Volg ons online

Lichaam & Geest

12 mythes over slapen

Wat is waar en wat is niet waar? Pieter Polman van Slaapinfo.nl ontrafelt de 12 meest hardnekkige mythes over slapen.

Gedeeld

op

12 mythes over slapen

Over slapen bestaan tal van verhalen en mythes, maar helaas zijn ze vaak onjuist. Daarom heeft het slaapblog Slaapinfo.nl de 12 belangrijkste mythes over slapen voor ons op een rijtje gezet.

1. Acht uur slapen

Dat we 8 uur slaap nodig zouden hebben is niet waar. Hoeveel slaap jij als individu nodig hebt is genetisch bepaald. Sommigen van ons hebben veel slaap nodig, terwijl anderen het met aanzienlijk minder af kunnen. Een teken dat je té weinig slaap krijgt is dat je direct in slaap valt zodra je hoofd een kussen voelt. Normaal hebben wij ongeveer 15 tot 20 minuten nodig om in slaap te komen. Als je een goede nachtrust hebt gehad word je verfrist en vol energie wakker. Mensen die systematisch minder slapen dan 6 uur per nacht hebben wel een probleem. Zij hebben een verhoogd risico op hersenbloedingen, hartaanvallen en suikerziekte.

2. Hoe meer slaap hoe beter

Je wil het misschien niet geloven, maar er bestaat wel zoiets als té veel slapen. Net als mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen, vertonen mensen die meer dan 10 uur per nacht slapen een aantal gezondheidsproblemen.

3. Je slaaptekort in het weekend inhalen

Zodra we wat langer dan normaal slapen verdwijnen de korte termijn gevolgen van slaaptekort (sacherijnig, prikkelbaar) sneller. De lange termijn gevolgen, zoals voor je gezondheid, verdwijnen hier echter niet door.

partner content

Doe de slaaptest!

Wil je alles te weten komen over gezond slapen of wil je erachter komen of je te weinig slaap krijgt? Test jezelf dan op Slaapinfo.nl.

4. Rusten is ook goed

Blijven liggen terwijl je niet in slaap kunt komen is niet goed, ondanks dat mensen vaak denken dat het in ieder geval beter is dan helemaal niet slapen. Je kunt beter opstaan als je na een uur nog steeds wakker bent. Je raakt anders alleen maar gefrustreerd en dit heeft gevolgen voor je hersenen. Die gaan hierdoor namelijk je bed associëren met wakker liggen en dat is het laatste wat we willen. Sta op, drink een glas warme melk en doe iets heel saais. Dus niet gaan internetten of televisie kijken (het felle en blauwe licht activeert de hersenen namelijk). Lees een boek, of een magazine.

5. TV kijken helpt ontspannen

Dat brengt ons direct bij het televisie kijken. We denken dat dit ons ontspant, maar dat is absoluut niet het geval. Het activeert ons alleen maar, mede dankzij het felle licht dat van de beeldschermen afkomt. Deskundigen zijn het er al over eens: kijk geen televisie en gebruik geen computer of tablet voordat je gaat slapen. En hou minimaal een uur voordat je gaat slapen aan om dit te doen. Lees in dat uur een boek of doe iets anders dat echt ontspant, zoals een korte wandeling of licht huishoudelijk werk. Je kunt ook een warm bad nemen of naar wat muziek luisteren.

6. Snurken is niet slecht voor ons

In de meeste gevallen wordt snurken veroorzaakt door een te nauwe overgang van de neusholte naar de keelholte (de ruimte achter het zachte gehemelte en de huig). Doordat iemand die snurkt eigenlijk te weinig lucht krijgt, ‘triggered’ dit de hersenen om wakker te worden. Snurken kan daarom wijzen op slaapapneu. Dat is een ernstige slaapstoornis die grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengt indien niet behandeld.

7. Alcohol helpt bij het slapen

We kennen het zogenaamde ‘slaapmutsje’ wel. Maar ondanks dat alcohol je misschien sneller in slaap helpt, verslechtert het juist de kwaliteit van je slaap. Heb je veel alcohol gedronken dan word je vaak midden in de nacht wakker. Je slaap is namelijk minder diep en dit veroorzaakt dus fikse slapeloosheid.

8. Koffie drinken heeft geen effect

Cafeïne heeft een relatief lange halfwaarde tijd. Na het drinken van bijvoorbeeld een kop koffie zit na 6 uur nog de helft van de cafeïne in je bloed. Als je dus overdag veel koffie drinkt heeft dit wel degelijk invloed op je slaap of op het inslapen aan het begin van de nacht.

