Volg ons online

Lichaam & Geest

100 jaar worden, hoe doe je dat?

100 jaar worden, hoe doe je dat? In de blauwe zones worden mensen zo oud en ze hebben een aantal zaken met elkaar gemeen.

Gedeeld

op

100 jaar worden

100 jaar worden, wie wil dat niet? Het hangt er voor veel mensen vanaf hoe we 100 jaar worden, want gezond oud worden is toch echt een stuk leuker dan een leven vol gebreken.

We kennen inmiddels allemaal wel de zogenaamde blauwe zones. Dit zijn specifieke gebieden waar mensen met gemak 90 jaar of ouder worden. Maar hoe doen ze dat? Wat is hun geheim? Zit het in de genen, of is het de manier van leven die ervoor zorgt dat ze 100 jaar worden? We zochten de geheimen op voor je.

Blauwe zones

Om welke blauwe zones gaat het eigenlijk? Waar worden mensen het oudst? Het blijkt niet één plek te zijn, maar verschillende plekken, verspreid over de hele wereld. Toch hebben ze allemaal overeenkomsten: mensen in deze zones onderhouden een sterk sociaal netwerk, ze consumeren met name een plantaardig dieet, ze eten met mate én blijven tot op hoge leeftijd heel actief. Om welke plekken gaat het precies?

Sardinië, Italië

Het bergachtige eiland Sardinië is de thuisbasis van enkele van de oudste mensen ter wereld. Hier bestaat een eeuwenoude cultuur die zich kenmerkt door traditionele maatschappelijke waarden, respect voor ouderen en loyaliteit aan de familie clan. De lokale bevolking hield zich eeuwen aan ongeschreven wetten en heeft eeuwenlang buitenlandse invloeden weten te weerstaan.

Okinawa, Japan

Okinawa is een eilandengroep voor de kust van Japan met een groot aantal langst levende mensen ter wereld. Rijk aan hun tradities komt het echte geheim van Okinawa voort uit hun cultuur en omgeving. voor de gezondheid en een lang leven komt voort uit hun cultuur en omgeving.

Loma Linda, Californië

De leden van de Zevende Dag Adventisten gemeenschap in Loma Linda, wiens geloof een gezond leven onderschrijft, leiden de natie in de langste levensverwachting.

Ikaria, Griekenland

Een klein Grieks eiland in de Egeïsche Zee dat ten zuidwesten van Samos ligt, bezit een aantal van ’s werelds langste levende mensen. De onderzoekers ontdekten dat de mensen van Ikaria  drie keer meer kans hebben om 90 jaar oud te worden dan in de VS. Zij hebben ook ongeveer 20% minder kanker, de helft van het aantal hart- en vaatziekten dat gangbaar is in de westerse wereld en dementie komt er bijna niet voor.

Nicoya, Costa Rica

Een man uit Costa Rica heeft op de leeftijd van 60 jaar ongeveer twee keer meer kans op het bereiken van de 90-jarige leeftijd als een man die in de Verenigde Staten, Frankrijk, of zelfs Japan leeft. Costa Rica besteedt slechts 15 procent van wat Amerika uitgeeft aan de gezondheidszorg, maar de mensen lijken er langer en gezonder te leven dan mensen in andere landen.

100 jaar worden, hoe dan?

Maar hoe worden de meeste mensen in deze blauwe zones nu zo oud? Dit zijn de 9 belangrijkste kenmerken die zij allemaal met elkaar gemeen hebben. En wat blijkt, het lijkt makkelijker dan we denken!

1. Natuurlijke beweging

De mensen uit de blauwe zones proppen zich niet vol met vitaminepreparaten, rennen geen marathons en bezoeken ook geen sportscholen. In plaats daarvan leven ze in een omgeving die hen voortdurend stimuleert om te bewegen zonder er bij na te denken. Ze doen aan tuinieren en hebben weinig mechanische hulpmiddelen voor het werk in huis en tuin.

2. Een doel in het leven

De Okinawanen noemen het “Ikigai” en de mensen in Costa Rica noemen het “plan de vida”. Dit betekent vrij vertaald datgene waar je in de ochtend voor wakker wilt worden. Het hebben van een doel kan zelfs zeven jaar extra levensverwachting opleveren!

