Volg ons online

Lichaam & Geest

12 mythes over slapen

Wat is waar en wat is niet waar? Pieter Polman van Slaapinfo.nl ontrafelt de 12 meest hardnekkige mythes over slapen.

Gedeeld

op

12 mythes over slapen

Over slapen bestaan tal van verhalen en mythes, maar helaas zijn ze vaak onjuist. Daarom heeft het slaapblog Slaapinfo.nl de 12 belangrijkste mythes over slapen voor ons op een rijtje gezet.

1. Acht uur slapen

Dat we 8 uur slaap nodig zouden hebben is niet waar. Hoeveel slaap jij als individu nodig hebt is genetisch bepaald. Sommigen van ons hebben veel slaap nodig, terwijl anderen het met aanzienlijk minder af kunnen. Een teken dat je té weinig slaap krijgt is dat je direct in slaap valt zodra je hoofd een kussen voelt. Normaal hebben wij ongeveer 15 tot 20 minuten nodig om in slaap te komen. Als je een goede nachtrust hebt gehad word je verfrist en vol energie wakker. Mensen die systematisch minder slapen dan 6 uur per nacht hebben wel een probleem. Zij hebben een verhoogd risico op hersenbloedingen, hartaanvallen en suikerziekte.

2. Hoe meer slaap hoe beter

Je wil het misschien niet geloven, maar er bestaat wel zoiets als té veel slapen. Net als mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen, vertonen mensen die meer dan 10 uur per nacht slapen een aantal gezondheidsproblemen.

3. Je slaaptekort in het weekend inhalen

Zodra we wat langer dan normaal slapen verdwijnen de korte termijn gevolgen van slaaptekort (sacherijnig, prikkelbaar) sneller. De lange termijn gevolgen, zoals voor je gezondheid, verdwijnen hier echter niet door.

partner content

Doe de slaaptest!

Wil je alles te weten komen over gezond slapen of wil je erachter komen of je te weinig slaap krijgt? Test jezelf dan op Slaapinfo.nl.

4. Rusten is ook goed

Blijven liggen terwijl je niet in slaap kunt komen is niet goed, ondanks dat mensen vaak denken dat het in ieder geval beter is dan helemaal niet slapen. Je kunt beter opstaan als je na een uur nog steeds wakker bent. Je raakt anders alleen maar gefrustreerd en dit heeft gevolgen voor je hersenen. Die gaan hierdoor namelijk je bed associëren met wakker liggen en dat is het laatste wat we willen. Sta op, drink een glas warme melk en doe iets heel saais. Dus niet gaan internetten of televisie kijken (het felle en blauwe licht activeert de hersenen namelijk). Lees een boek, of een magazine.

5. TV kijken helpt ontspannen

Dat brengt ons direct bij het televisie kijken. We denken dat dit ons ontspant, maar dat is absoluut niet het geval. Het activeert ons alleen maar, mede dankzij het felle licht dat van de beeldschermen afkomt. Deskundigen zijn het er al over eens: kijk geen televisie en gebruik geen computer of tablet voordat je gaat slapen. En hou minimaal een uur voordat je gaat slapen aan om dit te doen. Lees in dat uur een boek of doe iets anders dat echt ontspant, zoals een korte wandeling of licht huishoudelijk werk. Je kunt ook een warm bad nemen of naar wat muziek luisteren.

6. Snurken is niet slecht voor ons

In de meeste gevallen wordt snurken veroorzaakt door een te nauwe overgang van de neusholte naar de keelholte (de ruimte achter het zachte gehemelte en de huig). Doordat iemand die snurkt eigenlijk te weinig lucht krijgt, ‘triggered’ dit de hersenen om wakker te worden. Snurken kan daarom wijzen op slaapapneu. Dat is een ernstige slaapstoornis die grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengt indien niet behandeld.

7. Alcohol helpt bij het slapen

We kennen het zogenaamde ‘slaapmutsje’ wel. Maar ondanks dat alcohol je misschien sneller in slaap helpt, verslechtert het juist de kwaliteit van je slaap. Heb je veel alcohol gedronken dan word je vaak midden in de nacht wakker. Je slaap is namelijk minder diep en dit veroorzaakt dus fikse slapeloosheid.

8. Koffie drinken heeft geen effect

Cafeïne heeft een relatief lange halfwaarde tijd. Na het drinken van bijvoorbeeld een kop koffie zit na 6 uur nog de helft van de cafeïne in je bloed. Als je dus overdag veel koffie drinkt heeft dit wel degelijk invloed op je slaap of op het inslapen aan het begin van de nacht.

9. Een warme gezellige slaapkamer

We denken dat een warme en gezellige slaapkamer goed is voor onze slaap, maar het tegenovergestelde is waar. Een slaapkamer moet zo min mogelijk afleiding geven. Je bed is alleen bedoeld om te slapen en om de liefde te bedrijven. Wel is het belangrijk dat je de slaapkamer goed ventileert en dat het aan de koele kant is (rond 17 graden).