9. Een warme gezellige slaapkamer

We denken dat een warme en gezellige slaapkamer goed is voor onze slaap, maar het tegenovergestelde is waar. Een slaapkamer moet zo min mogelijk afleiding geven. Je bed is alleen bedoeld om te slapen en om de liefde te bedrijven. Wel is het belangrijk dat je de slaapkamer goed ventileert en dat het aan de koele kant is (rond 17 graden).

10. Een dutje verstoord je nachtrust

Een dutje overdag van maximaal 30 minuten kan je prestaties juist ten goede komen. Mensen die even een siësta houden hebben over het algemeen een beter geheugen en zijn alerter. Wel is het onverstandig om een dutje te doen als je ’s avonds moeite hebt met in slaap komen.

11. ’s Avonds sporten houdt je wakker

Je kunt rustig ’s avonds wandelen of licht sporten. Het is echter van belang om voldoende tijd te nemen voor ontspanning voordat je gaat slapen.

12. Slapen met je huisdier in bed

Het is absoluut geen goed idee te slapen met een huisdier in bed. Ze kunnen je wakker houden omdat ze lawaai maken of bewegen. Bovendien kun je een allergie ontwikkelen en is het niet al te hygiënisch.

advertentie

Slaap accessoires bij Bol.com

Op het blog Slaapinfo.nl vind je tips om goed te kunnen slapen en alles over slaapstoornissen.

Advertentie

Lichaam & Geest

Het was even vaderdag met mijn vader

Ans Boelens beschrijft haar ervaringen met een vader die leed aan Lewy Body dementie. Vandaag is een goede ‘vaderdag’ voor haar.

Gedeeld

op

door

Vaderdag

Dit gastblog is geschreven door Ans Boelens, manager Verpleging en Verzorging bij ZuidZorg

Ik loop van de parkeerplaats naar de zorgboerderij en zie door de ramen een klein clubje aan tafel zitten. Lies maakt een woordzoeker, Bert aait dwangmatig de snorrende nep-kat op zijn schoot, Thea loopt rondjes rond de tafel.

Mijn vader zit voor zich uit te kijken en de zuster is fruit aan het schillen. Zij ziet me aankomen en gebaart naar mijn vader, kijk eens wie daar is? Hij krijgt een brede glimlach en zwaait naar me, hij heeft een goede dag, ik zie het meteen aan zijn ogen.

Heldere momenten

Als ik binnenkom zegt hij trots: “Dag kind!” Het doet me goed dat hij me zo noemt. Het zet de verhoudingen recht. Het is even ‘vaderdag’. De laatste jaren zijn de rollen vaak omgedraaid, ik moet op hem letten, hem helpen met aankleden, zijn veters strikken, zijn gehoorapparaat zoeken. En ik wil ook gewoon dochter zijn. Als we samen een appel eten bedenk ik vragen waarin hij mij moet helpen of adviseren, kortom: vader zijn. “Pap, dat vogelhuisje wat jij een paar jaar geleden hebt gemaakt, is nog steeds leeg”. Hij kijkt peinzend: “Heb je het wel met het vlieggat naar het oosten gehangen?” Bingo! Hij weet raad. Ik ben als een kind zo blij, weet nu waar die uitdrukking vandaan komt.

Het doet hem goed

Ik vraag hem wat de beste tijd is om de lavendel te snoeien en hoe die ene plant met die rode besjes ook alweer heet. De natuur is zijn lust en leven en die info is verrassend goed op zijn harde schijf gebleven. Ik merk dat het hem ook goed doet, om vader te zijn. Ik vertel hem zuchtend over mijn zoon die op school iets uitgevreten heeft. Hij grinnikt als hij zegt; “Jij was vroeger geen haar beter”. We gaan nog even naar zijn kamer en ik help hem naar het toilet, zoek naar zijn pet en zet de kalender op de juiste dag.

Vaderdag

Als ik op het punt sta om te gaan zeg ik nadrukkelijk dat ik met de auto ben. Hij kijkt me zorgzaam aan en zegt: “Kijk je wel uit onderweg het begint al donker te worden”. Ik ga licht en tevreden naar huis.  Vanmiddag was het even ‘vaderdag’. Ik was kind en hij gewoon mijn vader.

Ans Boelens is manager verpleging en verzorging bij ZuidZorg. Haar vader leed aan Lewy Body dementie en is inmiddels overleden. Zij schreef regelmatig blogs over haar vader om de herinneringen aan hem levend te houden.

