menu

Tijd voor zen

Druk, druk, druk. Wat zijn we toch druk met z’n allen. Maar, zoals cabaretier Theo Maassen al zei, waarom zeggen we het dan drie keer? We máken ons ook erg druk over het druk zijn. Kunnen we het ook anders beleven, door er anders naar te kijken? Jazeker, zegt Zen, door te mediteren worden we rustiger en ervaren we minder druk en emoties. Bovendien leert Zen je hoe je minder stressvol kunt werken, in de praktijk. Daar hebben we wel behoefte aan! Want de zorg staat onder grote druk.

Goed nieuws

De tweede avond van de Zen-workshop van ZuidZorg brengt veel goed nieuws. Op de eerste plaats is er sinds een jaar of tien wetenschappelijk bewijs voor de positieve effecten van mediteren. Wetenschappers onderzochten de hersenstructuur, en wat blijkt? De plek in je hersenen waar angsten ‘zitten’ wordt kleiner als je mediteert. Je bloeddruk neemt af en je darmen worden minder prikkelbaar. Op de tweede plaats levert mediteren je tijd op! Als we regelmatig mediteren, krijgen we effectief meer tijd. Dat heeft te maken met je verhoogde focus. Tijdgebrek is dus geen excuus meer! Maar, dan moeten we wel even doorbijten: de meeste effecten merk je na een week of drie.

ZuidZorg bannerknop

Singletasking wie kent het niet

Zen is niet alleen iets voor thuis op een kussen; het is een levenskunst die je dagelijks kunt toepassen in je werk. Om te beginnen is het heel Zen om één ding tegelijk te doen, met volle aandacht. Zen-coach Cees Swinkels: “Het is een groot misverstand dat we kunnen multitasken. En nee, ook vrouwen kunnen het helaas niet. Als je het toch probeert, neemt de foutkans gigantisch toe, raak je uitgeput, en de tijd die je opgeteld kwijt bent aan alle activiteiten is veel groter, dan wanneer je de dingen na elkaar doet.”

8 tips voor meer Zen in je werk

De praktijk is natuurlijk dat activiteiten zich niet netjes na elkaar voordoen. Je dag ziet er waarschijnlijk hectisch uit. Hoe kunnen we daar dan meer Zen in brengen? Cees heeft enkele ideeën:

  1. Leg je collega die binnenkomt (of binnenstormt) uit dat je graag tijd maakt voor zijn of haar vraag en kies daar samen een moment voor.
  2. Plan je (vrije) dagen niet te vol.
  3. Lees je mail op twee of drie vaste momenten op de dag – niet continu!
  4. Zet de geluiden op je telefoon en computer uit voor het ontvangen van mailtjes en appjes en leg de telefoon bewust op momenten weg.
  5. Neem rustmomenten om even te eten (niet achter de computer!) of met iemand te praten.
  6. Gebruik bij een open kantoor een koptelefoon die geluiden buiten houdt (of met rustige muziek erop) om je beter te concentreren. Collega’s accepteren dat heel snel.
  7. Kom je bij een patiënt thuis? Leg dan uit dat je eerst even tijd neemt voor het zorgdossier – om daarna onverdeelde aandacht te hebben voor de patiënt. Zo loopt niet alles door elkaar.
  8. Verwacht niet van elkaar dan je allemaal continu bereikbaar bent.

En nu…tijd voor zen!

Er is nog meer goed nieuws: Zen is niet streng! Heb je weinig tijd? Begin dan eens met een paar keer per week tien minuten meditatie. Zit je niet lekker? Kies een houding die wel lekker zit. Kom je niet verder dan 1…, 2… niet erg! Zen zegt: ervaar, ondervindt, probeer uit wat voor jou werkt. Je zult merken dat je rustiger en positiever wordt, meer aankan en bewuster kiest wat voor jou werkt. Misschien dus tijd voor zen!

Connie de Haas, verpleegkundige MSVT en voorzitter van de VAR

“Ik had echt moeite om tijd te maken voor het oefenen van de meditatie deze week. Mijn werk, de cliënten, mijn gezin met kinderen, kleinkinderen, moeder en schoonmoeder… ik wil alles voldoende aandacht geven. Soms is dat een heel gepuzzel en is er simpelweg geen tijd over. Maar, dat is dus geen excuus heb ik net gehoord haha! Met Zen hoop ik nog steeds aandacht aan alles te geven, zonder mezelf te verliezen. Denk dat er al iets heel moois is gebeurd in mijn eerste Zen-week: ik had al een jaar lang niet meer getekend, terwijl dat een grote passie van mij is. Deze week heb ik mijn ‘atelier’ opgeruimd en ben ik weer begonnen. Toen ik bezig was voelde ik hoezeer ik het had gemist!”

meer informatie

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.