3. Dagelijks pauzeren

Ook mensen in de blauwe zones ervaren stress, want dat hoort bij het leven. Overmatige stress leidt echter tot chronische ontsteking en andere ernstige leeftijdgebonden ziekten. Wat de mensen met de langste levensverwachting hebben, wat de meeste anderen niet hebben, zijn dagelijkse routines om die stress af te schudden. Okinawanen neem een ​​paar momenten per dag om aan hun voorouders te denken, Adventisten bidden, Ikarians doen overdag een dutje en in Sardinië doen ze aan een happy hour. 

4. 80 procent regel

“Hara Hachi Bu”, de Okinawaanse 2500-jaar oude confucianistische mantra die altijd voor de maaltijd wordt uitgesproken, herinnert hen eraan om te stoppen met eten als hun maag voor 80 procent vol zit. De 20 procent tussen het niet hongerig meer zijn en een vol gevoel hebben kan het verschil zijn tussen het verliezen van gewicht of juist dikker worden. Mensen in de blauwe zones eten hun kleinste maaltijd in de late namiddag of in de vroege avond en eten de rest van de avond niet meer.

5. Bonen

Het planten en eten van alle soorten bonen, zoals tuinbonen, zwarte bonen, sojabonen en linzen, zijn de hoeksteen van de meeste honderdjarige diëten.Vlees (meestal varkensvlees) wordt slechts gemiddeld vijf keer per maand gegeten in heel kleine porties.

6. Wijn

Mensen in alle blauwe zones (behalve Adventisten) drinken regelmatig, vaak dagelijks, met mate alcohol. Matige drinkers overleven niet-drinkers. De truc is om 1 a 2 glazen per dag te drinken en dan bij voorkeur tijdens het eten of het gezellig samenzijn met vrienden. En nee, je kunt de wijn niet bewaren voor het weekend en dan 14 glazen nemen!

7. Geloof

Slechts vijf van de 263 honderdjarigen die zijn geïnterviewd behoorden niet tot een geloofsgemeenschap. Het maakte niet uit welk geloof werd beleden. Het bijwonen van op geloof gebaseerde diensten gedurende minimaal vier keer per maand voegt 4 tot 14 jaar aan de levensverwachting toe. 

8. Geliefden

Bijna alle honderdjarigen in de blauwe zones stellen hun familie en geliefden op de eerste plaats.Ouders en grootouders worden in huis genomen of wonen in de buurt van de woning. (Het blijkt ook de ziekte- en sterftecijfers van kinderen in het huis te verlagen). Ze zijn trouw aan een levenspartner en zetten zich in voor de relatie (dit kan oplopen tot een 3 jaar hogere levensverwachting) en ze investeren tijd en liefde in hun kinderen (zodat ze een grotere kans hebben om zelf zorg te ontvangen als ze dat later nodig hebben). Ook gaan mensen niet met pensioen, maar blijven naar vermogen actief tot het einde van hun leven.

9. De juiste omgeving

De langstlevende mensen kozen, of zijn geboren in sociale kringen die gezond gedrag vertonen. Okinawanen creëren “moais” groepen van vijf vrienden die zich voor het leven aan elkaar verbinden en elkaar levenslang ondersteunen. Uit onderzoek blijkt dat roken, overgewicht, geluk en zelfs eenzaamheid besmettelijk zijn. Het blijkt dat de mensen uit de blauwe zones in sociaal gunstige netwerken leven die gezond gedrag bevorderen.

Koop het boek hier

Bron: 50plusje

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Lees verder
Advertentie

Lichaam & Geest

Fit blijven, 4 gewoontes die je daarbij kunnen helpen

Fit blijven is belangrijk als je ouder wordt, maar hoe doe je dat? Met deze 4 gewoontes wordt het een stuk makkelijker.

Gedeeld

op

door

Fit blijven

“Jeugd heeft geen leeftijd”, zei Pablo Picasso al. Maar je krijgt het ook niet cadeau; wil je fit blijven dan moet je er iets voor doen. Gelukkig hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn. Deze gezonde gewoontes brengen je al een heel eind.

