menu

Tips voor goed slapen

Hoe belangrijk is een goede slaapkamer voor voldoende slaap? Goed slapen is essentieel voor onze gezondheid en ook al zijn er mensen die overal waar zij hun hoofd neerleggen kunnen slapen, voor de meesten van ons is dat niet het geval. Slapen in de “perfecte” slaapkamer kan dan uitkomst bieden. Waar je zoal op moet letten? Geluid, licht, temperatuur, kussens, matras en beddengoed. Maar ook kleur speelt een belangrijke rol. Speciaal voor NED7 heeft de website Slaapinfo wat tips die je kunnen helpen van je “gewone” slaapkamer de perfecte slaapkamer te maken!

Geluid

Geluid is een belangrijk onderdeel van je slaapkamer. Goed slapen doe je pas als je omgeving rustig is en je niet gestoord wordt door lawaai of andere geluiden, zoals een klok, een kraan of apparaten die staan te brommen. Een eentonig geluid zoals dat van een ventilator kan daarentegen juist weer wel heel rustgevend werken. Maar ook muziek of geluiden uit de natuur, die zachtjes op de achtergrond zijn te horen, kunnen je helpen ontspannen.

Licht

Ons lichaam is heel gevoelig voor licht en voor donker. Daarom is het belangrijk voor goed slapen dat je dikke en volledig verduisterende gordijnen gebruikt in je slaapkamer. Hoe donkerder een slaapkamer is, hoe beter je in slaap komt én vooral blijft. Dit heeft ook te maken met de reactie die je lichaam heeft op het donker. Zodra het donker is begint je lichaam het hormoon Melatonine aan te maken. Dit hormoon is van invloed op ons slaap-waakritme en zelfs op ons voortplantingsritme. Licht is van invloed op de natuurlijke productie van Melatonine. En zelfs blauwlicht van een televisie, telefoon of tablet kan ervoor zorgen dat de natuurlijke productie wordt geremd. Neemt dit licht af, dan neemt de productie toe. Verduister dus niet alleen je slaapkamer goed, maar haal de televisie uit de kamer én laat andere elektronische apparaten buiten de deur.

Temperatuur

De temperatuur van je slaapkamer bepaalt ook of goed slapen mogelijk is. Veel mensen slapen niet goed bij te warme of te koude temperaturen. Ideaal is het als je slaapkamer niet warmer is dan 17 graden Celsius. Wist je dat je lichaamstemperatuur tijdens de dag schommelt met ongeveer 1 graden Celsius? 04:00 uur ’s ochtends is je lichaamstemperatuur het laagst, terwijl deze rond 18:00 uur ’s avonds het hoogst is. Goed slapen kan pas echt als je lichaamstemperatuur zakt. Is het te warm  en ga je zweten door teveel kleding of een te dik dekbed, dan is de kans groter dat je last krijgt van nachtmerries. En is het te koud, dan zorgt dit er hoogstwaarschijnlijk voor dat je vaak onnodig wakker wordt.

Beddengoed

Beddengoed is essentieel voor goed slapen. Het moet droog, zacht en vooral ook schoon zijn. Katoen of zijde is daarom het beste. Belangrijk is ook dat je het beddengoed iedere 2 weken of vaker wast op 60 of 90 graden. Dit doodt huisstofmijt, die zeker in het bed graag nestelen vanwege de perfecte omstandigheden. Heb je last van een huisstofmijt allergie? Er zijn via de huisarts of behandelend (long-) arts speciale hoezen te krijgen. Deze hoezen worden in de meeste gevallen vergoed door de zorgverzekering en zijn te koop bij thuiszorgwinkels of winkels van zorgorganisaties.

Kussens

Als je de juiste positie hebt tijdens het slapen, wordt het een stuk makkelijker om echt goed en ontspannen te slapen. Een kussen is daarbij onmisbaar. Maar er zijn er zoveel! Het juiste kussen ontspant de nekspieren en schouders. Tegelijkertijd zorgt het dat de ruggengraat een natuurlijke horizontale houding aanneemt. Slaap je vaak op je rug of op je buik, dan is een dunner kussen goed. Slaap je vooral op je zij, dan is een dikker kussen weer beter. Daarbij is het goed om iedere 2 jaar ongeveer je kussen te vernieuwen. Kussens bevatten veel huisstofmijt, schimmels en dode huidcellen.

Matras

Tja, goed slapen zonder een matras wordt lastig. Een goed matras geeft een goede ondersteuning van je ruggengraat. Zwaardere mensen hebben daarom baat bij een matras die steviger is.

Kleur

En ten slotte de kleur van je slaapkamer. Uit onderzoek is gebleken dat een blauwe slaapkamer het beste is voor goed slapen. Bij dit onderzoek zijn 2.000 huishoudens onderzocht. Mensen die sliepen in slaapkamers met kalme kleuren, zoals blauw, geel en groen konden over het algemeen goed slapen. Maar de kleur bleek ook van invloed op andere activiteiten in de slaapkamer. Mensen met een grijze slaapkamer bleken bijvoorbeeld veel meer online te shoppen in bed, terwijl een karamelkleurige slaapkamer ervoor zorgde dat mensen tot wel drie keer per week de liefde bedreven!

Reageren

Auteur

Pieter Polman

Pieter Polman

Voor zijn blog Slaapinfo.nl schrijft Pieter Polman al enkele jaren uit eigen ervaring over wat goed en gezond slapen is en over de diverse slaapstoornissen die wij kennen. Inmiddels is hij een bekende naam binnen dit onderwerp en wordt hij door artsen, professoren en de medische industrie regelmatig gevonden en gevraagd om met hun mee te denken en te schrijven.