Volg ons online

Lichaam & Geest

100 jaar worden, hoe doe je dat?

100 jaar worden, hoe doe je dat? In de blauwe zones worden mensen zo oud en ze hebben een aantal zaken met elkaar gemeen.

Gedeeld

op

100 jaar worden

100 jaar worden, wie wil dat niet? Het hangt er voor veel mensen vanaf hoe we 100 jaar worden, want gezond oud worden is toch echt een stuk leuker dan een leven vol gebreken.

We kennen inmiddels allemaal wel de zogenaamde blauwe zones. Dit zijn specifieke gebieden waar mensen met gemak 90 jaar of ouder worden. Maar hoe doen ze dat? Wat is hun geheim? Zit het in de genen, of is het de manier van leven die ervoor zorgt dat ze 100 jaar worden? We zochten de geheimen op voor je.

Blauwe zones

Om welke blauwe zones gaat het eigenlijk? Waar worden mensen het oudst? Het blijkt niet één plek te zijn, maar verschillende plekken, verspreid over de hele wereld. Toch hebben ze allemaal overeenkomsten: mensen in deze zones onderhouden een sterk sociaal netwerk, ze consumeren met name een plantaardig dieet, ze eten met mate én blijven tot op hoge leeftijd heel actief. Om welke plekken gaat het precies?

Sardinië, Italië

Het bergachtige eiland Sardinië is de thuisbasis van enkele van de oudste mensen ter wereld. Hier bestaat een eeuwenoude cultuur die zich kenmerkt door traditionele maatschappelijke waarden, respect voor ouderen en loyaliteit aan de familie clan. De lokale bevolking hield zich eeuwen aan ongeschreven wetten en heeft eeuwenlang buitenlandse invloeden weten te weerstaan.

Okinawa, Japan

Okinawa is een eilandengroep voor de kust van Japan met een groot aantal langst levende mensen ter wereld. Rijk aan hun tradities komt het echte geheim van Okinawa voort uit hun cultuur en omgeving. voor de gezondheid en een lang leven komt voort uit hun cultuur en omgeving.

Loma Linda, Californië

De leden van de Zevende Dag Adventisten gemeenschap in Loma Linda, wiens geloof een gezond leven onderschrijft, leiden de natie in de langste levensverwachting.

Ikaria, Griekenland

Een klein Grieks eiland in de Egeïsche Zee dat ten zuidwesten van Samos ligt, bezit een aantal van ’s werelds langste levende mensen. De onderzoekers ontdekten dat de mensen van Ikaria  drie keer meer kans hebben om 90 jaar oud te worden dan in de VS. Zij hebben ook ongeveer 20% minder kanker, de helft van het aantal hart- en vaatziekten dat gangbaar is in de westerse wereld en dementie komt er bijna niet voor.

Nicoya, Costa Rica

Een man uit Costa Rica heeft op de leeftijd van 60 jaar ongeveer twee keer meer kans op het bereiken van de 90-jarige leeftijd als een man die in de Verenigde Staten, Frankrijk, of zelfs Japan leeft. Costa Rica besteedt slechts 15 procent van wat Amerika uitgeeft aan de gezondheidszorg, maar de mensen lijken er langer en gezonder te leven dan mensen in andere landen.

100 jaar worden, hoe dan?

Maar hoe worden de meeste mensen in deze blauwe zones nu zo oud? Dit zijn de 9 belangrijkste kenmerken die zij allemaal met elkaar gemeen hebben. En wat blijkt, het lijkt makkelijker dan we denken!

1. Natuurlijke beweging

De mensen uit de blauwe zones proppen zich niet vol met vitaminepreparaten, rennen geen marathons en bezoeken ook geen sportscholen. In plaats daarvan leven ze in een omgeving die hen voortdurend stimuleert om te bewegen zonder er bij na te denken. Ze doen aan tuinieren en hebben weinig mechanische hulpmiddelen voor het werk in huis en tuin.

2. Een doel in het leven

De Okinawanen noemen het “Ikigai” en de mensen in Costa Rica noemen het “plan de vida”. Dit betekent vrij vertaald datgene waar je in de ochtend voor wakker wilt worden. Het hebben van een doel kan zelfs zeven jaar extra levensverwachting opleveren!

3. Dagelijks pauzeren

Ook mensen in de blauwe zones ervaren stress, want dat hoort bij het leven. Overmatige stress leidt echter tot chronische ontsteking en andere ernstige leeftijdgebonden ziekten. Wat de mensen met de langste levensverwachting hebben, wat de meeste anderen niet hebben, zijn dagelijkse routines om die stress af te schudden. Okinawanen neem een ​​paar momenten per dag om aan hun voorouders te denken, Adventisten bidden, Ikarians doen overdag een dutje en in Sardinië doen ze aan een happy hour. 

