menu

6 tips voor het voorkomen van griep

Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’ hebben we 6 handige tips voor het voorkomen van griep. Want laten we eerlijk zijn, met dit weer lig je als je niet oppast zo in de lappenmand!

Griep krijg je door virusdeeltjes die je inademt. Dat hoeft niet voor problemen te zorgen als je afweersysteem in orde is. Je weerstand dus. Hoe meer weerstand, des te geringer de kans dat je ziek wordt. Vooral ouderen, zieken en jonge kinderen zijn extra kwetsbaar.

Griep of verkoudheid?

Griep, ook wel influenza genoemd, wordt veroorzaakt door het influenzavirus dat de luchtwegen infecteert. Een verkoudheid wordt nogal eens verward met griep, maar griep is toch echt wat anders. Je voelt je zwak, je hebt koorts maar ook spierpijn, hoofdpijn en je snottert en hoest. Kortom, je voelt je echt beroerd. Bij sommige mensen met verminderde weerstand en bijkomende andere ziekteverschijnselen kan griep zelfs dodelijk zijn! Maar zoals gezegd ‘voorkomen is beter dan genezen’.

1. Niet je neus snuiten

Als je een snotneus hebt wil je die natuurlijk snuiten. Kun je beter niet doen want je voorhoofdholtes zijn nogal gevoelig. Een keertje snuiten gaat nog wel, maar bij griep en verkoudheid ligt je snuitfrequentie veel hoger. Daardoor beschadig je die holtes en kunnen ze gaan ontsteken. Haal je neus maar op (niet al te luidruchtig) of gebruik een wegwerpzakdoekje. Liever geen zakdoek want dat wordt een griepvirusbom. Hoest of nies in je elleboog en niet in je hand(en).

2. Veel drinken

Door veel water te drinken moet je vaker plassen. Daardoor voer je sneller afvalstoffen af. Dat betekent ook dat de stoffen die je ziek kunnen maken niet snel de kans krijgen om zich te ‘settelen’. Koffie en alcohol drinken kun je beter even niet doen want die drankjes onttrekken vocht aan je lichaam terwijl je nu juist vocht nodig hebt om die afvalstoffen af te voeren.

3. Zet de ramen open

Klinkt tegenstrijdig hè? We willen het ’s winters toch lekker warm hebben? Maar juist door de ramen tegen elkaar open te zetten ververs je de lucht in de kamer. Want als de ramen dicht blijven, blijven ook alle hoest- en niesbuien binnenskamers. De virusdeeltjes hopen zich op en die adem jij dan weer in. Zet die ramen dus af en toe maar open.

4. Veel bewegen

We zeiden het al, weerstand is belangrijk. Hoe bouw je die op? Door veel te bewegen. Je stofwisseling komt op gang en dat zorgt er voor dat er afweerstoffen worden aangemaakt. Bewegen is ook goed voor een betere nachtrust en dat is weer goed voor je immuunsysteem. Je krijgt energie die je juist ’s winters extra nodig hebt om weerstand op te bouwen. Daarmee bestrijd je die virussen.

5. Voorkomen van griep met gezond eten

Eten speelt een belangrijke rol als je je lichamelijk en geestelijk goed wilt voelen. Hoe gezonder je eet, hoe beter het is voor je weerstand. En dat niet alleen, je voelt je dan sowieso beter. Dus: groente, fruit, vette vis, wat noten en vezels. Ach, je weet ’t eigenlijk wel toch? Je hebt een goede mix nodig van eiwitten, vetten, koolhydraten, water, zout en vitaminen.

6. Kleed je warm aan

Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. Sommige medici weerspreken het idee dat je van ‘op de tocht staan’ ziek kunt worden. De waarheid ligt ook hier misschien weer in het midden. Feit is dat je sneller bevattelijk bent voor virussen als je het koud hebt. Dat komt omdat je lichaam dan meer energie nodig heeft om warm te blijven. Die energie heb je nou net nodig om de virussen te bestrijden.

Kippensoep als laatste redmiddel

In het uitzonderlijke geval dat je na al deze tips toch nog griep krijgt neem dan een kom hete kippensoep. Daar zitten aminozuren in die er voor zorgen dat je longen de afvalstoffen sneller afvoeren. En als je echt geen griep wilt krijgen, haal dan een griepprik. Auw!

meer informatie

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.