menu

Wel of geen melk tegen slapeloosheid?

Helpt melk tegen slapeloosheid? We kennen allemaal wel het advies van onze ouders en grootouders: drink een kop warme melk als je niet kunt slapen. Maar is dit wel een goed advies of zou je dit juist niet moeten doen als je echt lekker wilt slapen? Maakt het echt een verschil?

Slaapverwekkend middel

Eiwitrijke producten zoals melk en melkproducten bevatten een slaapopwekkend aminozuur genaamd: Tryptofaan. Een glas warme melk voordat je gaat slapen is perfect om de aanbevolen hoeveelheid melk voor een dag binnen te krijgen én kan zelfs ontspannend werken. Maar het is een absolute misvatting dat het drinken van een glas warme melk, voordat je gaat slapen, ervoor zorgt dat je ook echt in slaap komt. Hier is de hoeveelheid Tryptofaan die in melk zit te klein voor.

Tryptofaan en slapen

Het aminozuur Tryptofaan is in kleine hoeveelheden te vinden in alle soorten eiwitrijke voeding. Tryptofaan heeft een kalmerend effect, maar heeft dit alleen als het in de hersenen terecht weet te komen. Tryptofaan gebruikt, samen met heel veel andere aminozuren, hetzelfde transportsysteem om in die hersenen te komen, dus het moet een enorme strijd leveren om niet voorbij gestreefd te worden door de “concurrenten”.

Melk tegen slapeloosheid

Om Tryptofaan een betere kans te geven dat rustgevende effect te veroorzaken, is het verstandig eiwitrijke voeding te combineren met koolhydraten. Het eten van alleen eiwitrijke producten is niet voldoende om slaap op te wekken vanwege de te kleine hoeveelheid Tryptofaan. Maar combineer je het met koolhydraten, dat krijgt dit aminozuur opeens een veel betere kans de hersenen te bereiken. Koolhydraten stimuleren namelijk de afgifte van insuline. Insuline heeft als effect dat veel aminozuren in de bloedsomloop weg ‘gefilterd’ worden. Hierdoor krijgt Tryptofaan opeens veel meer kans ongestoord de weg naar de hersenen te vinden, wat dus kalmerend kan werken.

Conclusie

Een glas warme melk voordat je gaat slapen kan dus zeker geen kwaad. Het kan je, onder de juiste omstandigheden, helpen ontspannen en het helpt je zelfs aan de aanbevolen hoeveelheid melk te komen die je op een dag binnen hoort te krijgen. Maar er gegarandeerd van in slaap vallen, dat gaat niet gebeuren.

Reageren

Auteur

Pieter Polman

Pieter Polman

Voor zijn blog Slaapinfo.nl schrijft Pieter Polman al enkele jaren uit eigen ervaring over wat goed en gezond slapen is en over de diverse slaapstoornissen die wij kennen. Inmiddels is hij een bekende naam binnen dit onderwerp en wordt hij door artsen, professoren en de medische industrie regelmatig gevonden en gevraagd om met hun mee te denken en te schrijven.