4. 80 procent regel

“Hara Hachi Bu”, de Okinawaanse 2500-jaar oude confucianistische mantra die altijd voor de maaltijd wordt uitgesproken, herinnert hen eraan om te stoppen met eten als hun maag voor 80 procent vol zit. De 20 procent tussen het niet hongerig meer zijn en een vol gevoel hebben kan het verschil zijn tussen het verliezen van gewicht of juist dikker worden. Mensen in de blauwe zones eten hun kleinste maaltijd in de late namiddag of in de vroege avond en eten de rest van de avond niet meer.

5. Bonen

Het planten en eten van alle soorten bonen, zoals tuinbonen, zwarte bonen, sojabonen en linzen, zijn de hoeksteen van de meeste honderdjarige diëten.Vlees (meestal varkensvlees) wordt slechts gemiddeld vijf keer per maand gegeten in heel kleine porties.

6. Wijn

Mensen in alle blauwe zones (behalve Adventisten) drinken regelmatig, vaak dagelijks, met mate alcohol. Matige drinkers overleven niet-drinkers. De truc is om 1 a 2 glazen per dag te drinken en dan bij voorkeur tijdens het eten of het gezellig samenzijn met vrienden. En nee, je kunt de wijn niet bewaren voor het weekend en dan 14 glazen nemen!

7. Geloof

Slechts vijf van de 263 honderdjarigen die zijn geïnterviewd behoorden niet tot een geloofsgemeenschap. Het maakte niet uit welk geloof werd beleden. Het bijwonen van op geloof gebaseerde diensten gedurende minimaal vier keer per maand voegt 4 tot 14 jaar aan de levensverwachting toe. 

8. Geliefden

Bijna alle honderdjarigen in de blauwe zones stellen hun familie en geliefden op de eerste plaats.Ouders en grootouders worden in huis genomen of wonen in de buurt van de woning. (Het blijkt ook de ziekte- en sterftecijfers van kinderen in het huis te verlagen). Ze zijn trouw aan een levenspartner en zetten zich in voor de relatie (dit kan oplopen tot een 3 jaar hogere levensverwachting) en ze investeren tijd en liefde in hun kinderen (zodat ze een grotere kans hebben om zelf zorg te ontvangen als ze dat later nodig hebben). Ook gaan mensen niet met pensioen, maar blijven naar vermogen actief tot het einde van hun leven.

9. De juiste omgeving

De langstlevende mensen kozen, of zijn geboren in sociale kringen die gezond gedrag vertonen. Okinawanen creëren “moais” groepen van vijf vrienden die zich voor het leven aan elkaar verbinden en elkaar levenslang ondersteunen. Uit onderzoek blijkt dat roken, overgewicht, geluk en zelfs eenzaamheid besmettelijk zijn. Het blijkt dat de mensen uit de blauwe zones in sociaal gunstige netwerken leven die gezond gedrag bevorderen.

Koop het boek hier

Bron: 50plusje

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Lichaam & Geest

Leven met een achterdeur

Hoe is het om te leven met een achterdeur? Carla van ZuidZorg vertelt over haar ervaring met een cliënt die lijdt aan depressies.

Gedeeld

op

door

Leven met een achterdeur

Dit gastblog is geschreven door Carla Bartels, thuiscoach bij ZuidZorg

Het spookt al door mijn hoofd als ik in mijn auto naar haar adres rijd. Ik ben op weg in de vroege ochtend naar mevrouw C. Ik ken haar al jaren. Ze is een tijdje uit mijn zicht geweest en nu bezoek ik haar weer wekelijks.

Naarmate ik dichterbij het huis kom, rijzen de vragen; hoe tref ik haar aan? In welke toestand zal ze verkeren vandaag? Wanneer ik uit de auto stap, stijgt de spanning; zal zij de deur wel openmaken? Heeft zij gekozen voor haar uitweg of is het misschien op het randje? Ik loop het tuinpad op – gelukkig ik zie een klein lichtje – zegt dat wel genoeg? Ik bel aan. Daar komt ze de gang in gestrompeld. De spanning zakt.

