menu

Tijdens de overgang is bewegen belangrijk

Bewegen tijdens de overgang is essentieel om je goed te voelen. Er gebeurt in deze periode heel veel met je. Niet alleen lichamelijk, ook emotioneel. Laura Hoekstra is gezondheidsadviseur en schrijft regelmatig blogs voor Vuurvrouw.nu. Zij legt uit waarom bewegen tijdens de overgang zo belangrijk is.

Kan bewegen, gezond eten en een gezonde leefwijze helpen je goed te voelen tijdens de overgang? Vrouwen hebben in deze periode last van gewichtstoename door een veranderende stofwisseling. Ook slapen we lichter, we hebben last van stemminswisselingen, opvliegers, geheugen- en/of concentratieproblemen, depressie, libidoverlies, noem maar op. Iedereen is verschillend, dus hebben wij er ook in verschillende mate last van. De ene vrouw heeft er heel veel last van, de ander heel weinig. Maar voeding en leefwijze is absoluut van invloed op hoe wij ons voelen. Ook tijdens de overgang.

Wat verandert er in je lichaam

De productie van oestrogeen en progesteron in je eierstokken daalt tijdens de overgang. Oestrogeen reguleert de voortplanting en secundaire geslachtskenmerken, zoals bijvoorbeeld borstontwikkeling. Verder heeft oestrogeen invloed op de calciumstofwisseling, de huid en het centrale zenuwstelsel. In de bijnieren wordt ook oestrogeen en progesteron geproduceerd en na de menopauze is vetweefsel de grootste producent van oestrogeen.

Balans is belangrijk

Alle hormonen werken in ons lichaam samen. Oestrogeen en Progesteron beïnvloeden elkaars werking, dus een goede balans hierin is heel belangrijk. In overgangsland zijn de meningen sterk verdeeld over hoe je die balans krijgt. Het ene kamp zegt dat je best wat mag aankomen omdat oestrogeen uit vetweefsel de verminderde productie in de eierstokken compenseert. Het andere kamp zegt dat bij te veel overgewicht (wat leidt tot een hogere oestrogeen productie) er tijdens de overgang sneller een disbalans ontstaat tussen oestrogeen en progesteron. Dit kan de overgangsklachten versterken. Het is dus volgens deze theorie belangrijk om op gewicht te blijven.

Meer stress tijdens de overgang

Volgens een 6 jaar durende studie houden opvliegers tijdens de overgang sterk verband met stress en angst. Volgens de onderzoekers gingen angst en stress vooraf aan een opvlieger. Vrouwen met het hoogste stressniveau hadden tot wel 5 keer meer kans op een opvlieger vergeleken met vrouwen met een normaalstress niveaus. Gun jezelf dus rust en dwing jezelf om af en toe op de rem te drukken. Mindfulness, wandelen in de natuur, op tijd naar bed gaan, geen televisie kijken voor je gaat slapen, allemaal manieren om te werken aan minder stress.

Bewegen is belangrijk

Bewegen is hierbij heel belangrijk. Maar bewegen zorgt niet alleen voor minder stress, het zorgt er ook voor dat je stofwisseling en daarmee ook je gewicht op peil blijft. Regelmatig blijven bewegen tijdens de dag is al voldoende. Lopen dus, of een trap pakken in plaats van een lift. Maar ook even naar een collega lopen in plaats van een mailtje sturen. Kan ook nog eens hartstikke goed zijn voor je stemming als het een vriendelijke mailtje zou zijn geweest!

Positief effect

Een actievere levensstijl heeft overigens niet alleen een positief effect op de opvliegers, maar ook op bijna alle overgangssymptomen zoals:

  • angst
  • slapeloosheid
  • wisselende stemmingen
  • de gezondheid van hart, vaten en botten
  • libido
  • cholesterol niveaus
  • stress

Luister dus goed naar je eigen lichaam en zorg dat je lijf in balans blijft.

Reageren

Auteur

Eveline Bakker

Eveline Bakker

Eveline Bakker is de oprichtster van het platform Vuurvrouw, een website voor en door vrouwen in de overgang. Zij blogt over dit onderwerp en meer.