10. Een dutje verstoord je nachtrust

Een dutje overdag van maximaal 30 minuten kan je prestaties juist ten goede komen. Mensen die even een siësta houden hebben over het algemeen een beter geheugen en zijn alerter. Wel is het onverstandig om een dutje te doen als je ’s avonds moeite hebt met in slaap komen.

11. ’s Avonds sporten houdt je wakker

Je kunt rustig ’s avonds wandelen of licht sporten. Het is echter van belang om voldoende tijd te nemen voor ontspanning voordat je gaat slapen.

12. Slapen met je huisdier in bed

Het is absoluut geen goed idee te slapen met een huisdier in bed. Ze kunnen je wakker houden omdat ze lawaai maken of bewegen. Bovendien kun je een allergie ontwikkelen en is het niet al te hygiënisch.

advertentie

Slaap accessoires bij Bol.com

Op het blog Slaapinfo.nl vind je tips om goed te kunnen slapen en alles over slaapstoornissen.

Advertentie

Lichaam & Geest

40 dagen geen druppel alcohol

Ouderenbond KBO-PCOB luidt de noodklok. Het aantal 55-plussers met een alcoholprobleem neemt toe in Nederland. Daarom organiseert de bond de 40 dagen geen druppel challenge.

Gedeeld

op

door

40 dagen geen druppel

40 dagen geen druppel alcohol drinken. De ouderenbond KBO-PCOB roept ouderen op om mee te doen aan deze uitdaging. En dat het een uitdaging is blijkt uit de onderliggende cijfers over ouderen en alcohol.

De ouderen van tegenwoordig blijken steeds vaker naar een glas wijn of bier. Van alle 55-plussers in Nederland drinkt maar liefst 84 procent zowel doordeweeks als in het weekend. Dat is nogal een aantal! In 2016 kwamen er ongeveer 5.000 55-plussers op de spoedeisende hulp terecht na een alcohol gerelateerd ongeluk. Dat waren maar liefst 2.000 meer dan in 2013.

Vastentijd

Voor de ouderenbond KBO-PCOB dus reden om de alarmklok te luiden. Voor het derde jaar op rij roepen ze 55-plussers in Nederland daarom op mee te doen met de 40 dagen geen alcohol challenge. Deze valt samen met de vastentijd van 40 dagen die woensdag ingaat. Dit is de eerste dag na het einde van de carnaval. Dus voor veel mensen een perfect moment om hiermee te beginnen.

40 dagen geen druppel

Als je meedoet krijg je van de ouderenbond een speldje toegestuurd met de tekst ’40 dagen geen druppel’. Dit helpt hopelijk om, niet alleen meer bekendheid te geven aan het initiatief, maar ook om meer begrip van de omgeving te krijgen. Als mensen zien dat je meedoet wordt het makkelijker om hier rekening mee te houden. En doe je mee met een groep, dan maak je kans op maar liefst 24 flessen mousserende wijn…alcoholvrij natuurlijk! Daar kun je wel een feestje mee bouwen.

Bekende Nederlanders

Vandaag ontvangt staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid het allereerste speldje van KBO directeur Manon Vanderkaa. De actie wordt ook door Bekende Nederlanders ondersteund. Hella van der Wijst, Leo Fijen, Antoine Bodar, Henk Krol en Wouke van Scherrenburg doen allemaal mee.

Meer weten?

Wil je meedoen aan de challenge of wil je meer informatie over de actie? Bezoek dan de website van de ouderenbond en geef je ook op!

Lees verder

Lichaam & Geest

In gesprek met 100-jarigen in Nederland

Blogger Yvonne Witter gaat de uitdaging aan om in gesprek te gaan met 40 100-jarige Nederlanders. Over het verleden, het heden, maar ook de toekomst.

Gedeeld

op

door

In gesprek met 100-jarigen

Iedere dag een blog met een verhaal van een 100-jarige in Nederland. End at 40 dagen lang! Dat klinkt als een forse opgave. En dat is het ook. Maar voor NED7 blogger Yvonne Witter, van het Aedes-ActiZ Kenniscentrum Wonen-Zorg is het geen opgave maar een uitdaging.

Ze doet dit special voor de zogenaamde Vastenactie in Weesp. Dit is waar Yvonne vandaan komt. “Ik liep al heel lang met het idee om mensen van honderd jaar en ouder te vragen naar hun levensverhalen”, vertelt Yvonne. “De mooie dingen, maar ook de teleurstellingen en het verlies en hoe zij daarmee omgaan. En niet alleen naar het verleden, maar ook naar hun visie op het heden en de toekomst. Als inspiratie voor anderen en mijzelf.”

Vastentijd

Dit idee stuurde ze in naar de Vastenactie, die ieder jaar in de vastentijd – tussen carnaval en Pasen – een actie houdt voor een goed doel. Dit jaar is dat een 40 dagen challenge voor hiv/aids-slachtoffers in Zambia. Yvonnes ambitieuze plan is om 40 honderdplussers te interviewen en de verhalen – anoniem – op te tekenen in een dagelijkse blog in de vastentijd. “Pas een week of twee geleden hoorde ik dat mijn plan is geselecteerd, dus nu ben ik hard op zoek naar meer kandidaten. Ik heb al 14 mensen bereid gevonden om mee te werken. Natuurlijk hoop ik dat ik ook in Weesp met honderdplussers kan praten.”

