menu

Telezorg de toekomst?

Dat de zorg moet bezuinigen is bekend. Een van de manieren om dat te bereiken is het gebruik van elektronische hulpmiddelen. Het gaat dan om zorg op afstand, ook wel telezorg, telemonitoring of telecoaching genoemd. De Engelse term die ook in Nederland steeds meer gebruikt wordt is Mobile Healthcare. Het is een belangrijk onderwerp en daarom vond er op 8 oktober jl. zelfs een congres over plaats. Maar hoe je het ook noemt,  al deze vormen hebben een ding gemeen: ze maken gebruik van een beeldscherm.

Zorg op afstand voor iedereen

Via dit beeldscherm wordt informatie verstrekt. Van de patiënt naar de zorggever en van de zorggever naar de patiënt. Het gaat dan om informatie zoals gewicht, bloeddruk en hartslag. Deze informatie wordt bijvoorbeeld verstuurd naar het ziekenhuis, die deze gegevens analyseert. De patiënt komt alleen naar het ziekenhuis als het écht nodig is. Zo zou de hoeveelheid polikliniekbezoeken, ziekenhuisopnames en, bij opname, het aantal ligdagen moeten dalen. Ook bij de thuiszorg lopen een aantal proeven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van tablets, maar ook de zogenaamde beeldtelefoon. Via de beeldtelefoon of tablet hebben de zorgvrager en -aanbieder contact. Dit kan op ieder moment van de dag, maar ook ‘s nachts. Dit kan overigens ook een verpleegkundige zijn. De bedoeling is dat telezorg niet alleen de zorg goedkoper maakt, maar juist ook de patiënt meer zelfstandigheid geeft. Uiteindelijk wil niemand afhankelijk zijn van anderen, maar wel de zorg krijgen die ook écht nodig is.

Bestaande voorbeelden

Telezorg is niet nieuw. Er bestaan al een aantal toepassingen die in de praktijk worden gebruikt. Een heel bekende, maar vaak niet als zodanig (h)erkend, is Skype. Deze vorm van beeld communicatie tussen de zorgverlener en de zorggebruiker werkt al heel goed. Met behulp van mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones, hebben de betrokkenen regelmatig contact en steeds meer ouderen weten ook hoe ze makkelijk met smartphones, tablets en computers om moeten gaan. De behoefte zit ‘m dan ook meer in het structureren van dit contact, zodat er voordelen voor de hulpbehoevende en de zorgorganisatie ontstaan. Deze structurering wordt ook wel eHealth genoemd. Daar zijn een aantal leveranciers mee bezig. Producten zoals Motiva van Philips, ChipSoft en Karify vinden hun weg naar de markt.

Werkt telezorg op afstand?

De techniek is er dus maar hoe ziet het er in de praktijk uit? Voordat er met telezorg gestart kan worden moet er eerst in geïnvesteerd worden. Waar komt dat geld vandaan? Houden de budgetten rekening met deze kosten? Er worden ook vraagtekens gezet bij de effectiviteit van telezorg. Zoals dat bijvoorbeeld bij telemonitoring van patiënten met hartproblemen nog helemaal niet duidelijk is. Ook wordt, bij initiatieven van zorgorganisaties, het praktische nut ervan onderstreept, maar vooralsnog blijft de grote doorbraak uit. Hier speelt het ontbreken van echt fysiek contact met een zorgverlener wellicht een rol. Want met name in de zorg is dat toch het allerbelangrijkst.

meer informatie

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.