menu

Klant koning in de zorg?

Is klant koning in de zorg, of ligt het anders? In winkels waar we dagelijks komen vinden we het heel normaal dat we zeggen: klant is koning. Een winkelier doet alles voor de verkoop. Zelfs als je vaak het gelijk aan je kant hebt als verkoper. Blogpartner Kiesvoorjezorg.nl vraagt zich daarom af waarom dit in de zorg dan anders is.

Zijn patiënten ook klanten? Volgens de overheid, ziekenhuizen en verzekeraars zijn patiënten dat wel degelijk. Dat is ook de reden waarom beoordelingen van patiënten online een enorme vlucht hebben genomen. Net als bij het aankopen van een boek, kan een arts tegenwoordig ook goed of slecht beoordeeld worden op basis van de tijd die is doorgebracht in een wachtkamer of het empathisch vermogen van een arts of zorgverlener.

Geen effect, wel goede beoordeling

Dat beoordelingen van patiënten soms heel scheef kunnen uitvallen, dat blijkt uit Brits onderzoek naar dit onderwerp. De werkelijke kwaliteit van de verleende zorg hangt uiteindelijk niet af van de wachttijd of de lach van de dokter. In Engeland werden ruim 980.000 patiënten uit 7.800 praktijken ondervraagd voor het onderzoek. Schreef een arts meer antibiotica voor dan kreeg deze arts ook een hogere waardering ten opzichte van de arts die dat niet deed. Dat afgezet tegen de kennis dat er in Engeland jaarlijks zo’n 10 miljoen antibioticakuren worden voorgeschreven die geen effect hebben, klopt er inderdaad iets niet.

KiesvoorjeZorg artikelbanner

Grootste groep onzichtbaar

Uiteraard wil dat niet direct zeggen dat de patiënten beoordelingen helemaal geen waarde hebben. Feedback en meningen zijn altijd goed. Probleem is alleen dat de meeste mensen rapporteren over de extreme gevallen; als ze niet krijgen wat ze willen of bij slechte ervaringen. Mensen die positief zijn zullen minder snel een beoordeling geven, tenzij men heel erg positief is. De grootste groep mensen valt hier tussenin en zal nooit meegerekend worden. De meeste reviews geven dus geen volledig beeld. Hoe zorgt dat ervoor dat patiënten betere zorg krijgen?

Klant koning in de zorg

Misschien is het dus toch anders in de zorg. Patiënten zijn niet zomaar klanten, dat weten artsen ook. Een patiënt kan misschien bepaalde behandelingen wensen, maar dit betekent niet dat die behandeling ook het beste is. Onze gezondheid is belangrijk en niet te vergelijken met een trui of een boek. De dialoog tussen arts en patiënt is wat het verschil maakt, niet de waardering na het invullen van een vragenlijst.

Wij zijn benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp. Laat daarom hieronder een bericht achter of praat mee op onze Facebook pagina.

Reageren

Auteur

KiesvoorjeZorg

KiesvoorjeZorg

Het vergelijkingsplatform KiesvoorjeZorg.nl is in 2012 opgericht door Charley Beerman nadat hij voor een familielid op zoek ging naar een zorgorganisatie in de buurt. Dit bleek ingewikkelder dan hij aanvankelijk dacht. Nu kun je op KiesvoorjeZorg.nl een groot aanbod van zorgaanbieders bekijken en vergelijken.