menu

Vitamine D tekort tijdens de overgang

Vitamine D is een vitamine waar zo’n 80 procent van de Nederlanders ongemerkt een tekort aan hebben. En dat terwijl vitamines en mineralen een belangrijke rol spelen in ons lijf. Het blog Vuurvrouw.nu zet alles wat je moet weten over vitamine D op een rijtje.

Je kunt het direct merken als je niet lekker in je vel zit en je veel last hebt van (overgangs)klachten, zoals spier- en gewrichtspijnen, stemmingswisselingen, depressie of vermoeidheid. Dit kan allemaal komen door een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen. Vervelend, vooral als het niet direct herkend wordt door de huisarts. Heb je dus last van aanhoudende klachten, vraag je huisarts dan of hij of zij je hierop kan testen.

Vitamine D en kanker

Waarschijnlijk heb je al vaker gehoord dat vitamine D belangrijk is voor het goed functioneren van ons lichaam. Daarom is het heel vervelend als je een vitamine D tekort hebt, zoals veel andere medelanders. Vitamine D is essentieel voor je weerstand, maar speelt ook een belangrijke rol bij de opname van calcium voor sterke botten én is onmisbaar voor een goede hersenfunctie. Ook heeft vitamine D grote invloed op je spierfuncties en lijkt het erop dat vitamine D een rol speelt bij de werking van de alvleesklier. Bovendien heeft het een preventieve werking op het ontstaan van kanker. Tot slot versterkt vitamine D de werking van je evenwichtsorgaan, zodat je goed in balans blijft.

Vuurvrouw artikelbanner

Te weinig zonlicht

Je krijgt vitamine D voor een deel binnen via je voeding. Ingrediënten van dierlijke oorsprong, zoals vlees, (vette) vis, zuivel en eieren bevatten vitamine D. Verder is vitamine D kunstmatig toegevoegd aan margarine en bak- en braadproducten. Een ander deel van je vitamine D behoefte wordt via je huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom zo’n groot percentage van onze bevolking ongemerkt kampt met een vitamine D tekort.

Risico’s voor vitamine D tekort

Wanneer loop je het risico op een vitamine D tekort? We hebben verschillende situaties voor je op een rijtje gezet:

  • Je bent vegetariër of veganist
  • Je volgt een vetvrij of vetarm dieet
  • Je bent zwanger
  • Je krijgt weinig calcium binnen (hierdoor wordt vitamine D niet goed opgenomen)
  • Je draagt veel bedekkende kleding ook in de zomer (zoals hoofddoek, hoed, lange mouwen)
  • Je komt niet veel buiten
  • Je hebt een donkere huid
  • Je smeert je, zodra je buiten komt, in met zonnebrandcrème met hoge factor
  • Je bent ouder dan 50
  • Je hebt maag/darm problemen
  • Je gebruikt cholesterolverlagers
  • Je drinkt dagelijks alcohol

Symptomen van een vitamine D tekort

Waar herken je een eventueel vitamine D tekort aan? Ook deze symptomen hebben we voor je op een rijtje gezet:

  • Verzwakking van de spierfuncties, krachtverlies
  • Krampen en trillingen van de spieren
  • Gewrichtspijnen
  • Spierpijnen
  • Problemen met tanden en kiezen
  • Bloedend tandvlees
  • Breekbare botten
  • Angstaanvallen
  • Hyperventilatie
  • Oververmoeidheid en lusteloosheid
  • Constant tekort aan energie

Autisme en schizofrenie

Uit recent onderzoek is gebleken dat vitamine D een belangrijke rol speelt bij veel ziekten en aandoeningen. Zo lijkt het er ook op dat een tekort aan deze vitaminen in de baarmoeder de kans op autisme en schizofrenie kan vergroten. Ook wordt de relatie gelegd tussen een vitamine D tekort aandoeningen zoals chronisch vermoeidheidssyndroom, fibromyalgie, neuropathie (zenuwpijnen), migraine, chronische rugpijnen, diabetes, reumatische aandoeningen en hart en vaatziekten.

Overigens klinkt dit allemaal heel serieus en dat is het ook, maar gelukkig is een vitamine D tekort ook heel makkelijk aan te vullen. Er zijn tal van goede supplementen te krijgen die je dagelijks kunt innemen. Om te bepalen of jij extra vitamine D nodig hebt en wat voor jou dan de beste dosis is, is het aan te raden advies te vragen aan je (huis)arts of een orthomoleculair arts.

Lees meer over de overgang

Reageren

Auteur

Eveline Bakker

Eveline Bakker

Eveline Bakker is de oprichtster van het platform Vuurvrouw, een website voor en door vrouwen in de overgang. Zij blogt over dit onderwerp en meer.