menu

Specialist geeft zorg op afstand

Zorg op afstand klinkt heel onpersoonlijk! Maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Bij de Argos Zorggroep hebben ze namelijk een heel handige toepassing gevonden voor…de Google Glass.

Met deze bril komt er nog steeds een verpleegkundige bij iemand thuis, maar wordt de Google Glass gebruikt om extra professionele hulp op afstand mee te laten kijken.

Een vertrouwd gezicht

Fabiënne van de Bosch is projectverpleegkundige bij Argos Zorggroep. Zij moet een cliënt behandelen met een wond. Met de Google Glass maakt ze in no-time verbinding met een wondspecialist: “Wil je met mij meekijken om de voortgang van de wondgenezing te bespreken?” vraagt ze. Mevrouw de Vries wordt behandeld en de specialist kijkt live mee via een tablet. De specialist geeft tips waar nodig en Fabiënne kan zich volledig richten op de behandeling. En het mooie is dat Fabiënne vertrouwt is met mevrouw de Vries, die op deze manier niet continue andere mensen over de vloer krijgt.

Zorg op afstand

We kennen allemaal de prachtige futuristische video’s van de Google Glass en de toepassingen in de praktijk. Maar een gebied dat onderbelicht is, is de zorg. En dat terwijl de Google Glass bij uitstek geschikt is hiervoor. Eigenlijk heeft de huidige versie van de bril alle toepassingsmogelijkheden die in de zorg ook gebruikt kunnen worden. Het enige dat ontbrak was een veilige en gebruiksvriendelijke applicatie, waarmee ook wordt voldaan aan alle privacywetgeving.

Privacyprobleem

Maar daar is nu wat op gevonden. Het project heet Glazz en is ontwikkeld door de Argos Zorggroep, samen met 1Minuut Zorginnovatie. Wat is Glazz? Het project heeft een applicatie ontwikkeld die Genzõ heet, waarmee een oplossing is gevonden voor het “privacyprobleem”.

Direct contact

Martijn de Groot, oprichter van 1Minuut Zorginnovatie en lid van projectteam Glazz, vertelt: “Mijn rol in het projectteam is het ontwikkelen en verbeteren van Genzõ. Uniek aan dit project is het directe contact met de werkvloer. Dagelijks praat ik met medewerkers en mantelzorgers over hun ervaringen met Genzõ en de Glass. Op basis hiervan voer ik direct verbeteringen door in de software. Zo ontwikkelen we een applicatie voor en door de zorg.”

Eigen regie

Nu al is de bril gebruikt bij ruim 500 zorgsituaties en de ervaringen zijn positief: “Het inzetten van de Glass levert veel tijdswinst op. Een second opinion van bijvoorbeeld een arts had eerder veel voeten in de aarde. De huisarts kon in de meeste gevallen pas later op de dag, of zelfs later in de week, langskomen. Nu zetten we de Glass op, bellen we hiermee de specialist of arts op zijn of haar tablet en hebben we direct contact. Ook kunnen we mantelzorgers ondersteunen wanneer zij kleine zorghandelingen, zoals stomazorg, verrichten. Via de Glass kijken we mee en geven we instructie en tips op afstand. Zo stellen we mantelzorgers in staat de zorg in eigen regie te houden en niet altijd afhankelijk te zijn van wanneer de thuiszorg komt.” vertelt Yoeri van Oosterhout, projectverpleegkundige bij Argos Zorggroep.

Minder personeel

Inmiddels zet de Argos Zorggroep de bril ook in op verschillende zorglocaties. In Maassluis bijvoorbeeld wordt Glazz ’s nachts gebruikt. Mocht het nodig zijn dan kunnen verpleegkundigen nu makkelijk verbinding leggen met hulp in het nabij gelegen Geriatrisch centrum DrieMaasHave, waardoor er ’s nachts minder personeel nodig is.

Enthousiaste gebruikers

Maar het is niet alleen de professionele verzorger die enthousiast is over het gebruik van de Glazz. Ook cliënten en mantelzorgers zijn te spreken over het project. “Ik vind aandacht en gezelligheid belangrijk en ik was bang dat de bril op den duur de mens zou vervangen. Dit is gelukkig niet zo, er is voldoende aandacht en juist dankzij de Glass krijg ik vaak dezelfde medewerkers over de vloer. Dit vind ik prettig, want je bouwt toch sneller een band op met een vertrouwd gezicht. ” Meneer Terlouw is mantelzorger van zijn vrouw en ook hij is positief over de mogelijkheden: “Mijn vrouw houdt er niet van als er vreemden over de vloer komen. Dankzij de Glass kan ik haar stoma verzorgen en kan ik altijd een verpleegkundige bereiken die met mij meekijkt als dat nodig is terwijl ik de zorg uitvoer. De eenvoud van de bediening van de Glass verraste mij, hij reageert zelfs op je stem!”

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.