Beweeg je fit

Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat botten sterk blijven en spieren soepel. Je hoeft heus niet een marathon te rennen of de Alpen op te fietsen. Regelmatig een korte wandeling maken is genoeg. Wandelen heeft namelijk enorm veel voordelen. Het stimuleert de bloedsomloop en vetverbranding. Daarnaast helpt wandelen bij het voorkomen en bestrijden van een hoge bloeddruk, diabetes én een te hoog cholesterol. Om regelmatig te wandelen heb je niet veel nodig, een paar goede schoenen en je kunt op pad. Door de bossen, de stad of gewoon een blokje om, wandelen kan altijd!

Zorg voor genoeg slaap

Voldoende slaap is de basis voor een gezonde leefstijl, zeker op latere leeftijd. Het risico op dementie zou door langdurig slaapgebrek groter worden. Bovendien leidt een slaaptekort tot meer kans op overgewicht en diabetes type 2. Een goede nachtrust is essentieel dus! Ook het idee van een schoonheidsslaapje is zo gek nog niet. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, dus ook je huid- en haarcellen. Voldoende slaap zorgt dus voor een mooiere huid en glanzend haar.

Startpagina-banner

Train je brein

Een gezond lichaam en een gezonde geest zijn onlosmakelijk verbonden. Daarom zijn hobby’s zo belangrijk. Tuinieren, schilderen, dansen; een creatieve uitlaatklep ontspant de geest. Naast ontspannen, is het ook goed om je hersenen te prikkelen met nieuwe uitdagingen. Je hersenen maken daardoor nieuwe verbindingen aan en dat houdt ze fit. Dat gebeurt al met kleine veranderingen. Neem eens een andere route naar de supermarkt of probeer een onbekend recept uit. Ook puzzelen helpt om je brein fit te houden.

Eet je gezond

Dat gezond eten belangrijk is voor je welzijn weten we. Ook moet je je voedingspatroon aanpassen aan je leeftijd. Naarmate je ouder wordt, is het steeds belangrijker om goed voor je botten te zorgen. Het meest logisch lijkt dan voldoende zuivel aan je dieet toe te voegen. Maar vergeet ook vitamine D niet. Deze vitamine zorgt ervoor dat de calcium ook echt door je lichaam wordt opgenomen. Vitamine D maakt je huid onder invloed van de zon aan en zit vooral in vette vis zoals zalm, haring en makreel.

Meer weten hoe fit blijven makkelijk wordt?

Heb je meer gezonde voornemens en wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Startpagina.nl helpt je op weg met deze handige tips.

Lees verder

Lichaam & Geest

Beter slapen terwijl het buiten herfst is

Wil je beter slapen terwijl het buiten herfst en winter is? Slaapblogger Pieter Polman heeft wat tips die je kunnen helpen.

Gedeeld

op

Beter slapen tijdens de herfst

Beter slapen, wie wil dat niet? Nu het herfst is, kan dit voor sommigen van ons een enorme opgave zijn. Terwijl het koelere weer juist kan helpen om lekkerder te slapen. Slaapblogger Pieter Polman, van de website Slaapinfo.nl, heeft daarom wat tips waarmee het makkelijker wordt om beter in slaap te komen.

Nu het buiten sneller donker wordt, krijgen we minder zonlicht op onze huid. Niet goed want daardoor krijgen we minder vitamine D tot ons. Minder vitamine D betekent dat we sneller vermoeid raken. Goed zou je denken als je wil slapen, maar beter slapen doe je hier niet door. Te vroeg vermoeid raken kan ook je zogenaamde circadiaanse ritme verstoren.

Meer licht

Maar, de oplossing is gelukkig heel eenvoudig. Laat ’s ochtends als je wakker wordt sneller het zonlicht op je schijnen. Ga ook zo snel mogelijk naar buiten zodat je optimaal gebruik kunt maken van het licht. Maak een wandeling, laat de hond uit, doe boodschappen. ’s Avonds doe je het tegenovergestelde. Dim de lichten twee uur voordat je naar bed gaat zodat je lichaam tot rust kan komen.