Traumatische jeugd

Na een traumatische jeugd en later een intensieve baan bij een groot technisch bedrijf, liep haar huwelijk op de klippen. Gevolg: een posttraumatische stresssyndroom. Depressies beheersen haar leven, dat voor haar weinig positiefs meer te bieden heeft. En dat is al een hele lange tijd zo. Mevrouw werd volledig op zichzelf aangewezen na haar echtscheiding en kwam terecht in een situatie die uitzichtloos voor haar was en is. Zij heeft veel flashbacks, negatieve belevingen en emoties die haar steeds weer terugbrengen naar een tijd waarin zij niets dan ellende kende. Ze durft, kan en wil me niet eens alles vertellen! Het wordt haar dan teveel en te echt. De grote lijnen zijn al erg genoeg.

Isolement

Ik ben er voor haar door het huishouden wat op orde te houden, een praatje te maken over wat er in de wereld gaande is en wat vroeger haar belangstelling had. Concreet verandering aanbrengen in haar situatie is erg lastig voor haar. Het verleden, haar waarden, normen en principes spelen zo’n grote rol en zijn zo belangrijk voor haar, dat zij in een isolement geraakt is waar ze niet meer uit kan komen…waar ze ook geen kracht meer voor heeft.

Minder eenzaam voelen

Toch is dit laatste voor mij wel eens lastig. Ik zou graag wat lichtpuntjes met haar willen creëren en brainstorm dan wel eens met haar over wat het leven wat draagbaarder zou kunnen maken. Ik probeer samen met haar uit te zoeken of contacten met lotgenoten en vrijwilligers haar wat minder eenzaam kunnen laten voelen, maar dit wijst ze resoluut af. Ze heeft wekelijks contact met haar kinderen en kleinkinderen en voorlopig houdt dat haar op de been. Voor hoelang is een vraag waarop zijzelf ook geen antwoord heeft.

Eigen keuze

Ze is stellig in haar eigen visie: “Ik heb mijn eigen plan gemaakt in mijn hoofd. Dáár kan ik alleen nog maar mee verder. Dit plan is het enige dat mij uitkomst biedt en dat me gaande kan houden. Het is steeds mijn eigen keuze om nog een dag verder te leven. Ik bepaal elke dag of ik die dag aanga of dat ik via mijn eigen achterdeur dit leven verlaat. Of ik mijn middelen om van dit leven afscheid te kunnen nemen in zal zetten. Dat doe ik zodra ik dat nodig acht en ik dat wil. Daar kan niemand mij van afbrengen.”

Leven met een achterdeur

Met deze woorden vraagt ze me haar visie te respecteren. Als thuiscoach blijf ik naast haar staan en ze bepaalt haar eigen weg. Ik zie bij haar dat het leven ook te zwaar kan zijn. Ze kan alleen dit leven beleven zoals haar dit ingegeven wordt. Met een achterdeur. Toch ervaar ik wel eens zware last die ze deelt en mij laat voelen. Ik wil graag coachen naar het leven toe! Hoe gaat me dat lukken?

Meer weten?

Wil je meer weten over wat zorgorganisatie ZuidZorg doet? Bezoek dan eens hun website of volg hier hun Facebook pagina.

Lees verder

Lichaam & Geest

Luchtvochtigheid slaapkamer, hoe belangrijk is het eigenlijk?

Is de luchtvochtigheid in de slaapkamer van invloed op hoe goed of slecht je slaapt? Jazeker! Blogger Pieter Polman legt het uit.

Gedeeld

op

Luchtvochtigheid slaapkamer

De luchtvochtigheid van je slaapkamer, hoe belangrijk is deze? Belangrijker dan je in eerste instantie zou denken. Het is op verschillende manieren van invloed op hoe goed of slecht je slaapt. Maar hoe dan? Blogger Pieter Polman van de website Slaapinfo legt uit hoe het zit.

Een hoge luchtvochtigheid in je slaapkamer maakt het moeilijker om vocht te laten verdampen tijdens je slaap. Dat is niet goed. Je krijgt het er namelijk warm van, je gaat overmatig zweten en je slaapt hierdoor slecht. Bovendien zorgt een hoge luchtvochtigheid voor schimmelgroei, wat niet gezond is voor de luchtwegen.

Geïrriteerde keel

Om het ingewikkelder te maken, een lage luchtvochtigheid is ook niet goed. Te droge lucht kan je slaap verstoren. Bij winterweer kunnen huid en neusholtes uitdrogen, waardoor je vatbaarder wordt voor virusinfecties. Een virus gedijd goed bij lage luchtvochtigheid. Zelfs voor mensen die een perfecte weerstand hebben kan een lage luchtvochtigheid leiden tot een droge, jeukende en geïrriteerde keel. Slecht slapen is het gevolg en dat is niet wat we willen.

