menu

Tijd voor een powernap!

Doe jij wel eens een powernap of een dutje? Dan ben je gezond bezig, want uit onderzoek blijkt dat een powernap heel gezond is. En gastblogger Pieter Polman van het blog Slaapinfo.nl weet daar alles van.

Een dutje tussendoor kan heel verfrissend werken voor je lichaam en je geest. En ook als je, door omstandigheden, langdurig niet kunt slapen, kan een powernap uitkomst bieden. En daar weten politici en zelfs wereldleiders alles van. Nachten moeten doorhalen om te onderhandelen of de wereld over vliegen voor staatsbezoeken. Mensen als Margaret Thatcher, Ronald Reagan, J.F. Kennedy, Bill Clinton en zelfs Napoleon stonden er om bekend dat ze regelmatig tijd vrijmaakten voor een powernap.

Tips voor een geslaagde powernap

Het is niet de bedoeling dat je straks ’s nachts wakker ligt omdat je powernap te lang was. Maar daar heb ik een paar handige tips voor.

1. 30 minuten powernappen

De ideale powernap is nooit langer dan 20 a 30 minuten. Zo heb je voldoende tijd om je lichaam tot rust te laten komen en kort weg te dromen, terwijl je niet wegglijdt in een diepe slaap. Zet dus gewoon de wekker of je smartphone op 30 minuten, dan hoef je daar ook niet over wakker te liggen.

2. ’s Middags is ideaal

Na de lunch tussen 14:00 en 15:00 is het ideale moment voor een dutje. De meeste mensen zijn ’s ochtends rond 07:00 uur al wakker, dus tegen 14:00 uur ben je 8 uur op. Van nature worden je hersenen na 6 uur wakker zijn al minder alert. Daarbij komt ook dat je net gegeten hebt en je lichaam extra energie verbruikt om het eten te verteren. Tijd voor een powernap dus!

3. Niet voor mensen met slapeloosheid

Voor die mensen die last hebben van slapeloosheid is de powernap niet geschikt. Zelfs als je je moe en slaperig voelt, want het gevaar is dat je diep in slaap valt waardoor je ’s nachts weer geen oog dicht doet.

Reageren

Auteur

Pieter Polman

Pieter Polman

Voor zijn blog Slaapinfo.nl schrijft Pieter Polman al enkele jaren uit eigen ervaring over wat goed en gezond slapen is en over de diverse slaapstoornissen die wij kennen. Inmiddels is hij een bekende naam binnen dit onderwerp en wordt hij door artsen, professoren en de medische industrie regelmatig gevonden en gevraagd om met hun mee te denken en te schrijven.

";