meer kans op overgewicht en diabetes type 2. Een goede nachtrust is essentieel dus! Ook het idee van een schoonheidsslaapje is zo gek nog niet. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, dus ook je huid- en haarcellen. Voldoende slaap zorgt dus voor een mooiere huid en glanzend haar.

Startpagina-banner

Train je brein

Een gezond lichaam en een gezonde geest zijn onlosmakelijk verbonden. Daarom zijn hobby’s zo belangrijk. Tuinieren, schilderen, dansen; een creatieve uitlaatklep ontspant de geest. Naast ontspannen, is het ook goed om je hersenen te prikkelen met nieuwe uitdagingen. Je hersenen maken daardoor nieuwe verbindingen aan en dat houdt ze fit. Dat gebeurt al met kleine veranderingen. Neem eens een andere route naar de supermarkt of probeer een onbekend recept uit. Ook puzzelen helpt om je brein fit te houden.

Eet je gezond

Dat gezond eten belangrijk is voor je welzijn weten we. Ook moet je je voedingspatroon aanpassen aan je leeftijd. Naarmate je ouder wordt, is het steeds belangrijker om goed voor je botten te zorgen. Het meest logisch lijkt dan voldoende zuivel aan je dieet toe te voegen. Maar vergeet ook vitamine D niet. Deze vitamine zorgt ervoor dat de calcium ook echt door je lichaam wordt opgenomen. Vitamine D maakt je huid onder invloed van de zon aan en zit vooral in vette vis zoals zalm, haring en makreel.

Meer weten hoe fit blijven makkelijk wordt?

Heb je meer gezonde voornemens en wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Startpagina.nl helpt je op weg met deze handige tips.

Lees verder

Lichaam & Geest

Beter slapen terwijl het buiten herfst is

Wil je beter slapen terwijl het buiten herfst en winter is? Slaapblogger Pieter Polman heeft wat tips die je kunnen helpen.

Gedeeld

op

Beter slapen tijdens de herfst

Beter slapen, wie wil dat niet? Nu het herfst is, kan dit voor sommigen van ons een enorme opgave zijn. Terwijl het koelere weer juist kan helpen om lekkerder te slapen. Slaapblogger Pieter Polman, van de website Slaapinfo.nl, heeft daarom wat tips waarmee het makkelijker wordt om beter in slaap te komen.

Nu het buiten sneller donker wordt, krijgen we minder zonlicht op onze huid. Niet goed want daardoor krijgen we minder vitamine D tot ons. Minder vitamine D betekent dat we sneller vermoeid raken. Goed zou je denken als je wil slapen, maar beter slapen doe je hier niet door. Te vroeg vermoeid raken kan ook je zogenaamde circadiaanse ritme verstoren.

Meer licht

Maar, de oplossing is gelukkig heel eenvoudig. Laat ’s ochtends als je wakker wordt sneller het zonlicht op je schijnen. Ga ook zo snel mogelijk naar buiten zodat je optimaal gebruik kunt maken van het licht. Maak een wandeling, laat de hond uit, doe boodschappen. ’s Avonds doe je het tegenovergestelde. Dim de lichten twee uur voordat je naar bed gaat zodat je lichaam tot rust kan komen.

Beter slapen als het koeler is

Zet de verwarming in huis, of in ieder geval in de slaapkamer, een tandje lager.  Klinkt een beetje tegenstrijdig. Buiten is het koud en je wil juist lekker warm erbij zitten. Toch is een hogere temperatuur niet goed als je beter wil slapen. Tijdens je slaap verlaagt je lichaam de temperatuur en als het warmer is in de kamer om je heen zal je lichaam extra hard z’n best doen om de temperatuur te verlagen. De kans dat je hiervan wakker wordt is groot. Té koud is ook niet goed. Rond de 16-17 graden Celsius is ideaal.

Melatonine

Een winterdepressie ligt voor veel mensen op de loer. De dagen worden korter, het wordt sneller donker. Voor veel mensen dé periode waarin ze zich alles behalve gelukkig voelen. De oorzaak van deze winterdepressies is nog steeds niet bekend. Maar we weten wel dat een winterdepressie ervoor kan zorgen dat er minder melatonine worden aangemaakt. We willen beter slapen, dus daar is melatonine voor nodig. Je kunt dit doen door wat extra melatonine te nemen voordat je gaat slapen. Maar belangrijk is vooral om overdag voldoende te bewegen en er iedere dag een normaal slaap en opstaan ritme op na te houden. Ook in het weekend!

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je beter en gezonder kunt slapen? Bezoek dan het blog van Pieter Polman Slaapinfo.nl Hier vind je tal van tips, adviezen en handige producten die je kunnen helpen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Alzheimer sokken, help zoeken naar de oplossing

Deze prachtige kleurrijke Alzheimer sokken helpen wetenschappelijk onderzoek naar dementie financieren. Bestellen dus!

Gedeeld

op

door

Alzheimer sokken
Foto: Alzheimer Nederland

Alzheimer sokken, het is niet hét medicijn voor deze vreselijke ziekte. Het kan echter wel helpen bij het zoeken naar dé uiteindelijke oplossing. Hoe dan? Koop je een paar van deze SOCKS dan gaat de opbrengst hiervan naar wetenschappelijk onderzoek aan het VUmc Alzheimercentrum.

Wist je dat 1 op de 5 mensen in Nederland een vorm van dementie krijgt? Dit is een schrikbarend hoog aantal. Een het dreigt de komende jaren alleen maar door te groeien. Belangrijk dus dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken en oplossingen van dit probleem.

Eeneiige tweeling

Onlangs was het Wereld Alzheimer Dag waarbij de nieuwe Alzheimer sokken werden geïntroduceerd. Vorig jaar begon Stichting Alzheimer Nederland met dit initiatief door Mart Visser en wijlen Frans Molenaar, die zelf ook aan de ziekte leed, te vragen ieder een sok te ontwerpen. Een succes want de mooie, kleurrijke sokken vonden gretig aftrek. Reden om dit jaar een nieuw ontwerp duo te vragen hetzelfde te doen. Spijkers en Spijkers werden het. De twee ontwerpsters lieten zich inspireren door hun eigen ervaringen als eeneiige tweeling en de verwarring die ze daarmee oproepen bij anderen.

Alzheimer sokken in alle maten

Naast onderzoek naar Alzheimer is het ook belangrijk de ziekte bespreekbaar te maken. Veel mensen vinden het namelijk nog steeds heel moeilijk om het probleem te benoemen. Pas als dit wel gebeurt kunnen we zorgen voor een betere oplossing. Om dit te realiseren heeft Alzheimer Nederland dit jaar ook een paar kindermaten op de markt gebracht, vergezeld van het Borre-boekje ‘De sokken van Oma’. Het verhaal gaat over oma die vergeetachtig wordt en in alle verwarring twee verschillende sokken aandoet.

Meer weten?

Wil je ook een prachtig paar Alzheimer sokken waarmee je direct wetenschappelijk onderzoek ondersteund? Bestel dan een paar via de website van Alzheimer SOCKS of ga langs bij een filiaal van Jumbo supermarkten.

Lees verder

Meest gelezen