menu

5 redenen voor een actief leven na je pensioen

Na je pensioen een actief leven leiden? Steeds meer gepensioneerden komen in actie en beginnen met sporten om actief én in beweging te blijven. Nu hoef je daar niet direct een marathon voor te lopen, alhoewel de groep 50-plussers die dat wel doet steeds meer groeit.

Hardlopen is echter zo gek nog niet. Maar waarom zou je als je met pensioen gaat moeten gaan hardlopen? Het blog Leefjepensioen.nl heeft 5 redenen voor je om een actief leven te leiden door hard te lopen.

Actief leven met hardlopen

Jan Tamis is in de 80 en dus al een tijdje met pensioen. Hij heeft inmiddels 21 keer de Dam tot Damloop gelopen. In 2015 was hij zelfs één van de oudste deelnemers. Maar hij is niet meer de enige. Steeds meer 55-plussers schrijven zich in. En dat is niet voor niets. “Deze mensen hadden het als dertiger te druk, maar denken op hun vijftigste opeens: ho, ik wil weer aan de slag’’, aldus Maria Hopman, hoogleraar fysiologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hardlopen is dan een makkelijke én goedkope vorm van sport. En het heeft veel voordelen.

1. Goed medicijn

Hardlopen kan niet alleen heel ontspannend zijn, het is ook nog eens goed tegen allerlei kwalen. Een te hoog cholesterol bijvoorbeeld. Als je gaat hardlopen gaat je hartslag omhoog en komt de doorbloeding opgang. Bovendien verkleint iedere dag 2 uur stevig wandelen of hardlopen de kans op diabetes 2. Het risico dat je dit type diabetes oploopt wordt door wandelen en hardlopen met maar liefst 30% verlaagd! Omdat je spieren geactiveerd worden werkt insuline beter én wordt glucose beter opgenomen.

2. Depressie

Hardlopen kan een goed medicijn zijn tegen depressiviteit en angststoornissen. Meerder onderzoeken hebben dit al uitgewezen. Het hormoon endorfine komt namelijk vrij tijdens hardlopen. En endorfine zorgt voor vrolijkheid. Dat is ook de reden waarom endorfine ook wel het gelukshormoon wordt genoemd.

3. Hogere levensverwachting

Wil je langer leven? Hardlopen kan er voor zorgen dat je gemiddeld drie jaar langer leeft dan mensen die dit niet doen. Aan de Iowa State University in Amerika onderzochten ze tijdens een periode van 15 jaar 3.413 sterfgevallen. 24% van de sterfgevallen liep hard. In vergelijking met de groep die niet hardliep bleken er aanzienlijk minder mensen met hart- en vaatziekte te zijn binnen de groep hardlopers. Overigens hoef je geen fanatieke hardloper te zien om de voordelen van hardlopen te plukken. Volgens de onderzoekers is het al goed om zo’n 5 tot 10 minuten per dag hard te lopen.

4. Uithoudingsvermogen

Uithoudingsvermogen is belangrijk, maar krijg je niet als je één keer per maand hardloopt. Je uithoudingsvermogen wordt pas beter als je regelmatig hardloopt. Je lichaam krijgt na het hardlopen even een terugslag waar het van moet herstellen. Maar je lichaam compenseert dit direct door je uithoudingsvermogen naar een hoger niveau te tillen. Dit wordt ook wel supercompensatie genoemd. Wacht je vervolgens te lang met opnieuw hardlopen dan gaat je winst weer verloren.

5. Cognitief vermogen

Volgens neurowetenschappers aan de Universiteit van Cambridge is hardlopen ook goed voor je brein. Het zorgt voor een beter geheugen én het stimuleert de aanmaak van grijze massa. Van hardlopen wordt je dus mentaal scherper.

Actief leven maar niet té fanatiek

Hardlopen en actief leven is dus gezond, maar word niet direct té fanatiek. Een half uurtje rennen is voldoende en bouw het langzaam op. Ga je té fanatiek van start dan kan dit juist leiden tot blessures. En heb je al hartproblemen, wees dan voorzichtig. Extremen opzoeken is nergens voor nodig, vindt Maarten van Bottenburg, hoogleraar sportontwikkeling. “Stel jezelf geen marathon als doel. Je kunt ook gewoon vijf kilometer lopen. Als het goed gaat, kun je altijd nog besluiten jezelf in te schrijven voor de Dam tot Damloop.’’

Reageren

Auteur

Leef Je Pensioen

Leef Je Pensioen

Leef Je Pensioen is een blog dat vol staat met handige tips en heel veel inspiratie over je pensioen en alles wat daarbij komt kijken.