menu

Zo herken je een jetlag

Hoe herken je een jetlag en wat zijn de symptomen waar je op moet letten? Blogger Pieter Polman van Slaapinfo.nl heeft 6 symptomen voor ons, waarmee we direct weten dat we last hebben van een jetlag.

1. Desoriëntatie en vermoeidheid

Heb je na aankomst op de plek van bestemming gebrek aan concentratie en motivatie? Voel je je moe en gedesoriënteerd? Dan heb je zeker last van een jetlag! De meest eenvoudige activiteiten voelen zwaar aan en je kunt niet echt genieten van je vakantie.

2. Onderbroken slaap

Omdat je verschillende tijdzones door moet om bij je eindbestemming te komen krijg je last van midden in de nacht wakker worden. Je interne klok is verstoord en moet zich opnieuw aanpassen aan de tijdzone waarin je nu zit. Een tijdverschil van ongeveer 5 uur betekent dat je tot zo’n vijf dagen nodig hebt om weer in je normale slaapritme te komen. Wanneer je van West naar Oost vliegt heb je hier meer last van.

3. Vaagheid en verwarring

Mensen die last hebben van een jetlag kunnen verward overkomen. Meerdere keren controleren of je hotelkamer wel echt dicht zit bijvoorbeeld. Je weet het gewoon even niet meer en je hebt tijd nodig om alles goed door te laten dringen.

4. Prikkelbaar

Je bent prikkelbaar en snel geïrriteerd. Dit verklaart ook waarom lange vluchten vaak vervelender zijn tegen het einde van de reis. Langs de douane en immigratie gaan wordt lastiger qua humeur. Ook heb je op lange afstanden vaak last van je lichaam omdat je zo lang oncomfortabel hebt gezeten.

5. Uitdroging

Lange afstanden afleggen met het vliegtuig kan leiden tot uitdroging. De droge lucht in een vliegtuig zorgt voor geïrriteerde neusgaten, hoofdpijn en een heel droge huid. Dit is ook de reden waarom je op lange afstandsvluchten last kunt krijgen van een bloedneus. Je bent daarnaast vatbaarder voor ziekten zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn en griep.

6. Opgezwollen ledenmaten

Omdat je nauwelijks of niet beweegt én ongemakkelijk en gespannen zit, kun je tot wel 24 uur na landing last hebben van je ledenmaten. Het is daarom goed om tijdens de vlucht regelmatig even te bewegen, te lopen of wat oefeningen te doen.

Reageren

Auteur

Pieter Polman

Pieter Polman

Voor zijn blog Slaapinfo.nl schrijft Pieter Polman al enkele jaren uit eigen ervaring over wat goed en gezond slapen is en over de diverse slaapstoornissen die wij kennen. Inmiddels is hij een bekende naam binnen dit onderwerp en wordt hij door artsen, professoren en de medische industrie regelmatig gevonden en gevraagd om met hun mee te denken en te schrijven.