Beter slapen als het koeler is

Zet de verwarming in huis, of in ieder geval in de slaapkamer, een tandje lager.  Klinkt een beetje tegenstrijdig. Buiten is het koud en je wil juist lekker warm erbij zitten. Toch is een hogere temperatuur niet goed als je beter wil slapen. Tijdens je slaap verlaagt je lichaam de temperatuur en als het warmer is in de kamer om je heen zal je lichaam extra hard z’n best doen om de temperatuur te verlagen. De kans dat je hiervan wakker wordt is groot. Té koud is ook niet goed. Rond de 16-17 graden Celsius is ideaal.

Melatonine

Een winterdepressie ligt voor veel mensen op de loer. De dagen worden korter, het wordt sneller donker. Voor veel mensen dé periode waarin ze zich alles behalve gelukkig voelen. De oorzaak van deze winterdepressies is nog steeds niet bekend. Maar we weten wel dat een winterdepressie ervoor kan zorgen dat er minder melatonine worden aangemaakt. We willen beter slapen, dus daar is melatonine voor nodig. Je kunt dit doen door wat extra melatonine te nemen voordat je gaat slapen. Maar belangrijk is vooral om overdag voldoende te bewegen en er iedere dag een normaal slaap en opstaan ritme op na te houden. Ook in het weekend!

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je beter en gezonder kunt slapen? Bezoek dan het blog van Pieter Polman Slaapinfo.nl Hier vind je tal van tips, adviezen en handige producten die je kunnen helpen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Alzheimer sokken, help zoeken naar de oplossing

Deze prachtige kleurrijke Alzheimer sokken helpen wetenschappelijk onderzoek naar dementie financieren. Bestellen dus!

Gedeeld

op

door

Alzheimer sokken
Foto: Alzheimer Nederland

Alzheimer sokken, het is niet hét medicijn voor deze vreselijke ziekte. Het kan echter wel helpen bij het zoeken naar dé uiteindelijke oplossing. Hoe dan? Koop je een paar van deze SOCKS dan gaat de opbrengst hiervan naar wetenschappelijk onderzoek aan het VUmc Alzheimercentrum.

Wist je dat 1 op de 5 mensen in Nederland een vorm van dementie krijgt? Dit is een schrikbarend hoog aantal. Een het dreigt de komende jaren alleen maar door te groeien. Belangrijk dus dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken en oplossingen van dit probleem.

Eeneiige tweeling

Onlangs was het Wereld Alzheimer Dag waarbij de nieuwe Alzheimer sokken werden geïntroduceerd. Vorig jaar begon Stichting Alzheimer Nederland met dit initiatief door Mart Visser en wijlen Frans Molenaar, die zelf ook aan de ziekte leed, te vragen ieder een sok te ontwerpen. Een succes want de mooie, kleurrijke sokken vonden gretig aftrek. Reden om dit jaar een nieuw ontwerp duo te vragen hetzelfde te doen. Spijkers en Spijkers werden het. De twee ontwerpsters lieten zich inspireren door hun eigen ervaringen als eeneiige tweeling en de verwarring die ze daarmee oproepen bij anderen.

Alzheimer sokken in alle maten

Naast onderzoek naar Alzheimer is het ook belangrijk de ziekte bespreekbaar te maken. Veel mensen vinden het namelijk nog steeds heel moeilijk om het probleem te benoemen. Pas als dit wel gebeurt kunnen we zorgen voor een betere oplossing. Om dit te realiseren heeft Alzheimer Nederland dit jaar ook een paar kindermaten op de markt gebracht, vergezeld van het Borre-boekje ‘De sokken van Oma’. Het verhaal gaat over oma die vergeetachtig wordt en in alle verwarring twee verschillende sokken aandoet.

Meer weten?

Wil je ook een prachtig paar Alzheimer sokken waarmee je direct wetenschappelijk onderzoek ondersteund? Bestel dan een paar via de website van Alzheimer SOCKS of ga langs bij een filiaal van Jumbo supermarkten.

Lees verder

Meest gelezen