Lees verder

Lichaam & Geest

Ouderen vallen steeds vaker met fatale afloop

Ouderen vallen steeds vaker blijkt uit cijfers van het CBS. En dit gebeurt ook steeds vaker met dodelijke afloop.

Gedeeld

op

door

Ouderen vallen

Ouderen vallen steeds vaker met dodelijke afloop. Volgens cijfers van het CBS is dit aantal de afgelopen vijf jaar met zelfs 60 procent gestegen. Vorig jaar waren dit er 3.884 mensen. Ten opzichte van 2015 (3.486) was dit al een toename van 10 procent.

Het zijn vooral ouderen die vaker vallen. Dit komt niet alleen door toenemende vergrijzing, maar vooral ook doordat ouderen tegenwoordig langer zelfstandig thuis blijven wonen. Het risico op vallen wordt hierdoor vergroot.

Vallen vs. verkeersongeluk

Wist je bijvoorbeeld dat er ruim zes keer meer mensen in Nederland overlijden door een val, dan door bijvoorbeeld een verkeersongeluk? Het is echt zo! Volgens VeiligheidNL, specialisten op het gebied van ongevallen en veilig gedrag, is de informatie van hoe dit voorkomen kan worden wel aanwezig. Probleem is alleen dat dit lokaal onvoldoende wordt gedeeld en toegepast. Daarnaast zien ze veel mensen die op verschillende plekken continue het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Dit terwijl er al tal van gecertificeerde methodes zijn die zo toegepast kunnen worden.

Meer samenwerken

Ook wordt er volgens VeiligheidNL té weinig samengewerkt. “Terwijl het van groot belang is dat lokale partijen; zoals gemeente, ggd’s, huisartsen, fysiotherapeuten, gezondheidscentra, samen aan de slag gaan”, aldus Saskia Kloet. “We moeten lokaal meer gaan samenwerken om zo het aantal slachtoffers onder ouderen te verminderen.” Stichting Vitaliteit + Veiligheid voor Senioren onderschrijft dit ook. In Overijssel en Gelderland is deze stichting actief en legt succesvol verbindingen tussen lokale organisaties.

Hoge kosten

Los van de persoonlijke schade die een val kan aanrichten, levert het ook hogere zorgkosten op. En dit is te voorkomen. VeiligheidNL berekende dat de kosten van vallen in 2030 al op 1,3 miljard euro uitkomt als er niets wordt gedaan. Dat therapie tegen vallen werkt is ook aangetoond door gezondheidswetenschapper Tanja Dorresteijn van de Universiteit van Maastricht. Volgen ouderen een cursus valpreventie en krijgen ze hiermee hun valangst onder controle, dan neemt het aantal valpartijen en vooral ook dodelijke valpartijen af.

Ouderen vallen meer

Uit onderzoek blijkt verder dat mensen van boven de 65 jaar nu eenmaal meer risico lopen om te vallen. Dit resulteert in langdurige opname voor revalidatie of zelfs overlijden. Hierbij zijn heupfracturen en hersenletsel de belangrijkste redenen voor overlijden. En naarmate de leeftijd verder toeneemt, neemt ook de kans op dodelijke afloop toe. Hierbij lopen vooral vrouwen een groter risico. In 2016 bleek 84 procent van de overleden vrouwen van boven de 80 jaar aan een val te zijn bezweken. Bij mannen was dit aantal lager, rond de 66 procent.

Bron: NOS

Lees verder

Lichaam & Geest

Een goed gesprek beginnen over zorg

Een goed gesprek beginnen over zorg. Volgens de nieuwe campagne ‘Begin een goed gesprek’ is dit essentieel voor betere zorg.

Gedeeld

op

Een goed gesprek beginnen

Een goed gesprek beginnen over je persoonlijke zorg. Het is een belangrijk vertrekpunt voor betere zorg. Dat is althans wat de campagne ‘Begin een goed gesprek’ beoogd. Patiënten en artsen willen hetzelfde, maar dat lukt vaak nog niet.

Daarom is een goed gesprek in de spreekkamer de oplossing. Bart Chabot, zelf ook patiënt, haalt voor de campagne tips en adviezen op hoe je dit kunt doen. Hij praat met artsen en patiënten over hun ervaringen en hun ideeën.

Meer weten over een goed gesprek beginnen?

Ben je ook op zoek naar een manier om beter het gesprek te voeren met je arts of verzorger? Bezoek de website van ‘Begin een goed gesprek’ of volg de Facebook pagina van ‘Heel Holland Zorgt’.

Lees verder

Meest gelezen