menu

Slecht slapen door alcohol

Slaap je slecht? Veel mensen denken dat een zogenaamd ‘slaapmutsje’, ofwel een glas alcohol, je kan helpen beter te slapen. Maar is dat echt zo? Of ga je juist slecht slapen door alcohol? In Engeland hebben ze er onderzoek naar gedaan en de conclusies zijn duidelijk.

De effecten van alcohol tijdens je slaap

Een gezonde slaap bestaat uit twee delen. De REM slaap, ofwel droomslaap en de gewone, diepe slaap, de NREM slaap. Je doorloopt tijdens je slaap een paar keer een cyclus van deze twee. Je begint meestal met de gewone, diepe NREM slaap, gevolgd door een korte periode van de REM slaap, om daarna weer terug te gaan naar de NREM slaap. Iedere cyclus duurt zo’n 90 minuten. Onderzoek toont aan dat je met alcohol sneller in slaap valt, langer in de NREM slaap zit en juist korter in de REM slaap.

Sneller slapen en toch slecht slapen door alcohol

Uit onderzoek blijkt ook dat het niets uitmaakt welke hoeveelheden alcohol je drinkt voor het slapen. Met alcohol kom je weliswaar sneller in slaap en slaap je de eerste helft van de nacht “beter”, toch blijkt ook heel duidelijk uit onderzoek dat het met name de tweede helft van de nacht is waarin je door alcohol slecht slaapt. Mensen die last hebben van slapeloosheid doen zichzelf dus geen plezier door naar de fles te grijpen, ook al lijk je daarmee sneller in te slapen.

Geheugenverlies door alcohol

Een ander bijkomend nadeel van het drinken van alcohol voordat je slaapt is dat je sneller last kunt krijgen van slaapproblemen zoals slaapwandelen en slaap apneu. En omdat alcohol van invloed is op je droomslaap (REM slaap) is het belangrijk hier rekening mee te houden. Tijdens die droomslaap verwerk je namelijk indrukken. Dus hoe korter deze droomslaap is hoe slechter je indrukken kunt verwerken en hoe meer mensen last krijgen van geheugenverlies.

Depressies

Toch is alcohol drinken niet altijd even slecht. Zo blijkt namelijk ook dat mensen die last hebben van depressies misschien zelfs wel baat kunnen hebben bij een beetje alcohol. Mensen met een depressie krijgen namelijk in de meeste gevallen té veel droomslaap (REM slaap) aan het begin van de nacht. Door gebruik van alcohol wordt die REM slaap verminderd en kan de alcohol dus als een soort antidepressiva werken.

Conclusie

Alcohol drinken voor het slapen is over het algemeen sterk af te raden. Het lijkt alsof je er beter door slaapt, maar in werkelijkheid slaap je slechter. Ondanks dat de eerste helft van je nacht beter lijkt, wordt je totale slaap zwaar verstoord. Bovendien heb je meer kans op slaapwandelen, praten in je slaap én snurken. En daar wordt je partner als die er is ook niet blij van.

Kortom, alcohol als slaapmiddel…laten staan!

Reageren

Auteur

Pieter Polman

Pieter Polman

Voor zijn blog Slaapinfo.nl schrijft Pieter Polman al enkele jaren uit eigen ervaring over wat goed en gezond slapen is en over de diverse slaapstoornissen die wij kennen. Inmiddels is hij een bekende naam binnen dit onderwerp en wordt hij door artsen, professoren en de medische industrie regelmatig gevonden en gevraagd om met hun mee te denken en te schrijven.