Geld doneren

Om de Vastenactie te steunen doneert Yvonne zelf een bedrag per verhaal en ze hoopt dat ook haar lezers dat zullen doen. “Als mensen een verhaal met plezier hebben gelezen of er inspiratie uit opdoen, kunnen ze met een knop eronder geld doneren.” Het doel van de Vastenactie sluit volgens Yvonne goed aan bij haar challenge. “In Zambia spelen opa’s en oma’s een enorm belangrijke rol in de opvoeding van kleinkinderen. Door de hiv-epidemie is de middengeneratie grotendeels weggevallen.”

In gesprek met 100-jarigen

De eerste twee gesprekken met eeuwelingen zijn net achter de rug. Niet alleen over het verleden, ook over het heden. “De dame die ik sprak moest bijvoorbeeld niets hebben van computers en internet en vond het een verarming van de communicatie tussen mensen. Maar de meneer gebruikte tot een jaar geleden nog Skype om met zijn kleindochter in China te kunnen praten.” Tips voor mensen die hun respectabele leeftijd nog (lang) niet bereikt hebben, hadden ze ook. ” ‘Leef bij de dag’, zei de mevrouw. En de meneer adviseerde om positief te blijven en vooral niet te klagen.”

De blogs van Yvonne Witter zijn binnenkort hier te lezen op NED7.nl. En ja, ze is nog zoekende naar 100-jarigen die hun verhaal willen delen. Stuur Yvonne een bericht via de website.

Lees verder

Lichaam & Geest

Chronische pijn, hoeveel last hebben we ervan?

Chronische pijn, Nederlanders hebben er meer last van dan je zou denken. Maar liefst twintig procent van ons zegt chronische pijn te hebben.

Gedeeld

op

Chronische pijn

Chronische pijn is een onderwerp waar je weinig over hoort, maar bijna twintig procent van de Nederlanders heeft er last van. De vergelijkingssite Kies Voor Je Zorg kijkt naar een onderzoek van het Radboudumc om erachter te komen hoeveel last we in Nederland hebben van chronische pijn.

De financiële gevolgen van chronische pijn zijn jaarlijks hoger dan die van kanker, hartziekten en diabetes bij elkaar. Toch is er nog veel onbekend over hoe pijn precies werkt. Daarom gaan onderzoekers van het Radboudumc uitzoeken hoe pijngevoelig Nederland precies is. Samen met De Kennis van Nu en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) lanceerden ze vorig jaar het Groot Nationaal Onderzoek (GNO) naar pijn.

Wat is chronische pijn?

Pijn die langer dan drie tot zes maanden aanhoudt heet chronische pijn. Twintig procent van de Nederlanders heeft hier last van. Anesthesioloog Monique Steegers en onderzoeker Esmeralda Blaney Davidson (Radboudumc) willen weten of mensen die pijngevoeliger zijn ook meer kans hebben op chronische pijn, en wat de gevolgen zijn voor het dagelijks leven. Zij gaan hiervoor onderzoek doen naar de pijngevoeligheid van Nederland.

Groot Nationaal Onderzoek

Iedereen beleeft pijn op een andere manier. Om meer te weten te komen over de pijngevoeligheid van de Nederlandse bevolking, is het daarom belangrijk dat zo veel mogelijk Nederlanders meedoen aan het Groot Nationaal Onderzoek. Pijn hangt ook af van de context. Na een mislukte operatie, of met een slecht humeur ervaar je meer pijn. Vrijwel al het pijnonderzoek tot nu toe is gedaan in ziekenhuizen, bij mensen die al veel pijn hebben.

Onderzoek thuis

Bij het Groot Nationaal Onderzoek gaan de onderzoekers een stapje verder en bekijken ze hoe pijngevoelig de Nederlandse populatie is. Hierin wordt pijn gemeten aan de hand van een vragenlijst die mensen thuis achter hun computer in kunnen vullen. “Omdat mensen het thuis kunnen invullen, meten we hoe mensen hun pijn ook echt in het dagelijks leven ervaren, en worden zij dus niet beïnvloed door een kunstmatige situatie in een ziekenhuis”, aldus hoofdonderzoeker Monique Steegers.

Pijnbehandeling

Met de resultaten hopen de onderzoekers uiteindelijk een betere pijnbehandeling te vinden voor pijn in het algemeen, maar zeker voor patiënten met chronische pijn. Eind november zijn de eerste resultaten in de uitzending van De Kennis van Nu te zien.

Meer weten?

Als je wilt weten hoe pijngevoelig jij zelf bent, ga dan naar de website van De Kennis van Nu en draag bij aan het Groot Nationaal Onderzoek naar pijn.

Lees verder

Meest gelezen