menu

Zen voor betere zorg?

dit gastblog is geschreven door Miguel van Herck, informatiemanager bij ZuidZorg in Brabant

Je kent het wel: je fietst of rijdt naar je werk met je hoofd vol gedachten. Voor je het weet ben je op de plaats van bestemming, terwijl je je weinig van de reis herinnert. Gedachten leiden je af van waar je eigenlijk op dat moment mee bezig bent. Dat is niet per definitie slecht: het kan heerlijk zijn om weg te dromen, in je hoofd even te ontsnappen aan een vervelende bezigheid of omgeving. Maar als gedachten bezit van je nemen, je humeur verpesten of je zelfs angstig maken, dan heb je er last van.

Meer interne rust in een drukke wereld

Ik volg een workshop Zenvolle Zorg bij Cees Swinkels van ZuidZorg. In drie avonden legt hij 16 medewerkers van ZuidZorg uit wat Zen is en gaan we de Zen-meditatie oefenen. De meesten doen mee omdat ze meer interne rust willen ervaren. We leven in een snelle maatschappij met veel informatie. Zeker in de zorg is het een hele kunst om jezelf niet te verliezen in ‘zorgen’. Biedt Zen de oplossing?

ZuidZorg bannerknop

Afstand

Cees legt uit dat Zen een manier is om los te komen van je gedachten. Hoe je denkt over het leven, gezondheid, liefde… is in onze Westerse maatschappij bijna synoniem geworden met wie je bent. Maar we zijn niet onze gedachten. Zen leert je met een afstandje naar je gedachten te kijken. Daardoor worden ze minder ‘beladen’.

Bovendien kun je vaak op het moment dat de gedachte bij je opkomt niet in actie komen. Terwijl de gedachten maar blijft ‘malen’ in je hoofd, slurpt hij alle energie uit je. Zen zegt: wees in het nu. Als het tijd is voor actie, weet je wel wat je moet doen. Het is een ander soort weten, meer intuïtief. Die je vanuit rust kunt ervaren.

De praktijk

Tijd voor een oefening. Tien minuten lang gaan we ons concentreren op het ‘nu’. Het is een eenvoudige oefening: je zit met een rechte rug en kijkt ongeveer een meter voor je op de grond. Je bent je bewust van je ademhaling en telt op iedere, langzame uitademing: 1…, 2…, 3…, in jezelf, tot maximaal 10. Als je wordt afgeleid door een gedachte of iets uit je omgeving, dan begin je gewoon weer bij 1. Daarbij is niets fout! Constateer enkel dat je een gedachte hebt. Wees mild voor jezelf, zegt Zen.

Het blijken tien hele lange minuten. Ik voel hoe moe mijn ogen zijn. Ik hoor het verkeer. Ik denk aan de verjaardag van mijn zoon. O ja, weer bij 1 beginnen. 2… 3… 4… En ja, na een tijdje voel ik een zeker rust en focus ontstaan. Maar echt Zen ben ik nog niet.

Zen vergt veel oefening

We mogen er thuis mee aan de slag. Iedere dag vijf minuten, maar het mogen er ook tien of vijftien zijn. Daarnaast vraagt Cees ons om iedere dag een activiteit met volle aandacht te doen: de afwas, een gesprek… Zen kan op die manier een nieuwe gewoonte in ons leefritme worden. Volgende week duiken we er verder in en leren we wat er fysiek met je gebeurt als je mediteert en hoe Zen kan je ‘helen’ en je gelukkig kan maken.

Miguel van Herck, informatiemanager bij ZuidZorg

“De eerste tien minuten Zen oefening waren echt heel moeilijk voor me. Mijn gedachten springen vaak van links naar rechts. Op het werk ben ik tegelijkertijd een memo aan het typen, de telefoon aan het beantwoorden en een mail aan het schrijven. Mijn hoofd en mijn bureau zijn dan ook vrij chaotisch. Ik hoop dat Zen me gaat helpen meer rust te krijgen. Om één ding tegelijk te doen, met volle aandacht. De tweede oefening van tien minuten waren al een stuk beter voor me. Ik voelde dat ik de dag even kon loslaten. Ik ga er thuis verder mee aan de slag, ben erg benieuwd!”

meer informatie

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.