Ideale luchtvochtigheid slaapkamer

De beste luchtvochtigheid in de slaapkamer zit tussen de 40% en 60%. De beste nachtrust krijg je bij een luchtvochtigheid van 50%. Precies in het midden dus. Je kunt dit meten met een zogenaamde hygrometer of luchtvochtigheidsmeter.

Te hoge luchtvochtigheid

Maar wat te doen als je slaapkamer té vochtig is?

  • Ventileer je slaapkamer door bijvoorbeeld een raampje te openen. Het goed luchten van je slaapkamer is belangrijk.
  • Koop een luchtontvochtiger. Deze onttrekt vocht aan de ruimte en houdt de luchtvochtigheid in je slaapkamer op peil.
  • Katoenen beddengoed is belangrijk voor voldoende luchtcirculatie. Het ademt beter dan zijden of polyester lakens.

Te lage luchtvochtigheid

En wat als je juist een te lage luchtvochtigheid hebt in de slaapkamer?

  • Ook nu kun je het beste je slaapkamer ventileren door een raampje op te zetten.
  • In plaats van een luchtontvochtiger is het in dit geval beter om een luchtbevochtiger aan te schaffen.
  • Koop een waterverdamper voor aan je radiator. Je kunt ook een bakje met water op de radiator zetten. Dit heeft hetzelfde effect.

Meer weten?

Wil je meer weten over goed slapen? Bezoek dan eens het blog Slaapinfo van blogger Pieter Polman en ontdek wat je kunt doen om optimaal en gezond de nacht door te brengen.

Lees verder

Lichaam & Geest

Pijntjes in je lichaam, we lopen er vaak mee door

Pijntjes in je lichaam, het is iets waar de meeste Nederlanders gewoon mee doorlopen. Maar is dat wel zo verstandig?

Gedeeld

op

door

Pijntjes in je lichaam

Pijntjes, we hebben ze allemaal wel eens. Ineens schiet het in je rug. Of die zeurende pijn in je heup. Of steeds vaker onverklaarbare buikpijn. Ach, je kijkt het nog even aan. Misschien trekt het vanzelf wel weer weg. Herkenbaar? Dan behoor je tot de meerderheid van de Nederlanders.

Uit onderzoek van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders lang doorloopt met fysieke klachten, meestal omdat ze hopen dat het vanzelf overgaat. Terwijl een bezoekje aan de fysiotherapeut in zo’n geval best eens een goed idee kan zijn. Waarom wachten we dan vaak zo lang?

Veel onduidelijkheid

Weet jij of je een verwijzing van de huisarts nodig hebt voor fysiotherapie? En hoeveel behandelingen krijg je vergoed? Krijg je eigenlijk wel een vergoeding voor fysiotherapie? Is dat dan via een aanvullende verzekering? Met dit soort vragen loopt bijna de helft van de Nederlanders rond wanneer ze denken aan de fysiotherapeut. Er is dus nogal wat verwarring over de verzekering en of je rechtstreeks naar de fysiotherapeut kunt gaan. Dat mag overigens altijd. Huisartsen kunnen wel verwijzen, maar er is in ons land sprake van ‘Directe Toegang Fysiotherapie’. Je kunt er dus altijd terecht.

Platform bewegenis.nl

Nog één vraag dan: weet jij eigenlijk precies met welk soort klachten je allemaal bij de fysiotherapeut terecht kunt. Nee? Geen nood: zelfs je huisarts weet dat soms niet zo goed. Om te laten zien wat fysiotherapie kan doen voor je houding en beweging en hoe belangrijk de rol van de fysiotherapeut is bij lichamelijke klachten, lanceert het KNGF het online platform bewegenis.nl. Daarin staan ervaringsverhalen over fysiotherapie centraal.

Wat is jouw verhaal over fysiotherapie?

“Ik dacht: toch maar even naar de huisarts. Twee uur later zat ik in het ziekenhuis voor een MRI en een hartecho.” Zo begint het verhaal van Gerrit, één van de inspiratieverhalen op het platform bewegenis.nl. Met deze voorbeeldverhalen roept het KNGF heel Nederland op om hun ervaringen met fysiotherapie te delen. Wat heeft fysiotherapie voor jou gedaan? Hoe heeft het je geholpen weer optimaal te kunnen bewegen? Wil je ook jouw verhaal delen met bezoekers van NED7? Dat kan hier!

Lees verder

Meest gelezen