menu

Goed oud worden in 5 stappen

Goed oud worden, hoe doe je dat? Arts Annetje Bootsma van de Ouderenpraktijk in Amsterdam heeft regelmatig te maken met patiënten die haar vragen: “Dokter, kunt u mij beter maken?” Maar ook hier gaat vaak op: voorkomen is beter dan genezen. Daarom deelt Annetje op NED7 het recept om goed oud te worden.

Oorzaken vinden

Toen ik mijn opleiding als internist volgde leerde ik te focussen op het vinden van de oorzaak van iemands klacht. Is iemand moe, dan zijn er ongeveer 14 oorzaken te vinden die dit kunnen verklaren. Als arts loop je ze allemaal langs en zodra je de oplossing hebt gevonden weet je hoe je de patiënt moet behandelen. Je maakt hierbij met name gebruik van medicijnen en soms stuur je iemand door voor een operatie.

Gebrek aan levensvreugde

Later werkte ik in de psychiatrie waar ik vooral ouderen tegenover me kreeg met gebrek aan plezier, levensvreugde en levenszin. Ook hier ging ik uiteraard opzoek naar de oorzaak om die vervolgens te kunnen behandelen. Nu werk ik als specialist ouderengeneeskunde en besef ik dat het niet gaat om het oplossen van gebreken en zorgproblemen. Het antwoord ligt vaak bij de mensen zelf.

Goed oud worden doe je zo

De oplossing zit ‘m meestal in het helpen van mensen de regie over hun eigen leven terug te krijgen. De regie over hun eigen gezondheid, hun welzijn én hun levensdoelen. Mijn recept voor goed oud worden is niet een stukje papier dat je iemand aan het einde van een spreekuur meegeeft. Het is een handleiding om het optimale uit je leven te halen. En dit zijn de ingrediënten:

1. Erken het probleem

Denk zelf na over de situatie waarin je zit en het probleem waarmee je te kampen hebt. Als je de situatie niet kunt erkennen kun je deze niet veranderen. Deel deze ook met anderen en vraag om advies. Erkenning van het probleem is de eerste stap. En heel belangrijk: vier ook wat goed gaat in je leven!

2. Check je gezondheid

Je gezondheid is niet alleen lichamelijk maar ook mentaal. Check je gezondheid en laat deze checken. Belangrijk is om de juiste analyse te maken. Horen de gebreken die je hebt wel bij ouderdom of is het iets anders? Is er wat aan te doen? Kun je iets doen aan eventuele somberheid en angsten? Als depressiviteit bijvoorbeeld komt doordat je suiker te hoog is of je hart niet goed werkt, dan betekent dit niet dat je dit moet accepteren. Breng zo nodig een bezoekje aan je huisarts.

3. Aardig zijn voor jezelf

Aardig zijn voor jezelf is heel belangrijk. Kies leuke en plezierige activiteiten uit om te doen. Beweeg, dans en luister naar muziek. Gun jezelf comfort en ontspanning en geniet er met volle teugen van.

4. Creëer doelen

Stel haalbare doelen voor jezelf. Het geeft niets als je dit met kleine stappen doet. Kleine stappen zijn makkelijker vol te houden en geven je daardoor een beter en voldaan gevoel. Het is goed om grote plannen te maken met een grote visie. Vandaag zet je echter een kleine stap in de richting van je doel. En iedere dag zet je een nieuwe stap.
5. Eigen regie

Neem de eigen regie over je toekomst in handen. Wacht niet te lang daarmee maar doe het direct. Succes gaat over aanpassen en dat is een actief proces. Geef zelf aan wat je wel wil en wat je niet wil. Jij bent de baas over je eigen leven.

Reageren

Auteur

Annetje Bootsma

Annetje Bootsma

Dr. Annetje Bootsma is arts ouderengeneeskunde met een praktijk in Amsterdam, waar zij onderzoek doet naar en advies geeft over onderwerpen zoals gezondheid, geheugen, dementie, wonen, zorg en welzijn.

";