menu

De mens achter de patiënt

Wie is eigenlijk de mens achter de patiënt? Studenten gezondheidswetenschappen Sjim en Matthijs, studeren aan de universiteit van Maastricht en kwamen uit zichzelf op het idee om een eigen onderwijsprogramma op te zetten voor medestudenten. Het onderwijsprogramma heet: ‘Mens Achter de Patiënt’. En wat ze ermee willen bereiken? Studenten leren meer aandacht voor patiënten te hebben in plaats van enkel de klacht waarmee ze zitten.

Echte patiënten in plaats van neppers

Tijdens een patiëntencollege waar Matthijs Bosveld (19) en Sjim Romme (20) bij waren, werd een patiënt aan het einde gevraagd wat zij de toekomstige artsen in de zaal zou willen meegeven. Hierop antwoordde de patiënte dat zij hoopte dat de artsen in spe “meer aandacht voor patiënt zouden hebben en niet alleen voor de klacht waar de patiënt mee zit”. De volgende dag lazen beiden studenten een artikel in de Arts & Auto die deze opmerking ondersteunde. Empathie is soms ver te zoeken in de zorg. Sjim en Matthijs waren al snel overtuigd. Ondanks dat studenten veel training krijgen op het vlak van communicatievaardigheden, gebeurt dit amper of niet met echte patiënten. En het is juist deze ervaring die een arts in spe hard nodig heeft om meer aandacht te kunnen hebben voor patiënten. Niet alleen theorie dus, maar juist ook de échte praktijk.

De mens achter de patiënt

Om zich hiervoor hard te maken zette de twee studenten eigenhandig een kort onderwijsprogramma op. Het project heet: ‘Mens Achter de Patiënt’ en in drie weken tijd organiseren zij hiervoor drie bijeenkomsten waarin de toekomstige artsen gekoppeld worden aan chronisch zieke mensen. Zo gaat de eerste bijeenkomst over de zorg in het algemeen. Tijdens deze bijeenkomst worden de studenten daadwerkelijk gekoppeld aan een patiënt. Dit koppel blijft de overige bijeenkomsten ook bij elkaar. In de tweede bijeenkomst gaan ze met elkaar in gesprek over de impact van de chronische ziekte op het leven van de patiënt. Hierbij krijgen de patiënten ook de kans om te vertellen welke invloed hun huidige arts heeft op het proces waarin ze zitten. Dit kan in negatieve zin zijn, maar ook in positieve zin. Tijdens de laatste bijeenkomst delen de studenten en de patiënten hun ervaringen met elkaar én staan de lessen, die de studenten hieruit moeten leren, centraal.

Niet het aanbod, maar de behoefte

Wat dit project tot nu toe zo succesvol maakt is de communicatie tussen student en patiënt. Het blikveld van de studenten wordt enorm verbreed. Zij moeten moeite doen om zich écht te verplaatsen in degene die zij tegenover zich hebben zitten. Maar niet alleen de studenten steken er wat van op. Ook de patiënten krijgen nieuwe inzichten in hun eigen situatie en voelen zich voor het eerst echt gehoord. En het mooie is: het probleem dat patiënten zich niet gehoord voelen door de zorgprofessionals van nu wordt voor de toekomst bij de bron aangepakt.

En Sjim en Matthijs, die verwoorden het eigenlijk het beste: “Pas wanneer we met z’n allen gaan werken vanuit de behoefte van de mens en niet vanuit het aanbod van de zorg, kunnen we écht goede zorg gaan leveren!”

foto gemaakt door: Joey Roberts

Reageren

Auteur

Marga Mus-Ivo

Marga Mus-Ivo

Marga Mus-Ivo (1953) is van huis uit marketing-, communicatie- en sales adviseur én oprichtster van de Stichting See-Me. Met See-me wil zij jong en oud inspiratie bieden en projecten starten waarmee zij mensen stimuleert gezamenlijk het "leven te leven".